Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Tóték visszatértek a Tháliába, ahonnan 1967-ben útra keltek. Ez már nem egészen az eredeti mű, nyoma nincs 13 szereplőnek, helyette az 1995-ös Vincze János-féle kamaraváltozatból indult ki Gyulay Eszter dramaturggal a rendező Kovács Lehel. 100 perc egy részben ez a mai időhiányos világunkhoz igazított keresztmetszet a Thália és a Nézőművészeti Kft. közös vállalkozásában, és hagy bennünk hiányérzetet – attól tartok, az alkotói csapat szándékával egyező módon. Provokálnak minket, mi pedig kénytelenek vagyunk még akkor is újra átgondolni a darab tanulságait, ha ezt nagyon sokszor megtettük az elmúlt évtizedek folyamán.
Az általam látott 14. Tóték előadásról szól ez a beszámoló – az ötödik, amelyikről írtam ezen a blogon. A címből a margóvágó most sem maradhatott ki, nem tudok tőle szabadulni.

tt8.jpg

De nem csak Tomaji plébános, Gizi Gézáné, Cipriáni professzor és társai hiányoznak az előadásból, hanem a falusi idill, a béke utolsó szigete még inkább. Pedig nagyon vágynánk egy „lassú” és kisrealista módon kidolgozott Tótékra, amely kapcsán még akár a legendás filmre is vissza lehetne gondolni, különösen így, hogy tökéletes szereposztást állítottak össze nekünk.

tt5.jpg

Legalább ez biztos kapaszkodó, nagyon lehet szeretni ezt a csapatot, még akkor is, ha Mucsi Zoltán Tótként nem feltétlenül tűnik „édes jó Lajosnak”, hanem inkább egy túl gyakran felcsattanó házi zsarnoknak, aki rendkívül nehezen adja át az irányító szerepet. A rendező jól előkészíti azt a folyamatot, amely majd a gyilkossághoz vezeti a hősét. Csarnóy Zsuzsannát "a fél ország" (azaz kb. egy millió ember a statisztikák szerint!) egy elviselhetetlennek tűnő férfi jól alkalmazkodó feleségeként ismerte meg egy sorozatban , így számára ez a szerep eleve testhezállónak tűnik, mégis új színeket hoz Tótné karakterébe.

tt10.jpg

A fia megmentéséért akárhány kompromisszumra, sőt önfeladásra is kész asszonyt látjuk, akinek gyönyörű a fellázadó monológja – az előadás egyik csúcspontja. Tudjuk, hogy férje elviselése sem lehetett mindig könnyű, de ez számára a természetes magatartás, így számára feltétlenül egyszerűbb az őrnagy rigolyáinak tolerálása, mint amilyen Tót Lajosnak, aki legalább a saját házában úrnak érezhette magát. Jó ez a páros, Mucsi Zoltán és Csarnóy Zsuzsanna talán most játszik először együtt színpadon, de érezni köztük a kémiát - szeretem őket együtt nézni. 

tt2.jpg

Kövesi Csenge optimális választás Ágika szerepére, hozza a karakter legfontosabb tulajdonságait - jó a helyzetfelismerő képessége, és ő még hajlamos az idealizálásra – az előttünk megjelenő idegbeteg őrnagyot is képes romantikus álmaiba fonni.

Felmerült bennem, hogy ugyan milyen lehetett Gyula, miként egészült volna ki ez a hármas négyessé – teljesen önhatalmúlag magát a rendezőt, Kovács Lehelt képzeltem hozzájuk, sőt azt is elképzeltem, hogy az apja előtt ő is meghunyászkodik, az anyja pedig mindig védi. Ez nincs belekódolva az előadásba, maradnak a levelek Gyulánk jellemzésére, amelyeket Tamási Zoltán kézbesít (többnyire). Eltalálja a szerep őt is, ahogy Kovács Krisztiánt is, aki hozza a papírforma szerint az egzaltált őrnagyot, aki belerokkant már a háborúba, és akinek még az átható fenyőszag sem hozhat megnyugvást.

tt7.jpg

Hiába a csodás, egymáshoz is jól illeszkedő színészek, klasszikus Tóték-előadást mégsem kaphatunk. Zöldy Z Gergely díszlete – középpontban az „I love Tóték” felirattal - a történet abszurditását erősíti, és első ránézésre kifejezi: nem létezik otthon, a normális élet lehetetlen, még addig sem kell várnunk, amíg a postás meghozza a sürgönyt a Gyula fiú halálhírével. Ebben a díszletben nem lesz még dobozcsinálás sem, nemhogy békés nyújtózás a ház előtti padon. Nem nyílik kilátás a gyantaszedők lámpácskáira. Ebben a közegben tényleg nem lehet élni, minden próbálkozás kudarcra van ítélve. (Átjön Örkény szándéka, aki a darab előszavában Szisziphosz mítoszát emlegeti.) Aki megnézi az előadást, még hosszan sorolhatja, hogy mi az, ami még nincs...

Tót Lajos községi tűzoltóparancsnok nem tud kényelmesen ülni egy H-betűben, amelyet később persze elfoglal az Őrnagy… (Ez a H betű, amelyik külön áll, csak a hazát jelképezheti - nem otthonos.) A T betűből egy doboz segítségével könnyen lesz kereszt, amely hangsúlyosan utal a háborúra és a halálra (és Gyula sorsára), és az Ó is hasznosul. Megkapjuk általa a híres budi-jelenet megnyugtató idilljét így is, csak a húslegyek döngicsélésének kellemességét nehezebb elképzelni.

tt9.jpg

Ebben az élhetetlen világban minek veszünk a nyakunkba még egy újabb koloncot saját jószántunkból? Miért tűrik el Tóték az Őrnagyot? – A választ tudjuk, hibáztathatjuk a körülményeket, illetve a postást, aki szelektál a levelek között… Lehetett volna másképp válaszolni az Őrnagy kérdéseire? Az elején minden bizonnyal, de nem egyszerűbb az alkalmazkodás, a behódolás? És meddig folytatható ez?

tt3.jpg

Ez a steril díszlet egy olyan úszómedencét juttatott eszembe, amelyben ellen áramoltatják a vizet, hogy a versenyző gyakorolhasson. A medence nem győzhető le, csak egy rövid ideig bírhatja az úszó, és egy idő után mindenképp fel kell, hogy adja. Ebben a nem-otthonban még az is lehetetlen, hogy négy ember rendesen leüljön, és semmilyen mindennapi tevékenység nem végezhető el. A színészek viszont nem kétdimenziós figurák, ugyanolyan intenzíven élnének, mintha a leghagyományosabb Tóték-rendezés jutott volna nekik, így vágyni kezdünk arra, hogy inkább egy lepusztult falusi konyhát álmodtak volna köréjük, ahol Mariska főzhetne, Ágika meg például lencsét válogatna, miközben Tót csak a sarokból nézné őket… De ez az idill lehetetlen, még az őrnagy nélkül is az, és ezt nem tudjuk eléggé sajnálni, ott fog motoszkálni bennünk az előadás által keltett hiány még nagyon hosszan.

Kovács Lehet és csapata tükröt tart nekünk, jó lenne, ha nem lennénk képtelenek másként létezni, pont úgy nem tudunk, ahogy valójában szeretnénk.

Nézzétek meg ti is, könnyen lehet, hogy nektek másról fog szólni ez az előadás...

tt6.jpg

Ps. A fotók a színház saját honlapjáról származnak, ahol több is megtalálható.

Címkék: Mucsi Zoltán Thália Kovács Krisztián Nézőművészeti Kft Tóték Kovács Lehel Gyulay Eszter Csarnóy Zsuzsanna Molnár Anna Zöldy Z Gergely Kövesi Csenge

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9318736282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása