Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (83) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (97) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (21) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Bodor Johanna (20) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (22) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (31) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (26) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (285) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fehér László (20) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (27) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) Fröhlich Kristóf (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Füzér Anni (20) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (22) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (21) Hamvai Kornél (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (22) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (23) Izsák Lili (29) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (25) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (28) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (48) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (28) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (28) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (37) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (105) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (119) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (32) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (636) opera (27) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (64) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (51) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (65) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (26) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (60) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (22) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (37) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (27) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (29) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (61) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (23) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (27) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (109) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (21) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Városmajori Színpad (20) Vashegyi György (36) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Jó újabb történetekkel találkozni, nem mindig az n+1. Hamlettel, így nyilvánvalóan vonzó egy ősbemutató, amelynek a műfaját ráadásul fekete komédiaként jelölik meg. Nagy szükségünk van a nevetésre, és tényleg nem baj az sem, ha néhány órára elterelnek minket a hétköznapoktól, különösen a nagypolitikai hírektől, amelyek néha még abszurdabbnak hatnak, mint például ez a történet. (A Facebookra beírva a címet, dobott ki aktuálpolitikai posztokat is, bár ez az előadás a leghalványabb módon sem tartalmaz politikai utalásokat.)

Aki ezt megnézi és soknak találja benne az erőszakot és a kíméletlenséget, lehet, hogy később ráébred, hogy ugyanez folyik nagyban körülöttünk, és végső soron mennyire szánalmas is a hatalomért folyó harc kicsiben és nagyban egyaránt. Ez a színJÁTÉK megadhatja sokaknak az önfeledt kikapcsolódást is, eközben észrevétlenül, de mégis tükröt tart nekünk – éppúgy, mint a Télikertben játszott „komolyabb” előadások (ld. Ványa bá, Tóték). Nagyon sok függ persze a nézői hozzáállástól, nem mindenkinek való a Bűnözőzsenik, de bízom benne, hogy ez a rövid ajánló segít abban, hogy azok beüljenek a nézőtérre, akik élveznék. Nagyon jó színészek láthatóak Zayzon Zsolt rendezésében, Csarnóy Zsuzsanna és Bede-Fazekas Szabolcs kedvelőinek egyenesen „kötelezően nézendő” előadás. Legközelebb március 4-én és 5-én lesz műsoron, jegyek most még kaphatóak.

bunozo.jpg

(Jelenleg még csak a plakátot tudom a bejegyzésbe illeszteni, de amint lesznek előadásképek, azokkal még kiegészítem.)

Az előadás első perceiben nagyon sok lövés dördül el, így aki a színlapot elolvasta a megtekintés előtt, az rögtön nyugtázhatja: erőteljes hanghatások – pipa. De George F. Walker darabja nem ezért 16 pluszos, nem véletlenül szerepel a plakáton - talán túl kis betűkkel - "Figyelem! Szókimondó durva szövegek".  Mocskosul sokat káromkodik minden szereplő – hasonló természetességgel, mint ahogy a Tóték-ban vendégeskedő Mucsi Zoltán szokott némely reklámokban… Ez a k. sok káromkodás nyilván nem öncélúan hangzik el, hanem azért, hogy nevessünk. Sokan nevetnek, sokan nem – ilyen erősen eltúlzott mennyiségben mégis vicces ez a nyelv, és talán kicsit mégis tükröt tart azoknak, akik így beszélnek. (Azok szoktak legjobban kiakadni az ilyen előadásokon, ezt megfigyeltem már.) Ezt muszáj nyomatékosítani, mert akit a színpadi trágárság zavarni szokott, sőt felháborít, annak mást kell választania a Thália gazdag kínálatából - ezen az estén párhuzamosan három előadást játszottak.

Akit az előadásnak ez a nagyon fontos sajátossága nem riaszt el, képes komédiának nézni a történetet és ráhangolódni, annak nyert ügye van.

George F. Walker darabja nekem fekete bohózatnak tűnt, amelynek egyetlen szavát sem érdemes komolyan venni - JÁTÉK. Ezt nyomatékosítja a keret: az elején és végén is van főcím-vetítés, mintha film lenne, sőt még a jeleneteket is megcímezik. A rendező ezzel is távolít minket a történettől, így eléri, hogy ugyanúgy súlytalanná válik egy-egy haláleset, mint a számítógépes lövöldözős játékokban.

A cím, sőt még a színlap ajánlója is ironikusan olvasandó, a beszélgetés-folyamok többsége pedig Ionesco és Beckett abszurd drámáiba illenek. Aki így nézi, és történetesen szereti ezt a színjáték-típust, és nem vár kisrealista stílusú komédiát, annak jó estéje lesz.

Nem vettem észre egyetlen nagystílű bűnözőzsenit sem a szereplők között, csupa pitiáner, sodródó szerencsétlennel találkozunk, akiknek csak a szája jár, de az folyamatosan. A férfiak extra-bénák, vagy finomabban: alkalmatlanok akármilyen értelmes cselekvésre, bár esendőségük annyira túlzott, hogy már szerethetőek is. A nők kevésbé bizonytalanok, így szükségszerűen elnyomják a férfiakat, de ezzel sem jutnak messzire – ez lehetne egyfajta összegzés, amely magát a cselekményt nem szpoilerezi le. Az egész történet négy óra leforgása alatt egy lepukkant hotelszobában történik – legyen ennyi elég. Remélem, lesznek hamarosan fotók, amelyeken valami átjön majd Mátravölgyi Ákos díszletéből, illetve látszanak majd Cselényi Nóra most is nagyon kifejező jelmezei, aki ezúttal is bedobott egy-egy különleges tárgyat, amely magára vonzza a tekintetünket. (Ld. egy héttel korábbi bemutatóját, a Mákfagyi-t.)

Az előadás nyitva hagy néhány kérdést, leginkább azt, hogy most akkor mi is történt meg ténylegesen – kapunk rá néhány verziót. Igazából ez nem is lényeges, sokkal többet számít, hogy az abszurd párbeszédeket folytató szereplők így is életszerűek, lehet élvezni a játékukat. Bede-Fazekas Szabolcs és Katona Péter Dániel apa-fiú kettőse láthatóan nem dolgozta fel még a régről hozott családi traumákat, és a régi sérelmek hánytorgatása jelenleg a legkevésbé sem időszerű, amikor egy étterem felgyújtása lenne a feladat. Nehezítő körülmény egy folyamatosan részeg portás – Domokos László – felbukkanása, aki előre kéri a szoba árát. Egy ideig csak velük találkozunk, de mire a beszélgetés már egészen öncélúnak tűnne, színre lép Csarnóy Zsuzsanna karizmatikus(nak tűnő) figurája (Shirley), és az előadásban minden a helyére kerül – nekem ez volt a fordulópont, ekkor tudtam ráhangolódni az előadásra.

Nem sokkal később az erőviszonyok tovább variálódnak, amint Kövesi Csenge Amandája is megosztja velünk szándékait, és ezek után már egyre nehezebb eldönteni, hogy a szereplők számára mi lehetne a kivezető út a káoszból, egyáltalán létezik-e ilyen.

Nekünk nézőknek mi lehet az előadás hozadéka? Amennyiben sikerült az előadás játékosságát élvezni, már nem mentünk hiába, hiszen egy jó este emléke még napokig erőt adhat a hétköznapok küzdelmeihez, vagy a hozzánk elérő hírek elviseléséhez. Amennyiben esetleg utólag még el is gondolkodunk ennek az abszurd bohózatnak az értelmezésén, az már egyértelműen bónusz…

Címkék: Thália Domokos László Csarnóy Zsuzsanna Mátravölgyi Ákos Bede-Fazekas Szabolcs Zayzon Zsolt Cselényi Nóra Télikert Katona Péter Dániel Kövesi Csenge Bűnözőzsenik

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9818803372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása