Jár a dupla pirospont Rudolf Péternek: közel kétórás szórakoztató beszélgetős műsort adott nekünk ma délelőtt, amely igazán kedvet csinált az évadhoz. Lesz mit várnunk. Jelen volt néhány társulati tag, akiknek a többségét meg is szólaltatta, illetve száznál bizonyosan többen eljöhettek erre az eseményre a 9220 bérletes néző közül is. Mint megtudtuk, időarányosan ebben az évadban váltottak legtöbben bérletet a színház eddigi fennállása során. Az igazgató köszönetet mondott nekik - a mai világban egy három színpaddal rendelkező színház számára valóban óriási kihívás a nézőterek megtöltése. Emelik a tétet: októberben megnyílik a közelben a Vígszínház Szalon, az új, immár negyedik játszóhely is. (Ez lehetett talán a délelőtt legnagyobb horderejű bejelentése.)

A Liliomfi csupa-ajtó díszletét nézhettük mindvégig (tervezte: Csiki Csaba), amely láthatóan nagyon jó tere lesz az ifjabb Vidnyánszky Attila rendezésének. Az előadás egy részletével (vagy abból kiinduló improvizációval? - majd elválik a bemutató után) kezdtek, jelképként is értelmezhető volt, ahogy Molnár András és Nyomárkay Zsigmond (két egyetemi hallgató, akik a Vígben gyakorlatoznak) megjelent, majd szinte észrevétlenül átváltoztak Ötvös Andrássá és Keresztes Tamássá. Ebben a gesztusban nekem benne van, hogy a színház iránti rajongás nem életkorhoz kötött, "ifjú titán" maradhat valaki ötvenéves koráig is. Éppen emiatt jó ötletnek éreztem Keresztes Tamás felkérését a címszerepre - más dimenziókat ad a kora (és tapasztalata!) ifj. Vidnyánszky Attila második Lilomfi-rendezésének. (Tuti nem festetném át a haját, megvan a varázsa anélkül is - ha már a témát bedobta az igazgató a mezei nézők előtt, ennyi privát véleményt hozzá fűzök. Amúgy meg persze teljesen mindegy, hogy milyen lesz külsőleg a színész, jó lesz úgy, ahogy...)
A jelenet után az igazgató köszöntötte Hegedűs D. Gézát, akiből nemrég lett a nemzet színésze, majd megünnepeltük ifj. Vidnyánszky Attilát is, aki a kaposvári színházi találkozón kapta meg a legjobb főszereplő díját (a Sirályban játszotta Trepljovért). Egyperces néma csenddel emlékeztünk Szatmári Lizára, aki 73 éven át kötődött a Víghez és a közelmúltban halt meg. Megtudtuk, hogy az igazgató és a szakszervezet képviselői átdolgozták a kollektív szerződést - bár nem látványos bejelentés ez, de egyértelműen rendkívül fontos lehet egy ilyen hatalmas színházi gépezet működtetése szempontjából, hogy a dolgozók átlátható feltételek között dolgozzanak.
Rudolf Péter ezek után - csakúgy, mint a korábbi évadnyitókon megszokhattuk - minden kitűzött bemutató kapcsán beszélgetett a rendezővel és két-két főszereplővel, amennyiben rendelkezésre álltak. Alföldi Róbert és Valló Péter válaszolgattak a kérdéseire, mások - az épen külföldön tartózkodók - felvételről szóltak hozzánk: Bodó Viktor, Novák Eszter és Zsótér Sándor is, aki Esterházy Péter utolsó darabját (Mercedes Benz) viszi majd színre a házi színpadon. Ugyan nagyon érdekesnek tűnt mindegyik kitűzött előadás, a magam részéről ezt várom a legjobban, bár erősen örülök, hogy Spiró György Imposztorához is lesz ebben az évadban ismét szerencsénk. (Mint kiderült, némileg átdolgozott formában, az Ikszek c. regény több részletének felhasználásával kerül elénk. Ugyan mi lehet az új vége? - a bemutatóig lesz idő találgatni.)
Az ismertetett műsor minden eleme felkeltette az érdeklődésemet, jó volt az érintett művészeket látni és hallani, bár az épületre már kiplakátolt darabcímek magukért beszélnek, így nem meglepő, hogy emelkedik a bérletesek száma. Ehhez lehet, hogy a Víg 128 éves tradíciójának is köze lehet - szóba került a négy dokumentumfilm is, amelyeket vasárnaponként lehet az M5-ön megnézni. Ezt mindenhogyan ajánlom, jövő héten jön a második, de az első rész elérhető maradt.
Aki több részletet szeretne, azok elolvashatják a színház által kiküldött hivatalos sajtóanyagot is, amelyet változtatás nélkül idemásolok:
Új játszóhely bejelentésével és Vígnappal indul az évad
Elkezdődött a Vígszínház 2024/25-ös évada
A Vígszínház 2024/25-ös évadának első bemutatója szeptember 21-én a Liliomfi lesz ifj.
Vidnyánszky Attila rendezésében, míg a Pesti Színházban október 5-én az Egy nő
anatómiája magyarországi ősbemutatóját láthatják a nézők Alföldi Róbert rendezésében.
A Vígszínházban Az ember, aki elvesztette az időt Bodó Viktor, a Büszkeség és balítéletet
Valló Péter rendezi, míg a Pesti Színházban Az imposztort Rudolf Péter, a Rémségek kicsiny
boltját pedig Novák Eszter állítja színpadra. A Házi Színpadon Esterházy Péter Mercedes
Benz című műve Zsótér Sándor rendezésében lesz látható. Szeptember 15-én
hagyományaihoz híven idén is kinyitja kapuit a Vígszínház, hogy a művészek és a közönség
együtt ünnepelhesse az évadkezdést a Vígnapon. Októberben pedig ünnepi
nyitóhétvégével kezdi meg működését a teátrum új játszóhelye, a Víg Szalon.
A Vígszínház szeptember 10-én a társulat tagjai és bérletesek jelenlétében évadnyitó
sajtótájékoztatót tartott. Rudolf Péter bejelentette a színház negyedik játszóhelyét, a Víg
Szalont, amely a Hegedűs Gyula utcában, a hajdani Club Kávézó bérelt épületében nyitja meg
kapuit. A Szalonnal az egykori polgári szalonok hangulatát szeretnék megteremteni, ahol
írókkal, színészekkel, zenészekkel, alkotókkal találkozhat majd a közönség. Az október 12-i
nyitóesemény különleges irodalmi est lesz. Kortárs írók – Dragomán György, Szabó T. Anna,
Grecsó Krisztián, Vámos Miklós, Nyáry Krisztián, Nádasdy Ádám, Darvasi László, Tóth
Krisztina és Závada Péter – erre az alkalomra készült, a pesti szalonok hangulatát felidéző
szövegeit a társulat tagjai fogják felolvasni. Másnap pedig Az imposztor bemutatójához
kapcsolódva Spiró György, Kern András és Rudolf Péter, Nyáry Krisztián moderálásával fog
beszélgetni. A közönség szeptember 15-én a Vígnapon már bepillanthat a Liliomfi
próbafolyamatába, kulisszajárásokon, dedikáláson, tánctanuláson, jelmezpróbán,
csokoládékészítésen és a Víg125 című, a Vígszínház történetéről szóló fikciós
dokumentumfilm első két részének vetítésén is részt vehetnek, a társulat tagjai pedig
meglepetés produkciókkal is készülnek.
A Vígszínházban már zajlanak a Liliomfi próbái. Szigligeti Endre művét Vecsei H. Miklós
átiratában ifj. Vidnyánszky Attila állítja színpadra, a zenéért Kovács Adrián és Mester Dávid
felelnek. „Bízom benne, hogy sikerül olyan előadást csinálni, ami valahogy felidézi azt az
érzést, amit a Liliomfi jelent, ahol virtuózan dolgoznak a színészek, és csapatként van együtt
három különböző generáció” – emeli ki a rendező. Az előadás szeptember 21-től Keresztes
Tamás, Gál Réka Ágota, Ötvös András, Szilágyi Csenge, Rudolf Péter, Hegedűs D. Géza,
Gyöngyösi Zoltán, Varga-Járó Sára, Zoltán Áron, Méhes László, Borbiczki Ferenc, Molnár
András és Nyomárkay Zsigmond szereplésével lesz látható.
A Pesti Színházban október 5-én az Egy nő anatómiáját mutatják be. Újjászületés egy részben
– áll a darab színlapján. Wéber Kata drámája ugyanis egy családi tragédián keresztül mesél
női sorsokról, a traumák feldolgozásáról és az újrakezdés lehetőségeiről. Az Alföldi Róbert
rendezte előadásban Petrik Andrea, Telekes Péter, Nagy-Kálózy Eszter, Márkus Luca, Kövesi
Zsombor, Radnay Csilla és Waskovics Andrea lép színpadra.
A Házi Színpadon december 6-án mutatják be Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes
Benz-t Zsótér Sándor rendezésében, Lukács Sándor, Balázsovits Edit, Petrik Andrea,
Gyöngyösi Zoltán, Szántó Balázs és Liber Ágoston szereplésével. A kétrészes történelmi
revüben a 17. századtól a 20. századig követhetjük végig az Esterházy-család történetét. Az
ember tragédiájának keretjátékát megidézve az Úr fogadást köt Luciferrel, melynek tétje,
hogy elbukik-e a magyar történelem egyik legendás családja, elbuknak-e az Esterházyak?
Spiró György új változatot készít Az imposztorból a december 7-i bemutatóra. A színház
mágikus erejéről és kiszolgáltatottságáról szóló műben egy megmaradásáért küzdő színház a
varsói színészfejedelmet hívja meg vendégjátékra, Bogusławski azonban csak a bemutató
napján érkezik meg. Ráadásul meglepetten értesül arról, hogy a hazafias operát, amelyre
felkérték, a cenzúra betiltotta, és helyette Molière Tartuffe-jének címszerepét kell aznap
este életében először eljátszania... Az imposztort a Pesti Színházban Rudolf Péter állítja
színpadra, a főbb szerepekben Kern András, Fesztbaum Béla, Seress Zoltán, Szilágyi Csenge,
Wunderlich József, Majsai-Nyilas Tünde, Kőszegi Ákos, Igó Éva és Medveczky Balázs lesz
látható.
December 14-én Bodó Viktor rendezésében, Dengyel Iván, Dino Benjamin, Ertl Zsombor,
Halász Judit, Hegedűs D. Géza, Hegyi Barbara, Horváth Szabolcs, Kovács Patrícia, Kövesi
Zsombor, Kútvölgyi Erzsébet, Méhes László, Nagy-Kálózy Eszter, Orosz Ákos, Ötvös András,
Radnay Csilla, ifj. Vidnyánszky Attila, Virágh Panna (m.v). és Zoltán Áron szereplésével
mutatják be a Vígszínházban Az ember, aki elvesztette az időt. Az előadás egy hazánkban
még ismeretlen norvég író, Jonas Petter Aronsen máig kiadatlan azonos című műve alapján
készül. A lebilincselő, hosszan áradó szövegfolyamot Csehov Platonovjának ihletésére írta a
szerző. A magyar színpadi változatot Kovács Krisztina és Róbert Júlia írják.
Seymour, az ügyetlen ifjú botanikus és különleges növénye, Audrey II fantasztikus története
Roger Corman 1960-ban forgatott kisköltségvetésű, fekete-fehér filmváltozata óta tartja
rettegésben és fakasztja nevetésre a közönséget. A film alapján készült, 1982-ben
bemutatott rockabilly musical minden rekordot megdöntött az Off-Broadwayn, aztán bejárta
az egész világot, és negyven év után – Varró Dániel új fordításában, Novák Eszter
rendezésében –visszatér magyarországi ősbemutatójának helyszínére, a Pesti Színházba. Az
előadásban Orosz Ákos, Radnay Csilla, Seress Zoltán, Brasch Bence, Kovács Patrícia, Majsai-
Nyilas Tünde, Márkus Luca, Szántó Balázs, Herczeg Tamás és Vatamány Atanáz lépnek
színpadra.
Amikor a szabad gondolkodású, éles eszű Elizabeth találkozik a jóképű, de titokzatos Mr.
Darcyval, a férfi büszkesége és a lány előítéletei mindenfajta közeledést lehetetlenné
tesznek. Ahogy a sorsuk újra és újra keresztezi egymást, vonzalmuk egyre csak fokozódik,
mielőtt azonban szerelmük beteljesülhetne, le kell győzniük számos akadályt, de leginkább
saját gyengeségeiket. Jane Austen kultikus regénye, a Büszkeség és balítélet új színpadi
változatát Valló Péter rendezésében, többek között Waskovics Andrea, Wunderlich József,
Varga-Járó Sára, Medveczky Balázs, Ertl Zsombor, Hegyi Barbara, Lukács Sándor, Bach Kata,
Gyöngyösi Zoltán és Balázsovits Edit szereplésével mutatják be a Vígszínházban. A
teátrumban több mint százéves hagyománya van a világirodalmi nagyregények színpadi
adaptációjának.
További információ: https://www.vigszinhaz.hu/eloadasok/index.php
fotó: Gordon Eszter