Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (55) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (91) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (24) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (35) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (20) Horváth Csaba (32) Horváth István (40) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (23) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (25) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (36) Ódry Színpad (68) opera (23) Opera (632) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (98) Ötvös András (22) Őze Áron (26) Palerdi András (44) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (43) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (31) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (23) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (54) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (52) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (49) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem volt ez rossz évad ez az idei az itthoni Wagner-rajongók számára – vissza is fogjuk még sírni. Ősszel az Operában akár három „kör” Ringet nézhettek végig a legelszántabbak, csupa magyar énekessel (laudáció az én hat estémről itt), most júniusban pedig az évad megkoronázásaként megnézhettük a már hozzánk nőtt, félig szcenírozott „müpás Ring”-et is. Mielőtt rátérnék az énekes szólisták emlegetésére: LE A KALAPPAL a fesztivált szervezők, a betanítást végző Kovács János, Polgár Etelka, Bartal László, Bartinai Gábor, Bizják Dóra és Rajna Martin előtt is. Idén is topon voltak a minden előadásban fellépő táncosok és a Fischer Ádám által vezényelt MR Szimfonikusok, akiket a negyedik este végén megérdemelt állótaps fogadott. Már megszokhattuk, hogy az előadás zenei színvonala soha nem megy egy bizonyos szint alá, és az „alapembereket”, alkalmi visszatérőket és debütálókat kellemes arányban tartalmazó szereposztás mindig egy kicsit másként mutatja meg nekünk a történetet, és ez most is így történt.

Minden évben elhatározom, hogy frappánsan fogok összegezni, és ez ugyanígy nem sikerült  ezúttal sem. Ezúttal az olvashatóság érdekében négy részre bontottam a beszámolót – most előadásonként.  (A walkür is már rövidebb ennél, a Siegfried és Az istenek alkonya pedig szinte nyúlfarknyi.)

Röviden: működött az előadások kémiája, azonnal újranéztem volna még egyszer az egészet.

Mindenkinek javaslom, hogy a Bartók Rádió által sugárzott előadásokra keressen rá (mediaklikk.hu), még közel egy hónapig elérhetőek a felvételek – ha csak hallgatjuk őket, kicsit más színben tűnnek fel az előadások, akkor már valóban csak a zene válik lényegessé.

loge.jpgLoge: Christian Franz

Nagyon szép, kiegyenlített előadással indult az idei ciklus, bár a korábbi évekhez viszonyítva kevésbé tomboltak a szenvedélyek. Mindez elsősorban a három (egymáshoz remekül illeszkedő) főszereplő kiválasztásán múlt.

A Ring alaphangulatát elsősorban a „Walhalla-projekt” kitalálóját, Wotant játszó énekes személyisége határozza meg – hangja, kisugárzása, energiaszintje, alkata, kora mind együtt -, az első két részt mindenhogyan, aztán ténylegesen átadja a helyét Siegfriednek, majd a második részben is domináns Brünnhildének. A Müpában talán emiatt is cserélgethetik ezt a szereplőt a legtöbbször – így lehet azonos rendezésben, nagyrészt egyező szereposztással mégis markánsan eltérő Ring-et létrehozni a legkönnyebben. Ami változatlan: Wotant nézve mindig elgondolkodhatunk, hogy valóban jó lenne-e tényleg örökké élni, közben szép lassan elunni az egész életünket, a párhuzamos kapcsolatokat, a rengeteg variálást és az ezzel járó hazudozást és kudarcokat. Lehet, hogy két rövid emberöltőnyi idő (kevesebb, mint 50 év a Ring teljes időtartama) is már bőven elég, ha ennyi szenvedés kapcsolódik hozzá.

rajna5.jpgWotan: Johan Reuter

Az én (konkrét előadástól független) olvasatom szerint Wotan az első rész idején még energikus, ténylegesen el tudja képzelni, hogy a könnyelműen elkezdett várépítő vállalkozásból fedezet nélkül is jól jöhet ki. Nem elégszik meg az eredménnyel (örülhetne akár a lopott aranyból kifizetett várnak), belekezd egy még lehetetlenebb terv kivitelezésébe az elátkozott gyűrűért, amely a jóslathoz igazodva tényleg nem vált hasznára senkinek. Mindenki, akit szeretett (valamennyire) a terv áldozatává válik – a legkártékonyabb figura, bár emellett nagyformátumú és vonzó is. (Talán emiatt se megy ki a Ring a divatból, mert mindig eszünkbe juthat erről egy-két vezető, anélkül is, hogy az előadás bármilyen módon tartalmazna aktuálpolitikát.)

Minden Ring esetén hatalmas pozitívum, ha egyetlen énekes vállalkozik a három estére, sőt, ha érezteti is a szereplő lelkiállapotának átváltozását, a nagy tervek utáni összeomlást, a reményvesztést. Ha igazán jó, eléri azt is, hogy minden hibája ellenére meggyászoljuk bukását, majd látatlanban elképzeljük, ahogy a negyedik részben már csak némán nézi a Walhalla felgyulladását előkészítő walküröket, akik már nem hősöket szednek össze, csupán fát halmoznak fel a falak mellé.

walkur-atala.jpgWotan és Fricka (A walkür-ben) - fotó: Posztós János

A Wagner-napokra rendszeresen visszatérő Johan Reuter most is mindhárom estén vállalta Wotant. Nem tűnik a változásokat kedvelő nagy játékosnak, amilyennek beállítja magát. Megbízható családfő, aki hajlamos a felesége tanácsaira hallgatni, nem hagyná ott bizonytalan kimenetelű kalandokért. Fricka az, aki beindítja a folyamatot, felébreszti. Schöck Atala intellektuálisan biztosan felette áll (ennek a) férjének is. Az évről évre cserélődő Wotanok mellett van egy sziklaszilárd „saját” Frickánk, akinek a játéka a legjobb bizonyíték arra, hogy mégis szerethető ez a légvárépítő nőcsábász. Még sok más Wotan oldalán szeretném látni.

Johan Reuter Wotanja ugyan nem elég nárcisztikus, de nagyon kifinomultan énekelt. A Bartók Rádió felvételét hallgatva már nem számított, hogy csütörtökön még nem hittem el neki a fenyegetettség érzetét, azt, hogy az istenek megmentése érdekében küzd a gyűrűért.

rajna2.jpgFlosshilde és Alberich - Kálnay Zsófia és Jochen Schmeckenbecher 

Ezt persze azért is éreztem, mert sem a szintén kitűnően éneklő Jochen Schmeckenbecher (Alberich), sem az óriások nem tűntek olyan irgalmatlanul veszélyesnek. Aki nem ismerte a történetet, akár egy happy enddel is hazamehetett, elképzelhette az örök isteneket a világ végezetéig nyugodtan ücsörögni a Walhallában.

Nem így működött az előadás Kálmán Péter éveiben. Ő volt az egyetlen olyan Alberich a Müpában, aki el tudta venni a Rajná-t Logétól. Ezúttal ismét Christian Franz dominált, még a néma jeleneteiben is. Sokunk számára öröm, hogy a kezdetektől állandó részese a produkciónak és nem kell lecserlésétől tartanunk.

Az énekes ugyan maradt, de szerepfelfogása változott az évek során: ugyan kellően játékos, és könnyelmű isten, de egyre elkeseredettebb és egyre jobban szégyenkezik a sellőknek tett és be nem tartott ígéretért. A világ ura, a törvény meghatározója a legnagyobb rabló, akit Alberich átverésében ő maga is támogatott – részese a bűnnek. Nem csodálkozunk, hogy a tetralógia további estéin személyesen már nem jelenik meg - három helyettese közül a legemlékezetesebb majd Újvári Milán színész-táncos lesz, ahogy az utóbbi években is.

istenek6.jpgA sellők  Az istenek alkonyá-ban - fotó: Csibi Szilvia

A gyönyörűséges sellők - Sáfár Orsolya, Fodor Gabriella és Kálnay Zsófia - szintén már állandó tartozékai a Wagner-napoknak, örökifjún tündökölnek, elpotyázzák az aranyat, majd visszakapják évek óta. Nem unják el a játékot, ahogy mi sem, mi is évek óta várjuk őket vissza.

Ebben a csütörtöki előadásban miután sem Wotan, sem Alberich nem volt különösen szenvedélyes, sokkal nagyobb hangsúlyt kaphatott a többi kisebb szereplő – ennek is köszönhető az előadás nagyon kiegyenlített hatása. Haja Zsolt Donnerjének meggondolatlan indulatossága kellő figyelmet kaphatott (ezúttal nem egy nála is szenvedélyesebb Wotan próbálta lenyugtatni). Az énekes Valuska-alakítása az évad egyik csúcsteljesítménye volt, még július 19-ig éppen elérhető felvételről (link), ma pedig A sevillai borbély címszereplője lesz a Margitszigeten. (A Wagner-napokra általában is igaz, hogy a kisebb szereplőket is nagy énekesek személyesítik meg – emiatt is garantált az általános magas színvonal.)

rajna1.jpgA dobogón az óriások, Tijl Faveyts és Jongmin Park

Jutott egy erős jelenet Jürgen Sachernek Mimeként, aki majd a Siegfried egyik oszlopaként tért vissza két nappal később, és néhány szép pillanat a legrövidebb isteni szerep birtokosának is: Pataky Dániel volt Froh, aki már szinte csak Németországban énekel, alig hallható itthon. Horti Lilla ismét látható élvezettel rémüldözött az óriásoktól, bár az előadás meglepetés-énekese erre kevés okot adott: a belga basszbariton Tijl Faveyts nemcsak szép hanggal rendelkezik, de a „szerelmes óriásként” kifinomultan énekelt, kicsit sem vált ellenszenvessé. (Megnézném más szerepekben is szívesen.) Azonosulni tudunk felháborodásával, jogos a követelése – járna a megígért bér a felépített várért cserébe. Annyira jó benyomást tett ránk, hogy meg kellett gyászolnunk értelmetlen halálát.

Fafner, a harmadik részben sárkányként visszatérő óriás évekig a felejthetetlen Walter Fink volt, aki már nyugalomba vonult. Jongmin Park már fellépett korábban is a Müpában, személyében remélhetőleg egy állandó utódot köszönthetünk. Mélybasszus hangja lehengerelt minket - csodáltuk, de nem szerettük meg, és ez így volt jó. (A darabnak talán két kellemetlenül brutális óriás tenne jót, de ez azért talán csak egyszer jött össze.) Jongmin Park a lenyűgözést másnap Hunding szerepében még fokozni is tudta, A walkür egyik sztárjává tudott emelkedni.

rajna3.jpgErda kivetítve - Gál Erika

A rendezés apró változásokon ment át az évek folyamán, Erda sem énekel már az üvegfal mögött. Az emelvénybe süllyesztés jobb megoldás (csak az emeletekről látszik), kivetítik az arcát nagyítva. Ebben a félig szcenírozott előadásban, amikor olyan sok minden a képzeletünkre van bízva, a szereplők többsége menekülés közben is estélyit vagy frakkot visel, egy énekes hangjának tompítása számomra (még mindig) elfogadhatatlan. Ami szerencsés: Gál Erika másnap visszatérhetett walkürként, a negyedik nap nornaként, így akik azt hihették az első és harmadik estén, hogy kevés a hangja, a másik két alkalommal felismerhették tévedésüket. A táncosokon kívül ő az egyetlen olyan színpadi fellépő, aki a teljes Ringet végigcsinálta, így már ez önmagában is kiemelendő tény.

A felfokozott hangulatú ünneplés után már készültünk is vissza a másnapi Walkürre.

mupa-nezok.jpg

Ps. A Müpa számára Hirling Bálint fotózta az előadást, a Facebookra kitett képeket használtam fel. A legelső kép korábbi, Posztós János munkája és egy idei Christian Franz-interjúból emeltem át, amelyet ezúton is ajánlok olvasásra.

Címkék: Fodor Gabriella Müpa Schöck Atala Fischer Ádám Christian Franz Ring Kovács János Gál Erika Kálnay Zsófia Haja Zsolt Sáfár Orsolya Jürgen Sacher Horti Lilla Újvári Milán Bartal László Polgár Etelka Johan Reuter Jongmin Park Bizják Dóra Jochen Schmeckenbecher Rajna Martin Pataky Dániel Tijl Faveyts Bartinai Gábor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2518437597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása