Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (22) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (43) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (20) Horváth Csaba (32) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (54) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (23) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (117) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (35) Ódry Színpad (68) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (31) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (53) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (49) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Már február óta készültünk erre a Három nővér-re, és most vasárnap végül sikerült is megnéznünk. Várakozáson felül jó élménnyé vált, így mindenkinek szívesen ajánlom, ezért érdemes akár a Budapestről (vagy egyéb helyszínről) is Kecskemétre utazni. Még vannak előadások áprilisban és májusban is, délután is, sőt májusra még jegy is kapható, ha nem is sok. A színház nincs messze a vasútállomástól, a város központja is kellemes, minden tényező együtt szerencsésen kompenzálja a megtett plusz kilométereket.

hnbor2.jpgZsigmond Emőke - Szabó Dorottya - Bori Réka azaz Mása - Irina és Olga

Szente Vajk komédiának játssza Csehovot (a szerzői szándéktól nem idegen módon), és míg koncepciója a darab ismerőit segíti abban, hogy új szemmel nézzenek a már ismert történetre, utat nyit a műhöz azoknak is, akik elsősorban szórakozni és kikapcsolódni szeretnének, és a kecskeméti színház musical előadásaiból már megszeretett színészek (pl. Koltai-Nagy Balázs, Bori Réka) miatt ülnek be az előadásra.

A rendező bevet mindent, utal egy világszerte ismert sorozatra, felhasznál slágereket, amelyek közül néhány a fülünkben is ragad – ez a Három nővér nem fog másikkal összemosódni.

hnborito.jpgA katonák: Koltai-Nagy Balázs, Sipos Imre, mögötte Fazakas Géza

De nem pusztán bombasztikus fogások ezek. A rendező nem véletlenül választotta a színpadkép mintájául az 1994-2004 között készített, világszerte ismert Jóbarátok-at. A díszlettervező, Rákay Tamás nem pusztán másol, a második részre már egészen átalakítja a sorozatból ismert szobabelsőt. Azoknak, akik a tíz évadot végignézték, plusz élvezetet ad a párhuzamos helyzetek és a szereplők azonosságainak felfedezése (a férjem nemrég egy betegségnek köszönhetően három hét alatt szinte megszakítás nélkül nézte végig a 260 részt, így neki még ez is megadatott), de akinek ez mind hiányzott, ahogy nekem is, azoknak is külön jelentést kapott a történet közelmúltba helyezése.

Ez a Három nővér már szinte a jelenhez köthető, nyugodtan gondolhatunk (az ötven pluszosak saját emlékképek alapján is) a rendszerváltás utáni évekre, a reménykedésre és a kiábrándulásra, illetve a szocializmus időszakával kapcsolatos „bezzeg akkor még volt…” megjegyzésekre is.

hn9_1.jpgAndrej: Kovács Lehel

Szente Vajk alaposan elemezte a darabot, amelyről kíméletlenül lefosztja a megszépítő nosztalgia ködét is. Ezt a családot látva biztosak lehetünk abban, hogy a valóságban a moszkvai évek sem voltak idilliek, amikor még a Prozorov család nappalijában egymást váltották a katonatisztek. Néhány utalásnak köszönhetően magunk előtt látunk egy zsarnoki apát, akinek a halála valójában megkönnyebbülést jelent a gyerekek számára, és egy anyát, aki talán épp a rossz házasságból menekülve a család közelében maradó katonaorvossal (Csebutikin – Sipos Imre) folytatott viszonyt, sőt Irina (Szabó Dorottya) mintha már ebből a szerelemből származna. Igy nem olyan véletlen az eltúlzott méretű szamovár (bár vizuális poénnak sem utolsó) – drága és egyben haszontalan ajándék, amely egyben azt is kifejezi, hogy hiába a közelség, ez a két ember sem tud egymásba kapaszkodni, ahogy a darabban tartósan senki sem találhat párra. Az egyetlen boldog ember, az öreg dada (Csombor Teréz), aki sok évtized munka után boldog, mert van saját szobája. Ennyi a többieknek kevés.

hn14.jpgCsombor Teréz és Kovács Gyopár

A három nővérnek és jóbarátaiknak valóban nehéz attól a boldogságtól búcsút venni, amelyet feltehetően sosem tapasztaltak meg, és később sem fognak okosabban élni, megmaradnak majd a panaszkodás és a nosztalgiázás szintjén – ez volt a végső összegzésünk az előadás kapcsán, amelyben nagyon szórakoztató módon mutatták meg nekünk, hogy az élet milyen reménytelen és elviselhetetlen. (Legalább az előadás nem ilyen – örüljünk ennek.)

Az elsősorban zenés rendezéseiről ismert Szente Vajktól autentikus megoldás, hogy a legismertebb slágereket illeszti rá a csehovi élethelyzetekre, ezekkel – a dallamtapadást is felhasználva – nagyon hatékonyan hívja fel a figyelmünket arra, hogy a múltba visszarévedő életszemlélet alapvetően csapda. Gátlástalanul teszi nevetségessé a szereplőket, akik egyáltalán nem látszanak az átlagból kiemelkedőnek (nyelvtudás ide vagy oda). (Lehet, hogy mi már nem is érdemelnénk olyan szép előadást különleges személyiségekkel, mint amilyen Ascher Tamásé volt a Katonában?)
hn3_1.jpg

Minden eszköz, a színpadkép, a ruhák, a közismert zenék is a történet hétköznapiságát erősítik fel, de ennek ellenére megmaradt a Csehov előadások lényegi eleme: minden szereplőnek van saját élete, fontossá válnak, nem három színésznek statisztálnak kilencen. Nagyon sok színészt szerettünk a színre lépő tizenkettő közül – a helyi nézők, akik sok előadásban látták őket, ezzel még inkább így lehettek.

hn13.jpg

Ne maradjon említés nélkül Kovács Yvette Alida jelmeztervező sem, aki erősen megtámogatja a Natasát játszó Kovács Gyopárt is, akinek az öltözködési stílusa valóban az első perctől nagyon elüt a testvérekétől – már ebből is érezzük, hogy nem való ide. De ugyanígy magukért beszélnek a farsangi jelmezek, illetve a tény, ahogy Mása – Zsigmond Emőke – hasonló dzsekiben jelenik meg később, mint amilyenben Versinyint – Nagy Sándort megismerte. Őket is különösen erőteljesnek éreztem, bár talán Mása személyes tragédiája más előadásokban is jobban megérint minket, mint a testvéreié, így az is lehet, hogy Zsigmond Emőke „kiragyogása” a szereposztásból voltaképp a papírforma szerint történt meg. Most is kevésbé érezzük veszteségnek Tuzenbach halálát, bár Koltai-Nagy Balázs erős a szerepben. Bőven el tudta volna hitetni velünk mű-ragya nélkül is, hogy túl jelentéktelen és csak pótlékként jöhetne szóba Irinánál is. Egy ilyen jó színész megoldja ezt külsőségek nélkül is, én a rendező helyében bíztam volna benne.

hn2_1.jpgNagy Sándor: Versinyin

Szabó Dorottya Irinája nem szerelmes senkibe (de kibe is lehetne ebben a mezőnyben?), nem csoda, hogy lehangolt, együtt is érezhettünk vele szürke életéért, amelyet semmilyen fellángolás nem élénkített fel – arról is kevéssé győzhette meg magát, hogy jó lesz neki, ha dolgozik. Az előadásban egy olyan férfit sem láthattunk, aki magányát áttörhette volna – sem a túlságosan is szelíd Tuzenbach, sem a szenvedélyes Szoljonij – Fazakas Géza, aki láthatólag Lermontov párbajozós életformáját másolta. Ez a mozzanat, hogy Szoljonij sem eredeti figura, és a párbajozás is csak pótcselekvés, soha korábban nem emelődött ki ennyire számomra egyetlen más Három nővér-ben sem. Ebből is azt éreztem, hogy a rendező nem felületesen dolgozott, hiába kelthetné ezt a benyomást a banális zeneválasztása és a rikító színpadkép.

Szinte minden karakternek felerősödtek a komikus vonásai a rendezői beállításnak köszönhetően.

hn6_1.jpgKörtvélyessy Zsolt (öreg szolga), Kovács Lehel (Andrej) és a Nutella

Az Andrejt játszó Kovács Lehel érzékelteti a karakter lecsúszásának teljes útját, egy jelenetben pedig felejthetetlenül eszi a Nutellát Körtvélyessy Zsolttal, az elöljárósági öreg szolgával. (Mint megtudtam, egy hasonló jelenet szerepelt a Jóbarátok-ban is, de ez enélkül az utalás nélkül is telitalálat – a Nutella valóban optimális boldogság-pótlék sokaknak.)

hn7_1.jpgKuligin: Orth Péter és Olga

Hasonlóképpen jóljárt ezzel a rendezéssel Orth Péter is, aki Mása férjeként kicsit új beállításba került. Részben azért, mert komolyan vették a megjegyzést, hogy akár Olgát is elvehette volna – egy formálódóban lévő viszony nyomait is felfedezhetjük, amely feltehetően gyorsan véget is ért.

hn5_1.jpg

Az előadás egyik legemlékezetesebb pillanatának is Orth Péter a kulcsszereplője: Versinyin távozása után egy rádión keres vigasztaló zenéket, és sikerül legalább öt-hat olyan slágert is találni, amely még jobban lehangolja a szerelme távozása miatt hisztériázó feleségét. A szokásos Három nővér előadásokon ilyenkor rendre eluralkodik a letargia, most pedig a teljes nézőtér hangosan kacag.

Az előadás csúcspontjai mind hasonlóak, sikerül elérnie a rendezőnek, hogy azon nevessünk, amin leginkább sírni lenne jó, és mindenképp felejtsük el az önsajnálatot, amely sehova nem vezet.
hn11.jpg

PS. A kamaraszínház nézőtere ezen a szinte nyárias hangulatú vasárnap estén is egészen megtelt, és csak három ember ment haza a szünetben. Ez egy Csehov dráma esetén jelentős teljesítmény, feltétlenül jelzi, hogy sikerült a közönség érdeklődését fenntartani.

Kellemes élmény volt, kedvet csinált a kecskeméti színház további előadásaihoz is és néhány színészhez is. Ennek köszönhetően mentem el a Játékszínbe a Teltház-ra három nappal később, hogy az általam eddig nagyon keveset látott Nagy Sándort önálló bravúr-előadásában is megnézzem.

hnplakat.jpg

PS. A fotók a színház Facebook-oldaláról származnak.

Címkék: Kecskemét Nagy Sándor Három nővér Orth Péter Kovács Lehel Sipos Imre Szente Vajk Bori Réka Zsigmond Emőke Kovács Yvette Alida Csombor Teréz Körtvélyessy Zsolt Rákay Tamás Fazakas Géza Kovács Gyopár Koltai-Nagy Balázs Szabó Dorottya

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr4718385289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása