Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (55) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bagossy Levente (20) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (24) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (36) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (21) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (74) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (40) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (25) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (100) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (45) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (31) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (31) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (52) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (20) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (25) Vígszínház (51) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Van néhány előadás, amelyiknek a híre nagyon gyorsan terjed, mindenki egybehangzóan állítja, hogy látni kell. Néhány nappal korábban, ugyancsak csúszással és ugyanígy a suttogó propaganda eredményeként láttam Medveczky Balázs Élet-ritmusát, és most, hasonlóképpen készültem erre az előadásra is. Már a Városmajorba majdnem eljutottam (még szeptemberben), de végül hagytam magam elsodortatni más irányba, tekintve, hogy Ceaucescu Romániájával nagyon nem vágytam ismét szembenézni. (A tavalyi évadban Csákányi Eszter monodrámája is részben erről szólt, elég erősnek találtam már azt is, nem hiányzott még egy hasonló témájú előadás.)

Mivel éppen egy új projekten dolgozom (a jövő héttől interjúkat fogok megosztani), ezzel volt a fejem tele, most sem voltam a témára ráhangolódva, de mivel egy kedves ismerősöm hívott meg, akivel egyébként is szeretek beszélgetni, csak nem hagytam ki a Bódi Attila regényéből Barabás Olga által írt színdarabot László Csaba, Szász Csaba és Sebestyén Aba előadásában. (Sebestyén Aba egyben rendező is volt.)

Előre mondom, hogy a legjobb ötlet az alkotókkal készített interjút elolvasni, amelyet ide be is linkelek.

láz6

Amint kiderült később, a meghívóm sem volt ideális állapotban: előző nap megnézte A Dohány utcai seriffet, és még annak a hatása alatt állt. (Aki mindkettőt látta, nyilván azonnal tudja, hogy ez így egy „halálos dózis” megrázásból, mindkettő után több napot kell „pihenni”. A „Lázadni” után azóta három napot én is kihagytam.)

Azt hiszem, hogy a színészek szerencsések, hogy valamiféle mágia bevetésével előre nem tudják pontosan, hogy hány nehéz eset ül a nézőtéren, hányan lesznek az adott este, akiket nem lesz egyszerű bevonni, de minden este bőven lehetnek ilyenek. A nézőtér rezdüléseiből mindenesetre biztosan érezhető, hogy mennyire hajlamos a nézőtér ráhangolódni arra, ami éppen a színpadon történik. (A megvett jegyeknek csak van kényszerítő ereje, aki pedig szeret utolsó percben dönteni, az többnyire olyan túl jó jegyeket nem kap. Ebből kell többnyire választanunk.)

Láz2Lászkó Csaba

Ilyen helyzetben ritkán voltam: miközben ott ültem ennek a kis színháznak az első sorában, középen, ahol a legjobban szeretek, szinte benne az előadásban, mégis zavartak a képernyőn a hullámzó vonalak, nem fogott meg az osztálytalálkozóra készülő szereplők felváltva elhangzó monológja (a zenei aláfestés azért az első pillanattól tetszett – jár a kredit a zeneszerzőknek: Cári Tibornak és Szász Csabának, aki gitározott is), és azon gondolkodtam, hogy fogok kitartani 135 percen keresztül. A közönség egésze folyamatosan és elég élénken reagált, mindenki figyelt. Lehet, hogy mindenki más szerette a kivetítéseket is, amelyekkel láthatóan fel akarták élénkíteni a történetmesélést, illetve csökkenteni akarták a fájdalmasságát. Harminc év után visszatekinteni valamire, csak kevésbé megrázó egyébként is - gondolhatnánk...

láz5Sebestyén Aba

Amikor már így eltelt egy óra, az előadás közepén megtörtént a döntő fordulat (amelyet nyilván nem írok le, bár lehet, hogy valaki már rég elmesélte a harminc évvel korábbi eseményekre visszanéző férfiak történetét), és akkor egy pillanat alatt minden megszűnt, elmúltak a korábbi fenntartásaim, és minden akadály. Ettől a ponttól már csak az érdekelt, hogy mi lesz, illetve mi történt Zolikával és barátaival 1989-ben, közvetlenül a kitűzött érettségi vizsgájuk előtt. Ezek után már nagyon tökéletesnek éreztem az egészet. (Hasonló élményem volt tavaly a Melancholy Rooms c. előadással, de akkor 15 percbe telt, mire berántottak a történések, nem nagyon emlékszem még ilyen helyzetre, amikor ilyen hosszan ellenálltam, de aztán mégis „legyőzött” az előadás.)

láz3A gitárnál: Szász Csaba

Mindezt azért írtam le, mert nagyon lényegesnek érzem, hogy ez az előadás annyira megrázó témát dolgoz fel, és annyira alkalmas hozzá a forma – két felváltva monologizáló színész, akiket egy gitáros kísér, aki végig nem szólal meg, és a történetnek is éppígy van egy harmadik hőse, aki nem jelenik meg előttünk - , hogy mindenkire hat, akármilyen állapotban ül be rá. Nincs kivétel, nem lehet előle elmenekülni, ha már bement valaki a nézőtérre. 

Vannak előadások, amelyeket bármilyen állapotban nem lehet megnézni. Ennél, ha valaki vállalja azt, hogy szörnyű igazságokkal fog szembesülni, akkor mellette értékelheti azt is, hogy a három közreműködő lenyűgöző egyszerűséggel van jelen, és lehetetlen nem a hatásuk alá kerülni. Annak ellenére elhittem nekik, hogy a saját életükről beszélnek, hogy emlékszem rájuk korábbi előadásokból is, (Lehet, hogy ez a legtöbb, amit elérhet egy színész?)

láz4

Többen is támogatták, hogy ez a hatás létrejöjjön, csak ne maradjon ki Vincze Alina operatőr, aki a játéktérre időnként be is lépett, a látványtervező Sós Beáta, a hangosító Incze Róbert, a fénytechnikus Kovács Attila sem.

Nagyon remélem, hogy hosszú szériát játszhatnak majd, sokan vállalják a kihívást, és hajlandóak lesznek a múltidézésre. Azt legalább mindenki nyugtázhatja, hogy az itt bemutatott élethelyzetnél a miénk jelentősen jobb.

Mellékszálon vágyat ébreszthet akár arra is, hogy próbáljunk határon túli előadásokat is megnézni, minél többet. Az eredeti helyszínen lenne azért az igazi ez is…

Ps. Kiss Zoltán fotóit használtam.

Címkék: László Csaba Sebestyén Aba Radnóti Színház Marosvásárhely Yorick Stúdió Cári Tibor Barabás Olga Szász Csaba

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr318030280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása