Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Manapság egy teltház korántsem magától értetődő jelenség, és nagyon kell örülni, ha egy színház ezen a kínálati piacon egy olyan új előadást tud mutatni, amelyik láthatóan tényleg megszólítja a közönséget, ráadásul nem pusztán laza kikapcsolódást kínálva. (Nem mintha az utóbbi néha nem lenne életmentő fontosságú.)

Dr. Piczkó Katalin pszichiáter könyvéből, a Szeretetkertből saját maga egy színházi sorozatot formált, amelyhez partnereket is talált négy színész – Balázsovits Edit, Csöre Gábor, Kálloy Molnár Péter és Schell Judit – és egy zenész személyében, így nem pusztán az ő tapasztalatait hallgathattuk meg a párkapcsolati problémák gyökereiről, de néhány helyzeten keresztül láthattuk „élőben”, a színészek improvizációi által is.

A második alkalom június 25-én lesz, már kaphatóak rá jegyek.

Szeretetkert.png

Az előadás pontosan így nem nézhető meg újra, és nemcsak azért, mert a közönség ötleteire is épít és improvizatív a jellege.

Dr. Piczkó Katalin elmondása szerint több, mint húsz éve foglalkozik párkapcsolati problémák kezelésével, és a felgyűlt tapasztalataiból írta a könyvét, amelyben a két ember közötti kapcsolatot nevezi jelképesen kertnek, amelynek 17 részét különíti el. Ezeket a részeket fogja a sorozat tovább vizsgálni, amelyek persze láthatóan összefüggenek egymással.

Az este mindkét része kivetített animációval indult, amely alatt bevezetett minket a témába, és meghallgathattunk néhány alapállítást a szerelmi kapcsolatok létrejöttéről, dinamikájáról, és azt a nagyon nem felesleges mondatot is: a kapcsolatok fennmaradásához folyamatos munkabefektetés kell: ahogy egy kertet, a kapcsolatot is gondozni kell.

A könyv kapható, és akit ennek a kert-motívumnak a bővebb kifejtése érdekelni kezdett, akár az előadás előtt-után is megvehette. A színházi sorozat elsősorban azoknak szól, akik arra is kíváncsiak, hogy néz ki az elmélet gyakorlatban, mit ad hozzá mindehhez a közönség, illetve a színészek.

Ez valóban interaktív előadás, a pszichiáter kérdéseivel ténylegesen megmozgat minket. Volt már egy korábbi sorozata a Tháliában (Patália), aki azon részt vett, feltehetően már tudja, hogy mire számíthat. Sokszor megszólít minket, sőt aki szeretné, saját problémáját is a színpadra viheti, hogy a színészek eljátsszák, majd megoldást találjanak rá.

Az első részben a bevezető után valóban Ádámtól és Évától indultunk, és az alma leszakításának története által egyszerűen beláthatóvá vált, hogy magunkat űzzük ki a paradicsomból, nem is kell ehhez asszisztencia. Minden a kommunikáción múlik, és egyáltalán nem mindegy, hogy miként próbáljuk meg érvényesíteni a partnerünkével akár egészen ellentétes érdekeinket, akaratunkat. Nagyon sokféleképpen lehet azt az almát kérni, leszedni vagy a leszedést késleltetni. (Balázsovits Edit nemcsak Éva belső hangjaként, de almafaként is végig lelkesen játszott – róla szinte kizárólag a játék örömét tudtam leolvasni.)

Azt, hogy miként képviseljük magunkat, vagy éppen engedünk a másiknak, Eric Berne „hóember” modelljének segítségével jól be lehet mutatni. Ezt a modellt mindenkinek külön ki is nyomtatták, aki akarta, nyilván kitehette azóta már akár a hűtőre, hogy figyelmeztesse a helyes kommunikációra. (Csak semmi manipuláció, érzelmi zsarolás!)

Emlékeztetőül: egy konfliktusban részt vehetünk felnőttként, de előhozhatja belőlünk a szülő énünket (a jóságos, a kritikus vagy az irányító szülőt), de akár a gyermekit is (a szabad, a síró vagy az alkalmazkodót). Sokat elárul egy kapcsolatról, hogy abban jellemzően milyen pozícióba helyezzük magunkat, váltogatjuk-e ezeket a szerepeket.

Az előadásban néhány néző is színpadra léphetett és a színészekkel együtt a számára kisorsolt „én-szerepben” reagálhatott, mi pedig kitalálhattuk, hogy ki melyiket kapta a lehetséges hétből.

Négy önkéntes néző könnyen akadt erre a feladatra, de a második részben már nehezebben vállalta valaki, hogy a jelenlévő kb. 250 emberrel megossza valamelyik saját párkapcsolati problémáját.

Végül mégis akadt egy férfi, aki által az édenkertet tényleg elhagytuk, és azt láthattuk a színészek improvizációjában is, milyen nehézségeket okoz az autóvezetés, ha mindkét fél akarja.

A konfliktus lényege: sokak számára az irányítás átadása nehézséget okoz, és ha erre kényszerül, feszültség keletkezik benne.

A jelenetsor, amelyben a négy színész (hol aktív félként, hol belső hangként) megpróbált a pszichiáter irányításainak megfelelően „jól viselkedni”, azaz nem manipulálni, nem erőszakoskodni, nem minősíteni, stb. tanulságos volt azért is, mert amikor a két fél igényei ütköztek, a felsorolt eszközök alkalmazását érezte mindenki természetesnek.

Végül létre tudták hozni az ideális beszélgetést, de erről Csöre Gábor – aki Schell Juditnak nagyvonalúan átengedte a vezetést - a közönség helyeslésétől kísérve azonnal megmondta: „ugye milyen fura!”, „ugye, milyen életidegen?”

Számomra ez volt az este legfontosabb pillanata, mert a színésznek tényleg igaza volt, biztosan kevesen kommunikálnak tudatosan, és fel sem tűnik, ahogy mind belecsúszunk valamifajta játszmába.

Ezt már nagyon könnyű volt bizonyítani az előadás végén: ugyanebben a szituációban a színészek szabad kezet kaptak, de minden „negatív” húzás esetén, amely a kapcsolatnak ártott, a fényt csökkentették a színpadon. Igen, az lett, ahogy talán Kálloy Molnár Péter meg is jegyezte előre: „akkor sötétben fogunk játszani”.

Az előadás erre lehet jó, hogy ennek tükrében ki-ki meglássa, hogy esetleg ő maga már régen sötétben játszik, és esetleg nemcsak a másik tehet erről.

Címkék: Kálloy Molnár Péter Schell Judit Balázsovits Edit Csöre Gábor 6Szín Szeretetkert Piczkó Katalin

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3117834649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása