Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Aldo Nikolaj darabja – ahogy a címből is kiderül - három színészre épül, és elsősorban azoknak ajánlom, akik szeretnék élőben látni Benedek Miklóst, Egri Mártát, Gálvölgyi Jánost közel két órán keresztül, egy szünettel. Ezek a nevek magukért beszélnek, nem szorulnak semmilyen ajánlóra, de azért mégis leírom néhány benyomásomat.

Pad2

Az olasz szerző művét (Sz. Nagy Magda fordításában) akár lehetett volna feszesebbre is húzni, és egy részben tálalni, de teljesen megértem, hogy jelen esetben Göttinger Pál rendező miért nem akar pörgetni, amikor három idős ember összeismerkedésének történetét elmeséli nekünk. Ezúttal „lassú színházra” kell készülni, esély van a színészek alapos megszemlélésére.

A színház közösségi esemény is, jó, ha van szünet, jó, ha el lehet merülni az előadásban.

Pad3

A fiamat is vittem, aki egyedül Egri Mártát látta élőben (két hete pont Miss Daisy-ként), a legendás férfiszínészekről tudott, de színpadon még nem találkozott velük. Ugyan a darab, mint ahogy egyébként az említett Miss Daisy sofőrje is nagyban szól az öregedésről, és így nem lenne egy 13 éves fiú a kifejezett célközönsége egyiknek sem, de a színészek végig lekötötték, nem unatkozott, sőt a cselekmény egyes fordulatai megrázták, Benedek Miklós alakítását pedig "igazán megrendítőnek" találta.

Ez a három színész persze teljesen más hatást kelt azokban, akik már sokat látták őket, hiszen óhatatlanul is felhozzák a régi emlékeket – nézőfüggő, hogy kinek éppen mit.

A drámaíró ugyan jól kiszámíthatóan építette fel a darabot, és elég jól kitalálható, hogy merre halad majd a cselekmény, és így helyenként érzékeltem ebben a történetben némi tanmese ízt, de ezek a színészek segítenek abban, hogy ezen a futó benyomásunkon túl tudjunk lendülni.

A „mi lesz az idős hozzátartozókkal” téma úgysem egyformán hat arra, akinek van/volt olyan rokona, akit neki kell gondoznia, meg arra, akinek a láthatáron sincs a kérdés, és még azokról a nézőkről nem is esett szó, akik ugyanebbe a generációba tartoznak, mint akik a színpadon megjelennek.

Pad4

A színészek az érdekesek, akik a történet szerint közel egykorúak – 76 évesek. A valóságban mind fiatalabbak. Gálvölgyi János jelentősen fiatalabbnak is néz ki, neki könnyen elhisszük bemutatkozó szövegét arról, hogy vele minden rendben van. Benedek Miklós jóval soványabb, törékeny, nehezen mozog és helyenként annyira látszik rajta az elgyötörtség, hogy a nézőtérről is aggódni kezdtem miatta. Van olyan jó színész, hogy kétségek között hagyjon minket, hogy most a saját állapotát vetíti ki, vagy az egész játék.

Pad6

Egri Márta viszont egy tízest simán letagadhat, mintha más generációhoz tartozna – nem engedte el magát, és belőle azt néznénk ki, hogy még bőven nyolcvanon túl is rendszeresen fog játszani. A két idősebb úriember mellé nagyon jól jön minden színrelépése, felpezsdíti a cselekményt.

Az előadás lényege mégis a két férfi beszélgetése. Látjuk az ismerkedést, amely nem zökkenők nélküli, átérezzük, hogy milyen lehet, amikor két hasonló helyzetű ember felismeri a másikban a lehetséges megoldást magánya enyhítésére. Hiszen senki más nem ér rá úgysem, nincs mivel kitölteni azt a rengeteg szabadon maradó időt…

A színészek közül mintha Gálvölgyi János lenne a leghálásabb helyzetben. Partnerei minden mondatára poénnal tud válaszolni. Ahogy ő mondja, akármilyen egyszerű kijelentés is komikus hatást kelt. Sűrűn nevetünk, és így van, ami ellensúlyozni tudja, hogy a halál közelségét folyamatosan átérezzük.

Pad5

Ahogy néztem őket a padon, eszembe jutott életemnek az a közel tíz éve, amikor nap mint nap kimentem a gyerekekkel a Mechwart térre, és nagyon jólesett a hasonló helyzetű kismamák, illetve alkalmilag gyerekre vigyázó nagymamák társasága, mekkora segítséget jelentett, hogy legalább március-október között volt kikkel megosztani a tipikus problémákat. Láthatóan ugyanígy voltak ezzel a térre kijáró nyugdíjasok is, akik a kialakuló beszélgetésekbe sokszor becsatlakoztak – már-már az volt az érzésem, hogy valamiféle közösség része vagyok így is, hogy nem járok be egyetlen munkahelyre sem.

Az előadás megérezteti velünk (különösen így a covid és a távolságtartás kényszere után), hogy mennyire is jó másokhoz tartozni, és ad egyfajta reményt/illúziót, hogy még lehet idős korban is valódi barátságokat kötni.

Pad1

Remélem, hogy a játszók még hosszan fogják élvezni egymás társaságát, és még évekig műsoron fog ez a darab maradni. (Készült belőle online-változat is, nyilván időről-időre képernyőn keresztül is nézhető lesz, ha valaki félne színházba menni, így is megnézheti.)

Ps. A képek az Orlai Produkció FB-oldaláról származnak.

Címkék: Göttinger Pál Gálvölgyi János Orlai Tibor Benedek Miklós Egri Márta Hatszín Teátrum Hárman a padon

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6516803926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása