Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A családon belüli zaklatás témája egyre gyakrabban említődik, nem olyan régen egy budaörsi Születésnap keretében is találkozhattunk vele, de a KV Társulat most kilencvenperces laza jelenetsorát Zsigó Anna kifejezetten a párkapcsolati erőszak köré építette. Kovács D. Dániel egy liftbe beszorította (ha nem is mindig egyszerre) a hat színészét, akiket föl-le hurcol az otthon és a számukra elvileg segítséget nyújtó ellátórendszer különböző részeit megjelenítő emeletek között, és módot ad arra, hogy vele együtt több oldalról is körüljárjuk a témát. Vannak visszatérő motívumok és helyszínek, bár a sorrend kialakításában nem vettem észre szabályosságot.

Már az előadás színlapjáról kiderül, hogy a bántalmazottak „kafkai útvesztőben bolyonganak” és: „A magyar nők átlagosan 35 verést szenvednek el, mielőtt segítséget kérnek. Ekkor 5-12 intézménynél, szervezetnél, hatóságnál tesznek panaszt az erőszak megállítása érdekében, mielőtt hatékony segítséget kapnak.” (nokjoga.hu)

pofon6Kárpáti Pál - Hajduk Károly - Urbanovits Krisztina - Száger Zsuzsanna : orvosi konzílium

Az előadás célja a figyelemfelhívás, és ez meg is történik, miközben szórakozunk. (Remélhetőleg bocsánatos bűn, de én elsősorban a szereplő színészek miatt mentem el, még nem felejtettem el a karantén előtti egyik utolsó legjobb emlékemet a „Terike és Irén”-t Urbanovics Krisztinával és Száger Zsuzsannával, hogy az egyik legfőbb motivációmat említsem.

Ahogy a szintén a Trafó színlapján közölt két interjúból is kiderül, a szereplők hosszan beszélgettek egymással is, bántalmazottakkal is a témáról, ötleteket gyűjtöttek, és ennek következtében feltehetően az összes szokásos szempont bekerül az előadásba, amely a nőket visszatartja attól, hogy feljelentést tegyenek, ha életük párjától sérelem éri őket.

pofon7

Ez az előzetes és alapos brainstorming magán az előadáson is érezhető, és nem lepett meg, hogy már a járványhelyzet előtt dolgoztak rajta – ez nem egy hat hét alatt tető alá hozott produkció.

A karantén által teremtett helyzet a megvalósulást késleltette, ugyanakkor a kényszerű összezártság a problémát felerősítette - nagyon nem volt mindegy, hogy ki kivel szorult be hónapokra egy lakásba.

pofon2Mind a hatan

Az előadás a lehetőségek széles spektrumát mutatja be: futólag, de említődik fordított eset is, amikor a sértett éppen a férfi, Urbanovics Krisztina éppen egy olyan „véletlen balesetet” mesél el, amelyből ezt vonhatjuk le.

A lift megoldás nem rossz, és az sem, hogy a Trafó klubjának a terét tovább szűkítik, csak annyi a baj vele, hogy a lift mögött játszódó néhány jelenet valóban csak középről látható jól, a közönség fele ezekről szükségszerűen csak hangjátékként értesülhet. Horváth Jenny látványtervező ezt lehet, hogy eleve veszteségnek könyvelte el, de a történéseknek legalább a nyolcvan százaléka jól követhető.

pofon1Domokos Zsolt

Az előadás show-ként indul, Domokos Zsolt műsorvezetőként próbál minket szórakoztatni. Nagyon lendületes, érezzük az igyekezetet, de nem ez a legemlékezetesebb megmozdulása – ez csak bemelegítés. Van egy monológja a meg nem szólaló bántalmazott feleségéhez, akinek csak egy belógó testrésze látszik. A falra kenődött vérből és a színész vérző ökleiből egészen világos a szituáció, megismerhetjük az előzményeket, és bár nem menti a férfit az általa elkövetett erőszak, mégis átérezzük, hogy mi vezette idáig, és megsajnáljuk. El tudjuk képzelni hozzá azt a nőt is, aki a hasonló akciókat egyszer vagy sokszor is megbocsájtja, mert ez a férfi tényleg nagyon szerethető. (Domokos Zsolt mindig az, még auschwitzi táborparancsnokként, vagy Néróként sem tudtuk igazán utálni – ezt a rendezők ki is használják. Tegnap este egy másik Nérót nézve ismét eszembe jutott a színész, és ez a sajátossága.)

pofon5A bántalmazó ökle is vérzik - önmagánál messze túlmutató kép az előadásból

Ez a monológ az egész előadás legbensőségesebb jelenete volt számomra, és ehhez képest a jelenetek többsége a felszínen marad. De ezen hosszan el lehet gondolkodni.

Túl sok a feszültség, túlságosan is rászorulnánk a másik felünk támogatására, de erre mégsincs erőforrásunk, és hosszú háború lesz az eredmény, összekapaszkodás helyett. A címben éppen Domokos Zsolt sóhaját emeltem be, akinek a szereplője láthatóan nem érti, hogy miként juthatott el a kapcsolata erre a pontra, miért indult el a szétesési folyamat.

Hajduk Károlynak – többek között - már egy teljesen tönkrement házasság bemutatása jut, szárazon és tényszerűen, és ebben már a gyerekek szempontja is felmerül. Sok szülő nem képes arra, hogy a gyerekeket megkímélje, de az is világos, hogy van az a pont, amikor a mérlegeléshez már nem jutunk el, mert hagyjuk, hogy a helyzet tűrhetetlenné váljon körülöttünk.

pofon8A bántalmazott itt: Háda Fruzsina

Az előadásban a három férfi és három nő sokféle kombinációban fordul elő, Száger Zsuzsanna és Urbanovits Krisztina például orvosok (is), aki a gyanús balesetet szenvedő Háda Fruzsinát kezelik. Ez a bántalmazott sem tesz súlyos sérülései miatt feljelentést. A fiatal színésznőt látjuk egy másik szituációban is, amely nem mondható a családon belüli erőszak tipikus esetének. Itt még csak azt láthatjuk, hogy élettársával, akit Kárpáti Pál játszik egy nem túl szenvedélyes, és nem túl egyenrangú kapcsolat kezdeti, de már kihűlő szakaszában vannak, amikor már lehetne gyanakodni, hogy ezt a viszonyt nem lenne érdemes tartósítani.

Az előadásból feltétlenül megjegyzendő, hogy a családon belüli erőszak nem a címbeli pofonnál kezdődik, sokkal előbb, és mindkét fél benne van abban, ha egy kapcsolat már idáig eljut.

pofon3

A hat színész összes jelenetét megidézni felesleges, nagyon sok pár percnyi találkozásból áll az este. Nem lehet szoros kapcsolatot látni közöttük, a figurák helyzete is változik, ahogy a jelenetek hatásossága is hullámzik. Kovács D. Dániel laza asszociációkkal dolgozik, és azt feltétlenül eléri, hogy a témán gondolkodjunk, és módot ad arra is, hogy sokat nevessünk.

Az előadás érezhetően érzékenyítő célzattal jött létre, emiatt is szerveztek beszélgetést utána, amelyre nem tudtam ott maradni, így be sem számolhatok arról, hogy hányan vettek rajta részt, és a többi nézőre miként hatottak a látottak.

pofon9

Lezárásként Hajduk Károly felolvas egy nagyon viccesnek ható szöveget, a „Jó feleség 14 pontját”. Azt hiszem, hogy aki ezt be tudja tartani, az tényleg nagyban elősegíti, hogy a családi élet konfliktusmentesebb legyen, csak az a kár, hogy aki ezt kigondolta, olyan családban gondolkodott, amelyben a családfő egyedül is könnyen megteremti az anyagi biztonságot, és a nő dolga csak a házi tűzhely melegének őrzése. Lehet, hogy ezt mégis át kellene gondolni, és átírni 2020-ra. Illetve legalább mellé tenni a Jó férj 14 pontját is.

pofon4

Ps. Ofner Gergely fotóit a Trafó facebook oldaláról használtam fel.

 

Címkék: Trafó Hajduk Károly Urbanovits Krisztina Kárpáti Pál Kovács D. Dániel Horváth Jenny Domokos Zsolt Száger Zsuzsanna KV Társulat Háda Fruzsina A pofon

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr3716243268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása