Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Még szerencse, hogy nem hiszem magam igazán tájékozottnak, mert akkor még jobban meglepődtem volna, amikor tavaly a Hatszín Teátrumban bemutatott Rómeó és Júlia kapcsán felmerült az előadás nyári előzménye és a Kaszásdűlői Kulturális Központ, mint helyszín.

A múlt pénteki aquincumi Romulus után most másodszor is Óbudán kötöttünk ki a fiammal, ezúttal a Tévedések vígjátékának főpróbáján. Egy bemutatót terveztek mindössze, nem sorozatot (pedig van olyan jó az előadás, hogy megtelhetne a nézőtér sokszor is!), és csak remélni lehet, hogy lesz további utóélete. Már a főpróbán „nagyon egyben volt”, jó állapotú, hálás szerepeket játszó boldog színészeket nézhettünk 90 percen át.

66384079 2513364662058381 6431162928132521984 o

Miután ma megvolt a premier is, kiteszem a benyomásaimat:

Nehezen mondhatnám, hogy Shakespeare legmélyebb darabja ez, amelyik valóban csak egy félreértésre épül, és igazán nehezen hihető. Utóbbit a keret megoldja, és el is mélyíti, de nem fedem fel a titkot, legyen annyi elég, hogy Nádasdy Ádám fordítását a dramaturg Deés Enikő észrevehetően átdolgozta, húzott és beleírt. Értelmezi a történet bonyolultabb pontjait, felhívja a figyelmet az egyes ellentmondásokra is. Túlnyomó részben mainak tűnő szöveget hallunk a lakótelepi bérházak között, szellemes rendezői megoldásokkal. Az időnként felolvasott – a történethez illeszthető – bibliai idézetek (pl. Szent Pál az efezusiaknak írt leveléből) is poénként hatnak. A szórakoztató szándék egyértelműen érvényesül, élő zenei betétekkel élénkítenek fel minket jól időzítve, amelyek csak lazán kapcsolódnak a cselekményhez. (Ne felejtődjön el a zenei vezető, a rendőr kis szerepét is eljátszó Kéménczy Antal.) A színészek hangszereken is játszanak, az előadás verekedős jeleneteiben az ütéseket hangeffektekkel is nyomatékosítják, nemcsak felvételről hallunk népszerű slágereket.

66227436 2513365075391673 6534323769089982464 oHajdu Tibor - Eke Angéla

Dicső Dániel rendezésének nagy erénye a játékosság, alapvetően a színészekre alapoz, akiknek a színpadi jelenléte kellően intenzív is ahhoz, hogy elfogadjuk, hogy öt percen belül nem oldódik meg a rejtély, pedig annyira kézenfekvő lenne. Pont a kellő mértékben feszíti a húrt, ameddig még bírjuk cérnával, hogy senki nem jön rá, hogy két ikerpár okozta a kavarodást. Néha kiszólnak, és bevonnak minket is a történetbe, így akár mi is felszólhatnánk nekik, hogy vegyék már észre, hogy mi történik körülöttük. A vége felé nagyon szerencsés a magyarázkodás lerövidítése és a rockosított káosz, hiszen már az előadás első tíz percében eleve mindent értettünk.

Shakespeare szereti az ikerpáros-felcserélős sztorikat azok minden képtelenségével együtt is, nem ez az egy darab, amelyikben épít erre. A helyzet emlékeztet  pl. az Amphitryonra, csak amíg abban isteni beavatkozás eredménye, most csak a véletlen/a sors akarta, hogy így bonyolódjanak a dolgok.

66365251 2513365035391677 7678151440656760832 oDromio és Anthipolus - a szirakúzai vendégek ezúttal (az alsónemű Dromio "menyasszonyáé" )

Lehet, hogy két egymástól elszakadt testvér igazán hasonló, de az, hogy még a ruhájuk sem tér el a másikétól, igazi képtelenség. Kizárólag akkor lenne lehetséges, ha az egész város egyenruhát hordana, és az efezusiak szokásához alkalmazkodna a két szirakuzai vendég, de ilyen feldolgozást még nem láttam. Ugyan itt is zsarnokság van, a fejedelem saját maga sem tudja a kimondott ítéletet visszavonatni, de ez itt most nem egy politikai célzatú előadás, bár ebbe az irányba is elkalandozhat egy-egy néző gondolata. A keret, a szirakuzai apa letartóztatása és halálos ítélete valóban mellékesen van jelen.

Ami a keret által minimális mértékben, de mélyül, az a két Antipholus alkatának különbsége. Az efezusiról, a helyi lakosról bebizonyosodik, hogy rendkívül féltékeny felesége nem ok nélkül hisztizik, tényleg félrelép, míg testvére hűségesnek látszik. Nincs ez mélyebben kifejtve, és mondhatjuk azonnal, hogy az első randevú alapján hosszú távú jóslatokba nem bocsátkozhatunk amúgy sem, lehet, hogy a két férfi belsőleg is igazán hasonló.

A félreértésekből és a feleség féltékenységéből adódó konfliktuson van a fő hangsúly, és éppen ezért szerencsés, hogy a darab hossza igazodik is ehhez – ebben a történetben ennyi van, nem több. De ami benne van, azt ezek a színészek ki is hozzák belőle.

Nagyon praktikus és kifejező Horváth Jenny díszlete, amelynek központi eleme egy tükrös forgóajtó, amelynek az előadás végén lesz különösen nagy szerepe. Mivel lépcsők is vezetnek a tetejére, így jól tagolt a tér, sokféle járás nyílik a szereplők gyors távozására. Érdekes lehetne összeszámolni, hogy a két ikerpár hányszor vált alakot. Akár dupla gázsit is kérhetnének a két szerep eljátszásáért, jutott eszembe mellékszálon – annyira sok rohangálás jut osztályrészül Vizi Dávidnak és Hajdu Tibornak, de végig győzik energiával, jelenléttel. Jó színészi lehetőség mindkettő, és nyújtják, amire szükség van.

66004049 2513364745391706 368214555672707072 oMárfi Márk, a díszlet magaslatán, mint fejedelem

Kevésbé hálás a fregolizás, ami Márfi Márk és Georgita Máté Dezső osztályrészévé válik. Mindketten több kisebb szerepet játszanak, ezeket jól érzékelhetően el is különítik játékukkal is, és nekik még másodpercek alatt át is kell öltözni. Márfi Márk kuruzslóként és fejdelemként, Georgita Máté Dezső pedig kurtuzánként a legemlékezetesebb.

Cselényi Nóra jelmeztervező a gyorsöltözésekhez is alkalmas ruhákat tervez, külön megjegyeztem, hogy mennyire ötletesen szabottak és szépek a szereplők mellényei, milyen jó lenne egy ilyet hordani. (Ha tagadja valaki, ha nem, a mezei nézőknek is vannak civil gondolatai egy előadás közben, ahogy nyilván a színészeknek is. De nem ezek váltak fontossá, akármilyen szépek is a mellények, viselőik játéka fogott meg igazán.)

Mindig nagyon szeretem egy előadásban, ha azt érzem, hogy a színészek csapatként vannak jelen, nem egy személynek játszik alá sok másik, hanem kiegyenlítettebb a helyzet. Jelenleg elmondható, hogy a darab miatt valóban kikerülhetetlenül háttérbe szorul a csak a keretben fellépő Dézsy Szabó Gábor és Kerekes Viktória, akik az elveszett ikerpár szülei voltak. Szerencse, hogy mindketten vannak olyan fajsúlyos színészek, hogy egy-egy rövid jelenetben is érzékeltetni tudják azt a tragédiát, ami a szaladgálós-nevettető történet hátterében meghúzódik.

65960826 2513364465391734 3010650084539891712 oTenki Dalma - Eke Angéla

Tenki Dalma valóban kibírhatatlan zsörtölődős feleségnek tűnik, akit alapvetően zavar, hogy a férfiaknak több szabadság jut, ez az egyik legfőbb témája. Együtt tudunk érezni, csak azt nem tudjuk, hogy mi volt előbb, az asszony oktalan gyanakvása, vagy a férj félrelépési hajlandósága. Igazán üde vígjátéki szereplő a szingli testvérét játszó Eke Angéla is, akinek majdnem minden mondata szellemes poén is egyben. Mindent kifejez, ahogy egy zöld műanyagbékát hordoz magával, amelyet időnként megcsókol. Mintha a közönség erre nemigen reagált volna tegnap, pedig ebben az egy gesztusban kifejeződik az, amit tudnunk kell róla: férjet keres, akár egy ilyen gyanús alak is jól jönne neki, amilyen nővérének jutott. Ő az „ikres bonyolítás” igazi nyertese, most már neki is jut egy Antipholus, és ráadásul pont olyan, amilyennel a testvére éppen küzd. Nem tudhatjuk, hogy jobban fog-e járni, de az esély azért megvan.

Összességében és részleteiben is ajánlható az előadás bárkinek, mi örömünket leltük benne. Nagyon remélem, hogy a jövő évadban lesz is olyan felújítása, amelynek az apropóján ezt a bejegyzést ismét megoszthatom majd a facebookon, és visszaemlékezhetek erre a derűs nyári napra.

PS.Az előadás előtt egy Mozart-hangversenyen jártunk, amelyik számunkra különleges meglepetést is hozott, a fiam színpadra is lépett, egészen váratlanul. (Bejegyzés erről hétfőn lesz, de a szervezők a videót már nyilvánosan meg is osztották.) Ennek az előzetes élménynek a jó hangulatát tovább építette ez a főpróba, így összességében valóban az idei év egyik legszebb napját tehettük el emlékbe mindketten. És ha már János benyomásait említem: szerette ő is ezt a mozgalmas előadást, nem álmosodott és örült, hogy megnézhette, így elmondható, hogy 11 éveseknek is alkalmas lehet. Velünk volt színházi előadásokat nagyon ritkán néző miskolci barátnőm is, aki csak velem ül be előadásra, és ő is szerette. Érthető módon egyedül Tenki Dalma volt számára ismerős, akit több miskolci előadásban láthatott is.

66131473 2513364108725103 3341266672597073920 o

PS.2. Az előadás képeit a Kaszásdűlői Kulturális Központ facebook oldaláról másoltam, ott további képek is megtekinthetőek.

Címkék: Eke Angéla Nádasdy Ádám Dézsy Szabó Gábor Vizi Dávid Tévedések vígjátéka Kerekes Viktória Dicső Dániel Kéménczy Antal Georgita Máté Dezső Tenki Dalma Hajdu Tibor Deés Enikő Márfi Márk Kaszásdűlői Kulturális Központ

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2414929300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása