Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Most már elérkeztünk Judit nézőpontjához.

Ő az, "aki lát", leginkább az ő nézőpontjából látjuk a várat. Amit megtudunk róla, az nem objektív kép, hanem "a Kékszakállú vára, ahogy azt Judit elképzeli". Ez nem lényegtelen szempont, ráadásul csak annyiban fogadhatjuk el valóságnak, hogy a herceg Judit megjegyzéseit nem egészíti ki, nem bírálja felül, hanem hallgat, és gyorsan tovább lép. (Az 5. és a 7. ajtó a kivétel, itt pedig Kékszakállú mutatja be a látottakat, és – a birodalom esetén – nem biztos, hogy Judit is éppen ilyennek véli, de most ő az, aki csendben van.)

Felmerülhet a kérdés: nem torzító tükörben látja Judit a várat?, nem aránytalanul sok-e a vérfolt? Nem szükségszerűen olyan a férfi, mint amilyennek tűnik – minden néző eldöntheti a játszókat figyelve, hogy mennyi a rávetítés, mennyi lehet az elhangzottak alapja.

A két – egymást felületesen ismerő - ember első estéjét látjuk jövendő otthonukban, de valójában nincs szó klasszikus értelmében ismerkedésről, ez Judit egyoldalú megismerési kísérlete, amely ugyan megvalósul, de igazi célját nem éri el – minél többet tud, annál messzebb kerül megismerése tárgyától. Nincs esély arra, hogy a már megismert emberrel közös életet kezdjen, akkor sem, ha szeretné ezt, és akkor sem, ha közben már teljesen elment a kedve az egésztől neki is. (Ez függhet az adott előadás Juditjától, vagy a rendezői koncepciótól is, hogy Judit merre hajlik.)

Kérdés, hogy egyenlő-e ez a kapcsolat, azonos mennyiségű energiát tesz-e bele a két szereplő?

Nagyon úgy tűnik, hogy nem, Judit kétszer annyit énekel, a legtöbb produkcióban többet is mozog, ő az aktív fél.

Judit már az elején érvként használja a saját önként meghozott (részben kiprovokált?) áldozatait ("elhagytam az apám-anyám, elhagytam szép testvérbátyám,..."), a saját harcát megharcolta még a történet előtt. A semmibe ugrott, megbízott ösztönében, hogy érdemes ezt tennie egy ismeretlenért, és ezzel visszafordíthatatlan folyamatot indított el. Úgy érzi, hogy letett eleget az asztalra ahhoz, hogy most egy "all inclusive" vártúrát kapjon cserébe, azaz megtudjon a Kékszakállúról mindent, amit tudni lehet.

Van néhány előadás, amelyik nem így mutatja be, de a szöveg alapján végső döntésnek, teljes elköteleződésnek értelmezhető Judit lépése, ezért is olyan gyakori, hogy hagyományos esküvői ruhában lép elénk, bár a librettóba ez nincs beleírva. A ruha színe meglehetősen változatos lehet (koncertszerű verziónál különösen), ciklámen, kék, fekete, sőt akár sárga is, amelynek tulajdoníthatunk akár többletjelentést is. Ha már a ruha: szintén gyakori, hogy néha több réteg is van rajta, melyek levetése jelzi a két szereplő közeledését egymáshoz. Van, amikor a túl zárt öltözék (Káel Csaba két utóbbi rendezésében például, de régi operaházi előadásokban is) egyértelműen mutatja, hogy esély sincs valódi kapcsolat születésére.

A kiindulóponton egy zárt és sötét térbe érnek, ahol mindössze hét csukott ajtó van. A Kékszakállú bevezeti Juditot a várba, de semmit nem mutat meg követelés nélkül. A nő valószínűleg nem számított a meghívás után arra, hogy mindent ki kell könyörögni-erőszakolni, de azonnal világos, hogy nem hagyja magát, nem törekszik kompromisszumra: „Minden ajtó legyen nyitva!”

Áldozatot hozott a férfiért, de ez nem jelenti azt, hogy saját személyiségével, késztetéseivel szembe kellene mennie, nem jelent ezen a ponton még önfeladást. (A Kékszakállú esetén az utolsó két ajtó kinyitása már kétségtelenül az, és Judit esetén Kékszakállú világába való teljes beilleszkedés is az lehetne.)

Judit az élete elején van, elszánt és magabiztos (illetve helyenként ezt erőlteti magára), és nem gondolta át eléggé a döntéseit. Neki jóval kevesebb élettapasztalata van, nincsenek zárt ajtói, azaz titkai, sőt azt feltételezhetjük, hogy Kékszakállú már most, a kapcsolat elején "információ-túladagolásban" szenved és mindent tudhat már Judit családjáról, gyermekkoráról, kedvenc ételeiről. Ez lehet az egyik oka, hogy Kékszakállú sose kérdez semmit róla.

Az, hogy tapasztalatlan és nagyon fiatal, egyértelműen ott van a szövegben. Judit a származási családjától szakadt el, nincs még kialakult külön élete, és Kékszakállú figyelmeztető mondatai is erre utalnak. A saját várát nem Juditéhoz, hanem a szülői házhoz hasonlítja („nem tündököl, mint atyádé”). Judit most okozott csalódást az első férfinak ("elhagytam a vőlegényem"), de nincs még elég élettapasztalata a párkapcsolatok terén, így mindent egyszerűen lát. Kékszakállú rejtelmessége hatott rá, információk hiányában rávetített egy idealizált képet, amelynek nem sok köze lehet a valódi férfihoz. A Kékszakállú pedig éppen titokzatossága miatt alkalmas vetítőfelület, akármilyennek elképzelhető. Judit biztos benne, hogy az igazi párjával találkozott és akkor is szeretni fogja, ha alaposan megismeri. (A nő szerelmes, és így hajlamos az idealizálásra.)

Judit az erősebb, ő a kezdeményező, aki valamit megláthatott a férfi értékeiből. Lehet, hogy nem a férfi vonzereje fogta meg, hanem a feladat, a megmentő szerepköre. Biztosra vette a könnyű sikert, nem feltételezte, hogy a férfi annál jóval sebzettebb, mint amit kezelni tudna.

A folyamat elejétől nyomon követhető, hogy időnként visszaretten, azonnal rossz előérzete van, és a vér feltűnése az ajtóknál ezt megerősíti, de makacssága erősebb, mint a józan esze. Pedig fél, hiába próbál ezen úrrá lenni. Azonnal látható, hogy nem olyan a hely, mint amit várt, ráadásul a Kékszakállú nem is hazudik („hideg marad, sötét marad”), de mi van, ha mégis téved? Fut a történet kezdete előtt már befektetett energiái után, és erősen úgy tűnik, hogy vissza egyébként sem fordulhatna, elvágta az otthonához fűződő kötelékeket.

Judit túlságosan is kíváncsi, ez hajtja előre, és emiatt hajlamos - ideiglenesen -  saját egyéniségét is háttérbe szorítani. Amíg égetően szükségesnek tartja a kapcsolat fenntartása miatt, úgy tesz, mintha csak a férfi lenne a fontos számára, ami neki még ezen kívül korábban számított, az nem. Talán így is érzi, de a "nem kell rózsa, nem kell napfény" öncsalás. KELL a napfény, hiszen után folyamatosan a vár kivilágosításával van elfoglalva, azaz a Kékszakállú átformálására tesz kísérletet. Képes magát fellelkesíteni, sőt az energiái még a Kékszakállút is meggyőzik, hogy valami mégis lesz ebből a nem túl biztatóan induló kapcsolatból. Judit hatalmas lendülete az, amely beindítja a folyamatokat, a Kékszakállú végül meghajol az akarata előtt, és bár késve, de megmutatja magát. (Ebben azért segít, hogy a Kékszakállú meg is akarja magát mutatni, csak nem egészen.) Ez a lelkesedés viszont egyre csökken később, ahogy a megismerés folyamata halad, és ebben az a tragikus, hogy mivel közben a Kékszakállút is felizzította, ELVILEG,a kezdeti hozzáállással, mégis egymásra találhatnának. De rossz az időzítés, és nincs idő a látottakat megemészteni.

Holnap jön a folytatás, újabb két oldal Juditról.

Címkék: Opera Kékszakállú

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5214737633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása