Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nemrég kaptam egy kérdést egyik volt kollégámtól: ajánljak valami olyan előadást, amelyik szívet melengető, és el tudná rá vinni a barátnőjét. Nem volt könnyű válaszolni, de néhány tippem azért volt.

Ez a szombat délelőtti alkalom, az Operettszínház „Szegény Dzsoni”-ja ilyen volt, csak mivel gyerekdarab, és felnőttek a legritkább esetben mennek maguktól ilyenre, hacsak nem visznek magukkal ürügyként néhány kiskorút. Én pontosan ezt tettem, vittem a fiamat, hogy átérezzem a célközönség reakcióit.

szegeny-dzsoni-es-arnika-474-279-113221Árnika és Dzsoni - Gubik Petra és Kocsis Dénes (Gordon Eszter fotója)

Ezen a raktárszínházi előadáson se nagyon volt senki gyerek nélkül, leszámítva azokat a gimnazista lányokat, akik feltehetően Kocsis Dénes rajongótáborához tartozhatnak, és nyilván a színész korábbi jó alakításain felbuzdulva mentek utána, hogy ebben is lássák. Igen, így működik ez – ha az embernek megtetszik egy színész játéka, kíváncsi lesz, hogy más szerepekben milyen (vagy akár ugyanabban másik nap).

Ami azt illeti a Dorian Gray és az István, a király után pontosan így voltam én is, de azonnal hozzátenném, hogy Gubik Petra is érdekelt, sőt ketten együtt is. A két fiatal mindhárom előadásban párost alkot, de viszonyuk jellege eltérő, és kíváncsi voltam a megtekintett kettő után, hogy mire jutnak egy harmadik alkalommal. (Nagyon sok darabba kellenének ártatlan fiatal szerelmesek, akik mégsem jellegtelenek - ez a két színész nagyon alkalmas, és még énekelni is tudnak. Nagy szükség van rájuk.)

Vittem a fiamat.

Ha már viszek valakit, akkor előbb-utóbb az kezd érdekelni, hogy rá miként hat a dolog, és ha nem tetszik, akkor az lehangol. Jelen esetben a gyereknek ezen a délelőttön semmi kedve nem volt az egészhez, vagy még annál is kevesebb. Az a tipikus eset történt meg, amikor valakit elvonszolnak valahová, persze abban a hitben, hogy ez majd mégis jó lesz az illetőnek. Nem szerencsés ez, a nézőnek magának is nehezebb, ha eleve eldönti, hogy nem lesz jó, de egy jó előadás az ilyen nézőket is ki tudja húzni a gödörből, és ha tetszik-ha nem, elvarázsolja.

A varázslat sikerült, Jánosnak az előadás mégis tetszett, elismerte – bár kiemelte, hogy különösen a szöveg jó és a boszorkány, akit Papadimitriu Athina játszik - szerintem is kellően szuggesztíven, árnyalatokkal. (Sok arca van, ha százat nem is tud idő hiányában megmutatni.)

szegeny2A Százarcú boszorkány birodalma tetején (Gordon Eszter fotója)

A Szenetczki Zita bábrendezőszakos hallgató diplomamunkája az előadás, már 2017 májusában bemutatták, de halogattam a megtekintést, mivel Lázár Ervin eredeti művéhez szoros érzelmi szálak fűznek, és a musical eleve nem az én műfajom, bár a bábszínházat kifejezetten szeretem, egy „bábmusical”-ről mégsem gondoltam, hogy nekem találták ki.

Jelen esetben pedig ez tényleg az, a mesét Kautzky-Dallos Máté alkalmazta színpadra, a dalszövegeket Závada Péter írta hozzá, a zenét pedig Szirtes Edina Mókus. Az Operett zenekarát Kovács Adrián vezényelte – teszem hozzá azonnal, nehogy elfelejtődjön.

A stúdió intim tere nagyon jól illik ehhez a zenés mesejátékhoz, Túri Erzsébet egy-egy ruhával jellemzi szereplőit, és takarékos a díszlete is – egy szekrény és egy íróasztal átalakításával lényegében mindent megteremt, ami ahhoz kell, hogy a szereplőkkel együtt az író által is hangsúlyozott „mese-kitalálási szituációba” belemenjünk.

szegeny dzsoni es arnika budapesti operettszinhaz 66242Ennyiből áll egy vár - Östör király és udvara (még Ottlik Ádámmal a bemutató idején)

A darab hűen követi az eredetit, megmarad a keret, az apa és a lánya beszélgetése, akik automatikusan alakulnak át Östör királlyá és Árnikává, és akikhez megérkezik a Szegény Dzsoni is. (A történet leírása felesleges, aki nem ismeri, annál jobb – legalább számára meglepetést fognak jelenteni a fordulatok. A cselekményt követni tudják kisebb gyerekek is. Lázár Ervin műve 1981-es, aki azóta nem olvasta, az az előadástól függetlenül most már nekifoghatna.)

A rendezés a bábokra nagyban épít, így hat színésszel megjelenhet előttünk még a királyi udvar is. A produkció oldalán szerepelnek közreműködőként , nagyon sok múlik rajtuk, munkájuk pontosságán. Énekelnek, báboznak, reagálnak a történésekre – kell ez a jó háttér a főszereplőknek. Ne maradjon már ki Widder Kristóf sem, aki a mozgásukat megtervezte.

A bemutató óta a szereposztás egy része megváltozott, a helyszínen nem tették ki az aznapi fellépők neveit, de azért sikerült azonnal felismernem az apa-király szerepében Mertz Tibort, és meg is örültem neki, mert régen láttam, bár vannak róla még húsz évvel ezelőtti emlékképeim is, a merlines korszakából. (December 15-én az Örkényben játszik majd az új Mohácsi-bemutatóban, a Patikában.) Neki való ez a jóságos és megértő apa. (Fotót mintha nem is készítettek volna róla, nem találtam.)

Az előadás ment ahhoz eleget, hogy kettős szereposztás kellett hozzá – leszámítva a boszorkány ziccerszerepét, amelyre lehet, hogy nem volt még egy hasonlóan alkalmas színészük, ezt sem zárnám ki. Papadimitriu Athina nagyon az, némi távolságtartással, és árnyaltan játszotta a főgonoszt, és már-már hajlamossá váltunk, hogy megsajnáljuk. További fontos epizódszerepeket formál meg Angler Balázs, aki bábos támogatással hol Ipiapacs, a rabló, hol Rézbányai Győző, sőt még ő adja a hangját az Udvari Főszámolnoknak is.

a18bc463a256f8953181e8055e620673-rimg-w720-h445-gmirIpiapacs - még rablóvezérként

Ezen a szombaton a kiírtnak megfelelően Gubik Petra és Kocsis Dénes volt a fiatal szerelemespár, akikkel nekünk nézőknek könnyű volt „együtt menni”. Beváltották a hozzájuk fűzött reményeimet – üdék voltak, nem egysíkúak, sugározták a bizakodást és életörömet, amire nekünk nézőknek olyan nagy szükségünk van. Jó, ha mondják, hogy az életben ugyan nem fordul mindig minden jóra, nem győz a szeretet, de ha nagyon akarjuk, akkor talán mégis. Csak nagyon kell akarni.

Fogalmam sincs, hogy az Operettszínház januártól működésbe lépő új vezetése ezt a darabot a "Nemzeti Dalszínház" image-hoz illeszkedőnek fogja-e tartani, vagy sem, és így megtartják vagy nem. Hátha mégsem a decemberi három lesz a sorozat vége, ezt remélem.

Címkék: Gubik Petra Závada Péter Kovács Adrián Operettszínház Kocsis Dénes Angler Balázs Mertz Tibor Szirtes Edina Mókus Szegény Dzsoni és Árnika Papadimitriu Athina Widder Kristóf Szenteczki Zita Kautzky-Dallos Máté Túri Erzsébet

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5914367541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása