Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az Orlai Produkció több előadása – pl. Egyasszony, Leszámolás velem – szól társadalmi problémákról, égető és megoldandó kérdésekről, a néző bekapcsolódását szolgálják, nem pedig azt, hogy két órára felejtse el saját bajait. Utóbbi szándékot is fokozottan értékelem mostanában, egy pillanatig sem becsülném le, ami azt illeti. Néha hatalmas érzés két óráig nem gondolni csak az előadásra, és az Orlai-produkciók jellemzően olyan erős színészeket képesek felvonultatni, akik képesek is magukra vonni a figyelmünket. Ez most is így van a „Mi és ők” esetén – Vilmányi Benett és László Lili nem hagyják gondolatainkat elkalandozni a kevéssé szokványos témát, a 2004-es beszláni túszdrámát feldolgozó előadás közben.

15b1aad29adcbf

Rákérdeztem néhány általam tanított osztályban, hogy mit tudnak erről az eseményről, de az összes reakció csak az volt, hogy néhányan automatikusan a telefonjukért nyúltak. Aki szintén nem tudja, hogy mi is volt ez, és érdeklik annak a részletei, hogyan ejtett 35 terrorista foglyul több mint 1300 embert egy iskolai tanévnyitó ünnepségen, annak két lehetősége van. Az angol wikipédián irgalmatlan részletességgel mindent elolvashat, vagy elmehet a Jurányiba, ahol ez a két nagyon ígéretes pályakezdő színész eljátssza ezt a történetet, kisgyerekek szemszögéből Carly Wijs darabjában hetven perc alatt. (Persze mindkettőt is lehet, akármilyen sorrendben. Én a darab megnézése után olvastam el a cikket.)

Az előadás már szabadtéren bemutatkozott az Ördögkatlanban, ahol tudomásom szerinte egy kosárpályán játszották, most viszont mi nézők – kb nyolcvanan – szintén be vagyunk zárva egy tornateremhez erősen hasonló nagy térbe, és egy idő után már kezdünk azonosulni is a fogvatartottakkal. A két gyereket játszó színész, László Lili és Vilmányi Benett játéka nagyon intenzív, elhihető nekik, hogy maximum 12 évesek és szerethetőek, azonosulni tudunk velük. Az előadás előtt Vilmányi Benett meg is szólít minket, már szerepben mondja el a tudnivalókat, és a tapsrendnél is még mindig szerepben maradnak mindketten. Azt érezzük, mintha az egész, amit látunk két kisdiák meglepetés-előadása lenne, amit az őket néző szülőknek, rokonoknak, ismerősöknek készítettek. Az előadás közben már kevesebbet kommunikálnak direkt módon a közönséggel – egy-egy mondat erejéig szólnak csak ki -, nem válik az interaktivitás intenzívebbé, bár lehetne fokozni. Nyilván van néző, aki élvezi, ha megmozgatják előadás közben, de a többség valószínűleg már azt sem szerette volna, ha akár csak két percre is feltett kézzel kellett volna ülnie, vagy túszként összetömörülnünk a terem egyik szegletébe. (Megtehette volna egy előadás, hogy pusztán instrukciókkal ejt minket foglyul? Nem mindennapi kísérlet lehetett volna, ha ezzel megpróbálkoznak, és az előadás nagyobb részét túszként kellett volna végigélni, de erősen megosztó hatást váltott volna ki, az kétségtelen. Ez a darab, mivel gyerekek szemszögéből mutatta be a témát, egyben korlátozta is ezt a lehetőséget, és azt, hogy más nézőpontokból is átgondoljuk ugyanezt.)

Miért érdemes megnézni Fehér Balázs Benő rendezését? – ez itt a lényegi kérdés.

Kíváncsi lehet valaki akár a történetre, nem egy diáknak felkeltette az érdeklődését maga a helyzet is, volt aki még az online jegyvásárlásra is rákeresett azonnal az óra után, és ki is választották, hogy mikor nézik meg.

Érdekes lehet maga a rendezés is, hiszen nagyon kevés eszközzel – néhány fémnehezékkel, piros fonalakkal és lufikkal – dolgoznak, és a színészek mozgása, szavaik ereje hat ránk.

Rám az a jelenet tette a legnagyobb hatást, amikor a gyerekek a távol lévő apáktól várták a megmenekülést, és mi is velük. Végül kiderült, hogy ők sem tehetnek semmit, nem segít, ha a külvilág tudatában van a történteknek, ez nem garancia a menekülésre. Ezek után a csalódásunk hatalmas, és utána valódi hiányérzetet hagy, hogy nem tudunk meg semmit, mi lett velük, pedig már bevonódtunk a történetükbe. Nekem ezek a szavak, a színészekből áradó nyugtalanság épp elég volt, nem kellett volna a művér bevetése is még, de el kell ismerni, hogy a téma csak megkívánta. (Aki idegenkedik az ilyen típusú hatásoktól, annak az Orlai Produkció 37 darabot tartalmazó repertoárjának másik előadását kellene választania.)

Azon is elgondolkodhatunk az előadás után, hogy mi lehetett a bemutató célja azon túl, hogy két fiatal színésznek jó játéklehetőséget teremtett.

Rendszeresen hallunk a hírekben terrortámadásokról, de azok mind messze vannak, így a legtöbb ember számára nem érzékelhető a hatásuk, és hajlamosak vagyunk arra, hogy hárítsuk a jelenséget. Hárítjuk önvédelemből, nem biztos, hogy igazán mélyen szeretnénk megélni ilyen fokú kiszolgáltatottságot. Nem tudunk mit kezdeni azzal a gondolattal, hogy akármikor bárki foglyul ejthet vagy megölhet minket. De ettől még létezik ez a világjelenség, tudomásul kell vennünk, erre hívja fel az előadás az iránta érdeklődők figyelmét.

A felvetett téma akár ennél többről is szólhat persze. Ott vannak az „ők” is, a terroristák (bár kisebb súllyal, mint a "mi", az áldozatok), akik éppen azért küzdenek, mert áttételesen érzik a politikai hatalom elnyomását, amely kevésbé látványosan (gyilkosságok nélkül), de mégis megnyomorítja őket. Politikai célok eléréséért könnyen feláldozzák a kisemberek tömegét – ez viszont általánosan is igaz, kiszolgáltatottságunkat átélhetjük terrortámadások nélkül is. Utóbbi legalább látványos, színházi előadások témája lehet (lsd. még a Kamrában a most is futó Terror című előadást), míg a színfalak mögött zajló politikai játszmák kevesebb teátrális effektet tartalmaznak…

Címkék: Jurányi Orlai Tibor Fehér Balázs Benő László Lili Vilmányi Benett Gábor Mi és ők

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5514270831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása