Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ezen a szombat estén különösen sok izgalmas előadás volt a pesti színházakban, sőt az Operaház is pont ma tartotta rendhagyó premierjét, a Porgy és Besst, amelyről már most tudható, hogy mindössze négy előadást engedélyeztek az örökösök, és nem lehet majd tovább játszani. (Bejegyzés a második szereposztás premierje után erről is következik.) Erre az estére esett Gyöngyösi Levente egyik művének a premierje is, amelyet éppen a kórus rendelt tőle, így én a Müpába mentem.

A telt házat vonzó koncert előtt volt egy félórás beszélgetés a zeneszerzővel, illetve a kórus két vezetőjével, Szabó Dénessel és Szabó Somával, amelyre támaszkodva most egy valóban nyomhagyó célzatú, rövid bejegyzést írok, de előtte még felhívom a figyelmet, hogy mivel a Bartók rádió is közvetítette élőben az eseményt (ahogy utólag rájöttem), így harminc napig könnyen visszahallgatható a mediaklikk.hu-n, majd kicsit nehézkesebben a nava.hu-n, közkönyvtárakban.

A Müpa „az év együttesének” nevezte ki erre az évadra a Cantemus kóruscsaládot, amely így sokkal több megnyilatkozási lehetőséghez jut, mint korábban. Akad már bejegyzés róluk ezen a blogon is, szó esett a decemberi gödöllői Kodály-koncertjükről, vagy a miskolci Mester és Margaritáról, illetőleg a beszélgetésen külön kiemelt szcenírozott János-passió 2016-os és 2017-es előadásáról, amely a legnagyobb kihívás volt az együttes számára, hiszen kívülről meg kellett tanulniuk a darabot, és még „kúszás-mászásra is kényszerültek”.

Ma, Mozart 262. születésnapja apropóján az elsőként elhangzó „Vesperae solennes de confessore” című alkotással kezdődött az este. Ugyanezzel közel egy éve a Zeneakadémián tomboló sikert arattak, és mivel ez volt a zárószám, a szoprán áriát Szemere Zitával akkor meg is ismételtették. Ezen a koncerten rajta kívül Balogh Eszter (akit a Csongor és Tündében lenne jó látnotok), Megyesi Zoltán (nemsokára Ferrando lesz a Cosí fan tutté-ban), és Blazsó Domonkos lépett fel. A basszista és Szemere Zita később az est második részében elhangzó Mass of the Children című John Rutter szerzeményben ennél több énekelnivalóhoz jutottak. A "Vesperae" a kórusnak hálás darab, nyilván ezért is veszik elő többször, és még a szoprán tudja magát megcsillogtatni, de a másik három szólistától alázatos közreműködést igényel, nem bravúros éneklést.

Utóbbi alkotást, és a második részt lezáró, szintén Ruttertől származó Hymn to the Creator of Light-ot nem ismertem, a szerzőről sem tudtam, de mindkét mű volt olyan szép és közönségbarát, a hatalmas kórus jól érvényesült bennük a Dohnányi Zenekar művészeinek támogatása által, hogy szívesen meghallgatnám újra. Áradt a szépség ezekből a művekből is, bár a kórus korábbi koncertprogramjait ismerve eleve nem tartottam attól, hogy hallgathatatlan programot fognak összeállítani.

Ahogy a beszélgetésen kiderült a Cantemus Vegyeskar, Gyermekkar, Ifjúsági Vegyeskar és a Pro Musica Leánykar tagjai nagyjából összesen kétszázan énekeltek ezen a fellépésen, és négy busszal érkeztek Nyíregyházáról. Megütötte a fülemet egy fontos félmondat: van már egy kis részlegük Pesten is.

(Igen, ahogy a legutóbbi dohnányis koncertemen, amely a zenekar másik kórus-partnerét az Akadémiai Kórustársaságot ünnepelte, már kifejtettem – aki kedvet érez magában, csatlakozhat ezekhez az együttesekhez, amelyekben „civilek” énekelnek. Ezek szerint a Cantemus is nyitott most már pestiek számára…)

Az est fő attrakciója mégis az új Gyöngyösi-kórusmű volt, amelyet Szabó Dénes megrendelésére hangszeres szólistáknak és a kórusnak írt a fiatal zeneszerző. Érdekessége volt a megrendelésnek, hogy Szabó Dénes hetvenedik születésnapjára készült volna el eredetileg, aki ezt a kerek születésnapot két volt osztálytársával, Matuz István fuvolistával és Onczay Csaba csellistával közel egyszerre ünnepelte. A zongorista Baranyay László egy évvel felettük járt, és így gondoltak rá, amikor kiderült, hogy az eredetileg három tételesnek rendelt mű hét tételes lett és egy zongora is belekerült.

A beszélgetésen megéreztük, hogy a műről egymással baráti viszonyban lévő emberek diskurálnak, akik kedélyesen fogták föl azt is, hogy a Mester és Margarita miatt nem lett kész ez a szerzemény időben. Szerencsére a szerző nem a 70-es számmal, hanem a 71-essel foglalkozott, már tudhatta előre, hogy nem lesz kész – a 71. zsoltár – In te, Domine, speravi - tűnt számára optimálisnak a megzenésítésre.

A mű élvezetéhez a megrendelés hátterének és körülményeinek ismerete nem ad hozzá, viszont az, hogy a zeneszerző elmondta, hogy milyen gondolatokat kívánt érvényre juttatni a kompozícióban, az igen.

A hetvenéves művészeknek komponált darabban Gyöngyösi Levente az öregséghez való viszonyát, félelmeit írta meg, és azt a reményét, hogy végül majd úgy tudja lezárni az életet, hogy volt értelme. A hét tételt egyszer meghallgatni nyilvánvalóan kevés, csak töredékes benyomások, hangulatok érintenek meg minket, de átjön a szépségnek és a fájdalomnak valamiféle keveréke, illetve a végén valóban emelkedetten fejeződik be, mintha a halál legyőzését ünnepelné.

Ahogy a korábbi műveit hallgatom – például a Missa Vanitas Vanitatumot, amely számomra az egyik legkedvesebb Gyöngyösi Levente szerzemény, már most elmondható, hogy sokat tett le az asztalra. Még ugyan fiatal zeneszerző, de mostantól a Dohnányi Zenekar megbízásából az egészen fiatalok pályáját is figyelni fogja „rezidens zeneszerzőként”, további új műveket fog számukra komponálni – ez is kiderült a beszélgetésből.

27023445 2096463700371778 608761969459957934 oHollerung Gábor, Gyöngyösi Levente - utóbbi frissen kinevezve rezidens zeneszerzőnek

Békés, nyugodt koncert volt. Át tudtam magam adni a zenének, jó koncerthallgató állapotban voltam, bár néha bevillant, hogy három megíratlan előadás mellé nem biztos, hogy kellett még egy újabb blogtéma szombat estére, és az is, amit – a Dohnányi Zenekar művészeti vezetője, a koncerten most nézőként jelenlévő Hollerung Gábor mondott el egy októberi előadásán a koncerthallgatás természetellenes voltáról…

Remélem, hogy a profi zenekritikusok közül is volt néhány, akit az operapremier nem vonzott be, akik majd elemzik részletesen a hallottakat, részemről erre a rövid megemlékezésre futotta ezúttal.

ps. A kép Gyöngyösi Levente FB-oldaláról másolva.

Címkék: Hollerung Gábor Müpa Megyesi Zoltán Szemere Zita Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar Blazsó Domonkos Balogh Eszter Gyöngyösi Levente Cantemus kórus Szabó Soma Szabó Dénes

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9913609909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása