Köteles Géza az Operaház egyik korrepetitora és karmestere, a Hábetler-féle operabeavató projektekben állandó zongorakísérő, a FaReMiDo társulat állandó tagja, aki négy évvel ezelőtt a Figaro házasságát bravúrosan áthangszerelte, alkalmassá tette kisebb zenei együttesre. Annak idején hat zenésszel, a Gördülő-verzióban tizenkettővel ment le az előadás, de tíznél is több olyan hangszer felhasználásával, amelyekre Mozart nem gondolt, mert nem is gondolhatott.
Köteles Géza beavatkozásai az előadás kulcspontjain történtek, aláhúzták a dramaturgiailag is lényeges fordulópontokat, kiemelték a legfontosabb áriákat. Én egyetlen egy megoldását leszámítva (Cherubino áriájának átalakítását „prüttyögős kíséretre”) mindegyiket el tudtam fogadni, de persze eleget néztem ahhoz, hogy megértsem, hogy miért volt szükség még erre is.
A jelenlegi Operakalandban mindössze két zenei változtatás marad meg mindebből, ezek így még jobban kiemelődnek, viszont a rendezés most fog először teljes zenekarral megszólalni.
A színlapot március elején elolvasva nem igazán láttam indokoltnak, hogy a négy karmester (Halász Péterről és Dénes Istvánról már született is ajánló) között miért nem kapott helyet Köteles Géza, aki továbbra is a produkció zenei vezetőjeként említődik, és aki egyébként egyéb előadásokat (pl. a nagy népszerűségnek örvendő Parázsfuvolácskát) szokott is vezényelni.
A karmestert egyébként is megjegyeztem volna, ha nem a Figaro 2.0-ról, akkor az Operaház rendes évi éjszakai vetélkedőjéről, amelyekben rendszeresen közreműködik. Úgy látszik, hogy minden új akcióra kapható, ami egy kicsit is eltér a szokványtól.
Idén a Billy Eliottal kezd az Erkel Színházban, majd ő vezényli a Szfinx-teraszon a Bolondokházát és A csengőt, amelyek szintén az ő átiratában szólalnak meg, sőt A telefont is, a harmadik szabadtéri egyfelvonásost is. Az átdolgozás a specialitásai közé tartozik, az igencsak népszerű Parázsfuvola-változat is hozzá fűződik és novemberben háromszor azt is vezényli majd. Ezek mellett nyilván vendégkarmesterként is itt-ott fel fog tűnni, a FaReMiDo előadásokban garantáltan.
Mivel a Figaro 2.0 létrehozásában elévülhetetlen érdemei vannak, nem maradhatott ki semmiképp az ajánló-sorozatból sem, az már egészen méltatlan lett volna.
Az áthangszerelésben partnere volt egyébként Varga Zoltán Mihály ütőhangszeres művész is, aki az újonnan beiktatott hangszereket többnyire meg is szólaltatta, sőt eddig minden előadáson zongoristaként is színpadra lépett, és igazán jól bemelegítette a közönséget, de az Operakaland-sorozatból az előadásnak ez a kezdő-eleme is kimarad, ahogy a casting is.
A youtube-on kevés felvételen van megjelölve közreműködőként, viszont ha valaki tudja, hogy épp mikor és mit vezényelt, akkor többet is találhat - saját maga nyilván semmi időt nem töltött még azzal, hogy magát népszerűsítse. Egy olyan felvételt választottam, amelyen bár minimális mértékben, de mégis látszik vezénylés közben. A Zeneakadémián vezényli Bizet Djamileh c. operáját, Kálnay Zsófia énekli a címszerepet, akinek köszönhető, hogy 3 és fél perc elérhetővé vált.
Én a karmesterek munkáját nemigen tudom elemezgetni, így csak említeni szoktam őket - többnyire, és néha a becímkézés mozzanat is elmarad. Köteles Géza eddig négy év alatt így is 19 alkalommal került szóba, mindenki döntse el, hogy ez most sok-e vagy kevés...