Dénes István karmestert nem láttam sokszor, és ahogy Halász Péter esetén már kiderült, nem sokat tudok kezdeni egy karmesterrel amúgy sem, hiszen zenekritikus nem vagyok és színházi szempontból viszonylag nehéz egy karmestert értékelni. Általában.
Dénes István viszont egészen látványosan vezényel, legutóbb a tavalyi évad számomra legnagyobb meglepetést okozó előadásában láttam. Mivel kivételesen szerencsés voltam, a jobb első páholy második sorából, így jól ráláttam az árokra, és nem egyszer magára vonta a figyelmemet a karmester, aki nem egyszer táncmozdulatokat is beiktatott a Carmen vezénylése közben. Joggal számított arra, hogy a zenekar ismeri a zenét, és talán még az ő szórakoztatásukra is gondolva vezényelt a sablontól eltérően. (Egy-egy átdíszletezési szünetben néhány szót váltott még az első sor közepén ülő operaházi törzsnézőkkel is.) Virtuozitása improvizációs hajlammal is párosul. Nem tartozik azok közé, akik nevét áhítattal említik, és szinte leborulnak művészi nagyságuk előtt, viszont hallani róla nem egy legendát, hogy előadás közben kiket és hogyan viccelt meg. Ezek alapján úgy gondolom, hogy nyilván örömmel játszanak vele a zenészek, felélénkíti a társulat hangulatát.
Tavaly sok operakaland-előadást vezényelt, a Bohémélet 2.0-át és a Bánk bánt is a Carmen és az Aida-sorozatokon kívül, jövőre viszont csak hét Figaro 2.0.
Az Operaház honlapján olvasható életrajzából kihámozható, hogy 1977 óta folyamatosan jelen van a házban, de emellett külföldi operaházakban is dolgozik. Fogalmam sincs, hogy mostanában éppen hol, örülök neki, hogy legalább ebben a hét előadásban itthon is foglalkoztatják. Zeneszerzéssel is foglalkozik, de a youtube csak karmesterként emlegeti. A nagyon kevés felvételből egy olyat választottam, amikor a karmester Beethovenről beszél. Aki vezénylés közben látná, az jöhet a Figaróra is...