Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Aczél András, aki az első két éjszakai vetélkedő főszervezője is volt, idén újított és most, harmadszor másként folyt le az este. Most már tudta, hogy sok lesz a lerázhatatlan visszatérő, akikkel számolnia kell.

Idén is nagyon készültünk Vilmával erre az estére, havonta többször szóba került, hogy „ugye megyünk idén is a vetélkedőre”, de ezúttal sikerült nem túlgörcsölni magamat, és egy nagyon szépen felépített nap végső állomásaként inkább nyugodtan, mint feszülten mentem el este fél11-re az Operaházba ismét.

(Amennyiben valakit a napom két fő eseménye is érdekel, a délelőtti Wertherről és a délutáni Kolonits Klára dalestről külön bejegyzést olvashat el, jó előkészítése volt az estének ez a két program, bár nyilván máskor veszek részt rajtuk, ha lett volna más időpont is.A látszat ellenére nem akarom túlhalmozni a programokat, de a műsornak ki vagyok szolgáltatva. Akkor tudok valakit megnézni, amikor fellép, nem amikor nekem pont alkalmas...)

A vetélkedő előtt a szokásos találkozások zajlottak (ki van itt, ki nem jött, miért nem jött, aki nem jött), most már tudtuk, hogy nem eszik olyan forrón a kását, és eleve számítottunk rá, hogy minimálisan negyven percet fogunk ácsorogni a bejáratnál, mielőtt valami történni fog. Éppen ezért, mert tudtuk, nem volt probléma, viszont még korábban már nem érkeztünk oda. (Ez első évben még olyan elképzelés is volt, hogy menet közben lesz pihenő idő, volt néhány embernél hálózsák is. Most már ez senkiben nem merült fel.)

Először megnéztünk egy kortárs magyar operát, Gryllus Samu darabját, a KÉT NŐ címűt, amelyet az ősszel mutattak be (2016. szeptemberében) koprodukcióban a MoltOperával. Ez volt a harmadik előadása mindössze, de május 26-án pénteken 23h-kor lesz még egy negyedik, így ez esetben ajánlóként is működhet a bejegyzésem, amennyiben valaki ez ügyben tájékozódásra vágyik.

Az előadás azoknak való, akiket nem annyira zavar, ha hajnali fél egykor fogják elhagyni a Házat, illetőleg nyitottak a kortárs –nem mindig túlságosan dallamos – zenére, szeretnének vagy nyolcvanad magukkal végigvándorolni az épületen a pince asztalosműhelyétől a tetőteraszig, mindezt úgy, hogy lépten-nyomon kellékekbe, díszletelemekbe, kiállított statisztákba és helyenként meg is szólaló operaénekesek látványa fogja a bandukolást színesíteni. Aki úgy ismeri az Operaházat, mint a tenyerét, az nem fog elájulni a folyosók és a nyitott emeleti WC látványától. Mi, akik nemcsak a vetélkedő kapcsán jártunk a hátsó traktusban a korábbi évek során, most szintén betekinthettünk új helyekre, ahol korábban soha nem fordultunk elő. (Tegnap éjjel mindkettőnknek eszébe jutott, hogy mennyi időt „szúrtunk el” 2008-tól nagyjából 2014-ig, csak azért, hogy Vilma aláírást szerezhessen, és a művészbejárónál a „töltsön 2 percet egyik kedvenc énekesével” alternatív programon vegyen részt. Mostanra ezt kinőtte, tegnap ugyan igazi bónuszként találkozhatott kedvenc énekesével is a vetélkedőn, de most már egy n+1. autogramot nem akart az illetőből kivasalni…)

A vándorlást követően, ha már mindenki feldolgozta az őt ért különféle képi és hanghatásokat egyaránt, a tágas festőműhelyben berendezett színpad előtt foglaltunk helyen és megnézhettük ezt a rövid – német nyelvű, ámde magyar feliratokkal ellátott – egyfelvonásost egy bizonyos Zsigó bácsi – operaházi dolgozó – életéből. A cselekmény részletei, és az interaktív előadás apró mozzanatai maradjanak homályban.

EUopera2Dióssi Gábor és Tarpai Viktória a "Két nő"-ben

Én annak örültem, hogy a fellépőknek legalább a felét felismertem, és örültem ennek a ténynek, hogy újra láthatom Mikecz Kornélt, Pintér Dömötört, Murányi Mártát, Szathmáry Juditot, Csapó Józsefet, illetve a prózai színészek közül Dióssi Gábort, akit még 1998-ban, azaz szinte az özönvíz előtt láttam először, sőt Tarpai Viktória is ismerős volt, bár az ő nevét még nem jegyeztem meg. (Beeri Benjámin, Zemlényi Eszter és Gábor Audrey énekelt még.)

EUopera1Szathmáry Judit, Dióssi Gábor és Murányi Márta

A fellépők között van, aki jobban járt – például Pintér Dömötör és Murányi Márta egészen fantasztikus ruhát kapott, mindkettejük csoda jól nézett ki a kosztümben, aki rájuk pillantott, az akár gondolhatta azt is, hogy igen, milyen jó lehet operaénekesnek lenni -, de a szólamok nem tűntek nagyon egyszerűen betanulhatónak.

Egészen biztos, hogy ez a Horváth Patrícia által jegyzett előadás, amelyben a látvány (tervezők: Rózsa István, Bujdosó Nóra) erősen dominált, megosztja majd a nézőket, attól függően, hogy mennyire vonzza őket a performance-szerű előadás műfaja, illetve a kortárs zene.

A „Két nő” a nézők fele számára az este lezárása, nekünk viszont mindössze ráhangoló program volt a vetélkedőhöz, amely csak egy fél órás uzsonna-szünet után következett. Ha annak a körülményeit írnám le, amikor megiszom egy kávét vagy kólát, akkor mindössze évi 3-4 bejegyzés lenne belőle, most éppen egy ilyen helyzet volt.

A tervezettnek megfelelően hajnali egykor tudtuk meg, hogy idén nem egy programsorozat, balettóra, énekóra, miegyéb vár ránk, hanem minden további rávezető előkészítés nélkül hét csoportra kell oszlanunk (ahogy mi szeretnénk, semmi sorsolás!), majd minden csapat húzott egy ajtót Bartók Kékszakállújából, illetve külön egy zenei stílust, és volt rá majdnem két óránk, hogy ennek szellemében egy 5-8 perces jelenetet összerakjunk.

EUopera3Aczél András éppen kihirdeti a feladatot - hajnali 1-kor (némi kajánsággal??)

Én a „Könnyek tavát rap-verzióban” előadó csoportba kerültem, és a felkészülés idejét leginkább a szöveg átírásával töltöttük, kevésbé a próbával. Nem használtunk zenei alapot (Bartók zenéjét egyébként egyetlen csapat sem használta, nem tűnt alkalmasnak sem az operettes, sem a musical, sem a népdalos verziókhoz sem…), a csoportból kiállítottunk egy Juditot és egy Kékszakállút, és mi többiek négyen a kórust alkottuk. Én kifejezetten örültem, hogy az Origo újságírója,Verasztó Annamária, aki idén csak megfigyelőként akart részt venni, de tavaly együtt dolgoztunk végig, benézett és kedve lett hozzánk beállni Juditnak, és annak is, hogy egy csapatba kerültem Orosz Balázzsal, aki 2 éve Faustként improvizált végig, és most nemcsak a szövegírás oroszlánrészét, de a címszerepet is elvitte.

EUopera1o

                              Könnyek tava - Verasztó Annamária és Orosz Balázs - rap-változatban

Háromkor láthattuk a többi csapat munkáját is. Ez igazán szubjektív persze, de én leginkább az első két ajtó megvalósítását élveztem. A kínzókamra – népdalok által jelent meg, és külön értéke volt a produkciónak, hogy mindenki aktívan szerepelt benne, és volt egy komolyan vehető, súlyos Kékszakállú (Ágoston István),

Euopera5Kékszakállú-1 - Ágoston István

illetőleg egy vicces, nagyon jópofa Judit (Horváth Olivér). A második ajtó, a fegyveresház jazzes változatban szólalt meg, ahol egy kávéházi asztal mellett a hanghatást a csapat négy tagja papír poharakkal és cukros zacskók rázogatásával teremtette meg nagyon kreatív módon, míg egy nő vállalta Kékszakállú szerepét, és egy férfi énekelte Juditot, aki érezhetően nagyon otthonosan mozgott a darabban, tudta a szöveget is.

EUopera7A fegyveresház . jazzes feldolgozásban - bal hátul Judittal, jobbra KSz

Ha valaki tudja a neveket, akár kommentben hozzá is fűzheti, sajnálom, hogy hajnalban nem volt érkezésem személyesen gratulálni és kinyomozni.

Vilma az utolsó ajtóhoz került, és a régi asszonyok jelenetét operettes eszközökkel kellett színre vinniük. (Voltak ajtók operás, világzenés és musical változatban is.)

Ezt a hét jelenetből álló előadást feltétlenül színesítette, hogy Aczél András átkötő szövegével az ajtók témáihoz valóban csak egészen lazán kapcsolható más művekből vett áriák szólaltak meg többnyire, illetve a fegyveresház kapcsán egy betét a Spartacus-balettből.Euopera8    Molnár Bálint és Szegő András

Én a korábbi években is megtapasztaltam, hogy az éjszakai program nem kifejezetten vonzó az ismerőseim számára, bár sose derült ki, hogy miért nincs kedvük jönni, mert félnek a másnapi kialvatlanságtól, vagy azért, mert eleve nem érdekli őket az opera, esetleg a két tényező együtt van jelen. Éppen ezért mindig nagyra becsültem azokat az operaházi dolgozókat, akik bevállalták a virrasztást, akik most sem lehettek kevesen. Csak a Két nőhöz elég nagy apparátusra volt szükség, ha csak a kellékek pakolását, az egyes helyszínek átrendezését nézem, akkor is. Idén azért kevesebb közreműködőre volt szükség ehhez a kisebb programhoz, és mindössze egyetlen zenészre. Zsoldos Bálint szintetizátoron kísérte az énekeseket.

Rőser Orsolya Hajnalka részvételére nagyobb összegben is fogadni mertem volna előzetesen, tudtam, hogy nem lesz tényező az, hogy szombat délelőtt volt fellépése. Remélem, hogy vasárnap reggel azért nem volt még egy, hanem kialhatta magát valahogy. Az első ajtó után a Szöktetésből énekelte Konstanca áriáját, illetve éppen a mi ajtónk (6.) után a könnyek apropóján Szilágyi Erzsébetét („Mint a tenger...”). Hajnali háromkor nem tűnt úgy, hogy takarékoskodna energiáival, a hangja az Erkelt is kitöltötte volna, nemcsak ezt a jóval kisebb festőműhelyt, helyenként egészen félelmetes hatást keltettek a koloratúrák.

EUopera6

Fogalmam sincs, hogy egy énekesnek a hajnali időpont túl korai vagy túl késői, de nem tűnt úgy, hogy bárkit is zavart volna a további két fellépő közül sem. Szerekován János a virágoskert kapcsán Don Jose Virágáriáját tolmácsolta nekünk, illetve később a Bánk bánból a "Hazám, hazám"-at. Rajta sem látszott a szenvedés, sőt mintha élvezte volna, hogy a szombaton elénekelt két Werther után még kap egy újabb lehetőséget a megmutatkozásra.EUopera9

Számunkra igazi bónusz volt, hogy Aczél Andrásnak Gábor Géza jutott eszébe, mint alkalmas és vasárnap éppen parlagon heverő basszus. Énekelt a Cigánybáróból (márciusban nyolc alkalommal volt módja alig több mint egy héten belül fellépni Zsupán szerepében), sőt Leporello katalógus-áriája is elhangozhatott a régi asszonyok kapcsán, mindez már szinte fél5-kor.

EUopera11

A program ezúttal verseny nélkül ért véget, nem volt főigazgatói beszéd se, úgy tűnik, hogy beépült már az Operaház hagyományos eseményei körébe, éppen úgy, mint a délelőtti KismaMatiné.

Jól van ez így, mi szerettük kevesebb felhajtással is. (Azért a balettóra Nádasdy Andrással csak hiányzott...)

Aki gondolja és szemfüles, jövőre az Eiffel Csarnokba áthelyezett változatra nevezhet be, amennyiben az építkezés a tervek szerint halad. Reménykedjünk ebben a fordulatban. Bízom benne, hogy jövőre a negyedik alkalomról éppígy sikerül majd egy újabb blogbejegyzést írni.

ps. A fotókat tanítványom, Major Miklós készítette, aki már tavaly is elkísért, és remélhetőleg jövőre is jön.

Címkék: Opera Tarpai Viktória Gábor Géza Murányi Márta Pintér Dömötör Gryllus Samu Bujdosó Nóra Rózsa István Szathmáry Judit Csapó József Beéri Benjámin Mikecz Kornél Szerekován János Rőser Orsolya Hajnalka Aczél András Moltopera Két nő Dióssi Gábor Horváth Patrícia Zemlényi Eszter Gábor Audrey Ágoston István Horváth Olivér European Opera Days

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6012487759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása