Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ezen a héten eddig három prózai előadást láttam három egymást követő napon, amelyek nem a "hagyományos" államilag fenntartott kőszínházi keretek között jöttek létre, újdonságot jelentenek  a pesti repertoáron, akár 2016-ban is játszódhatnak, érdekes lehet sokunk számára a felvetett központi témájuk (ennél jóval kevésbé maga a szöveg), de ami vonzóvá teszi és eladja őket a mezei nézők számára azok mégis a színészek. Az emberek többsége mégis a színészek miatt jár előadásokra, a játszó ember varázsa hat, a rendezők pedig ezt a hatást akarják kiemelni - jó esetben. (((A legtöbb általam látott operarendezésnél épp ellenkezőleg, mintha akadálypálya építése lenne a cél, vagy enyhébb esetben csak üres térbe helyezik az énekeseket, kapaszkodók nélkül - jut ez eszembe az éppen futó Don Giovanni sorozatról, amelynek még öt előadása egy héten belül le fog menni, például egy ma is, egy holnap is.)))

Legyen most először szó a szerdán a Belvárosi Színházban látott Párterápiáról, majd jöhet a Valami csajok (Rózsavölgyi Szalon), illetve A fura (B32).

A Párterápia Daniel Glattauer újabb műve, akinek korábbi regényéből készített színpadi adaptációját (Gyógyír északi szélre) évek óta sikeresen játsszák ugyanitt, sőt három hete több mint kétszáz tanítványom ezt meg is tekintette, azóta is szállingóznak a "beadandó" fogalmazványok, nap mint nap elolvasom valakiknek a véleményét róla.

Ahogy a pótszékes teltházra néztem a Belvárosiban, illetve hallgattam előadás közben a közönség reakcióját, úgy tűnt, hogy ismét egy olyan előadást hozott létre az Orlai Produkció ( a Szentendrei Teátrummal közösen), amelyre még hosszú ideig lesz közönségigény, mert Znamenák István rendezése valóban elszórakoztat minket, sokat lehet nevetni és ezért mindig hálásak vagyunk.

Két órára belefeledkezünk a párterápiára érkező férfi (Debreczeny Csaba) és nő (Balla Eszter) életébe és később úgy tűnik, mintha ez-az kiderülne a pszichiáter magánéletéről is (Mészáros Máté), így a második rész talán még érdekesebb lesz, bár ennek részletezésébe spoilerezés nélkül nem bocsátkozhatunk bele. Bepillanthatunk valaki másnak a kihűlt házasságába, amelyben csak feszültségek maradtak és valóban együtt kérdezhetjük meg a terapeutával, hogy ugyan miért nem válnak már el az előttünk szenvedő felek. Lehet, hogy az ember így működik valóban, hogy jól esik látnia, hogy más is küzd, másoknak is vannak hasonló problémái, mint neki és ez kicsit meg is nyugtatja. Az élénk reakciók azt jelzik, hogy a többség talál kapcsolódási pontokat a történettel és remélhetőleg a többség azzal a gondolattal jön ki a színházból negyed tizenegykor, hogy az ő helyzete ennél kevésbé reménytelen. Az író feltétlenül törekszik arra, hogy a vágyott happy end ne legyen kizárható, ha valaki netán szeretné elringatni magát, tehesse meg. 

Az előadás egy helyszínen, a terapeuta rendelőjében játszódik, a rendező által kitalált díszlet ehhez illően egyszerű, Cselényi Nóra jelmeze úgy szintén - semmi nem tereli el a figyelmet a beszélgetésekről. A rendező "észrevétlen" színészvezetése értékelendő, igyekszik úgy mozgatni a szereplőket, hogy legalább kettőt mindenki rendesen lásson oldalról is, nem túl sok a helycsere, de nem is kevés - végig elhisszük, hogy egy párterápia végbe mehetne akár így is.

Örömmel láttam viszont idén először Debreczeny Csabát, aki elszerződött sok-sok év után az Örkény Színháztól, humorérzéke jól érvényesül most is. Balla Esztert ugyancsak, akit nagyon kevés előadásban láttam korábban, mostanra már egészen kinőtt a naiva-skatulyából. Elhittem nekik a majdnem két évtizedes házasságot, azt, hogy valaha volt közük egymáshoz és még lehet is. A leghálásabb szerep mégis Mészáros Mátéé, akit legutóbb a Pesti barokkban néztem meg. Jó csapat ez, érezhető az összjáték, még jóval hosszabban megérdemelnék a fényezést. Én csak azt mondom röviden: megérdemlik a telt házat.

Nem egyszer írtam le az Orlai Produkció előadásai kapcsán, hogy az előadások közös jellemzője, hogy a néző pontosan azt kapja, amit ígértek neki - színvonalas szórakoztatást jó színészekkel. Nem mondják meg, hogy kellene élnünk, de nem lehetetlen, hogy az előadás közös megnézése a megfelelő partnerrel akár mély beszélgetések kiinduló pontjává is válhat. Semmi sem lehetetlen.

 

 

Címkék: Debreczeny Csaba Belvárosi Színház Znamenák István Mészáros Máté Orlai Tibor Balla Eszter Párterápia Cselényi Nóra

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr7312053141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása