Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (37) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Opera (633) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (54) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

március
15.

Kolibri Pince - Függőségeink - "aminek a hiánya agressziót okoz"

Függésben - ifjúsági színházi előadás drámafoglalkozással |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Tavaly jártunk az egyik osztályommal a Kolibri Pincében, mégpedig a Cyber Cyranón. Az előadás és különösen az azt követő drámafoglalkozás volt olyan jó élmény, hogy többen is mondták, szeretnének visszatérni ide. Most ez is bekövetkezett. Szűcs Zoltán Függésben című szövegéből készített előadást a K.V. Társulat és a Kolibri Színház csapata közösen, Czukor Balázs rendezésében.

A téma a címből is nyilvánvaló: az előadás a függőség témát járja körül, kifejezetten azért, hogy jól meg lehessen beszélni utána. A Pincébe nagyjából ötven ember fér el, két kisebb osztálynyi diák. Ezúttal a hosszabb fal mentén ültünk két sorban. Én szándékosan a saját tanítványaimmal szemben helyezkedtem el, így időnként azt is figyelni tudtam, hogy milyen reakciót vált ki az előadás. Ha van olyan színház, amely a nézőkért készül, a Kolibri előadásai ilyenek, így egyáltalán nem elhanyagolható az, hogy a közönségre miként hat.  Ezt az előadást mindenki egészen folyamatosan figyelemmel követte, ami annak is nagyban köszönhető, hogy a színlapon meg nem jelölt dramaturg, esetleg az alkotótárs nevet viselő Surányi Nóra, és a rendező közreműködése által rövid és változatos, egymáshoz lazán kapcsolódó jelenetek sorát pörgették előttünk a színészek. Miután manapság mindenki 2-3 perces youtube-felvételek vagy akciófilmek nézéséhez, számítógépes játékokhoz szokott hozzá, várjuk is, hogy gyorsan és rendületlenül dőljenek ránk az újabbnál újabb ingerek. Erre a célközönségre nehezebb lenne hatni "lassú színházzal". Bejön ez a módszer és a témaválasztáshoz is célszerű, hiszen minden jelenetben más-más függőségről van szó. Egy idő után persze világos, hogy szinte (de csak szinte!) mindegy, mihez is ragaszkodik a szereplő olyan nagyon, mert a függő állapot azért nagyon hasonló. Valószínűleg az előadás elkezdése előtt körbekérdezve, a diákok maguk is hasonló "szereket" neveztek volna meg a kábítószeren túl, mint amelyeket az alkotók kiválasztottak.

Nyilván senkinek sem jutott volna eszébe azért az anyatej-függőség, amelyről először van szó. Az első jelenet mintha a kezdeti problémára akarná a figyelmet felhívni: talán minden baj oka itt keresendő: sokszor az anya-gyerek kapcsolat nem természetes módon lazul meg, hanem valami külső ok miatt, mesterségesen történik meg az eltávolítás. A célközönség tagjai, a diákok a panaszkodó bölcsödés gyereket hallgatva végiggondolhatják azt is, hogy ők ugyan hasonló traumára rá tudják-e utólag fogni azt, hogy azóta rákattantak valamiféle számítógépes játékra, vagy egyéb szerre. Az előadás mindenesetre alkalmat ad nekik, hogy egy esetleges szülői szemrehányásra vissza tudjanak vágni: "ti vagytok a hibásak, rosszul neveltetek". ( Szülőként már hallottam ilyen mondatokat, emiatt jutott eszembe, hogy milyen jól használható érvet ad az előadás a diákoknak.)

Ezután a kedélyes bevezető jelenet után dől minden, facebook, internet, csokoládé illetve nutella, tévé, kábítószer és alkohol merül fel, mint amitől tipikusan függővé szoktak válni. Látjuk azt is, hogy ha az egyik szerről lejön valaki, akkor talál helyette másikat. A jelenetben szereplő lány nem iszik kávét már, csak naponta 19 forró csokit. De ha már a kávéról sikeresen leszokott, a cigarettához még ragaszkodik, hiszen valamire csak szüksége van. Látunk vásárlás-függőt, látunk olyat, aki magát szereti nézni a tükörben (Ivák Bencét, aki nagyon hitelesen mondja: "zsigerből vagyok szexi").

Nagyon szerencsés, hogy az előadásban zenei betétek élénkítik a jelenetsort, amelyeket lehet szeretni, vélhetően megfogják a diákokat is. Nekem mindenesetre tetszettek, különösen az első dal:"azt hiszem, hogy létezem, szelfizem az életem". Azóta eltelt hat nap, láttam közben néhány előadást is, zenéseket is, de ez maradt meg bennem a legélesebben.

Ugyancsak jó, hogy a jelenetek nagy része a diákok mindennapjaihoz kapcsolódik és a játszó személyek kora sem esik túl messze az övékétől, szimpatikusnak is találják őket. A színlapon - valószínűleg az egyszerűség kedvéért - abc-rendben vannak a nevek felsorolva, a szerepek felsorolása nélkül. Úgy látszik, hogy nem cél, hogy megjegyezzük név szerint is őket. Mivel csak néhány színészt láttam korábban, rendszerint én sem tudok az arcokhoz neveket párosítani. Kifejezetten jó helyzetbe került többször is és megjegyezhető lenne pedig a bölcsödés jelenet két szereplője (Ivák Bence és az anyatej-függő Bárdi Gergő), akik a záró beszélgetésre is maradtak. (színlap)

Később előkerül Micimackó is (Krausz Gábor), akinél a mézfüggőség súlyos esete áll fenn. Ennek kapcsán kiderül, hogy függőségeink ápolásában milyen komoly szerepe van a közegnek is, amelyben élünk. Micimackó szerepeltetése idézőjelbe teszi a problémát, egy kicsit mintha enyhítene rajta. Nem cél, hogy a diákok megrémüljenek és minden szokásuk, kedvtelésük mögött függőséget véljenek ezek után felfedezni.

A jelenetsor után az én tanítványaim maradhattak beszélgetni Végvári Viktóriával, aki a Kolibri drámaprogramját egyébként is irányítja. Nagyon sajnáltam, hogy engem sürgős és halaszthatatlan teendőm (lsd. Vadregény) elszólított még a beszélgetés vége előtt, viszont amennyit hallottam belőle, abból is kiderült, hogy a tanítványaim nagyon élénken és lelkesen vettek részt a beszélgetésben, foglalkoztatta őket a téma.Talán jobban is jártak, hogy tanári megfigyelés nélkül maradhattak egy kicsit.

Az előadás óriási pozitívuma, hogy segíthet tudatosítani bennünk - a diákokat kísérő tanárokban is -, hogy milyen tényezők vannak az életünkben, amelyeknek kulcsszerepe van, amelyek befolyásolják közérzetünket, ha örülünk neki, ha nem. És ha vannak ilyenek, akarunk-e rajta változtatni, veszélyeztet-e minket ezek megléte, vagy sem. Én bízom abban, hogy mindenki, aki erre az előadásra beül, felteszi magának ezeket a kérdéseket és talán sikerül is megválaszolnia őket. Nekem azt hiszem ment...bár én nem vagyok függő, sem a zenelejátszómtól, sem a színháztól, sem a blogírástól...

 

Címkék: Czukor Balázs Kolibri Pince Függésben Végvári Viktória

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr777258565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása