Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

2011 szeptemberében mutatta be a Budapesti Kamaraszínház Peter Quilter „Duetts” c. jelenetsorának magyar változatát. Azóta rengeteg minden történt, például megszűnt az említett színház is. Ez az előadás a megmentett darabok közé tartozik. Kétszereplős, alacsony a rezsije, szeretik játszani – ez lehet rá a magyarázat. Érdekes színezetet ad neki, hogy egy valódi házaspár játssza el. Pindroch Csaba és Verebes Linda bejárta már vele a fél országot és állomásoztak hosszabban a Játékszínben is. Ahogy néztem a közönség reakcióit, valószínűsítem, hogy hosszú életű lesz a széria. (Pindroch Csabának pedig az első jelenetben egyre kellemetlenebb lesz, amikor azzal szembesítik, hogy az újsághirdetésben 27 évesnek mondta magát.)

Az előadástól (én is) könnyű szórakozást vártam, hangulatjavítást. És persze kíváncsi voltam Pindroch Csabára, akit pályakezdése óta számon tartok.

(Előtte éppen Katarina Mazetti novellagyűjteményét olvastam (Elváltak és válófélben lévők), aki egyébként a színházlátogatóknak A pasi a szomszéd sír mellől című opusza által lehet közismert (lsd. a Rózsavölgyiben futó előadást). Sikerkönyv, elvileg szintén könnyed olvasmánynak gondoltam, amely enyhíthetné azt a szívszorító érzést, amelyet Radnótiné naplójának olvasása okoz immár hetek óta. Felfüggesztettem ugyan a naplót, de olyan, mintha csöbörből vödörbe estem volna. A Mazetti könyv is hasonlóan kilátástalan gondolatokat sugall a világról, emberi kapcsolatokról, hiába bestseller.)

A könyv kizárólag a férfi-nő viszony kínkeserveit taglalja, így az előadásra beülve azt éreztem, hogy egy hasonló novella elevenedik meg éppen. Az öt jelenetet végignézve viszont világossá vált, hogy ugyan valóban nagyon sok a közös vonás, a végkicsengés ellentétes.

Amíg Katarina Mazetti minden novellájából a kapcsolatok reménytelensége süt, addig ezekben a jelenetekben mindig van némi vigasz, szeretet-morzsa, mintha az emberek közötti utak nem lennének egészen elvágva. Léteznek, még akkor is, ha nem autósztrádára, hanem mókus-ösvényre emlékeztetnek. Ez a közös vonás, amely az egyébként fanyar humorú jeleneteket összeköti és emiatt szereti a közönség is. Sőt: beleképzelhetjük magunkat más-más sorsokba és utána megkönnyebbülten felsóhajthatunk, hogy "na, legalább ennél jobb a helyzetünk". Ez az előny is megvan.

Az öt jelenet más-más rendezőhöz és jelmeztervezőhöz kötődik. A tér nagyjából változatlan: egy meglehetősen jellegtelen amerikai konyhás nappali. Egy-egy kép cserélődik ki a falon, de a fehér kanapékra még más színű huzat sem kerül. Amíg a szórólapot meg nem néztem, azt hittem, hogy a színészházaspár önmagát rendezte. Ami hasonló daraboknál gondot okoz, az az átdíszítés és átöltözés. Jelen esetben zenei átvezetéssel kiválóan megoldják ezt a kérdést. A szemünk előtt helyeznek át néhány kelléket és a ruhadarabokkal együtt fokozatosan alakulnak át szereplőink is. Egyetlen díszletmunkás közreműködésére sincs szükség.

Az első jelenetben két társkereső első randiján vagyunk. Akár viccesnek is érezhetjük, ahogy a két sok kudarcon átment ember próbálkozik azzal, hogy valakihez végre kötődni tudjon. A férfi megjegyzi: az autóvezetést is hetekig tanítják, azt, hogy miként kell a nőkkel eligazodni egyáltalán nem. A másodikban meglátjuk, mihez kezdhet egy gyönyörű titkárnő homoszexuális főnökével, akihez úgy látszik, hogy mindenkinél jobban vonzódik. A szünet előtti utolsóban egy, az élethez más-más módon hozzáálló testvérpárt látunk: a döntésképtelen fivér beszélget az éppen harmadik esküvőjére készülő nővérével.

A második részre már csak két történet maradt, de az éppen elég is levezetésnek. Az idősödő színészpár konfliktusa meglehetősen felületi, de van benne egy jó mondat, amely megemlíti, hogy hová jutott az egykori Shakespeare-színész férj. Akik szintén régen nézik Pindroch Csabát, visszaemlékezhetnek a régi nagy dobásaira is e mondat kapcsán, ahogy én tettem. (lsd. Ruszt József nagyszerű Othellójában micsoda Rodrigo volt!)

A darab stílusosan fejeződik be, egy válás előtt álló pár éjszakájával. Ahogy a legtöbb jelenetben, ennek a zárása sem egyértelmű. Ha nem tudtuk volna, most láthatnánk, hogy ahogy a kötelékek kialakítása sem egyszerű, a lezárás sem az.

A két színész látnivalóan élvezi az együttes játékot, szívesen van együtt sok év után is. Ez a tényező önmagában is jó hatással lehet ránk.

A Mikroszínpad nézőtere egészen tele volt, és a szokásosnál talán több házaspárral. Fiatalokkal is, de főleg középkorúakkal. Az előadásnak terápiás hatása is lehet, alkalmas arra, hogy utána beszélgetések indulhassanak el. Ha csak egyetlen házaspár közelebb jutott a problémáinak tisztázásához, vagy legalább nyugodtabb szívvel tud velük szembenézni ennek hatására, már nem volt hiábavaló az este.

Címkék: Thália Budapesti Kamaraszínház Pindroch Csaba Mr. és Mrs. Verebes Linda

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr937030167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása