Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (20) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

szeptember
7.

Kolibri Színház – Hamupipőke cirógatva - 2014-09-06

a kecskeméti Ciróka Bábszínház a Kolibri Fesztiválon |  MakkZs  |  Szólj hozzá!

Ha lehet két várakozás közé egyenlőségjelet tenni, akkor azt mondhatom, hogy amennyire vártam Fabók Mancsi előadását, éppúgy vártam a Cirókásokat is. Nagyon egyszerű oka van, kettő is: a Csomótündér és a Címzett: Anyegin.

Ha az ember egy társulatot ritkán lát, de amit lát tőlük az mindig ötletes, izgalmas és vonzó, nem csoda, hogy további fontolgatás nélkül bizalmat szavaz a többi előadásuknak is. Még akkor is, ha önmagában a „Hamupipőke” cím nem hoz lázba, eleget meséltem a lányaimnak. Amennyiben viszont hozzátesszük: a szerző Gimesi Dóra (aki a Csomótündért írta, megjegyzem: könyv formátumban is nagyon jó), a tervező Mátravölgyi Ákos, a rendező pedig Vidovszky György, akkor már egészen más a helyzet.

Az előadást ráadásul az Anyegin négy főszereplője játszotta. A két mostohalányt egyedül Szörényi Júlia, Hamupipőkét Nyirkó Krisztina, az apát és a herceg szolgáját Fülöp József, míg a herceget Ivanics Tamás. Ez a csapat kiegészült Makra Viktóriával, akit néhány alkalommal a színmű előadásaiban már láthattam (Gömbfejűek és Csúcsfejűek pk.), de eddig nem került az érdeklődésem homlokterébe.

Ez a Hamupipőke feldolgozás azért is érdekes volt, mert különféle hulladékanyagokat ruháztak fel az előadásban másodlagos jelentéssel, magyarán: bábként használták őket. Csomagolópapír jelképezte Pipőkét, a mostoha és lányai kályhacső darabok voltak. Ez a megoldás azért is volt ötletes, mert így a két, minden feldolgozásban hasonló karakterű veszekedős „csúnya lányt” egy színésznő is gond nélkül játszhatta. A képzeletünknek ez is elég volt, és egyértelműen érdekesebbnek találtam ezt a megoldást, mintha klasszikus, szépen kidolgozott bábfigurákkal operálnak.

Ugyancsak nagyon szerettem azt, ahogy műanyag csövekkel és kukákkal zenéltek a szereplők. Ráadásul a megfelelő időközökben szakították meg az előadást a zenei betétek, kellően fokozva a feszültséget, illetve némi késleltetéssel súlyt adtak egyes fordulatoknak.

Az egész előadás bizonyítéka annak, hogy a pénz ugyan feltétlenül kell egy előadás megvalósításához, de nem az a fő összetevő. Sőt, mintha a forráshiány egyenesen motiváló tényező lenne, arra készteti az alkotókat, hogy annál több ötletet bevetni csináljanak jó színházat. (Ezzel nem azt akarom sugallmazni a kulturális kormányzatnak, hogy további elvonásokkal motiválják a szférát, csak megállapítom, hogy vészhelyzetben is működik a színház, ha eléggé elszánt ÉS kreatív emberek vannak a társulatban.)

Bensőséges jeleneteket láthattunk, pedig nem volt más eszköz hozzá, csak egy kartondoboz, selyempapír és egy narancssárga szalag. Apa és lánya eljátszották a tengeri hajózást, majd egy fordulattal megtudtuk, hogy az apa hajós és valóban elmegy Pápua-új Guineába. Nagyon rossz ötletnek tűnt, hogy lányát nem vitte magával, legszívesebben megállítottam volna itt a történetet. Úgy látszik, hogy a későbbi Pipőkében ez az elmaradt utazás nyomot hagyott (nem csoda, hisz az apja többé nem tért vissza, hajója elsüllyedt). Hasonlóan bensőséges volt a herceg és a lány jelenete is. A herceg szavak nélkül az őt jeképező bevásárlótáskát nyújtja a lány felé, aki önmagát (azaz a selyempapír darabot) bele is helyezi.

Ebben az előadásban hálás az összes szerep. Mindenki kapott elég feladatot, ráadásul együtt is zenélnek, nagyon erős a csapatjáték. Amilyen kacér és felületes volt Nyirkó Krisztina Olgaként, most annyira harmatos és üde. Megvan benne a dac, a küzdésvágy. Nem adja fel és az egész nézőtér neki szurkol. Szörényi Júliának ziccer a két rossz lány (Amália, Emília) együttes eljátszása. Némi különbséget látunk a két lány között még így is. Ők is szenvednek némileg anyjuk zsarnokságától és ez nekünk némi elégtételt jelent. Komikus karakter az anya is, aki nem győz meg szavainak igazáról. Egy másodpercre sem hisszük el, hogy valóban megpróbálta megszeretni Pipőkét.

Ivanics Tamásról elhisszük azt, hogy semmi kedve a feleségválasztáshoz és ifjú szerelmesnek is hiteles. Fülöp Józsefet még nála is jobban lehet szeretni apafigurájáért, aki próbálja leplezni félelmét a választott feleségtől. Később szolgaként és álruhás uralkodóként ő is inkább komikus figura, jó ellenpont.

A happy endet most is megkapjuk, azzal a kis módosítással, hogy a lány az esküvőnek egyetlen feltételt szab: el akar utazni Pápua-új Guineába. Csak helyeselni tudjuk ezt az ötletet. Mi viszont az előadást nézve további Ciróka-produkciókra vágynánk. Ciróka-szempontból a kecskemétiek vannak előnyben. (Ezen kívül ismét felmerült bennem, csak meg kellene újra nézni az Anyegint is…Még inkább: meg kellene rendelni a tanítványaimnak.)

Címkék: Hamupipőke Vidovszky György Ivanics Tamás Kolibri Színház Fülöp József Ciróka Bábszínház Nyirkó Krisztina Szörényi Júlia Gémes Dóra Mátravölgyi Ákos Makra Veronika

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr86678273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása