Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Miért van az, hogy olyanokhoz vonzódunk, akik elérhetetlenek számunkra és akik nem viszonozzák az érzelmeinket? – Ez a kérdésfelvetés jelenik meg a Ciróka Bábszínház és a Manna Egyesület közös tantermi előadásának szórólapján. Jó lenne tudni, pedig így van nem egyszer. Mielőtt bárki megörülne, hogy most erre a fontos kérdésre választ is kap, ki kell ábrándítanom. Viszont Puskin Anyeginje Solt Róbert átiratában is megelevenedik, díszletek nélkül is, egy iskolai tanterem is elég hozzá.

Az előadás beszélgetéssel kezdődik. A drámapedagógus-színész tárgyakat mutat a látni valóan színházhoz nem szokott diákoknak (egy szerelmes regényt, egy kézzel írt verseskötetet, egy lapos üveget illetve egy smink-készletet) és mintegy tíz percen át foglalkoznak azzal, hogy milyen emberéi lehetnek ezek a tárgyak. Nem tűnik úgy, hogy ennyi időt megért volna ez a dolog (lehet, hogy más osztállyal több észrevétel is elhangzik), de aztán, a négy színész megjelenésével, akiknek a kezébe kerülnek a megfelelő tárgyak, azonnal beindul a történet. Puskin szövegéből egyedül a levelek maradnak, a többi rész helyett lesz narrátori szöveg, illetve mai nyelvezetre átírt beszélgetések hangzanak el. Helyenként meg-megáll a történet, a drámatanár ismét kérdez. A diákok korához egyébként is közel állnak a történet szereplői. Puskin Anyeginje is mindössze 18 éves, amikor már belefárad az életbe. A foglalkozás vezetője beállítják a diákok segítségével Olgát és Lenszkijt (Ivanics Tamás) kapcsolatukat jellemző pozíciókba, és közösen megvizsgálhatjuk a „boldog” szerelmesek viszonyát is. A boldogság titka a közös érdeklődés. Lenszkijt és Olgát is Olga érdekli egyedül...

A jelmezek (Hubert Csaba munkája) nem térnek el a mai viseletünktől, ugyanakkor jellemzik a szereplőket. Egy nem túl nagy táskában minden kellék elfér, ennek nagy része Olga négy pár cipője. Egy óra sem lenne az egész jelenetsor, de mégis benne van a teljes mű lényege és átérezzük Tatjana és Lenszkij szenvedését, Anyegin (Fülöp József) bizonytalanságát és tehetetlenségét, Olga önelégültségét. Jó a párbaj, amikor a két színész a diákoktól begyűjtött ötleteket hasznosítva sértegeti egymást, míg végül Lenszkij alulmarad az „Olga sosem szeretett és nem is fog szeretni” mondat hatására. 

A színészek közül ismerős volt a nemrég látott igazán revelatív Csomótündérből a két férfi szereplő, Fülöp József és Ivanics Tamás. Utóbbi ezt az előadást rendezőként is jegyzi. Hitelesek voltak szerepükben annak ellenére is, hogy jeleneteiket számos esetben szakította meg az elemző beszélgetés. A két női főszereplővel is elégedett voltam, de a színlap alapján nem tudom beazonosítani, hogy most melyik név kit takar. A Ciróka honlapján sem találtam fényképes társulati névsort. A drámatanár is szerepbe lépett alkalmanként. Álljon itt tehát a három nő neve, ha szerencsém van, lesz aki kommentben felvilágosít, hogy ki kicsoda (Aracs Eszter, Nyirkó Krisztina és Szörényi Júlia).

A beszélgetős részek nem mennek túl mélyre, ennyi idő alatt az osztályhoz nem tartozó közönség miatt sem jöhet létre komolyabb beszélgetés a szerelem természetrajzáról és nem tudjuk azt sem meg, hogy a diákokban felmerült-e, hogy saját kapcsolataikat hozzámérjék az eléjük tárt kétféle szerelemhez. Hátha magukban azért megteszik. Az bizonyos, hogy világosan érzékelték a különbségeket. Az megint más kérdés, hogy az előadást lezáró felvételről elhangzó dal (Anna and the Barbies – „Kezdjetek el élni…”) biztatására hányan fognak hallgatni, éppen miután láthatták, mennyi értelme volt Tatjana és Lenszkij vágyakozásának. Lehetséges, hogy a mai generáció racionálisabb és ostobaságnak tekintenék azt, ha valaki után ennyire reménytelenül vágyakoznának. Vagy ki tudja. A dalt én nem ismertem, jó lezárása az előadásnak.

Nyilvánvaló számomra, hogy ennél jobb megoldás nem is lehet az Anyegin feldolgozásához, mint ennek az előadásnak a megrendelése. Érdemes ezt megfontolnia annak, aki éppen tanítja vagy a közeljövőben tanítani fogja Puskin művét. Jellegénél fogva bármely osztályteremben eljátszható. Egy tanári asztal, egy tábla kell mindössze, na meg egy osztály, kellő nyitottsággal.

Néhány kép az előadásról itt megtekinthető.

Címkék: Jurányi Ivanics Tamás Anyegin Fülöp József Ciróka Bábszínház Aracs Eszter Nyirkó Krisztina Szörényi Júlia

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr956093491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása