Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A bevezető után íme az első előadás tegnapról:

Fabók Mancsi Székely menyecskéjét már tavaly a Gyerekszínházi Szemlén is láthattam volna. Elmulasztottam „egyeztetési okokból”. Ezt nem egy (= három) kritikus ismerősöm minősítette kapitális tévedésnek, mert „Fabók Mancsi: az valami csoda.”

Ezek után jó nagy csúszással láttam csak a fiatal, de már élő legendát színpadon (Gézagyerek, miskolci vendégjáték), és azt a bizonyos menyecskét is, a Városmajorban. Revelatív előadás volt és akkor már készült Mancsi újabb saját előadása, a „Vitéz László és Vas Juliska”. Éppen a hetediket láthattuk tegnap, a Kolibri Fesztivál keretében.

Fabók Mancsi kétségtelenül sajátos jelenség a színházi palettán. A vásári színjáték folytatásával próbálkozik, szép sikerrel. Ebben az előadásban előszedte Vitéz László figuráját, akit a jelenlévő felnőttek többsége Kemény Henrik bábművészhez köthetett. A  negyven perces bábelőadás végén Mancsi nyomatékosította nemcsak ezt a kapcsolatot, de azt is, hogy Vitéz László karakterének megszületése a XVIII. századra nyúlik vissza. Fabók Mancsi szabadon használja a hagyományt, a Székely menyecskéhez hasonló általa konstruált „népnyelven” szólnak szereplői és ez különlegessé teszi az előadásait. Jól áll neki ez a nyelv.

Ezen a ponton be kell ismernem, hogyha nem lett volna meg a korábbi kifejezetten pozitív tapasztalatom Mancsival kapcsolatban, sosem néztem volna meg az előadást, mert mindeddig taszított az összes Vitéz László által főszerepelt bábelőadás. Mindig túl harsánynak találtam és nem tudtam egyszer sem nevetni azon, amikor a hős palacsintasütővel veri az ördögöt. A hiba nyilván az én készülékemben van, ugyanakkor ebben a produkcióban érezhető volt, hogy a művész az öröklött kliséktől részben megszabadult, másrészt átalakította őket.

A negyven perces történet Vitéz László kalandját beszéli el, ahogy egy bizonyos malomhoz érkezik, találkozik több „csúnyapofával”, ördöggel és angyalszárnyakat és koponyát álcaként viselő másik ördöggel, továbbá magával a Halállal is. Ez nem lenne érdektelen, de Fabók Mancsi még dob egyet a történeten, kitalálja Vitéz László méltó párját, aki ugyanolyan bátor. Vas Juliska nem palacsintasütővel vagy „furuglával”, hanem seprűvel veri az ördögöket. A részletes történetet nem beszélem el, de Mancsi gondoskodik arról, hogy a felnőtt nézők se unják el magukat. Helyenként a Rómeó és Júliát, a Hamletet és Az ember tragédiáját is idézi. A gyerekek ezt nem tudják, de nem is zavarja meg őket ez a nemtudás. A Rómeóval a legerősebb a párhuzam, itt is első látásra egymásba szeret a két ember. Annyi mindössze a különbség, hogy nekik nem az ostoba családjukkal, mindössze néhány ördöggel és a Halállal kell szembeszállni. Mintha lenne „problémátlan” szerelem is, ezt sugallja az előadás.

Fabók Mancsi számára most sem probléma az, hogy saját magával folytat párbeszédet és a mű összes szereplőjét ő szólaltatja meg. Ami miatt a két előadás közül én sokkal jobban szerettem mégis a menyecskét az az, hogy abban a színésznőből az előadás közben is többet láthattunk. Itt énekel az elején és végén, de nem jön ki kommentálni az eseményeket, ahogy azt megszoktam legutóbb. Jó ez persze így is, a fiamat a teljes idő alatt egészen lekötötte, de nem bánnám, ha a további előadásaiban kicsit többet használna magából.

A legutóbb gyakrabban szólt a közönséghez és várta a válaszokat és visszajelzést, de ez most sem maradt ki egészen. A nézők szeretik, ha megszólítják őket, a gyerekek különösen hajlamosak, hogy aktívan részt vegyenek a játékban. (Ha már a nézőket említem: nekem nagyon tetszett, hogy nem egy kolibris színész állva nézte végig az előadást. Kicsi ez a szakma és jó látni, hogy figyelnek egymásra.)

Az előadásnak egyetlen egy igazi baja volt: a hangosítás erősségét nem sikerült eltalálni. Mi közel ültünk, hogy jól lássunk, de különösen eleinte, nagyon kellemetlen volt hallgatni, mert túl hangos volt. Felmerült bennem, hogy mennyire jó lenne egyszer egy Fabók Mancsi előadást NEM szabadtéren, hanem zárt térben látni, amikor nem kell mikroportozni…

A legerősebb jelenet az volt, amikor Fabók Mancsi egymaga játszotta a Halált. Mivel a fejére húzott koponya jóval nagyobb volt, mint a két kesztyűbáb, Vitéz László és Vas Juliska, ez a jelenet igazán megrázó lett, félelmetes. Én azt hittem, hogy minden elveszett, ebből a helyzetből a szerző-rendező-előadó Fabók Mancsi nem tudja majd kihúzni a figuráit. De mégis! Jött a feloldás. A malomban már a halál eljövetele előtt megőrölték a búzát, így nem tudja őket elvinni. Aki elvégezte a feladatát, annak a Halál nem árthat? – Valami nyom marad utána, az is valami. Egy zsák megőrölt búza legalább. Az előadás a végére éppúgy kicsit megemelkedett, mint ahogy a Székely menyecske is.

Az, hogy mi volt a zsák búzában, az is fontos. Hajaj, de mennyire! Ezt viszont csak azok fogják megtudni, akik elmennek és megnézik. Ez a legjobb ötletem. Nézzétek meg magatoknak.

 

Címkék: Kolibri Színház Fabók Mariann

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr956677855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása