Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (80) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (22) Bagossy Levente (21) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (22) Balsai Móni (25) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (28) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (20) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (75) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (21) László Zsolt (41) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (23) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (47) Müpa (117) Nagypál Gábor (28) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (102) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (46) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (23) Pető Kata (33) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (28) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (55) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (27) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (32) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (22) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (101) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (53) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem is olyan régen, május 4-én megtapasztaltam, hogyan képes Bretz Gábor egy szerepet újraértelmezni, más megvilágításba helyezni, amikor felszabadul a nyomás alól és egy sorozat utolsó előadását játssza. Képes rögzíteni, azaz számos alkalommal ugyanazt a koncepciót és mozdulatsort reprodukálni, de mégis van benne valami a lázadóból és HA ráerőszakolnak egy értelmetlen koncepciót, akkor csak megmozdul benne a kisördög és igyekszik levetni a béklyóit, vagy legalább lazítani rajtuk.

A legszebb az, hogy külső szemlélőnek, aki akkor nézi az előadást először, kevéssé tűnik fel, hogy valami rendkívüli történik a színpadon. Ez csak azoknak világos, akik az előadásban szerepelnek, vagy netán sokadszor látják a produkciót. (lsd. első előadásról, újranézésről beszámolók) Utóbbiak elég kevesen vannak, de nekik elég szórakoztató azt a mutatványt látni, ahogy a szereplők (mert vannak ám partnerei is) a rendezés által megszabott kereteken belül maradva mégis ki tudnak lépni belőle. Apró gesztusokkal, a mimika változtatásával, helyenként persze a mozgás és szöveg kisebb módosításával. Miután nekem ez a hetedik Marióm volt, jó, hogy észrevettem az eltéréseket és szórakoztatott az, amit látok.

Bretz Gábor mai Cipollája rendkívüli energiákkal érkezett a színpadra, nagyjából úgy, ahogy egy ökölvívó a ringbe jön. Ebben már ott volt az új értelmezés: a közönség leigázását sportteljesítményként képzeli el, és ami ezzel vele is jár: ha vége a meccsnek, vége a nyomasztásnak – jönni fog a kézfogás és a megbékülés. Nincs itt szó drámáról, jön egy profi, akit megfizetnek a szórakoztató meccsért (ráadásul azok, akiket legyőz). Könnyű súlyú mérkőzés lesz, nem kell semmit komolyan venni. Utána meg nincs harag, nincs feszültség.

Ahogy belép Cipolla, az átlátszó előadói pultnál csinál néhány intenzív derékhajlítást – rákészül a feladatra, amikor a szokásos módon bekiabál az okvetetlenkedő fiatalember. Ennél a mutatványnál, és később is jó nézni Gábor arcmimikáját, amelyet szerencsére a hosszú szakáll már nem zavar, és így minden jól látszik. Amikor erőlködik, kicsit kidugja a nyelvét, a szemeit is forgatja…- a korábbi gesztusai túlzó fokon jelennek meg, kissé a karikatúrát is súrolva. Most a hajigazgatás elmarad, nem érezni azt, hogy a figura nőiességét akarná kidomborítani. Kegyetlenül fölényes ez a Cipolla. Erősen túlmozgásos is, szónoklata közben ámulattal figyelem, hogy amit eddig a pultnál, azt most a közönség sorai előtt sétálva mondja. Mozgása egy párducéra hasonlít leginkább.

A színpadi közönségét már csak azért is leköti, mert ezek a gesztusok, mozdulatok számukra is újak és résen kell lenniük. Az eldugott tárgy keresésénél is kicsit más útvonalat követ, váratlanul végigsimítja néhány kórustag fejét. Mindeközben gondosan figyel, hogy a hangok a helyükön legyenek, ha ma is van valaki a nézőtéren, aki hivatalból figyeli, nem mondhatja majd, hogy kispórolt valamit a szólamából. Bretz Gábor most egy izgága, nyughatatlan bűvészt mutat. Elemében van a tánc, azaz a hipnotizálós jelenetnél is, amikor sorra döntögeti fel a szereplőket hol kisebb, hol nagyobb erőfeszítést mímelve. A rendezésnek ez az egyik igazán gyenge pontja – még ekkor is eszembe jutott ez, hiába szórakoztat a látvány. Ehhez a nem-veszélyes, könnyű súlyú Cipollához még passzol is, hogy óvatos duhajként minden áldozata mögé biztonsági őrt állít, hogy ne üssék meg magukat. Igen, most ez rendben lévőnek tűnik – egyébként pedig egy szadista Cipolla azt is élvezné, ahogy az elájuló emberek feje a padlón koppan….

Az egész helyzet változik, amikor a Mario-jelenet következik. Szamosi Donáth most is hozza a félénk, ideges fiút, aki gyűlöli a mutatványokat, rosszul van az egésztől és kicsit sem kerül a művész hatása alá. Most némileg igen – egyből bevallja, hogy VAN bánata, nem kell hozzá szuggerálni sem. A csók jelenet némileg kikészíti, rázkódó háta ezt-azt elárul. Közben mindketten egyik lábukat is felemelik, ez nagyon mulatságos, Donáth nem bírja nevetés nélkül. (A sevillai jut eszembe – valahogy a partnerek mindig gyengébbek, és kevésbé bírják rezzenés nélkül Bretz Gábor húzásait….) A nézőtéren viszont most nincs nevetés, egyáltalán nincs. Két Marilyn Monroe is ellenállhatatlannak tartja a mágust, amikor az inkább Márióval foglalkozna, próbálkoznak a figyelmét magukra terelni, de nem sikerül persze.

A lövés után Cipolla meglehetős gyorsasággal megszabadul a valószínűleg kényelmetlen golyóálló mellénytől és alatta van egy fehér póló, amelyet még a darabon belül megmutat a közönségének, akik csak ezután kezdik el ünnepelni. A póló feliratos és Bretz Gábor 2012-es Öböl-átúszását bizonyítja. Ezzel magyar közegbe került az előadás, az ünneplés jelentése is más lett. Bár eddig még egyetlen előadásban sem sikerült az előadást az eredeti történettel annyira összekapcsolni, hogy bárkinek a fasizmus térnyerése vagy hasonló juthasson eszébe, most aztán az ünneplés igazi, vidám, közös happy endet mutat. Mind örülünk.

Sikerült a művésznek túlélni egy olyan előadás-sorozatot, amely a rendező jóvoltából nemhogy sikerélményt nem adhatott neki, pedig erre minden esély meg lett volna (és még ősszel ott volt a Kékszakállú is!), hanem napról napra még üres házzal is szembe kellett néznie, mert diákoknak megszervezhetetlen volt ez a két egyfelvonásos éppen a legnagyobb nézőterű Erkelben. (A függönynek ennyi előnye lehetett, közben nem láthatta a nézőteret, a karmestert is alig.) Ez a diadalmas, kicsit pimasz lezárás kellett neki, játékká sikerült átformálnia a feladatot és nem egy kudarcélmény emlékét őrzi meg.

A kórus tagjai is próbálkoztak új mozdulatokkal, néhányat ezek közül is nyugtáztam – felszabadító hatása volt Gábor újításainak. Mintha a szellemet kiengedte volna a palackból. De vigyázat: még van négy előadás. A kórus számára az utolsó megmérettetés csak csütörtökön délután lesz. Ott leszek.

Címkék: Opera Galambos Péter Erkel Színház Bretz Gábor Szamosi Donáth Mario és a varázsló Operakaland

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr996186158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása