Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Utólagos ajánlót írni nem sok értelme van egy egyszeri eseményről, de azért ne maradjon említés nélkül ez az este sem. Az Operában a Britten évforduló után most Maria Callas születéséről emlékeznek meg, mégpedig egyik nagy szerepének felidézésével. Igazából nehéz követni a logikát, hogyha már a Norma, akkor az operaház repertoárján meglévő előadást miért nem újították "szabályosan" fel, tokkal-vonóval, azaz színpadi játékkal, díszletekekkel és miért nem játszottak belőle legalább 4-5 előadást, akár az Erkelben. Évek óta nem volt látható. Ha a Mario és a varázslóra minden alkalommal ezernél többen voltak kíváncsiak, ugyanez lett volna a helyzet - sőt jobb - a Normával is. És ami kár, a mai estét hallgatva érezhettük, hogy jó színvonalon felkészült a csapat a produkcióra, nem sokkal több erőfeszítés kellett volna egy "rendes" előadáshoz. Vagy: Callas emlékére mehetett volna egy Tosca is, Sümegi Eszter és Fekete Attila azt is könnyedén elénekelte volna. 

Lett tehát Norma, mégpedig koncertszerűen. Az előző napok Verdi-Schiller trilógiáját nézve sokszor azt kívántam, hogy bárcsak azok esetén döntöttek volna koncertszerű feldolgozás mellett. Ha ugyanis kijelenti a színház, hogy az operát koncertként adja, akkor a színházi szemlélettel közelítők és bírálók vitorlájából azonnal kifogja a szelet, hiszen se rendezői koncepció, se a koreográfia, a szereplők játéka már nem számonkérhető, sőt! Akármilyen színházra, játékra utaló jelet látunk, annak mindenképpen örülünk. 

Jelen esetben a hagyományosan értelmezett koncertszerűségnél többet is kaptunk. Ma nem kellett egy borzalmas díszletet nézni (viszont a tervező neve nem szerepelt a papíron), hanem helyette a nagyrészt erdőben játszódó cselekmény hátteréül kaptunk fákat háttérnek. Esztétikus és talán viszonylag könnyen kezelhető is ez a díszlet, ráadásul praktikus, mert sok járást biztosít a kórusnak és a szólistáknak. Mindenki elegáns fekete ruhában ill. frakkban, kottaállványok az előtérben. A ruhák ellenére néhány szereplő nem tudja magát megtagadni és játszik. Elsősorban gondolok Fekete Attilára, aki miatt a mai estét ennek az előadásnak szenteltem. Fekete Attila számtalanszor énekelte a szerepet az Erkelben, még a színház bezárása előtt, pályája korábbi szakaszán. Ő az egyetlen, aki soha nem néz bele a kottába, mivel a vérében van a szerep. És hiába köti a kottaállvány és a fény, hiába kell egy helyben állnia az idő nagy részében, de így is végigéli a két gall nőt is elcsábító szerelmes római sorsát. Most is magabiztosságot sugároz, úgy tűnik megtalálják ezek a szerepek. Nincs semmi bűntudat benne, hogy éppen a második papnő elcsábításával foglalkozik, miközben az elsőtől (ő a címszereplő, Norma) már van ráadásul két gyermeke, akiknek a létét is sikerült végig titokban tartani a gallok, sőt Norma atyja előtt is. Ráadásul a férfit visszarendelik Rómába. Norma helyzete kétségbeejtő, átverte az övéit, megszegte a fogadalmát, titokban nevelteti a gyerekeket, miközben szeretője már elhagyta. Ehhez képest ez a Norma, Sümegi Eszter által megtestesítve rendkívül méltóságos, nem szűnik meg szeretni és csak végső kétségbeesésében kívánja a vetélytárs, szerelme és a gyermekei halálát. Vele érzünk, és végül megkapja a jutalmát: hűtlen szerelme visszapártol hozzá, amint kijelenti, hogy ő megy máglyára, nem adja fel élettársa második szerelmét. Így akár happy endnek is vehető a darab vége: a két ismét egymást szerető fiatal boldogan, együtt lép a máglyára. (Itt a Bellini-féle recept, ha elhagy a szerelmetek, közös máglyahalál segíthet a háromszög-szituációk megoldásán.)

A produkció zenei megvalósítását nézve én a korábbi napok után egy magasabb színvonalat érzékeltem egyértelműen, bár az is lehet, hogy mivel most nem zavart meg valamilyen bántó rendezés és ez a darab egyértelműen nagyon statikus, néhány párbeszéd egymásutánjára épül, így emiatt éreztem jobbnak. Mindegy, mint mezei néző megyek operába, csak a benyomásaimat rögzítem és azok a következőek:

Fekete Attila esetén a lendülete, hangjának szépsége mindig megfog. Az első részben mintha valami apró megingást észleltem volna, néhány másodpercre, de minthogy én nem a magas C-k miatt járok operába, nem azért, hogy bravúros mutatványokat lássak-halljak, ez engem nem zavart. A második rész nekem egészen rendben volt, sőt az utolsó kettős Normával megindító is. 

Sümegi Esztert soha ilyen jónak nem láttam. (Vagy: láttam, de nem érzékeltem ennyire szépnek a hangját.) Jól állt neki a ruha és a koncertszerűség is. Méltósággal, jó arányérzékkel, egyszerűen és szépen énekelt. Nem éreztem felesleges gesztusokat, túlzásokat. Átjött az is, ami miatt elhisszük, hogy a római katona végül mégis visszatér hozzá. (Azt nehéz elképzelni, hogy miért pártolt el...)

Ez az este igazán rendben lett volna. De... a mai egyébként is peches napomon kifogtam még két olasz hölgyet is, akik az áriák alatt is végigbeszélgették az első felvonást, ettek és ittak, mintha egy multiplexben lettek volna. Ezen sajnos kissé felhúztam magam, de minden helyre jött, mint a mesében: a második részben más távozó turisták helyére átülve kaptam egy nyugodt félidőt. Igen, nem elég ha az Opera jól teljesít, kell egy nagy adag szerencse is, hogy megfelelő nézők közé üljünk. Nagyon időszerű lenne, ha a vezetés látván "az erkölcsök" hanyatlását, bemondatná azt is, hogy enni, inni és beszélgetni NEM SZABAD előadások közben. De ezt több nyelven is meg kellene tenni. Az elmúlt két évadom tapasztalatai alapján azt mondhatom, hogy eddig egyedül németeket nem láttam dumálni előadás alatt. Lehet, hogy egyedül ők tudják, hogyan kell zenét hallgatni.

Színlap

Címkék: Opera Norma Fekete Attila Sümegi Eszter

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr605672556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása