Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

június
5.

Rózsavölgyi Szalon - A kinézett "Pasi"

"mert annyi mosoly, ölelés fennakad" |  MakkZs  |  2 komment

Április 19-én már beszámoltam arról, hogyan nem láttam A pasi a szomszéd sír mellől című előadást és melegen ajánlottam a könyvet olvasásra. Ezt most is csak megerősíteni tudom.

Hétfőn végre nem egyedül, hanem sokadmagammal mentem a színházba. Ráadásul jött egy olyan barátném, aki nem hírből ismeri a történetben (lsd a másik bejegyzést) oly lényeges szerepet játszó teheneket, hanem van neki otthon mutatóba vagy 70 darab. Könnyen el tudom képzelni, hogy rajta kívül sokan nem tévedtek be az elmúlt hetekben a Rózsavölgyibe, akik belülről ismerik egy tehenesgazda életét, akinek a napi rutinjához hozzátartozik valóban az esti fejés időpontja.  A közönség reakcióiból az derült ki, hogy sokan viccesnek találták a férfi szereplő vergődését, pedig a könyv alapján itt húsba vágó, valós problémákról van szó, ha ez Budapest közepén távolinak is tűnik. A szöveget hallgatva nyilvánvaló volt, hogy egyértelműen városi közönséggel számolnak (nem lehet ezen csodálkozni), mert még az általam is ismert inszeminátor kifejezést is szükségesnek tartották kicserélni a rosszul hangzó és teljesen életszerűtlen "megtermékenyítő asszony" kifejezésre.  

A lényeg persze nem ez. Semmi másról nincs szó, mint két nem összeilleszthető életmód és értékrend találkozásáról. Mi van, ha két ennyire össze nem illő ember egymásba szeret? Van-e egy ilyen kapcsolatnak jövője?

Amióta a könyveket (a második rész: Családi sírbolt) elolvastam, egyre-másra az került elém, hogy mennyire sok olyan színdarab van, aminek a fő konfliktusa a kulturális különbségen alapszik. (Az Aida is ilyen például, bár nem így gondolunk rá.) Mennyire éri meg a saját életformánkat és értékrendünket feladni másvalakinek a kedvéért? Ezen lehet hosszan töprengeni a történettel való szembesülés után is.

Milyen az előadás öt hét várakozás után?

Az első beszámolómban is utaltam arra, hogy a játéktér a szalon közepén nagy helyet foglal el. Van két szembefordított fából készült sírkő-imitáció és mögöttük egy-egy pódiumra helyezett kávéházi asztal, székkel. Az előadás folyamán egy pincér mindkét színészhez odalép és egészen más jellegű uzsonnát hoz nekik. (Megjegyzem, Benny alkatához egy  mikroméretű virsli nem passzol, egészen nevetséges ezt látni, miközben féktelen étvágyáról halljuk a beszámolót.) A sírkőnél bárki megakad, aki olvasta a könyvnek legalább a legelső két fejezetét. (Érzéseim szerint többen lehetnek majd, akik az előadástól jutnak el a könyvhöz, mint fordítva. Biztos, hogy hétfőn nem voltak sokan olyanok, akik már ismerték a történetet. A közönség reakcióiból ezt vettem le.) A két ember közötti hatalmas különbség többek között azon mérhető le először, ahogy a hozzájuk tartozó sírkő kinéz, illetőleg ahogy viszonyulnak hozzá. Éppen azért pont elég lett volna két akármilyen szék, vagy doboz is - ez a sírkőre hasonlító képződmény nem szerencsés, mert olyan, mintha sírkő akarna lenni, de mégsem fejeződik ki a különbség. Az egész díszlet inkább a két szereplő azonosságát fejezi ki. Márpedig ha ilyen nagyfokú az azonosság, akkor nincs is konfliktus és érdektelen az egész. Praktikus szempontból is elhibázottnak tartom ezt a díszletet, mert akadályozza a szereplők játékának az élvezetét és talán a játszóknak sem igazán megfelelő. (Hozzáteszem, hogy eddig akárhány előadást láttam a Rózsavölgyiben,  szinte mind más elrendezésben került színre. Ezt, hogy ennyire funkciótlan a sablontól való eltérés, még sosem éreztem.) Miért ne lehetne egyszerűen egymás mellé téve a két színész a szokásos színpadra, vagy a bejárattal szemben az ablakok elé? Mit ad nekünk ez a kétszer (előadás elején és végén) használt sírkő - miközben helyet vesz el nézőktől és még csak nem is esztétikus? A legfőbb baj az, hogy alig van olyan hely, ahonnan nincs háttal a nézőnek egyik színész sem az előadás idejének 90% alatt. A nézők kétharmada nem tudja a szereplők arcjátékát az idő nagyrészében nyomon követni. Ráadásul a színészek érezhetik ezt, váltott monológjaik közben néha hátrafordulnak, de ez nem igazán elég. Akármennyire is rutinos rendező Valló Péter, jelen esetben én tévedésnek tudom csak értékelni azt, hogy kialakította ezt a játékteret és fájlalom, hogy a színészek sem tiltakoztak időben. Ellenpéldaként tudnám felhozni Göttinger Pál rendezését a Belvárosi Színházban (Gyógyír északi szélhez), amelyben a két színész egy hagyományos színpadon egymás mellé van helyezve, egymásra nem néznek, e-maileket mondanak el, de végig fenn tudják a kapcsolatot így is tartani egymással is és a nézőkkel is.

A két színész a regény ismeretében tökéletesen passzol a szerephez. Lehetne még megfelelő embereket találni, de Für Anikó igazi "drapp nő" ill."garnéla", Schneider Zoltán pedig vérbeli tehenesgazda. Mindketten hitelesítik a szerepet. Életet lehelnek beléjük, annak ellenére, hogy a keretek nem segítenek ebben. Schneider jelmezét illetőleg halkan megjegyezném, hogy a könyv szerint a pasinak nincs ízlése, csicsás, nagymintás ingeket hord, borzalmas füles sapkáját a nő igazán utálja. Nagyon megértem, hogy egy ilyen meleg sapkát nem akartak rákényszeríteni a színészre, ugyanakkor az öltözete nem fejezi ki a könyv szerinti szinte áthidalhatatlan kulturális szakadékot. Egyáltalán nem elfogadhatatlan a téglaszínű kordbársony zakó és kockás ing, így elmehetne tudományos kutatónak is, például. Láttam már embert hasonló öltözetben az Operában is, nem nagy eset az egész. Miután annyira sok látványelem nem áll rendelkezésre a Rózsavölgyiben, rendkívül lényeges lenne, hogy milyen az az egy ruha, amit a szereplő részére kiválasztanak.

A két szereplő monológjai összevágva hangzanak el, míg a könyvben egy-egy hosszabb fejezetet olvasunk előbb női, majd férfi szemszögből. Jelen esetben rövidek a megszólalások, szinte azonnal halljuk a másik fél reakcióját is. A nyitó és a záró párbeszéd nem sikerült nagyon meggyőzőre (különösen a nyitásnál volt az az érzésem, hogy szerencsétlen ez a megoldás, nem életszerű a szöveg), de tagadhatatlan, hogy a történet összes lényegesebb fordulata belekerült az előadásba. A hiányérzet, amit hagy nem abból fakad, hogy átéljük a szereplők magányosságát, vergődését, hanem talán inkább abból, hogy túlságosan kevéssé vonódunk be a történetbe. Valószínűleg éppen azért van ez így, mert annyira kevéssé látjuk az arcokat, és maguk a szereplők is egészen végig alig létesítenek kapcsolatot egymással. Pedig ez a történet valójában arról szólna, hogy mindig van remény és két ember között bármekkora is a szakadék, ez áthidalható. Most itt hiába az egyforma sírkő, hiába a kevésbé elütő uzsonna és jelmez - az előadás mintha mégiscsak inkább mondana nemet, mint igent. Lehetséges, hogy minden ellenérzésem pusztán abból ered, hogy a rendezői koncepcióhoz nem fűlik a fogam  - ehhez a felszíni igenhez, ami mégiscsak nem - ha tetszik, ha nem.

Színlap

Címkék: Valló Péter Schneider Zoltán Rózsavölgyi Szalon Für Anikó A pasi a szomszéd sír mellől

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr625345548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bótor Anikó 2013.06.05. 23:04:08

Elsőre az a sablon jut eszembe, hogy könyvben jobb. Bár nem olvastam, :-) de el fogom... Másodikra az, hogy nem érte meg az árát. Szerintem az előadás a feldobott problémának csak a felszínét kapargatta. Szórakoztató volt inkább, mint valóban elgondolkodtató. .
Kár, hogy egy ilyen nagyon ígéretes "sztoriból" csak ennyit hoztak ki. Persze nem volt rossz, sokat derültem, nevettem, és tudom, hogy sokszor az igazán szomorú, elgondolkodtató dolgokat úgy lehet jól megmutatni ha kiforgatjuk, de ez most nem jött össze. Szerintem.
Ja, Schneidert azért továbbra is imádom! :-)

evamagyarfalvi 2013.12.03. 13:24:26

Azon gondolkodtam a darab alatt, hogy aki nem olvasta a könyvet, annak átjött-e az egész. A két főszereplő közti szenvedély biztos nem. Olyan volt, mint egy lebutított leírás. Mintha csak le szerették volna zavarni gyorsan a sztorit. Több lett volna benne, ha nem csak egy órát kap, és lehetőségük van a szálaknak kibontakozni, az érzéseknek megérni. A végén sajnáltam, hogy csak ennyi volt. És sajnáltam, hogy a jegy mennyi volt. Nem érte meg.
süti beállítások módosítása