Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Örülök, hogy múlt szombaton délelőtt észrevettem a Fb-posztot, amely hírt adott erről a koncertszerű Dido és Aeneasról, azt meg különösen, hogy munka után még időben ki is értem a helyszínre, a Vojnovich-Huszár Villába, amely számomra önmagában is újdonság volt. Éppen ilyen kellemes nyári estékre van szükségünk, hogy jól bírjuk az egymásba folyó munkaheteket.

Szerencsére ez nemcsak egy nyomhagyó bejegyzés: ajánlom a következő szombati koncertet, amelyre már lehet regisztrálni a Villa honlapján.

hv3.jpg

A Vojnovich-Huszár Villa a Fodor-család tulajdonában van, és immár 25 éve, a 2022 szeptemberében elhunyt családfő, Fodor Tamás szervezésében kezdődtek meg a nyilvános koncertek a kertben és a villában is. A honlapra ránézve az is kiderül, hogy jelentős művészek sora lépett fel itt, és már a Dido és Aeneas is éppen harmadszor hallható. (Úgy tűnik, hogy tíz évente kerül műsorra, a korábbi két alkalom 2003-ban és 2013-ban volt.)

Jó kimenni Budatéténybe (15 perc vonattal a Déliből, de például a 133-as busz is közel tesz le a Villához), jó leülni egy székre a kertben és nézni a parkot, amelyet szintén maga a család gondoz. A székek mennyiségéből sejteni lehetett előre, hogy rendszeresen vannak itt koncertek, és jó sok az érdeklődő.

Most is tele volt a kert, sokkal többen nemigen férhettek volna be, hogy megnézzék a Magyar Rádió Gyermekkórusát, amelyet Dinyés Soma vezényelt, aki egyébként a tíz évvel korábbi előadás karmestere is volt.

Amikor délelőtt az említett Fb-bejegyzésben megláttam a nevét, már ez jó jel volt: nagyon szeretem a magyarázatait, amelyeket a BFZ templomi koncertjein fűz hozzá Bach-kantátáihoz. Emiatt kicsit szokatlannak tartottam, hogy ezúttal a kórus egyik tagjának adta át a szót, aki a felvonások előtt felolvasta a cselekményt, joggal feltételezve, hogy erre nekünk nézőknek szükségünk van a megértéshez.

hv5.jpg

A Dido olyan gyakran nincs műsoron, bár diákok számára éppen ebben az évadban (2022 októberében) az Eiffel Műhelycsarnokban tartottak egy operakaland-sorozatot, így ez a Purcell-opera zártkörű előadásokon hármas szereposztásban nézhető volt. Az egyetlen nyilvános időpontban egy másik előadásra volt meghívásom, így nekem ez a projekt kimaradt idén, így emiatt is különösen örültem, hogy legalább az egyik Aeneast utólag mégis láthattam.

Kósa Lőrinc októberi szereptudása megmaradt, sokat adott a produkcióhoz, hogy ő, a messziről érkező királyfi, aki Dido vágyainak beteljesítésére hivatott, délcegen és kotta nélkül állt elénk. Ha egy énekes „védőháló nélkül” énekel, nagyobb hatást fejt ki, de persze így kívülről kell a darabot tudni, így koncerteken ritkán lehet hasonló élményünk.

A gyermekkarban éneklők között is volt egy fiú, aki egy szólóra ugyancsak kotta nélkül állt ki, ráadásul a karakter megformálásával is foglalkozott, rövid szólójában érezni lehetett valami olyan pluszt, ami kiemelte a többiek közül. Legyen itt a neve, Zubriczki Ádám – nem lepne meg, ha a későbbiekben még előtűnne színészként vagy/és énekesként.

hv1.jpg

Az előadás legtöbb szólóját szintén gyermekek énekelték, de Dido társalkodónőjének komolyabb feladata Szili Gabriellának jutott, aki az Operaház énekkari művésze. Jól állt neki a szerep is, el lehetett képzelni a fiatal nőről, hogy mindent megtesz, hogy a királynőt megvigasztalja.

A koncertszerű előadás nyilvánvalóan alkalmazkodott a helyszín adottságaihoz, a ház előtti emelvényen állt a gyermekkar, mellettük a Fodor kamaraegyüttes, amelyben a család zenész tagjai és néhány meghívott kollégájuk muzsikált. A háttérben ültek le az éppen nem szereplő szólisták, innen lépett elő alkalmanként a Dido boldogságát fenyegető Varázslónő, Bakos Kornélia is, akit számos koncerten is hallottam, de az Operaházban is szokott énekelni – neki is megvan az a kisugárzása, amely miatt hosszabb idő után is vissza tudunk rá emlékezni. (Most erről a fellépéséről nem maradtam le, mint egy másik barokk operáról vagy tíz éve...- kevésen múlt.)

hv2.jpg

Dido szerepére, aki a darab centrális figurája, Pasztircsák Polinát sikerült felkérni, és ezt a tényt túlzás nélkül lehetne szenzációnak is nevezni. Nem láttam túl sokszor énekelni, mert jellemzően külföldön futja be pályáját, de minden egyes alkalomra emlékszem, és miatta éreztem kihagyhatatlannak ezt az eseményt. (Aki valaha Daphné szerepében hallotta, az pláne tudja, hogy miről beszélek.) Jelen esetben is érzékletesen visszaadta szereplője fájdalmát, vágyakozását – Didót láttuk, nem egy énekesnőt, aki éppen Budatétényben lép fel. Fontossá vált számunkra sorsa, drukkoltunk neki még így is, hogy nem volt az előadás megrendezve, és egyes partnerei az énekkarból léptek elő. Nem zavarta meg az élményt a fejünk fölött elhúzó repülőgépek zaja, a néha felerősödő szél, amelyik elsodort néhány kottalapot, sőt összekócolta még a királynő haját is. Ez a szél még jól is jött, rásegített a szélgépre, amelyik a darabban központi szerepet játszó vihart jelképezte.

Kellemes nyári este volt, ültünk a kertben a székeinken, néhányan borral felszerelve, amelyet a kerti büfében vettek magukhoz.

Ebben a teljes idillben sem veszett el a darab lényege, Dido fájdalmas feleszmélése: a világ nem olyan, amilyenre vágyott. Átmenetileg ugyan feltűnik valaki, aki olyannak látszik, mint akivel jó lenne életidejét eltölteni, de ez csak a felszín – ha el akar menni, akkor mégsem az igazi. A hiány betölthetetlen, és egyáltalán nem vigasztaló, hogy Aeneasnak van elég oka/ürügye arra, hogy távozzon. Mindent nem lehet a Varázslónőre és a boszorkányokra kenni.

Purcell operájába beleérezhetjük a mai kor emberének sorsát, aki jelentős és kisszerű célokért, lelkiismeretfurdalással vagy anélkül, de feláldozza legbensőségesebb kapcsolatait, vagy éppen a rátörő magánytól szenved. Pasztircsák Polina záró áriája közben akár ennyire komor gondolatokig is eljuthattunk, de aztán véget ért az előadás, jött a nagy taps, véget ért a történet, de megmaradt a Fodor-család villájának a kertje.

Aki korábban nem járt itt, az a július 1-i koncertre regisztrálhat, élvezheti a Villa harmóniáját és a család vendégszeretetét.

hv4.jpg

Aki pedig ezt olvasva arra ébredt rá, hogy idén még nem, vagy nem eleget látta Pasztircsák Polinát, azoknak csak azt mondhatom: ki van július végére két Traviáta tűzve az Operaház műsorára, amelyet ő énekel, és mivel a jegyeket csak nemrég kezdték árulni, most még nem esélytelen a bejutás akár az olcsóbb árfekvésű helyekre sem.

Ps. A képeket nagyon köszönöm Fodor Erikának. Akinek van esetleg saját képe a szólistákról, megköszönöm, ha elküldi, utólag még be tudom illeszteni ebbe a nyomhagyásba.

Címkék: opera Kósa Lőrinc Vojnovich-Huszár Villa Magyar Rádió Gyermekkórusa Pasztircsák Polina Bakos Kornélia Dido és Aeneas Dinyés Soma Eiffel Műhelyház Fodor Kamaraegyüttes Szili Gabriella

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8718154178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása