Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Még szerencse, hogy nem hittem magam eddig sem hiper-tájékozottnak, mindig érnek meglepetések a műsort illetően. Csütörtökön késő éjjel vettem észre, hogy a július a Határátlépések után hozhat egy 11., bónusz-eseményt is számomra - ha elmegyek érte Dunaújvárosba.

Így lett.

119903Gyanús személyek együtt - Kovács Vanda, Csadi Zoltán, Tőkés Nikoletta és Kiss Attila

Nem mondhatnám, hogy a Hajmeresztőnek, mint darabnak én lennék a kifejezett célközönsége, de azért már láttam belőle két jól sikerült előadást, nem is olyan régen a másodikat a Centrálban, amely szintén még műsoron van. A fiam ezt azt azóta is emlegeti, nagyon aktívan vett benne részt, és szerette benne nagyon a főnyomozót játszó Simon Kornélt, aki a főgyanúsítottja maradt, őt nem sikerült mindenféle megszavaztatott befejezéssel félrevezetni. Mivel ezt nem akarta semmivel elfedni, így hagytam, és egyedül mentem átélni életem második dunaújvárosi színházi élményét (a Rák Jóska után).

Dunaújvárosba – legalábbis odafelé – könnyű és kényelmes az eljutás, busszal „egy Pomádényi” (75 perc) az út a Népligettől a Dózsa mozi megállóig. Szezonban rövid előadások esetén visszafelé megoldás lehet a 22.30-as vonat, de ez most nem jöhetett szóba, mivel az előadás fél9-től 11-ig tartott. A Dózsa mozi a „festői iparváros” közepén van (talán), innen könnyen elérhető a Duna-parti sétány, ahova az előadás előtt elmentem körülnézni.

IMG 20200731 192135A Duna partja tegnap

A nézőtért a színház melletti Petőfi ligetben rendezték be, ahol régebbi nyarakon rendszerint koncertek voltak, de mivel most a koncertek betiltása is napirenden volt, a színház inkább kitelepült "Bartók liget" néven, és néhány vendégprodukció (pl. Az őz) után a korábbi évad bemutatóját vették elő, a február óta nem játszott Hajmeresztőt.

IMG 20200731 195753

Szabadtéri előadás volt, de most kivételesen nem fenyegette eső a megtartását, és nem lépték túl a szúnyogok sem az elfogadható mennyiséget. Sőt semmilyen zavaró nézői magatartásról nem tudok ezúttal beszámolni, a közönség dicséretet érdemelt, mert nemcsak nyugodtan figyelt, de amikor kellett, nagyon sok kérdés is elhangzott, volt aki még a színpadra is felment a nyomozást segíteni. (A produkció szereplői tudnák egyedül megítélni, hogy ez átlagosnak, vagy netán átlagon felül aktívnak mondhatóak voltunk.)

Ez a darab kifejezetten szórakoztató célzattal kerül színre mindig, nem feszeget valamely társadalmi problémát, nem szólít fel az életünk megváltoztatására. Ez az este most elsősorban a JÁTÉKról szól, és arról, hogy milyen nagyon kell ez nekünk nézőknek, játszóknak egyaránt. Ráadásul (aki nem ismeri a darabot, azoknak mondom): az első rész közepétől az előadás interaktívvá válik, és az előre meghirdetett gyilkosság után jön a színlapon is beígért nyomozás. Sok múlik a nézőkön, az egyetlen igazi tragédia az lehetne, ha nem szólna hozzá senki.

119930Egy lehetséges befejezés képe...

A Centrál előadása nekem még nem volt túl régen, így eléggé pontosan emlékeztem egyes szükséges fordulatokra, és élveztem a különbségeket, amelyekből legalább annyi volt, mint az azonosságokból. Sok a nézői beavatkozás, két egyforma előadás nincs is, és még azzal nem számoltunk, hogy háromféle véget tudunk megszavazni. (Elég kiegyenlített volt a mezőny, 4-5 szavazaton múlt, hogy végül most ki lett a gyilkos.)

Ennek az előadásnak, Sipos Imre rendezésének is kialakult a maga rajongótábora, még a női mosdóban is latolgatták az előadásban különösen aktív gimnazista lányok, hogy most melyik befejezést szeretnék látni.

Az előadás karakteres vonása, hogy a neveket magyarították, amit lehetett a helyi viszonyokra adaptáltak, még az előadás kezdésekor megszólaló rádióadást is. A közönség ezt hallhatóan értékelte, és poénként hatott minden egyes dunaújvárosi vonatkozás. Ehhez a dramaturg, Bodor Böbe is sokat tehetett hozzá, ne felejtődjön el.

IMG 20200731 200548A díszlet kezdés előtt

Az előadás hálás a díszletmunkások szemszögéből is: egy helyszínen játszódik, nem kell átrendezni a két felvonás alatt, és még kellék sincs igazán sok. Azt azért nehezen értettem, hogy egy „Magyarország felfedezése”, illetve egy színháztörténeti kézikönyv mit keres egy fodrászat polcán, de lehet, hogy ez is csak a magyar vonatkozások nyomatékosítására kellett. Néhányszor még magára a színházra is utalnak a darabban, sőt a nyomozást vezető Őze Áron szövegében még megjelent néhány egészen friss motívum is, amely a karanténra, illetve a jelenlegi helyzetre utalt. Ezeket az improvizatív szövegeket a közönség különösen szerette, jó ötlet volt az „itt és most történik” hatást kialakítani. Kedvem lett volna azért poénból megkérdezni, hogy miért van nyitva egy fodrászat Dunaújvárosban még este fél kilenckor is, de aztán nem kötözködtem. (Nyilván ugyanazért, amiért 100+ tanút hívtak a nyomozáshoz, és szavazással dől el a gyilkos személye másfél órán belül.)

IMG 20200731 200557A liget egyik nagy platánja - kilenc előtt

A hangsúly egyértelműen a színészeken van, nem a látványon (Matyi Ágota a tervező, ne maradjon ki), és a színészektől azt követeli meg a mű, hogy végig a karakterüket megtartva, ahhoz hasonlóan beszéljenek, mint amilyen szöveget előre megírtak nekik. Ez annyira nem szimpla feladat, szinte mindenkinél érezhetően elválik az improvizáció a megírttól.

119896Őze Áron nyomozásban

A hat karakter között ezúttal is van, amelyik hálásabbnak tűnik, mint a többi. A legfontosabb mégis az estet is irányító nyomozó szerepében a már említett Őze Áron, aki kollégájával, a másodhegedűsként szereplő Gasparik Gáborral együtt azért most is gyanúba került, ha nem is olyan erősen, mint annak idején a Centrálban, amikor többek között az én fiam is nagyon firtatta a rendőrök esélyét a gyilkosságra. Van azért a darabnak gyenge pontja, belátható, lehet, hogy írhatnának hozzá még egy negyedik befejezést is.

119887

Őze Áron egyértelműen a legfőbb tartóoszlopa az előadásnak, aki elég jól bírta azt is, hogy a fodrászat mindkét alkalmazottja látványosan kikezdett vele, akiket Kiss Attila és Tőkés Nikoletta játszott. Neki elhisszük, hogy ezt a módszert választották az igazság kiderítésére, és láttuk benne a dunaújvárosi rendőrség képviselőjét. (Érdekes lehetne egy olyan előadás ebből, amelyet kifejezetten a helyi rendőröknek tartanak valamilyen apropóból, még ez is eszembe jutott. Olyan nagyon sok az utalás munkájuk eredményességére.)

119918

A saját neméhez vonzódó fodrász szerepét az általam eddig megszokottnál visszafogottabban, de rokonszenvesen játszotta Kiss Attila, akiből egy előre kitervelt gyilkosságot tényleg nehéz lett volna kinézni. A másik három gyanúsítható személy szükségszerűen kevésbé kerül hozzánk közel, Tőkés Nikolett kihívó viselkedése helyenként már valószínűtlenül sok, de az, hogy összejátszott Csadi Zoltán régiségkereskedőjével, nem elképzelhetetlen. (Most a nő egyedül vitte el a balhét, de nagyon kevésen múlt…)

119890

Gyanún felül egyedül a Hajmeresztő szalon vendégét, egy politikus-feleséget játszó Kovács Vanda állt, akit lehetne valamivel gyanúsítani, ha nem is gyilkossággal. Ahhoz képest, hogy végig velünk volt, mégis kapott kérdéseket a nézőktől, sokan próbálkoztak rejtélyes mondatai kibogozásával.

A hat színész játékán nem észleltem, hogy öt hónapos kihagyás után játszották a darabot ismét, jól és gyorsan reagáltak a kérdésekre, és összeforrott csapatként mutatták be nekünk a történetüket.

119906Gasparik Gábor, a segédnyomozó jelent

Jó volt ez a tegnapi este, nincs igazán messze Dunaújváros. Aki gondolja, már egy hét múlva elmehet a készülő Sándor Mátyás musical előzetesét ugyanígy szabadtéren nézni. A színház, amely a karantén alatt látványosan jól szerepelt, több közvetítése is országos figyelmet kaphatott, ősztől normál évadra készül. A nézőtér egyébként sem éri el még az ötszáz főt sem, nem veszélyeztetett a működése a jelen helyzetben, így nyugodtan betervezhető egy-egy előadás még a távolabb lakóknak is.

119916bűnjel vagy sem?

PS. Sándor Judit előadásképeit a Dunaújváros online cikkéből kölcsönöztem, sokkal több is megnézhető itt.

Még egy Duna fotómat nem tudok kihagyni, ez a Panoráma útról készült, feltétlenül érdemes ide bármilyen évszakban kilátogatni előadás előtt:

IMG 20200731 190817

Címkék: Dunaújváros Kiss Attila Őze Áron Sipos Imre Hajmeresztő Csadi Zoltán Kovács Vanda Tőkés Nikoletta Bodor Böbe Matyi Ágota Gasparik Gábor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5216099180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása