Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (53) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (85) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (281) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (24) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (43) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (629) opera (21) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (27) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (25) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (20) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Szeretem az operavizsgákat követni, nagyszerű látni a folyamatot, ahogy a hallgatók kibontakoznak és később - ha nem szipkázza el őket valamelyik külföldi operaház - és fel-feltünedeznek mindenféle koncerteken, előadásokon, lehet nekik örülni és visszaemlékezni a kezdetekre, másrészt azért, mert a rendező, Almási-Tóth András sosem vesz elő olyan darabot, amelyre a legtöbb hallgató (és néző) nyíltan vagy titokban vágyna, szó nem lehet az "ABC operákról", viszont minden évben hallunk új szerzőkről, akiket a mezei néző még véletlenül sem ismer. Így ezeknek a vizsgáknak az a mellékhatása is megvan, hogy kissé szolidabbak leszünk, aki azt hiszi, hogy jól ismeri az operairodalmat, az most kijózanodhat.

Heinrich Marschner Vámpírja saját korának sikerdarabja volt, és nem lenne kizárt, hogy a mai közönség szélesebb rétegeit is lekötné. A vámpírok, vérfarkasok ma is divatosak, vannak köréjük épülő sorozatok, bár engem mindig egészen hidegen hagyott a téma, nem sikerült kapcsolódási pontot találnom hozzá.

Ezúttal üres térben zajlik az előadás, a fekete tónusú színpadot helyenként baljós kékes fény világítja meg és egy nagy szürke hold (jól látható kráterekkel) dominálja, amely néha helyet változtat. (Látványterv: Képzőművészeti Egyetem) Elég ez nekünk, hiszen a történet a vámpírról és áldozatairól leköt minket végig. Romantikus balettekre emlékeztető széles mozdulatokat kap a táncos, Földesi Milán (a koreográfustól, Barta Dórától), aki ezúttal az egyik kedvenc szereplőm volt.

A táncos is és több énekes is kénytelen prózai szöveget mondani, amely most kevésbé zavart, mint jellemzően szokott. Az operaénekesek nemigen részesülhetnek megfelelő képzésben, amely kifejezetten erre készítené fel őket, megfigyeltem, hogy sokaknak probléma egy mondat természetes kimondása a színpadon, ráadásul németül, jobb is lenne, ha nem kellene ezzel küzdeniük.

A baljós történet, a "gonosz életveszélyben" motívum, a prózai szövegek és a zene stílusa mind-mind Weber A bűvös vadászára emlékeztettek, amelyet 2014-ben mutatott be hetven év kihagyás után újból az Operaház és én éppen most elevenítettem fel magamnak, bár semmi aktualitása nem lett volna. A már belinkelt wikipédia cikkben nagy megelégedéssel olvastam, hogy a szerző Weber utódjának és Wagner előfutárának számít, éppen ez a párhuzam az egyik legfontosabb tudnivaló a Vámpírról.

Almási-Tóth András nemcsak elővesz régebbi műveket, de némileg át is szokta igazítani. Most is húzott, összevonta a két felvonást eggyé, kihagyott szereplőket. A zenei átirat készítője Lustyik Ákos volt.

A hallgatók között most is, mint mindig túlsúlyban vannak a szopránok, így a szokásos megosztással dolgozik a rendező - ugyanazt a karaktert is többen játsszák. Összesen kilenc szoprán neve van a színlapon (Horti Lilla, Nagy Zsófia, Havár Vivien, Molnár Tímea, Farkas Judit, Kiss Diána, Bojtos Luca, Szigeti Karina, Zuzana Kohutova), nem mindenkit tudtam még beazonosítani, de néhányukat korábbi előadások miatt igen (Horti Lilla, Kiss Diana, Szigeti Karina). Ez az előadás módot ad mindenkinek arra, hogy megcsillogtassa a tehetségét, van benne elég zárt szám, amely jól használható vizsgára, de a három fiatal leányzó karaktere kevésbé különül el, sokkal inkább a közös pontok válnak fontossá (fiatalok, szerelmesek, hiszékenyek, áldozatok). Tanmeseként hasznosítva: ne higgyünk idegen férfiaknak, akik igyekeznek eltéríteni bennünket napi rutinunktól. Jól énekelnek a lányok, bár egy kis idő után már nem lesz újdonság a következő vámpír-támadás és kissé bele is szokunk a történetbe, de éppen azért, mert mindössze ketten vannak, sokkal nagyobb figyelmet szentelünk óhatatlanul is a férfi énekeseknek.

Pataki Bence már végzett énekes és vendégként lép fel. Basszistaként jobb ha felkészül korán az apaszerepre, amely jelenleg még önmagában is poénként hat, mivel egy-két évvel lehet idősebb leányainál. Sajnos nem derül ki, hogy miért olyan sürgős neki lánya férjhez adása, de ahogy ez lenni szokott, ő is megjárja az elhamarkodott döntést.

A címszereplő, Erdős Attila évek óta fellép már a vizsgákon, most már valóban régi ismerősként üdvözölhetjük. Ez most akkor is az ő napja, ha a projektjét nem sikerül száz százalékosan végrehajtani és vámpírként leleplezik. Végig viszi a vállán az előadást, igyekszik mindent megtenni, hogy 24 órán belül meglegyen a három leányzó...Kicsit még szimpatizálunk is vele, mindenesetre megértjük a lányokat, hogy hisznek neki.

A leányzók közül ketten osztoznak egy eredetileg tenorra írt szerepen (Szigeti Karina, Zuzana Kohutova), és számomra ők voltak a legfigyelemre méltóbb énekesei a vizsgának. Aubry szerepe talán egy kicsit összetettebb, hiszen le van kötelezve a vámpírnak, aki egykor az életét megmentette, és most cserébe ő is segít neki, ugyanakkor megváltozik a helyzet azonnal, ahogy a férfi éppen az ő szerelmesét szemelte ki következő áldozatnak. Meg lehet-e szegni ilyen helyzetben a titoktartásra tett esküt? Célszerű-e? Mindkét énekesnő szerepformálásán érződött a belső vívódás, és ez ebben a kiélezett helyzetben nem is ártott.

A Budapesti Vonósok fúvósokkal kiegészített együttesét Errico Freiss dirigálta, és volt egy kitűnő zongorista is, aki névtelen marad, mert nincs a színlapon, pedig a nagy sikerben neki is jelentős szerepe volt. A közönség majdnem teljesen megtöltötte a Solti termet, remélhetőleg így lesz ez az Operavizsga fesztivál további napjain is. Pénteken és vasárnap az Ír királyi zeneakadémiával illetve a Ljubljanaival ismerkedhet össze az, aki nyitott az új művekre. Még bőven van hely mindkét alkalomra.

 

Címkék: Opera Zeneakadémia Pataki Bence Almási-Tóth András Erdős Attila Horti Lilla Szigeti Karina Kiss Diána Zuzana Kohutová A vámpír

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2012137167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása