Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Szabó Borbála darabot írt amelyben egy szülői értekezletet játszanak el a nézők közé ültetett színészek. A megtekintés előtt nem feltételeztem, hogy igazán népszerű előadást lehetne ebből rendezni (rendező: Végh Zsolt), hiszen nem sokan szerethetnek ilyen értekezletre járni (vagy ilyet tartani), ugyanakkor kíváncsi voltam, hogy mi bontakozik ki a helyzetből.

Megérkezünk a Jurányi földszintjére, és a kezdés előtt közvetlenül együtt megyünk fel a Szkéné teremben, ahol az előadás játszódik. Mivel az épület eleve iskolának készült, a terem legtermészetesebb díszlete a padsor  és az sem változtat a helyzeten, hogy körben is székek vannak, csak ezzel a kiegészítéssel esetleg nyílt órára is emlékezetet a szituáció. Az asztalnál várakozó tanítónő és a padokban elszórtan már ott ülő szülők (Dióssi Gábor, Urbanovits Krisztina, Végh Zsolt, Szabó Borbála) látványa egészen életszerű. Vannak későn érkezők, de ez most nem zavaró, a tanítónő szerepéből nem nehéz erre reagálni, és a későn jövő nézők  (van egy hivatalos késő is, Nényei Pál) szintén feltalálják magukat. Vannak persze halovány kísérletek a nézők részéről a székek áthelyezésére, de ezeket Ildikó néni, az alternatív pedagógia lelkes híve - Stefanovics Angéla - azonnal leszereli. A szabadságnak is van határa, hamarosan megtudjuk.

Az előadás interaktív, a tanítónő utasításait a nézők közül - egy kivétellel - mindenki mukk nélkül végrehajtotta, nem állított senkit lehetetlen helyzet elé, sőt a megszólított nézőknek sem akadt el a szava, néha erősen el is bizonytalanodtam, hogy végül is hány beépített ember van jelen.Nagyon szívesen leírnám a részleteket, de feltétlenül spoilerként hatna, így visszafogom magam. Különösen azért, mert minden előzetes várakozásom ellenére, amint kiderült, ez a Jurányi legjobban eladható produkciói közé tartozik és mindig tele van, akárcsak a Csemegepultos naplója vagy az Egyasszony.

Ami talán mégis fontos és elárulja a színlap is: új tanító nénit kapott a 3.b osztály, és őt jöttünk megismerni. Az értekezlet egyik témája az anyák napi műsor megbeszélése, ennek kapcsán kicsit elszabadulnak aztán az indulatok, de végül belenézhetünk egy rövid részlet erejéig a műsorba is. (Én még őrzöm és egy jó darabig őrizni is fogom az ajándékot, amit a műsor után a fiamtól - Dióssi Gábortól - kaptam, és még meg is hatódtam. Sikerült a bevonódás teljesen, elmondhatom.)

Az előadás közönségén végignézve, erős az esély, hogy a túlnyomó többség már ült ilyen értekezleten, belülről ismeri a helyzetet, és az sem kizárt, hogy többen is vannak tanárok. Ennyi tapasztalattal felvértezve csak azt mondhatom, a darab bizonyos mondatai, sorai rendkívül húsbavágóan hatnak, akár megrendítően is, míg más mondatok hiteltelenek. Ez a két állapot váltakozott az előadásban és nyilván a nézők személyes tapasztalatain múlik, hogy melyiket érezték hangsúlyosabbnak.

Ami megkérdőjelezhetetlen: ez a darab csak egy jelzés arról, hogy - finoman szólva - az oktatási rendszerünk működhetne jobban is. Igazán mélyre azért nem megyünk a témában, mert a szülői értekezlet témája - az anyák napi műsor megszervezése - ennél többre nem ad lehetőséget.

Az előadást feltétlenül fogják szeretni, akik kedvelik Stefanovics Angéla színészetét, aki még a nem mindig természetesen ható szövegeket is egészen úgy tudja mondani, mintha valóban belőle fakadnának. Minden további nélkül el tudtam fogadni a 3.b osztály kicsit zilált idegzetű tanítónőjének, aki  hitvallását a gyakorlatba nem egészen képes átültetni. A szülői szerepek ennél jóval kevésbé voltak hálásak, nem is tudnám őket anélkül részletezni, hogy ne áruljam el a cselekmény fordulatait, de a többi színész azért csak alájátszik a főszereplőnek - ahogy ez színházban tipikus is -, kisebb-nagyobb hatékonysággal. Én közülük eleve a legjobban Dióssi Gábor apa-alakját szerettem, aki az egész értekezleten csak a felesége helyett ül és jegyzetel, de miután az anyák napi műsorhoz engem választott anyukájának - talán a lassan húsz évre visszanyúló személyes ismeretség miatt -, azt hiszem, hogy részrehajlással lennék vádolható, ha ezek után még fényezném is.

Stefanovics Angéláról nemrég olvastam interjút is, melyben elmondja, hogy a stand up műfajával kacérkodik. Csak bátorítani lehet, egészen biztos, hogy egymaga is képes lenne lekötni egy-másfél órára a közönséget, mindenkinek jó élmény lesz, ha készen lesz egy önálló esttel. Várom.

ps. A port hu-n nyoma van egy ilyen műsornak, de kitűzött időpontok nélkül még...

 

Címkék: Szabó Borbála Jurányi Stefanovics Angéla Végh Zsolt Urbanovits Krisztina Szülői értekezlet Dióssi Gábor Nényei Pál

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr348185590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása