Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az első három alkalom után már írtam egy kimerítő elemzést az első szereposztás kapcsán (díszletről, jelmezről, kórusról, rendezői koncepcióról). A második szereposztás további három előadása tovább árnyalta a képet. Kiegészítés következik, mert ez-az még eszembe jutott…

Érdemes-e ambícióink megvalósításáért szorító körülmények hatására akár az ördöggel is szövetkezni? Bármi áron ragaszkodni a megvalósításukhoz? Erre (is) ad választ a történet.

Mellesleg az ördöggel való szövetkezés kérdése az, amely miatt éppen most, a Faust évben műsorra került a darab és a május végi fesztiválon is még kétszer nézhető lesz.

Az opera egyértelműen igennel válaszol arra a kérdésre, hogy magasabb rendű erők kormányozzák-e a világot. Az isten (a remete által), az ördög pedig személyesen, ráadásul több szereplő számára is evidens módon jelenik meg.

Jelenleg valószínűleg a nézők nagyobb hányada utasítaná el mereven az isten, illetve az ördög létezésének a gondolatát, mint 1821-ben, a bemutató idején, de mindenki bizonyosan nem. Az, hogy kinek hogy tetszik az előadás, függhet világnézeti beállítódásától is, nemcsak attól, hogy miként viszonyul a néző a „modern” operajátszáshoz.(Lehet olyan néző is, akinek egyáltalán nem érdekes ez a probléma annyira, hogy három órára lekösse....Jó, hogy csinál Zsótér Sándor valamit a történettel...)

Főszereplőnk, Max talán éppen olyan, aki hosszan élt anélkül, hogy foglalkozott volna „a magasabb erőkkel”, és most éppen ő az, akinek szembesülnie kell velük. Nem lelkesedik a gondolatért. Nyugalmat szeretne.

Max képében, az eredendően jó, de gyáva és erőtlen Ember vergődik reménytelenül kiszolgáltatva nemcsak a természetfeletti erőknek, de a földi hatalomnak is, amelyet az önkényeskedő Herceg képvisel. (Vizsgalövéshez kötni a házasságot? A vadászbaleset halottját a szurdokba dobatni, mert ördöngösnek nevezik? – ez zsarnokra vall.) Max ezen túl is érzi a társadalmi nyomást (legyen sikeres és eredményes vadász). Semmi kedve a teljesítéshez, ezért is eredménytelen. De szembeszállni sem képes a közeggel, amelybe nem illik be. Az elsőtől az utolsó percig rosszkedvű, nem sok kapaszkodót talál az őt szerető Ágotában sem.

Kovácsházi István mindkét szereposztás alappillére. Intenzíven fejezte ki ezt a mélyről sugárzó pesszimizmust, elégedetlenséget, kiúttalanságot. Eredendően vesztes. Pályakezdő, de már nem fiatal. Ez még súlyosbító körülmény. (A végén a függöny előtt egyedül marad és közönség reakcióit - köztük néhány tagjának nemtetszését - is egyedül fogadja.)

A cselekmény mozgatója viszont nem ő, hanem Kaspar, aki rábeszéli a bűvös golyók használatára. Az ördögi vadász, Samiel mellett ő a legtitokzatosabb szereplő és még sem tudjuk meg, hogyan és miért kerültek szoros kapcsolatba (tegező viszonyba!). Palerdi András vadászlegénye visszafogottabb, fegyelmezettebb volt, a küzdést lélekben szinte azonnal feladta. Alkatilag is inkább egy második Maxnak tűnt. Cser Krisztián értelmezése kora és temperamentuma miatt is más. Ráadásul az alakítás beállítása mintha (!) változott volna menet közben is. A főpróbán még az első megjelenésétől kezdve pánikban lévő embert láttam, akit nyomasztott az ördöggel kötött szövetség, különösen pedig a határidő közeli lejárta. Olyan valakit, aki már megbánta, hogy tévútra került és kihátrálna ebből a kapcsolatból. Maga helyett másik áldozatot ajánl fel. A tíz nappal későbbi premieren és a későbbi előadásokon is Cser Kasparja már életművész, élvezi a szövetséget és kevésbé kétségbeesett. (Max feláldozása most sem okoz lelki traumát, átlép rajta és Ágotán is, akihez pedig mintha korábban kötődött volna.) Nem érzi magát folyamatosan megszorítva. Bízik abban, hogy megúszhatja. Nyersebb, energikusabb. Küzd. Neki az élete forog kockán, nem a főerdészi állása, mégis jobban bízik a sikerében, mert ő legalább az ördög szavában hisz. Nincsenek kételyei, amelyek emésztenék. Ez a meggyőződés adja az energiáját, erejét.

A két énekestől így összességében háromféle szerepértelmezést láttam, és ez is azt mutatja, hogy érdemes egész sorozatot megnézni egy jó előadásból. Többféle beállításban is érvényes lehet egy szerep.

Samiel szerepében Ladányi Andrea mindvégig azonos módon, mindenki másnál erősebb színpadi jelenléttel bír, ezzel is a koncepciót szolgálva. Nem lehet nem rá figyelni, amikor előttünk van. Minden alakváltozatában erős, emlékezetes. Félni lehet tőle.

Míg Szabóki Tünde Ágota különleges tiszta ártatlanságára helyezte a hangsúlyt, Fodor Beatrix éppen ellenkezőleg: egy hétköznapi lányt mutat, aki annyira nem is tér el a barátnőjétől, Ancitól, és aki igyekszik minél jobban beilleszkedni a közegbe és nem kilógni. Van humora, még a koszorúslányok táncát is megpróbálja utánozni. Zenés színháznak játssza az operát.

A két művésznő példája megint azt mutatja, hogy ugyanaz a rendezés pusztán a szereposztás által mennyire eltérő lehet. Ezért is érdemes minden variációt nézni.

A két Anci, Wierdl Eszter és Rácz Rita szerepfelfogása között kisebb a távolság, szinte elhanyagolható. Mindkettő el van találva, összességében nincs hiányérzetünk, esetleg alkalmilag…Valóban élő alakokat látunk, nem papírfigurák. Ahogy a szövegük is mondja, „nem halottak”.

Ágota apjaként Rácz István is hiteles, sőt szerethető főerdész, de messze nem tud olyan hatásosan megbirkózni a prózai szöveggel, mint ahogy Gábor Géza tette. Rácz István a legutolsó jelenetben is egészen másként reagál lánya balesetére, lehajtja fejét, magát emészti. Ezzel szemben Gábor Géza maga elé nézett mereven és tekintetében az egész dráma lejátszódott. Néma szereplőként is óriási volt, de amikor még basszus hangja is megszólalt, akkor a szerep a főszereplők szintjére emelkedett. Így történt mindhárom alkalommal, egészen tökéletes alakítást láthattunk. (December 21-én a második szereposztással lépett fel, egyeztetési okok miatt, ezért is megemlítendő még egyszer.)

Több énekesnek is vannak gondjai a prózával. Jó lett volna, ha az előadás kitűzésével egyidejűleg elkezdték volna őket a prózamondásra tréningezni, előképzettségük hiányosságait szakszerűen pótolni kellett volna. Sokszor hitelét veszíti a jelenet amint az énekesek rákényszerülnek a beszédre. Van amikor "csak" túl halkak vagy nem érthetőek. Kár. Egyszerűnek tűnik a feladat, de nem az. Én a sorozat megtekintése előtt éppen a prózai szövegek jelenlététől tartottam és utólag is úgy érzem, hogy ezek a részek voltak az előadás gyenge pontjai. Kár, hogy Weber nem erőltette meg magát, írhatott volna inkább recitativókat. Jobban jártunk volna mind. (Van több előadás is, amelyikben rákényszerülnek az énekesek a prózamondásra. Ezek miatt lehet, hogy ezt a területet komolyabban kellene venni...)

Kiss Péter és Beöthy Kiss László színészileg mindketten kitűnőek Kilián, a lövészverseny nyertesének szerepében. Remek perceket szereznek az előadás elején nekünk, amint büszkélkednek a győzelmükkel és irányítják a kárörvendők kórusát. Vokális teljesítménye Kiss Péternek feltétlenül erősebb. Ha javasolhatnám, javasolnám Kismester-díjra.

Jellemzően a legtöbb szereplőnél a 2-4-6 előadás alapján érezhető volt ingadozás a színészi játék, a prózamondás tisztasága illetve az énekesi teljesítmény területén is. Volt azért, akinek mindegyik alkalommal jó, másnak pedig mindig rossz napja volt mezei nézők számára is hallhatóan, de az utóbbi énekes tevékenységét inkább borítsa a feledés homálya…”nem ekézem", mert ez egy ajánló blog lenne.

Most utólag csak a két kihagyott előadást sajnálom. Élvezetes volt követni az apró változásokat és csak annak örülök, hogy májusban még kétszer (27, 29) nézhető lesz. Én visszaülök, a jegyem megvan.

 

Címkék: Opera Rácz István Zsótér Sándor Kiss Péter Erkel Színház Cser Krisztián Fodor Beatrix Gábor Géza Szabóki Tünde Rácz Rita Palerdi András Wierdl Eszter Ladányi Andrea Kovácsházi István Bűvös vadász Beöthy-Kiss László

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr697021415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása