Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Néhány héttel ezelőtt olvastam Puskás Tamás beharangozóját színháza általa rendezett új bemutatójáról. Egy általam ismeretlen könyvet (Mark Haddon a szerző) említett, amelyből azonos címmel Londonban nagysikerű színházi előadás készült, Simon Stephens átdolgozásában. Ez lenne az a bizonyos Kutya – mert praktikus okokból már most többen így hivatkoznak a darabra, hiszen túl hosszú a cím, nem vitás. Ennek a bemutatására készült a Centrál és ez meg is történt tegnapelőtt.

A könyvet még aznap kivettem az Idegennyelvű Könyvtárból és talán két napon belül végeztem is vele. Olvastatta magát, elég érdekes volt a főszereplő autista fiú sorsa ahhoz, hogy buszon-villamoson, sőt opera-szünetben is folytassam. Csak egy volt a bökkenő: nemigen tudtam elképzelni, hogy ebből igazán jól működő előadás készülhet. Kicsit féltem, hogy a vállalkozás hasonló véget ér, mint a szintén erőteljesen beharangozott Az ígéret földjén. A türelmetlenebb olvasók kedvéért előre bocsátom, hogy nem így történt. Hatalmas siker tanúja lehettem, az eredmény a rendezőt igazolta. A bemutató bizonyított nekem is, aki a történet ismeretében ültem be, azaz rám nem hatottak ugyanúgy a fordulatok, mint azokra, akiknek az alapműhöz nem volt szerencséjük. Én így viszont igazán értékelni tudtam a dramaturgiai munkát, amely az angol verzió íróján kívül minden bizonnyal Baráthy Györgyöt dicséri. (Nyilván ő a fordító is, mert más nevet a színlapon nem látunk, akinek ezt a munkát tulajdoníthatnánk.)

Igen, határozottan jó a dramatizálás, néhány jelenetet összevonnak, másokat kihagynak, sűrítik a történést, ahogy az a dráma műfaja megkívánja. Helyenként marad valami a narratív szövegekből, jellemzően a főszereplő fiú mentor tanára (Szilágyi Csenge játssza) előadásában halljuk. Helyenként olvassa a könyvet, olyan mintha előttünk elevenedne meg a történet. Máskor csak úgy elmondja. Egy esetben nyíltan arra is utal, hogy egy színházi nézőtéren vagyunk. A tanár megakadályozza a fiú számára fontos és a könyvben is leírt matek példa ismertetését. Nem valószínűsítették, hogy ez a közönséget lekötné.

Ezek a narratív szövegek nekem nem tűntek igazán fontosnak, de az is igaz, hogy nem tudom magam beleképzelni egy olyan néző helyzetébe, aki előzetes információk nélkül ült be. Nyilván ennyit is csak azért hagytak meg a könyv számtalan hosszadalmas leírásából, mert a megértéshez szükségesnek tartották. Az is lehetséges, hogy a próbafolyamat elején még jóval több ilyen szöveg volt, és menet közben redukálódott le.

Ami van az nem túl sok, így komolyan mégsem zavart.

A dramaturgiai munka mellett Takács Lilla díszlete az, ami szintén az előadás legfőbb erényei között kiemelendő. Kevés díszletről mondható el, hogy egyszerre látványos-praktikus és invenciózus. Forgatható-kihajtható elemekből áll, könnyen előidézhetik a színészek a váltást, nem kell pakolás miatt percekre leállítani az előadást. Három dimenziós képeskönyvre hasonlít. A festett képekbe valódi és használható bútorok vannak beépítve. Festett a fal, igazi az ajtó. Ugyanígy a konyhai polcok egyrésze is csak kép, de a hűtő és a mikró valódi. Ez a díszlet funkcionalitása mellett jelképes értelmet is nyer, a főszereplő Christopher világa is ilyen, képzeletbeli és valóságos elemek keveréke. Nehéz lenne a kettőt különválasztani.

Ez az előadás igazán egy szereplőnek ad kivételesen nagy kiugrási-megmutatkozási lehetőséget. Akik Kovács Krisztián színészetét ismerik, esetleg látták már A gyávában, az Ady/Petőfiben vagy a Jövedelmező állásban, hogy csak olyan darabokat említsek, amelyekben jelentős szerepe van, teljesen nyugodtan mehettek a Centrálba. A történetet és Krisztiánt ismerve tudni lehetett, hogy nemcsak, hogy jól megcsinálja, de mivel ez egy nagy feladat, kiugró sikere is lesz. Egy beérett színészt igazi nagy szerepben először látni, a nézőknek rendszerint igazi nagy élményt ad. Az sem rossz, amikor valakit az első szárnypróbálgatásoktól követ az ember, de egy ismeretlen arc nagy alakításával minden előkészítés nélkül találkozni és „felfedezni”, egészen kivételes élmény. És most nem fogok egyéb példákat mondani, maradjunk a Nézőművészeti Kft egyik alaptagjánál, Kovács Krisztiánnál.

Nem lennék meglepve, ha Krisztián természetes játékát látva nem kevesen elhitték volna neki, hogy valóban ilyen. (A gyáva kivált fiataloknál hasonló hatást, nem ritkán megkérdezik tőle, hogy miért lett drogos.) Viszi a vállán az előadást, szinte folyamatosan jelen van. A fiúval együtt szereplő házipatkány kevésbé, de a kiskutya annál inkább az ő malmára hajtja a vizet. Utóbbit a nézők nagyon tudják értékelni.

 A többi szereplő neki játszik alá. Egy kicsit más a helyzet, mint a Centrálban futó Illatszertár esetén, amelyet tegnap néztem meg harmadszor. Amíg az utóbbiban erőteljesen érezhető, hogy ugyan csapatmunkára épül az előadás, de több szereplőnek van kifejezetten hálás karakter-szerepe, addig jelen esetben néhány színész lényegében itt csak a főszereplőhöz fűződő viszonya által határozódott meg, saját életük más vonatkozásban nem válik érdekessé. Ilyen a darab jellege, ezen nemigen lehetett változtatni. (A főszereplő eléggé be van zárva saját világába ahhoz, hogy bárki más életével akár érintőlegesen is foglalkozzon és abba bepillantson.) Nyilván vannak olyan színészek, akiknek a Centrálban vannak hasonló kiugróan nagy szerepei, mint például Botos Évának az Edith és Marlene, míg mások jellemzően kis és középszerepek sokaságát játsszák. Az előadás hosszú távon számukra talán kevésbé lenne fontos éppen azért, mert nem jelent igazi szakmai kihívást, viszont a témája miatt talán felismerik ők is a fontosságát. Emiatt talán az átlagosnál akár hosszabb életet is jósolhatunk az előadásnak.

Egy autista, nehezen beilleszkedő fiú történetét látjuk, akinek mégis mintha sikerülne a nagy mutatvány és megtalálja a helyét a világban. A részletekről nagyjából ennyi derül ki a színlapról, illetve egy kicsit több – a kiinduló helyzet, amelyben a fiú egy döglött kutya gyilkosa után kezd nyomozni. A szálakat felgöngyölítve egy kicsit többet is megtud, mint amit szeretne. További részletek elmondása nem szerencsés ötlet, így visszafogom magam. (Aki nagyon akarja, a könyvet megtalálhatja, de még jobb, ha elmegy az előadást megnézni.)

A közreműködők közül még mindenképp meg kell említeni Pokorny Liát, aki a fiú anyját, illetve Scherer Pétert, aki a fiú apját játssza. Utóbbi már megszokhatta Kovács Krisztiánt, aki nemcsak a Nézőművészeti Kft-beli játszótársa, de éppígy fia volt A gyávában is.

 Ez a hétvége emlékezetes lesz a Nézőművészeti minden tagjának, mert amíg Kovács Krisztián és Scherer a Centrál közönségét hódította meg, ahol egyébként is ment és a mai napig is megy remek előadásuk, a társulat nevét adó Nézőművészeti Főiskola, addig Mucsi Zoltán és Katona László a Szkénében tartott premiert, amely megnézését szintén melegen ajánlom. Beszámoló arról is jön.

Címkék: Scherer Péter Pokorny Lia Kovács Krisztián Nézőművészeti Kft Centrál Színház Szilágyi Csenge Botos Éva Puskás Tamás

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr835853396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása