Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Jelen esetben kissé kényszernek érzem a blogírást. Én adtam magamnak azt a szabályt, hogy mindenről írok, amire eljutok, nincs pardon, nincs kivétel. Ha már egyszer azt gondoltam valamiről, hogy érdemes megnézni, rászántam az időt, akkor tessék beszámolni. (Ez a szabály jelentős mértékben elősegíti, hogy jónéhány előadásra be se üljek, amelyekről nem feltételezem, hogy valami ajánlanivalót találok bennük.)

Tehát: Selmeczi György, Spiritiszták, jan. 16. operabarát-főpróba.

Már többször megfogadtam, hogy nem megyek egyáltalán főpróbára. Nemcsak azért, mert valakik egy blogíró esetén is megbocsájthatatlan véteknek tekintik, ha beszámol róla, hanem főleg azért, mert néha valóban látszik, hogy vagy nincs még kész, vagy nagyon félvállról veszik az énekesek a produkciót. Jelenleg azonnal mondom, hogy nem ez a helyzet. Benyomásaim szerint ez rendben kész lett, határidőre. Minden előadásnak használ, ha közönség előtt játsszák, ez is nyilván alakult menet közben. Azért siettem oda erre az első alkalomra, mert terveztem az újranézést. Tudtam, hogy nem lesz túl sokszor és ha a harmadik előadást látva beleszeretnék a darabba, akkor már nem lesz sok esélyem erre. De most nem lett kedvem visszaülni

Nagyon fel tudom magam húzni feleslegesen egy rossz rendezésen, de ha a darabot szeretem és az énekesek is jók, akkor mégis erősebbnek bizonyul és visszaülök. (Aki egy ilyen kalandról olvasna, ott az idén ősszel bemutatott Kékszakállú, azt négyszer láttam, hármat írtam róla és még mindig fel voltam háborodva néhány rendezői megoldáson az utolsó nézéskor is.)

Most szó nincs arról, hogy ez egy rossz rendezés lenne. Novák Eszter, aki Selmeczi Györggyel tanít a színművészetin,  kihozta, amit ki lehetett hozni a darabból és az énekesek is jók. Gábor Géza, Cser Krisztián, Kovács István ne lenne jó? Miattuk mentem el.

Azt is el lehet fogadni, hogy egy magyar szerző valami miatt olasz nyelvű operát akart írni, amely a XIX. századi Oroszországban játszódik és emiatt orosz nyelvű betétei is vannak.

A történet, amely némileg valóban titokzatos, vagy inkább kusza, nem tudta igazán felkelteni az érdeklődésemet. Ez itt a bökkenő. Annak ellenére, hogy kifejezetten jónak éreztem az énekeseket, maga az opera nem kezdett érdekelni, nem fogtak meg a sorsok. Közben érteni véltem, amit látok, de egyetlen szereplő sem vitt magával. Az első részben egy spriritiszta szeánsz képe után mintha visszaugranánk az időben és látunk egy vidékről frissen érkezett elsőbálozó leányt (Pasztircsák Polinát), akit hasonlóan naív vőlegénye karjából némi fondorlattal egy kiélt kéjenc elragad. Kovács István figurája most is nagyon jól kidolgozott volt, életszerű, de nem az a szereplő, amelyiknek a néző drukkolni szokott, vagy vele "együtt menni". A leányt ez a fickó átjátssza a hercegnek, aki igazán hercig, Cser Krisztián énekli. (Műanyag fehér kabát prémmel? Minek?)

És ezen fordulat után következik az első finálé, amely valóban szép. Ha jegyszedő lennék az Operában, akkor kiszámítanám, hogy ez mikor következik és úgy intézném, hogy ezt a kettőst azért meghallgathassam minden egyes alkalommal.

A második rész talán az elsőnél is rövidebb. A színpadira ültetett úri közönség előtt egy szokványos commedia dell`arte jelenetet játszik három színész (ugyanazok az énekesek szólaltatják meg e szerepeket is, akik a főszerepeket énekelték az elsőben, összeáll a szokásos háromszög - csak a herceg marad a herceg). A szereplők tragédiára futtatják ki a féltékenységi jelenetet, viszont a nézők csak követelnék a happy endet. Érezzük a színészek kínjait, azt, hogy szinte képtelenek magukon erőt venni. Muszáj a közönségnek megfelelni és óriási áldozatokat hozni érte. Itt néhány pillanatra megérintett a történet igazsága, átélhető volt a színházi létezés kilátástalansága, a buktatók. Például most is: az alkotók dolgoztak heteken át, elemezték az operát, elmerültek a részletek szépségeiben, mindent értenek. Erre jön egy tökfej, és azt mondja, hogy unta. Vagy esetleg még több,hasonló is jön, sőt mások oda se mennek, mert hiába van olaszul, ez akkor is csak egy kortárs magyar opera. A közönség értetlenkedésével való szembesülés kínja ott van, az valódi anyagnak tűnik.

Zeke Edit díszlete és jelmezei szépek. A második finálé is szép. A zene eklektikus hatású, helyenként azt éreztem, hogy jó vetélkedőt lehetne ennek alapján szervezni, hogy ki milyen más operai motívumokat tud benne felfedezni. De kellemes volt hallgatni, volt benne harmónia, ha túl modernnek nem is tűnt. 

Minden jó, minden szép, tisztességes munka, a zenekar tagjai jól festenek a színpadon és az árokban (karmester: Kovács János, aki néha ebbe-abba belejavít), de valami hiányérzetet összességében mégis hagy az előadás, ami miatt nem serkent újranézésre. Talán a műben nem volt elég spiritusz.

 

Címkék: Opera Novák Eszter Selmeczi György Cser Krisztián Kovács István Kovács János Spiritiszták Pasztircsák Polina

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr445787225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása