Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Június 1. óta már sok víz lefolyt a Dunán, különösen most az árvíz idején. Szombat volt és én a Színművészetire mentem délután egy lényegében zárt körű vizsgára. Nem sok információ jutott el hozzám korábban, csak az volt a kulcsszó, hogy a "Vidnyánszky-osztály" és Három nővér lesz. Most mielőtt valaki azt várná, hogy azon fogok hosszan lamentálni, hogy bezzeg Vidnyánszky a magyar színházi élet minden zegét-zugát már belepte, ki kell, hogy jelentsem: most nem a rendező-igazgató atyáról, hanem a színész-fiúról (is) lesz szó, akit már megcsodáltam Zsótér Hamlet-vizsgarendezésében. A  Marton László és Hegedűs D. Géza által irányított osztály hemzseg a tehetségektől, nekem legalábbis az az érzésem, hogy több figyelemreméltó színész fog innen kikerülni. Mivel mindössze ez volt a második alkalom, amikor őket láttam - de biztosan nem az utolsó, mert most már őket is figyelni fogom, mint a  Zsótér-Zsámbéki osztályt (lsd. Peer Gynt). 

Az előadás előtt  - nyári szombat este volt, jó meleg idő - szokatlanul nagy tömeg gyűlt össze mégis. Az egyik tanár megjegyezte "egyre népszerűbb a Vidnyánszky-osztály". A Hevesi terembe (Uránia mozi fölött) zsúfolódtunk be, a sámlis sor előtt még befért egy földön összekuporodó is. Visszagondoltam a régebbi emlékeimre, és úgy tűnik, hogy egyre kevesebb előadás és vizsga zajlik a nagyszínpadon, annál több szorul be a kisebb terekbe. Ennek nyilván anyagi okai is lehetnek, illteve az is hozzájárul, hogy a választott darabokhoz az intim tér jobban megfelel. Azt nem is akarom megemlíteni, ami már közhely, hogy egy Csehovra kisebb közönségigény van, mint lenne egy zenés vígjátékra. Én az előadás elején jöttem rá, hogy mennyire hiányzott már ez a szöveg és maga Csehov is. (Jövőre lesz egy októberi Cseresznyéskert az Örkényben, ráadásul Zsótér rendezi többek között Kerekes Évát is.)

A vizsgaelőadásoknál megszokott megoldás, hogy jelenetenként átosztják a főbb szerepeket, így többen is kaphatnak jó lehetőségeket. Persze nem mindenki. A Hamlet esetén leginkább a fiúknak volt kedvező szerepe.  A Vidnyánszky-fiú Versinyinként is figyelemre méltó, de természetesen a figurát teljes mélységében nem tudja még megcsinálni, bizonyos mondatoknak nincs súlya ennyire fiatal ember szájából. Biztos vagyok, hogy lesz. Szoljonijként egészen meggyőző, már most azt éreztem, hogy a helyén van. Egy "felnőtt-előadásban" is működőképes lenne.

Ezeket a sorokat két héttel a vizsga után írtam, de itt leakadtam - tekintve, hogy a hallgatók neveit nem tudtam és ez meg is akadályozott a részletezésben. Azóta még egy hét eltelt, voltam egy másik vizsgán (Zsótér-osztály, Baal) és néhány tekintetben megvilágosodtam. Például a rendező személyének kérdésében. Az osztályfőnökök (Marton László és Hegedűs D. Géza) a "gyerekektől" jeleneteket kértek, említve, hogy szabadon választhatnak a darabból és azzal az osztálytárssal dolgozhatnak, akivel akarnak. Rengeteg jelenet gyűlt össze és a vizsgára csak leválogatták a legjobbakat. Szándékosan törekedtek arra, hogy ahogy a Hamletben a fiúkat, most a lányokat emeljék ki. (Ez saját feltételezésem volt, ezt megerősítette csütörtökön Hegedűs D. Géza, aki szintén nagyon elégedett volt a diákok eredményével, olyannyira, hogy nyilvánosság elé is kerül majd ez az előadás jövőre. Sőt: a Pesti Színházba is készíteni fognak egy saját előadást, amely jelentős eredménynek számít, hiszen még két tanévük hátra van.) 

A vizsgán lement a teljes első felvonás és a másik háromból egy-egy részlet. Elég kevés maradt ki, főbb vonalakban így is érthető a Három nővér, bár jobban lehet élvezni a darab ismeretében. Ami nekem üdítő élmény volt, a rengeteg sziporkázó ötlet, amelyek egyrészén érződött, hogy az osztály korábban Zsótér keze alatt dolgozott. Zsótér módszere az, hogy néhány kelléket a színészek úgy használnak, mintha más lenne - ebből rengeteg poén adódik. Volt még számtalan lufi is, amelyeknek a leeresztése a megfelelően választott időpontban szintén hatásos. A papírrepülők, illetve a zongora hasznosításáról nem is beszélve. Persze, ha a zsúfolásig megtöltött nézőtéren tudok jegyzetelni vagy a neveket megjegyzem, most dőlhetnének a részletek.

Álljon itt zárásként legalább a lányok neve. Olgaként leginkább Szabó Erika, Másaként Zsigmond Emőke, Irinaként Mészáros Blanka és Natasaként Bach Kata szerepelt többnyire. De nem mindig. Remélem, hogy tíz év múlva már mindannyian túl lesznek egy "igazi" Három nővéren, amelyben legalább ennyi lendület és tűz lesz, mint ebben a vizsgában. Én drukkolni fogok nekik rendületlenül.

Címkék: Szabó Erika SZFE Három nővér Marton László Vidnyánszky Attila színész Hegedűs D. Géza Bach Kata Mészáros Blanka Zsigmond Emőke

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr555353241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása