Június 1. óta már sok víz lefolyt a Dunán, különösen most az árvíz idején. Szombat volt és én a Színművészetire mentem délután egy lényegében zárt körű vizsgára. Nem sok információ jutott el hozzám korábban, csak az volt a kulcsszó, hogy a "Vidnyánszky-osztály" és Három nővér lesz. Most mielőtt valaki azt várná, hogy azon fogok hosszan lamentálni, hogy bezzeg Vidnyánszky a magyar színházi élet minden zegét-zugát már belepte, ki kell, hogy jelentsem: most nem a rendező-igazgató atyáról, hanem a színész-fiúról (is) lesz szó, akit már megcsodáltam Zsótér Hamlet-vizsgarendezésében. A Marton László és Hegedűs D. Géza által irányított osztály hemzseg a tehetségektől, nekem legalábbis az az érzésem, hogy több figyelemreméltó színész fog innen kikerülni. Mivel mindössze ez volt a második alkalom, amikor őket láttam - de biztosan nem az utolsó, mert most már őket is figyelni fogom, mint a Zsótér-Zsámbéki osztályt (lsd. Peer Gynt).
Az előadás előtt - nyári szombat este volt, jó meleg idő - szokatlanul nagy tömeg gyűlt össze mégis. Az egyik tanár megjegyezte "egyre népszerűbb a Vidnyánszky-osztály". A Hevesi terembe (Uránia mozi fölött) zsúfolódtunk be, a sámlis sor előtt még befért egy földön összekuporodó is. Visszagondoltam a régebbi emlékeimre, és úgy tűnik, hogy egyre kevesebb előadás és vizsga zajlik a nagyszínpadon, annál több szorul be a kisebb terekbe. Ennek nyilván anyagi okai is lehetnek, illteve az is hozzájárul, hogy a választott darabokhoz az intim tér jobban megfelel. Azt nem is akarom megemlíteni, ami már közhely, hogy egy Csehovra kisebb közönségigény van, mint lenne egy zenés vígjátékra. Én az előadás elején jöttem rá, hogy mennyire hiányzott már ez a szöveg és maga Csehov is. (Jövőre lesz egy októberi Cseresznyéskert az Örkényben, ráadásul Zsótér rendezi többek között Kerekes Évát is.)
A vizsgaelőadásoknál megszokott megoldás, hogy jelenetenként átosztják a főbb szerepeket, így többen is kaphatnak jó lehetőségeket. Persze nem mindenki. A Hamlet esetén leginkább a fiúknak volt kedvező szerepe. A Vidnyánszky-fiú Versinyinként is figyelemre méltó, de természetesen a figurát teljes mélységében nem tudja még megcsinálni, bizonyos mondatoknak nincs súlya ennyire fiatal ember szájából. Biztos vagyok, hogy lesz. Szoljonijként egészen meggyőző, már most azt éreztem, hogy a helyén van. Egy "felnőtt-előadásban" is működőképes lenne.
Ezeket a sorokat két héttel a vizsga után írtam, de itt leakadtam - tekintve, hogy a hallgatók neveit nem tudtam és ez meg is akadályozott a részletezésben. Azóta még egy hét eltelt, voltam egy másik vizsgán (Zsótér-osztály, Baal) és néhány tekintetben megvilágosodtam. Például a rendező személyének kérdésében. Az osztályfőnökök (Marton László és Hegedűs D. Géza) a "gyerekektől" jeleneteket kértek, említve, hogy szabadon választhatnak a darabból és azzal az osztálytárssal dolgozhatnak, akivel akarnak. Rengeteg jelenet gyűlt össze és a vizsgára csak leválogatták a legjobbakat. Szándékosan törekedtek arra, hogy ahogy a Hamletben a fiúkat, most a lányokat emeljék ki. (Ez saját feltételezésem volt, ezt megerősítette csütörtökön Hegedűs D. Géza, aki szintén nagyon elégedett volt a diákok eredményével, olyannyira, hogy nyilvánosság elé is kerül majd ez az előadás jövőre. Sőt: a Pesti Színházba is készíteni fognak egy saját előadást, amely jelentős eredménynek számít, hiszen még két tanévük hátra van.)
A vizsgán lement a teljes első felvonás és a másik háromból egy-egy részlet. Elég kevés maradt ki, főbb vonalakban így is érthető a Három nővér, bár jobban lehet élvezni a darab ismeretében. Ami nekem üdítő élmény volt, a rengeteg sziporkázó ötlet, amelyek egyrészén érződött, hogy az osztály korábban Zsótér keze alatt dolgozott. Zsótér módszere az, hogy néhány kelléket a színészek úgy használnak, mintha más lenne - ebből rengeteg poén adódik. Volt még számtalan lufi is, amelyeknek a leeresztése a megfelelően választott időpontban szintén hatásos. A papírrepülők, illetve a zongora hasznosításáról nem is beszélve. Persze, ha a zsúfolásig megtöltött nézőtéren tudok jegyzetelni vagy a neveket megjegyzem, most dőlhetnének a részletek.
Álljon itt zárásként legalább a lányok neve. Olgaként leginkább Szabó Erika, Másaként Zsigmond Emőke, Irinaként Mészáros Blanka és Natasaként Bach Kata szerepelt többnyire. De nem mindig. Remélem, hogy tíz év múlva már mindannyian túl lesznek egy "igazi" Három nővéren, amelyben legalább ennyi lendület és tűz lesz, mint ebben a vizsgában. Én drukkolni fogok nekik rendületlenül.