Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Addig is, amíg lassan eljuthatunk valamire valahova más mezei nézőkkel a tegnapi napom eredménye, blogbejegyzés helyett:

 

Elképesztően

túltolt nyomhagyás egy bal

eset margóján

 

(Fodor Ákos is

megirigyelhetné ha

még most is élne)

 

0.

Beszűkült minden

egy éve, de van, ami

még elveszhet.

 

Általánosítva:

Amitől tartasz

elér. Nem kell több csak egy

perc töredéke.

 

Konkrétan:

„Ez csak egy séta,

minek kellene bakancs?”

Tévedtem. Bánom.

 

Ismétlődő motívum

Amikor már épp

könnyebb lehetett volna:

estem. Így mégse.

 

Óhaj-sóhaj változás egy napon belül

(16:06:)„Színházba mennék”

(22 :06:) „A mosdóba ne kelljen

éjjel kimászni”

 IMG 20210501 162719

Konklúzió (a képpel olvasandó) 1.

Ebből szamóca

lesz, és nyílik a színház –

lábra is állok.

 

Konklúzió 2.

Önsajnáltatás

haiku cunamiban

is lehetséges.

 

Utóhang

Nem vágyom csak a

létezés nyugalmára.

Kicsit fáj itt-ott.

Címkék: haiku

Szólj hozzá!

A Katona Kortárs sorozata újabb állomásához érkezett márciusban a „Végre egy kis csönd” és az „Egyformák vagyunk” után. Sőt: gyors egymásutánban azonnal háromhoz…

Miután eddig összesen öt ilyen „Katona-filmszínházat” láttam, erősen remélem, hogy ezt a covid miatt kialakult „melléküzemágat” meg fogja tartani a színház negyedik játszóhelyként. Ha a másik három offline-nézőtér most is éppen teljes kapacitással működne, akkor is lennének még olyan katonás színészek, akiknek még mindig nem jutna elég (és minőségileg is elég jó) lehetőség a megmutatkozásra, így e forma megmaradása a társulati tagoknak is jót tenne, nem is beszélve azokról a nem pesti nézőkről, akik előtt éppen most a covid idején nyílt ki a világ…Folytatni kellene a programot, ahogy a „rendes” előadások alkalmankénti közvetítését is.

kocsis12A költő szerepében: Kocsis Gergely

De térjünk vissza Háy János Szavalóversenyéhez.

Címkék: Katona Fekete Ernő Vajdai Vilmos Háy János Takátsy Péter Bán János Szacsvay László Szirtes Ági Dankó István Elek Ferenc Kocsis Gergely Újlaki Dénes Vizi Dávid Bezerédi Zoltán Tárnoki Márk Rujder Vivien

Szólj hozzá!

„On demand”, azaz folyamatosan elérhetővé vált a Centrál legújabb premierjének felvétele (80 perc), amely már célzottan közvetítésre készült.

vérszip

Címkék: Tompos Kátya Básti Juli Centrál Színház Vári-Kovács Péter Puskás Tamás Fehér Tibor Vérszipoly Cserna Antal Ódor Kristóf

Szólj hozzá!

Két nap távlatából visszanézve az ötödik „Opera otthonra” közvetítésre igazán szembetűnő, hogy mennyivel több van ebben a műfajban, mint amire hagyományosan gondolni szoktunk. Pillangókisasszony és Bohémélet nem került ugyan a bepótolt új bemutatók közé (az első nemrég ment keresztmetszetként), viszont volt két ismert és szeretett klasszikus modernizálva (Szöktetés, Don Carlos), két régi egyfelvonásos felelevenítve („Simona/Cremona”), sőt egy igazán friss kortárs magyar mű (Gyöngyösi Levente: A Mester és Margarita) is végre elénk kerülhetett.

Most szombaton ezeket követte egy nemzetközi sikert is aratott kortárs opera, amelynek ugyan szeptemberben meg lehetett tartani a (márciusról elhalasztott) élő bemutatóját, de így is újdonságnak számított. Mivel akkor nem láttam, és azóta nem is folytattam előtanulmányokat az előadáshoz, most mezei nézőként kipróbálhattam, hogy hat egy produkció önmagában.

A kortárs művek ugyan kevésbé kapósak, mint a régen beváltak, de legalább semmilyen előélménnyel nem kell versenyezniük, előre nem jelennek meg olyan kommentek, hogy miért nem lesz jó a produkció. Az ismeretlenségnek ezt az előnyét is ki lehetett élvezni ezúttal – azt feltételezem, hogy aki volt annyira nyitott, hogy a darab megnézése mellett döntött, az talán szerette is Almási-Tóth András rendezését. (Örömmel veszem a kommenteket azoktól, akik látták.)

01 foto berecz valter resize.jpg.2880x2880 q85Meláth Andrea és Cseh Antal a halálsoron - Berecz Valter fotója

Címkék: Opera Fodor Gabriella Fodor Beatrix Cseh Antal Almási-Tóth András Szegedi Csaba Sólyom-Nagy Máté Rezsnyák Róbert Meláth Andrea Mukk József Brassói-Jőrös Andrea

Szólj hozzá!

A Garaczi-darab után második állomásához érkezett a Katona Kortárs-projektje. Szécsi Noémi „Egyformák vagyunk” című szövegét Székely Kriszta állította be kamerák elé, öt jelenetben. Az előadás maga 35 perc és utána Ott Anna irányításával 60 perces beszélgetés hallgatható meg az íróval, a rendezővel és a két főszereplővel. Még van néhány óra, amíg be lehet rá fizetni. (Hétfőn 15h-ig.)

szécsi4Pálos Hanna és Jordán Adél a "babaház-jelenet"-ben

Címkék: Katona Bányai Kelemen Barna Takátsy Péter Jordán Adél Dankó István Pálos Hanna Székely Kriszta Rujder Vivien

Szólj hozzá!

Ha már eszembe jutott, legyen (a Poppeához hasonlóan) ebből is egy rövidített CÉLZOTTAN AJÁNLÓ a későbbi előadásokhoz azoknak a szombati online premier alapján, akik nem akarnak órákat tölteni olvasgatással, se az előadás előtt, se utána. Frank Hilbrich rendezése igazi oázis, megérdemli a ráfordított időt, csak már nézhető legyen élőben is. (Az eredeti 6400 szavas változat megmaradt, arra is át lehet váltani, ez itt csak a harmada, talán befogadható mennyiség.)

Berecz11A boldogság ígérete - "burokban" Erzsébet és Carlos, körülöttük a francia nép ünnepli a békekötést - Berecz Valter fotója

Címkék: Opera Don Carlos Erkel Színház Bretz Gábor Gábor Géza Palerdi András Gál Erika Szegedi Csaba Heiter Melinda Kocsár Balázs Mukk József Zemlényi Eszter Ádám Zsuzsanna Gaston Rivero

Szólj hozzá!

Minél tovább nézem az „Opera otthonra” sorozatot, annál fájdalmasabb a tudat, hogy egy kiemelkedően jó évadot veszítettünk a vírus miatt. Ez az előadás pedig igazi oázis, az lehetett volna egy átlagos évben is.

Röviden:

Frank Hilbrich rendezése pontosan azt adja, amit ígért: következetesen végiggondolt és felépített, látványos és mozgalmas, nyomokban „fizikai színháznak” is nevezhető végig intenzív előadást látunk, nagyon színvonalas énekesi teljesítményekkel, átélt színészi játékkal, összehangolt csapatmunkával, a nagylétszámú kórust is sokrétűen hasznosítva.

A darab igazi üzenetét kifejezi, átérezhetjük rajta keresztül annak a fájdalmát, hogy a világ közel sem olyan, amilyennek szeretnénk látni, korlátozza a mozgásterünket, és ami még rosszabb: a folyamatos eredménytelen kínlódásnak mi magunk is okai vagyunk, nemcsak a környezet – nem lehettünk olyanok, amilyenekké szerettünk volna válni.

Ennyi lenne a lényeg. (Menet közben rájöttem, hogy nem nagyon esélyes, hogy sokan 15 oldalt akarjanak egy előadásról olvasni, így készítettem egy HARMADÁRA HÚZOTT verziót, kihagyva az asszociációimat. Ezt is lehet választani, még időben vagytok. Az alig 5 oldal, ugyanennyi képpel. :) )

Nagy AttilaEboli: Gál Erika - Erzsébet: Ádám Zsuzsanna - fotó: Nagy Attila

Címkék: Opera Don Carlos Hernádi Judit Bretz Gábor Gábor Géza Palerdi András Gál Erika Szegedi Csaba Tokody Ilona Heiter Melinda Kocsár Balázs Mukk József Kelen Péter Zemlényi Eszter Ádám Zsuzsanna Gaston Rivero Frank Hilbrich Volker Thiele Gabriele Rupprecht

Szólj hozzá!

A Katona számol a vírus hosszas regnálásával, láthatóan előre menekül: kísérletezik. Repertoárdarabjait ugyan időről időre elérhetővé teszi, de nem közvetíti színpadra szánt előadásainak bemutatóit, ahogy pl. az Operaház ezen a szombaton is tette (lsd. A Mester és Margarita). Helyette „tévé-színházat” játszik nekünk, így születhetett a kényszerhelyzetből valami különleges.

Hatalmas kontraszt volt a két előadást egymás után nézni, és az egyéb tanulságok és kérdések mellett (pl. mennyire lehet egyáltalán egy színházi előadást képernyőre érvényesen átalakítani) így még inkább világossá vált számomra, hogy a színháziak (és mi is nézők) jelenleg mennyire ki vagyunk szolgáltatva a technikának. A felvételek készítői alkotótársakká léptek elő mindkét esetben. De itt most már csak a Katona előadásáról lesz szó.

Garaczi7Hajni: Rezes Judit

Címkék: Katona Máté Gábor Mészáros Béla Garaczi László Szirtes Ági Rezes Judit Kocsis Gergely

Szólj hozzá!

Az Operaház hatalmas lendülettel pótolja a tavaly tavasztól mostanáig elmaradt bemutatóit, így az az operakedvelő, aki ránéz a műsorra (heti négy ingyenes és egy fizetős közvetítés) ugyanúgy „lerohanva” érezheti magát, mint ahogy néhány éve, a 33-36 új bemutató idején (nem is volt ez olyan régen, bár mégis egy másik időszámításnak érződik). Valamit csak muszáj megnéznünk, ha ekkora a választék.

A vidékieknek/külföldieknek jobb így talán, de a hagyományos stílusban rögzített előadások az élőben nézés élményét azért nem pótolják. A befogadó szabadságát korlátozza a felvétel, az operatőr és a vágó komoly döntéseket hoz helyettünk - kénytelenek vagyunk azt nézni, amit mutatnak a teljes előadásból: hol a teljes színpadképet, hol csak egy szereplőt, és nem biztos, hogy pont arra a részletre koncentrálnánk magunktól is. Éppen emiatt a felvétel rendezője szinte azonos rangú alkotóvá válik, bár az előadás színlapja nem tünteti fel. (Március 13-án kinéz nekünk egy korábban közönség előtt már lejátszott Poppea újszerűen rögzített változata, amelyik feltehetően a tévéjáték műfajához közelebb áll majd. Elválik, hogy azzal jobban járunk-e majd.)

A Szöktetés és a „Simona/Cremona-projekt” után harmadik operabemutatóként (ötödik nekirugaszkodásra!) az Eiffel Műhelyház Bánffy termében hivatalosan is színre kerülhetett Gyöngyösi Levente még 2017-ben elkészült operája Szente Vajk rendezésében. Ezúttal is a darab eredeti megrendelője és ötletgazdája, Hollerung Gábor volt a zenei vezető és a karmester.

MM13A Sátán bálja - előtérben Margaritaként Sáfár Orsolya - a lépcsőn Woland, azaz Kálmán Péter

Címkék: Opera Hollerung Gábor Kálmán Péter Várady Szabolcs Kiss Tivadar Hábetler András Szente Vajk Balczó Péter Kőrösi András A Mester és Margarita Sáfár Orsolya Kiss András Szakács Ildikó Dékán Jenő Varga Donát Gyöngyösi Levente Gavodi Zoltán

Szólj hozzá!

Az „Opera Otthonra” program immár második állomásához érkezett: sor kerülhetett most már erre, a tavaly márciusra (túlnyomórészt más szereplőkkel) kitűzött két ritkán játszott magyar egyfelvonásos vígoperára is. Jó lenne, ha ezek után meg tudna történni a többi bemutató is, köztük a már ötször fájdalmasan elmaradt „A Mester és Margaritá”- val, ha fennmarad a veszélyhelyzet, ha nem. Ha élőben semmiképp, akkor legalább online.

Két alkalom után kicsit tömörebb alapozású légvárakat építgethetünk mi mezei nézők is, elálmodozhatunk azon, hogy mely előadásokra lennénk élőben is kíváncsiak a továbbiakban.

simonaMegyesi Schwartz Lúcia és Miksch Adrienn

Ezt a két egyfelvonásost, Dohnányi Ernő és Hubay Jenő darabjait felvételről is érdemes volt megnézni, lekötötték a figyelmemet közel egy-egy órán keresztül, és ezek kapcsán néhány benyomást most meg is osztok.

Címkék: Opera Cseh Antal Palerdi András Megyesi Schwartz Lúcia Galambos Attila Miksch Adrienn Sáfár Orsolya Köpeczi Sándor Fekete Anna Sándor Csaba Varga Bence Ninh Duc Hoáng Long Simona néni A cremonai hegedűs Schütz Nikolett

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása