Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ha már eszembe jutott, legyen (a Poppeához hasonlóan) ebből is egy rövidített CÉLZOTTAN AJÁNLÓ a későbbi előadásokhoz azoknak a szombati online premier alapján, akik nem akarnak órákat tölteni olvasgatással, se az előadás előtt, se utána. Frank Hilbrich rendezése igazi oázis, megérdemli a ráfordított időt, csak már nézhető legyen élőben is. (Az eredeti 6400 szavas változat megmaradt, arra is át lehet váltani, ez itt csak a harmada, talán befogadható mennyiség.)

Berecz11A boldogság ígérete - "burokban" Erzsébet és Carlos, körülöttük a francia nép ünnepli a békekötést - Berecz Valter fotója

Címkék: Opera Don Carlos Erkel Színház Bretz Gábor Gábor Géza Palerdi András Gál Erika Szegedi Csaba Heiter Melinda Kocsár Balázs Mukk József Zemlényi Eszter Ádám Zsuzsanna Gaston Rivero

Szólj hozzá!

Minél tovább nézem az „Opera otthonra” sorozatot, annál fájdalmasabb a tudat, hogy egy kiemelkedően jó évadot veszítettünk a vírus miatt. Ez az előadás pedig igazi oázis, az lehetett volna egy átlagos évben is.

Röviden:

Frank Hilbrich rendezése pontosan azt adja, amit ígért: következetesen végiggondolt és felépített, látványos és mozgalmas, nyomokban „fizikai színháznak” is nevezhető végig intenzív előadást látunk, nagyon színvonalas énekesi teljesítményekkel, átélt színészi játékkal, összehangolt csapatmunkával, a nagylétszámú kórust is sokrétűen hasznosítva.

A darab igazi üzenetét kifejezi, átérezhetjük rajta keresztül annak a fájdalmát, hogy a világ közel sem olyan, amilyennek szeretnénk látni, korlátozza a mozgásterünket, és ami még rosszabb: a folyamatos eredménytelen kínlódásnak mi magunk is okai vagyunk, nemcsak a környezet – nem lehettünk olyanok, amilyenekké szerettünk volna válni.

Ennyi lenne a lényeg.

Nagy AttilaEboli: Gál Erika - Erzsébet: Ádám Zsuzsanna - fotó: Nagy Attila

Címkék: Opera Don Carlos Hernádi Judit Bretz Gábor Gábor Géza Palerdi András Gál Erika Szegedi Csaba Tokody Ilona Heiter Melinda Kocsár Balázs Mukk József Kelen Péter Zemlényi Eszter Ádám Zsuzsanna Gaston Rivero Frank Hilbrich Volker Thiele Gabriele Rupprecht

Szólj hozzá!

A Katona számol a vírus hosszas regnálásával, láthatóan előre menekül: kísérletezik. Repertoárdarabjait ugyan időről időre elérhetővé teszi, de nem közvetíti színpadra szánt előadásainak bemutatóit, ahogy pl. az Operaház ezen a szombaton is tette (lsd. A Mester és Margarita). Helyette „tévé-színházat” játszik nekünk, így születhetett a kényszerhelyzetből valami különleges.

Hatalmas kontraszt volt a két előadást egymás után nézni, és az egyéb tanulságok és kérdések mellett (pl. mennyire lehet egyáltalán egy színházi előadást képernyőre érvényesen átalakítani) így még inkább világossá vált számomra, hogy a színháziak (és mi is nézők) jelenleg mennyire ki vagyunk szolgáltatva a technikának. A felvételek készítői alkotótársakká léptek elő mindkét esetben. De itt most már csak a Katona előadásáról lesz szó.

Garaczi7Hajni: Rezes Judit

Címkék: Katona Máté Gábor Mészáros Béla Garaczi László Szirtes Ági Rezes Judit Kocsis Gergely

Szólj hozzá!

Az Operaház hatalmas lendülettel pótolja a tavaly tavasztól mostanáig elmaradt bemutatóit, így az az operakedvelő, aki ránéz a műsorra (heti négy ingyenes és egy fizetős közvetítés) ugyanúgy „lerohanva” érezheti magát, mint ahogy néhány éve, a 33-36 új bemutató idején (nem is volt ez olyan régen, bár mégis egy másik időszámításnak érződik). Valamit csak muszáj megnéznünk, ha ekkora a választék.

A vidékieknek/külföldieknek jobb így talán, de a hagyományos stílusban rögzített előadások az élőben nézés élményét azért nem pótolják. A befogadó szabadságát korlátozza a felvétel, az operatőr és a vágó komoly döntéseket hoz helyettünk - kénytelenek vagyunk azt nézni, amit mutatnak a teljes előadásból: hol a teljes színpadképet, hol csak egy szereplőt, és nem biztos, hogy pont arra a részletre koncentrálnánk magunktól is. Éppen emiatt a felvétel rendezője szinte azonos rangú alkotóvá válik, bár az előadás színlapja nem tünteti fel. (Március 13-án kinéz nekünk egy korábban közönség előtt már lejátszott Poppea újszerűen rögzített változata, amelyik feltehetően a tévéjáték műfajához közelebb áll majd. Elválik, hogy azzal jobban járunk-e majd.)

A Szöktetés és a „Simona/Cremona-projekt” után harmadik operabemutatóként (ötödik nekirugaszkodásra!) az Eiffel Műhelyház Bánffy termében hivatalosan is színre kerülhetett Gyöngyösi Levente még 2017-ben elkészült operája Szente Vajk rendezésében. Ezúttal is a darab eredeti megrendelője és ötletgazdája, Hollerung Gábor volt a zenei vezető és a karmester.

MM13A Sátán bálja - előtérben Margaritaként Sáfár Orsolya - a lépcsőn Woland, azaz Kálmán Péter

Címkék: Opera Hollerung Gábor Kálmán Péter Várady Szabolcs Kiss Tivadar Hábetler András Szente Vajk Balczó Péter Kőrösi András A Mester és Margarita Sáfár Orsolya Kiss András Szakács Ildikó Dékán Jenő Varga Donát Gyöngyösi Levente Gavodi Zoltán

Szólj hozzá!

Az „Opera Otthonra” program immár második állomásához érkezett: sor kerülhetett most már erre, a tavaly márciusra (túlnyomórészt más szereplőkkel) kitűzött két ritkán játszott magyar egyfelvonásos vígoperára is. Jó lenne, ha ezek után meg tudna történni a többi bemutató is, köztük a már ötször fájdalmasan elmaradt „A Mester és Margaritá”- val, ha fennmarad a veszélyhelyzet, ha nem. Ha élőben semmiképp, akkor legalább online.

Két alkalom után kicsit tömörebb alapozású légvárakat építgethetünk mi mezei nézők is, elálmodozhatunk azon, hogy mely előadásokra lennénk élőben is kíváncsiak a továbbiakban.

simonaMegyesi Schwartz Lúcia és Miksch Adrienn

Ezt a két egyfelvonásost, Dohnányi Ernő és Hubay Jenő darabjait felvételről is érdemes volt megnézni, lekötötték a figyelmemet közel egy-egy órán keresztül, és ezek kapcsán néhány benyomást most meg is osztok.

Címkék: Opera Cseh Antal Palerdi András Megyesi Schwartz Lúcia Galambos Attila Miksch Adrienn Sáfár Orsolya Köpeczi Sándor Fekete Anna Sándor Csaba Varga Bence Ninh Duc Hoáng Long Simona néni A cremonai hegedűs Schütz Nikolett

Szólj hozzá!

Az Operaház története folyamán először rákényszerült, hogy nézők nélkül, online premiert tartson, sőt  ez a kezdet csak, az idei évad második felének minden bemutatóját közvetítéssel tervezik, én pedig egy sorozat írását ezekről.

szökt8"A" szöktetés - Szerekován János, Rácz Rita, Balczó Péter, Miklósa Erika és Gábor Géza - Kummer János fotóján

Címkék: Opera Miklósa Erika Erkel Színház Halász Péter Gábor Géza Rácz Rita Balczó Péter Harangi Mária Kiégő Izzók Szöktetés a szerájból Csiki Gábor Varró Dani Operakaland Vecsei Miklós Szerekován János Wunderlich József Vecsei Kinga Réta Vetési Adrienn Ollé Attila Németh Nikolett

Szólj hozzá!

2019.április 1-én láttam az utolsó Kékszakállú előadást, és azóta egyszer sem hallgattam végig a teljes operát, amelyről ezen a blogon számos, jellemzően a szereplők viszonyait „szételemző”, elsősorban konkrét előadásokhoz kötődő írás született, ha egy 11 részes sorozattól eltekintek, amelynek az aktualitását azért így is a BFZ nagyszabású turnéja ihlette.

Most a vírus-időszakban majdnem lett újabb ESEMÉNY, fellépett volna a Zeneakadémián Juditként (magyar színpadon először) Vörös Szilvia, később közvetítettek egy általam már látott korábbi előadást, de ezektől egészen függetlenül és teljesen váratlanul merült fel bennem a Kékszakállú bemutatása egy a korábbiaktól nem teljesen eltérő, de mégis szokatlanabb nézőpontból.

Ehhez a jelenleg még csak alakuló bejegyzés befejezéséhez közeledve úgy éreztem, hogy megkerülhetetlen lépés egy nagyobb vargabetű beiktatása: most már ideje volna az író jobb megismerésének is. Elsősorban az érdekelt, hogy milyen ember volt az, aki a történetet megalkotta, a szereplőinek tulajdonítható személyiség és magatartásformák rá magára mennyire lehettek jellemzőek.

Kicsit reméltem azt is, hogy valamit megtudok a mű formálódásának hátteréről, bár sejtettem, hogyha lenne valami ezzel kapcsolatos érdekesség, a számos, zenetörténész által írt Kékszakállú műsorfüzetben vagy tanulmányban ezekre már ráleltem volna.

A naplók kapcsán a továbbiakban leírt minden tanulság ugyan valóban hasznos adalék lehet azoknak, akiket a Kékszakállú mélyen érdekel, de az egy percig sem kétséges, hogy a NÉZŐ számára minden előtanulmány, a darab alapos ismerete is csak egy tényező – az adott estén a legerősebb hatás mégis a mű két megszólaltatója lesz, az ő kisugárzásuk, énekhangjuk fog minket vagy meggyőzni, vagy akár elrettenteni, és olyannak fogjuk látni a két szereplőt, amilyeneknek ők mutatják nekünk, éppen azon az estén.

Két jól választott énekes együtt mélyebb élményt adhat nekünk a Kékszakállúról, mint ennek az összesen 1200 oldalnak a végigolvasása vagy akár ez a mindössze 33 ezer karakteres kisebb összefoglaló – ezt most már tapasztalatból mondhatom.

Mivel most éppen semmilyen előadást nem tudunk megnézni, emiatt jutottam el a naplók átrágásáig, sőt az összegzés szükségességéhez is. (A szerzőtől idézett gondolatokat a megfelelő oldalszám megjelölésével is jeleztem kicsit remélve, hogy lesz, aki a műbe is belelapozna…)

Címkék: Opera Napló Balázs Béla Kékszakállú Vörös Szilvia

Szólj hozzá!

Mindenkinek köszönöm az egész évi vagy akár alkalmankénti figyelmet, és ezennel összefoglalom az évem színházi tapasztalatait.

kicsi2B32- Kicsibácsi...-Véner Orsolya fotója - Jaskó Bálint, Katona László és Jankovics Anna

Címkék: Alföldi Zsótér Sándor Gyabronka József Fullajtár Andrea Keresztes Tamás Makranczi Zalán Molnár Piroska Tasnádi Bence Dömötör András Szabó P. Szilveszter Orlai Tibor Básti Juli Nézőművészeti Kft Pető Kata Katona László Borbély Alexandra Jankovics Anna Vidnyánszky Attila színész Gyulay Eszter Hábetler András Czeizel Gábor Évadértékelés Pál András Grisnik Petra Stork Natasa Jaskó Bálint Erwin Schrott Varga Ádám Cser Ádám Keszég László Fila Balázs B32 Kultúrtér Magyar Orsolya Góg Tamás

Szólj hozzá!

Pont egy héttel korábban jelentették be a „harmadolós/másfél méteres szabályt” a színházakra is vonatkoztatva, és kedd este az utolsó előadás is véget ért, amelyiket ebben a szellemben tartottak a továbbjátszás mellett döntő társulatok.

A facebook tanúsága szerint is rengeteg szervezési feladattal járt ez a felesleges átállás, amelyet mégis sikeresen megvalósítottak ezek a mindenre elszánt színházak. Anyázhatnékja van az embernek, ha mindezt figyeli, hiszen mindez elkerülhető lett volna – egy hét pont megfelelhetett volna a kétségtelenül szükséges leállás nyugodt előkészítésére. Mostantól mindenhogyan a visszaváltás időszaka jön, illetve az esetenként idegtépő várakozásé is, hiszen nem tudhatjuk, hogy 30 nap után tényleg vissza lehet-e nyitni, vagy ahogy az valószínűbb, mégsem. Addig maradnak a közvetítések, felvételek.

Ez volt az utolsó este, amikor még egyáltalán nyolc előtt (kutya nélkül) kint lehetett lenni a városban, és most mondanám, hogy „jaj, de kár, hogy nem fogjuk most már az esti város fényeit sem nézegetni” – pedig azért de, hiszen ötkor már sötét van, aki nagyon akar maszkban közterületen sétálgatni, az nyolcig még azért ezt is megteheti.

Ezt az utolsó estémet a Pintér Béla társulattal töltöttem, akik jelentősen meg is szépítették a színháztól való átmeneti búcsúzást.

Az utóbbi időkben nézett kamaraelőadások után üdítő volt egyszerre sok színészt nézni egy nagyobb színpadon – egészen el voltam ettől már szokva. Az előadás kicsit is el ringatott, valahogy úgy tűnt, hogy ha ezt az előadást létre lehetett hozni, akkor nagy baj nem lehet…

pintér1

Erről következik nyomhagyás, amely remélhetőleg hamarosan ajánlóként is működhet.

Címkék: Pintér Béla Jankovics Péter Enyedi Éva Szabó Zoltán Fodor Annamária Roszik Hella Adorjáni Bálint Takács Géza Benedek Mari Kéménczy Antal Kerényi Róbert Tamás Gábor Újpesti Rendezvénytér Gergely-Farnos Lilla

Szólj hozzá!

A Mozsár Műhely főpróbáját láthattam a múlt szerdán, amely ugyanúgy tele volt, mint a Jurányiban az „Apád előtt ne vetkőzz” előző nap – annyi különbséggel, hogy ez a teljes telítettség pontosan 33 mezei nézőt jelentett. (Ja, nem voltak mind mezeiek, mert volt köztük néhány színműs hallgató, újságíró és fotós is.) Ennyien nézhettük Kieran Hurley „Szócső” című darabjának főpróbáját  Fullajtár Andrea és Szántó Balázs előadásában, Szilágyi Bálint rendezésében.

szócső5

Címkék: Fullajtár Andrea Márkus Sándor Szántó Balázs Szilágyi Bálint Mozsár Műhely Szokodi Bea Szócső

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása