Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Beleillett volna ez az új monodráma a régi Élettörténetek.hu-sorozatba, amelynek a nem is olyan régen megszűnt Mozsár Műhely adott otthont. (…)

Ez volt az első gondolatom, a második pedig az, hogy milyen szép is a Benczúr Ház (inkább palota), és mennyire erős a kontraszt a díszterem és az elhangzottak között, egészen hasonló ahhoz, amely a főszereplő által felépített látszat-élet és a nekünk meggyónt gondolatai között feszülnek. A Jurányi puritán és sötét kamaraterme majd épp ellenkező módon fogja ezt a hatást erősíteni a február 7-i bemutató után, ahogy bármely más helyszín is valami módon támogatni fogja ezt a nagyon kevés eszközre épülő előadást, amelyet egy személyben és nagyon természetesen visz Dékány Barnabás. A monodráma mindig halálugrás – ez esetben működik is, a székünkhöz bilincselnek minket 80 percre és még később is vissza fogunk rá gondolni.

legjobban1.jpg

Ennél hosszabban kifejtve:

Horváth András Dezső 2023-ban megjelent regényét Deés Enikő adaptálta színpadra, és Georgita Máté Dezső rendezte meg a történet lényegéhez maximálisan alkalmazkodva. Dékány Barnabás többnyire egy hosszú asztalnál áll, miközben magáról beszél, maga állítja be azt is, hogy mit nézzünk a mögötte elhelyezett képernyőn, és ami ennél is érdekesebb: ő hangosít, néha a saját, többnyire számos partnere hangját játssza be nekünk. A külvilág csak szabályozottan, az általa kezelt hangok által jut el hozzá, hiába találkozik emberek tömegével, ténylegesen nem tud kapcsolódni senkihez. Ezt a magányt már az előadás technikai kivitelezése is pontosan kifejezi, erősítve az elhangzottakat.

db.JPG

Van szereplő (Ács Petra, Bánky Sára, Bíró Panna Dominika, Deés Enikő, Ficzere Béla, Hrisztov Toma, Georgita Máté Dezső, Kanyó Kata, László Lili, Messaoudi Emina, Mészáros Martin, Podlovics Laura, Rohonyi Barnabás, Schruff Milán, Staub Viktória, Szakács Zsuzsi, Szalay Bence, Szirtes Lili Lujza, Tenki Dalma, Tóth Zsófia) aki alig szólal meg, de néhányukat láttam már olyan sokszor, hogy így is magam elé tudtam képzelni őket, bár nem mindenkit. Az apának (Terhes Sándor) és a szexuálpszichológusnak (Csákányi Eszter) több és igazán hangsúlyos mondat jut. Az utóbbi tűnik fontosabbnak, Csákányi Eszter távollétében is kulcsszereplővé válik, pusztán a hangja által is nagy hatást gyakorolt fiamra is, aki még másnap is a színésznő csodálatos orgánumát emlegette és azóta újra is nézte a kedvenc filmjét vele. (Ennyit az előadás egy apró mellékhatásáról.)

db2.JPG

Dékány Barnabás melegítő nadrágjában és papucsban otthonosan igazgatja a technikai eszközöket, akár egy igazi DJ és közben rendületlenül mesél, szavai hatására pedig megelevenedik előttünk az összes helyszín és esemény. Vele megyünk, vele izgulunk – néha nagyon féltjük. (Tényleg ránk törhet bárki, nem is jó ebbe belegondolni, de néha muszáj – írom ezt éppen akkor, amikor 240 iskolában hirdettek bombariadót. Tényleg bárkivel bármi megeshet – tudjuk a Covid óta, semmi sem kiszámítható, de nehéz ehhez hozzászokni.)

Végighallgatva ezt a nyolcvan perces gondolatfolyamot egy nagyon is valóságosnak tűnő életút rajzolódik ki, megértjük, hogy milyen hatásokra vált ilyenné az elbeszélő, aki korunk hőse: társas magányában mégis megpróbál maradandó nyomot hagyni – lehet, hogy naponta váltogatja a nőket, alkoholista és kétséges hatású szereket használ, viszont mégis megírt egy használható filmforgatókönyvet.

legjobban_a_noktol.jpg

Az előadásban az alkotómunkáról esik a legkevesebb szó, viszont annál több a válsághelyzetről, miként próbálja kitölteni ez a fiatal férfi a hiányt – finomkodás nélkül. Az előadás nem véletlenül 18+-os, a nyugalom megzavarására alkalmas mondatokat hallunk, és ez annál is fontosabb információ, mert hősünk valóban plasztikusan mesél szexuális élményeiről is, néhány káromkodás is elhangzik – aki úgy érzi, hogy ez neki sokk lenne, az válasszon mást az Orlai produkció nagyon sokszínű repertoárjából.

A „te kinek ajánlanád leginkább?” kérdésemre János az „akiknek már van mire visszagondolni” választ adta és a harmincas korosztályt jelölte meg elsődleges célközönségnek. Én ezt bőven tágítanám mindazokra is, akiknek esetleg sosem volt ilyen zűrzavaros korszakuk, és nem is szerettek volna ennyire pörgősen élni, viszont kíváncsiak egy őszintén és természetesen elmesélt élettörténetre, amelyben nagyon sok a szenvedés. De érdemes az előadást csak Dékány Barnabás miatt is megnézni. Aki korábbi szerepeiben is látta és szerette, azoknak mindenféle ajánló nélkül is ott a helye a Jurányiban vagy máshol, ahol remélhetőleg hosszú éveken át látható lesz ez az önálló estje.

legjobban2.jpg

PS. 1. Az előadás végén elhangzik Beton.Hofi "Plasztik poharak" c. száma is, ha valaki nem ismerné fel. A témához kapcsolódik.

PS. 2. A képeket az Orlai Produkció és Horváth András Dezső saját FB-oldaláról használtam - fotós: Éder Vera

PS.3. 2025.01.28. Az előadás után nem is kérdés, hogy a regényt is érdemes volt elolvasni. Most már megállapíthatom, hogy milyen jó lett az adaptáció, átjön ennek a 312 oldalnak a lényege az előadásban. -  A szerzővel több podcast is készült, érdemes ezeket is meghallgatni a YouTube-on.

 a_konyv.jpg

Címkék: Jurányi Csákányi Eszter Orlai Tibor Benczúr Ház Terhes Sándor Dékány Barnabás Georgita Máté Dezső Deés Enikő Legjobban a nőktől féltem Horváth András Dezső

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6818781230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása