Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (95) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (30) Bagossy Levente (22) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (63) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (29) Centrál Színház (36) Chován Gábor (22) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (21) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (36) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (23) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (21) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (42) Ilyés Róbert (21) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (80) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (44) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (45) Kaszás Gergő (22) Katona (129) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (33) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (26) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (42) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (103) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (32) Mészáros Blanka (24) Mészáros Máté (24) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (43) Mucsi Zoltán (48) Müpa (118) Nagypál Gábor (29) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (25) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (105) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (47) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (62) Pesti Színház (25) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (29) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (56) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (28) Rujder Vivien (31) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (35) Schneider Zoltán (33) Schöck Atala (56) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (24) Spinoza (21) Spolarics Andrea (21) Stohl András (35) Stúdió K (21) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (53) Szacsvay László (24) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (23) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (26) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (102) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (28) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (58) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (81) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nagy reményekkel mentem az év első koncertjére és elégedetten tértem haza. Fischer Ádám idén megint az Évszakok-at vezényelte a A teremtés helyett, bár nem először, de most ez nem csak elfogadható alternatívának tűnt, hanem egyenesen jobb választásnak.

fischer_adam.jpg

Ezt mondatja velem az a harmónia és életöröm, amely felénk áradt a műből a Concentus Musicus Wien, a Magyar Rádió Énekkara és a három szólista – Baráth Emőke, Uwe Stickert és Sebestyén Miklós - együtt muzsikálásának köszönhetően.

Az Évszakok-kal élő koncerten 2015-ben találkoztam először a Müpában, akkor is Baráth Emőke énekelte a szoprán szólót, és vele hallgatom azóta is, nem is olyan ritkán. Még mindig pajkos fiatal lány Hanna szerepében, könnyedén és természetesen énekel – nehéz lenne kivetnivalót találni előadásában, de én eddig sem próbálkoztam ezzel. Aki ránéz előadásaira az Operabase felületén, az el fog ámulni, de már jó pár éve járja a világot a legkülönfélébb barokk operák főszereplőjeként. Nagyon tetszett, ahogy szerepben maradt végig, azaz reagált azokra a rá vonatkozó megállapításokra, amelyeket a David Fischer megbetegedése miatt beugró tenor, Uwe Stickert tett rá. Bájos, kicsit kacér mosollyal fogadta az udvarlását, felélénkítve ezzel a koncert második részét, amely nemcsak valamivel rövidebb (csak tíz perccel), de az őszhöz és a télhez kapcsolt történések (szüret, bál, vadászat, fonó) zenei megformálása is változatosabb volt.

evszakok1.jpg

Uwe Stickert már nem először jár nálunk – ez már a negyedik jó élményem vele kapcsolatban. Egész fellépésével azt a benyomást tette, hogy mélyen ismeri a művet, sokat énekelte. Nagyon jó hangi állapotban volt ezúttal is, élmény volt hallgatni, ahogy Sebestyén Miklóst is, aki Baráth Emőkéhez hasonlóan az utóbbi években sokkal többet lépett fel külföldön, mint nálunk. Ugyan bejelentették, hogy enyhe betegsége ellenére vállalta a fellépést, de előadásán ez nem látszott, szinte végig mosolyogva énekelt, érzékeltette a sokszor megismételt „Már vígan siet a földműves munkára, ki a földre, a hosszú barázdában lépked fütyörészve az eke mögött.” mondat abszurditását – később is bőven akadt hasonló szövege. (Milyen jól állnak majd neki a buffó basszus szerepek!) A mű végén neki jut az összegzés, és a hangulatváltás is. A halál közelében már nincs idilli játszadozás. „Tekints ide, megszédült ember, tekintsd meg élted képeit! Elvirágzott rövid Tavaszod, kimerült Nyaradnak ereje. Hervad már Őszöd az aggkor felé; És közeleg a sápadt Tél, mutatja néked megnyíló sírodat. Hol vannak most a magasröptű tervek, a boldogság reménye, a vágy a hiú dicsőség után, s a gondok súlyos terhe?...”

A szép élet után jön a megváltás – ez a bizakodás kapja mégis a legnagyobb hangsúlyt a zeneműben, a szerző megőrizte pozitív gondolkodását, amely mély hitéből fakadt - nem is meglepő, hogy ez a világi oratórium is vallásos színezetet nyert a végére.

A feloldásban már a basszus segítségére van a másik két szólista és a kórus is, amely szintén a helyzet magaslatán volt mindvégig, jelentős része volt a koncert sikerében: 13 tételben szólal meg az énekkar, van, amikor önállóan, máskor a szólistáknak felelgetve. (Karigazgató: Pad Zoltán, mindig megnyugtató, ha kiírják közreműködőnek a nevét.)

evszakok2.jpg

Fischer Ádám – kotta nélkül vezényelve – úgy irányított, hogy a mű minden perce átélhetővé vált, bár semmilyen külsődleges eszközt (ld. kivetítés) nem használtak fel, hogy biztosan lekössenek minket. Teljesen felesleges is lett volna, élmény volt nézni, ahogy együtt élt a zenével. (Mindig jó hatással van a közönségre, ha valakin ennyire látszik, hogy élvezi, amit csinál. Kevés vonzóbb dolog van, mint egy mosolygós zenész...) Fischer Ádám személyesen fordult az éppen szólózó zenészekhez, még koncert közben meg is dicsérve őket egy-egy elismerő gesztussal. Hátranézegetett az énekeseire is, akikkel együtt mondta a szöveget, amelynek poénként ható részein láthatóan jól szórakozott, néha össze is nevetve a basszistával - a már említett „vidám és kipihent földműves” örömeinek részletezésénél például. (Már a koncert előtt megbántam, hogy nem mentem a délutáni gyerekeknek szóló keresztmetszetre, pedig kíváncsi lettem volna magyarázataira.) Tagadhatatlan, hogy ezeknek az újévi koncerteknek éppen a karmester személye az egyik fő vonzereje, nem is csoda, hogy több "platina fokozatú" ismerősöm a Wagner-napokra miatta akar mindenáron az első sorba jegyet venni – jutott eszembe, majd egy merészebb gondolat: nagy siker lehetne egy olyan nem szcenírozott Ring is a Müpában, amelynek szereplői a színpadra feltett zenekar között játszanának jelmezben, Fischer Ádámot szintén beépítve a játékba.

Ezt a gondolatot leszámítva nem csalingáztam messzire az előadástól, kifejezetten élveztem azt a játékosságot és derűt, amely megnyilatkozott a zenekari művészek elhelyezésében is. A vadászat elbeszélésénél a kürtösök a terem különböző pontjairól (sőt a folyosóról) szólaltak meg, még plasztikusabbá téve a hajszát. A zenekart hallgatva a szövegben leírtakat jobban el tudtuk képzelni, az esőt, a vihar kialakulását, de a tücskök ciripelését és a békák brekegését is. Maradt írásos nyoma annak, hogy Haydn sem lelkesedett túlságosan a librettóért, és nem tartotta nagy ötletnek a brekegés utánzását, de ettől ezek a poénok még ültek, hatnak ránk és talán nemcsak belelátjuk a humort a darabba.

A négy évszak bemutatása a téllel kezdődik és ér véget, ahogy az év is. Aki a három nyelven is kivetített szöveget olvasta, annak egészen nyilvánvalóvá válhatott az a mára már különösen életidegen idealizmus, amely minden sorát áthatja. Az Évszakok világában minden nagyon szép, minden nagyon jó, a Teremtő megérdemli a dicsőítést a jól sikerült munkájáért, és nekünk sincs más feladatunk, tenni napról napra azt, amit úgyis muszáj – lehetőleg lázadozás nélkül. Ki holtig küzdve fáradoz, az megváltást remélhet – ez ennek a műnek is a végkicsengése. A harmonikus élet egyik titka pedig a hála érzete – ez a mű, a Teremtés-hez hasonlóan erről a háláról szól, amely boldoggá (vagy legalább elégedetté) tehet minket.

Ez a szemlélet, illetve a zenéből áradó életöröm egyértelműen segíthet az új évben is, emiatt is jó kezdés.

A zenét hallgatva, elképzeltem a (1801-ben) 69 éves Haydnt, aki ebben a műben számot vet életével, beépíti tapasztalatait, és már a halálra készül. Élete felét vidéken töltve több kapcsolata lehetett a természettel, mint egy mai átlagos koncertlátogatónak. Még mindig elevenen éltek benne londoni tapasztalatai, a meghallgatott Händel művek, a többszáz közreműködővel megtartott koncertek, amelyek jelentősen felülmúlhatták a bécsi lehetőségeket, de ugyanúgy hatottak rá eszterházai élményei is, ahol több, mint két évtizedig első karmesterként megállás nélkül komponált (idővel már külföldi megrendelőknek is), heti három operaelőadást vezényelt és tanított be, minden nap kamarázott a Herceggel. Sok ideje nem maradhatott elmászkálni, de a kastély parkjából rálátott egy ligetes erdőre, a falu határában pedig ott voltak a szántóföldek. Saját lovakat tartott, amelyeket ajándékba kapott egy rajongójától és a Herceg nagyvonalúan biztosította számukra az abrakot. 

A paraszti és pásztorélet idealizálása az oratórium zsánerképeiben ugyan nem más, mint alkalmazkodás a kor elvárásaihoz, de a természeti jelenségek plasztikus megmutatását feltétlenül segítették a saját élményei. Esterházy Miklós gyakran szervezett vadászatokat és több napig tartó ünnepségeket, amelyekbe a parasztokat is bevonta - ezeknek az össznépi mulatságoknak a  hangulata lebeghetett a szeme előtt néhány részlet komponálása közben. Akkor még voltak átmeneti évszakok is, nem váltott a nyár azonnal télbe, és nem került sor már nyáron a szüretre, ahogy 2024-ben. (Fischer Ádám a Müpa magazinjában a klímaváltozást is említi, mint az Évszakok műsorra tűzésének apropóját.)

Az Évszakok hallgatása bennem is felidézte egy korábbi emlékemet: 2023 szeptemberében a Haydneum I. Eszterháza Fesztiváljának köszönhetően nemcsak áttanulmányoztam Haydn életének kapcsán kiadott dokumentumokat, de hat napon át a szomszéd faluból jártam be gyalog a koncertekre a szántóföldek mellett, többször végigmentem a kastély melletti erdő ösvényein, és még azt is kiszámoltam, hogy mennyi idejébe telhetett Haydnnek átérni a muzsikusok házából a kastélyba naponta többször is. Abban, hogy annyira élvezni tudtam ezt a koncertet, mindez benne volt, és persze az elmúlt tíz év nagyon sok régizenei koncertélménye is.

Aki még az ismerkedés fázisában tart a régizenével (sose késő elkezdeni!), azoknak nagy lehetőség a közelgő Händel-maraton (febr.2-án) a Müpában, amelyen 50 perces koncertek közül lehet válogatni, de a Haydneum eseményei ugyancsak alkalmat adnak a felfedezésre. Idén a júniusi Egyházzenei Fesztiválján ismét több Haydn mű hangzik el, és szerencsére nem ütközik a Wagner-napokkal sem, ahol majd megint biztosan találkozunk Fischer Ádámmal és Sebestyén Miklóssal is.

Mindenkinek zenei élményekben gazdag 2025-öt kívánok - többek között a zene az, mi bennünket megtart.

PS. Fotó: Pályi Zsófia - Müpa Facebook-oldala

Címkék: Müpa Fischer Ádám Baráth Emőke Sebestyén Miklós Évszakok Uwe Stickert Magyar Rádió Énekkara Concentus Musicus Wien Pad Zoltán Haydneum

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9918766050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása