Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Hosszú oratórium Haydn egyik fő műve, Az évszakok. Három óra szünettel. Ezt tudva, némileg értetlenül álltam a fél8-as kezdési időpont előtt, de nyilván tudják a szervezők, hogy mit csinálnak. A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar "B" oratóriumbérletének zárókoncertje volt, erősen foghíjas házzal a MüPa Bartók Béla Hangversenytermében tegnap este. A koncertet a gyors internettel rendelkezők valószínűleg kellő minőségben élvezhették akár otthon is - élő közvetítésben lehetett nézni. (Talán ez a kényelmes megoldás is oka lehet annak, hogy nem volt tele.) Én a közvetítésről korábban nem tudtam, de a Stravinsky-maraton alatt rossz tapasztalatom volt - az egyik koncert közepén egyszer csak nem működött tovább a rendszer és hoppon maradtam. Ma nem akartam, hogy ugyanez még egyszer előforduljon. Odamentem és élőben néztem a koncertet, ahogy eredetileg is terveztem.

Vashegyi György zenekarához egy igazán nagy élmény fűz még áprilisból: a Zeneakadémián előadott János passiójuk igazán mélyen érintett. Miután a János passióra (igaz, hogy egy másik előadás miatt) mintegy három hónapig készültem, ez elég alap volt ahhoz, hogy minden részletét élvezhessem. (A mű három szólistájából kettőt - Cser Krisztiánt és Kálmán Lászlót - szintén hallottam János passióban énekelni, de egy nappal korábban, a Pannon Filharmonikusokkal, Pécsett. Ebből is lemérhető, hogy az énekesek viszonylag szűk köre szokott barokk zenét énekelni, viszont aki igen, az gyakran fellép.)

Minden zenénél fontos szerepe van annak, hogy a hallgató rendelkezik-e elő-élménnyel, ismeri-e a darabot. Egy ilyen hosszú oratóriumnál, mint amilyen Az évszakok, ez különösen lényeges. Kifizetődik a befektetett energia, érdemes előtte a szöveget is megismerni és ráhangolódni a zenére is. Működik a ráismerés öröme, és benyomásaim szerint az idő relativitása is - sokkal rövidebbnek tűnik sokadszori hallgatásra a mű és élvezetesebbnek is.

Erre az estére már előre tudtam, hogy nem lehetek felkészülve, hiszen a János passió megnézése óta mindössze 5 hét telt el és még akkor sem lett volna elég, ha nem ragadok még benne vagy két hétig utólag is a "Jánosban", illetve egy másik koncertre való felkészülés miatt nem szeretek bele egy Bach-kantátába, amely 32 perces időtartamával reális esélyt adott az alapos megismerésre.

Attól tartok, hogy a koncert hallgatóinak egy jelentős része hasonlóan lehetett ezzel , valószínűleg kevesen ismerhetik valóban jól Az évszakokat. Többen elmentek a két rész között is.

A librettóval kapcsolatban megnyugvással olvastam a mezei nézők legfőbb forrásában, a wikipédián a műről szóló cikkben, hogy maga Haydn is kétkedéssel nézte a szöveget és eleinte nem akarta megzenésíteni. Hát igen, ez a szöveg helyenként nagyon bugyutának tűnik, túlságosan is sablonosnak, naivnak vagy idillinek. Az ősbemutató közönsége Bécsben valószínűleg arisztokratákból állt, akiknek túl sok köze nemigen lehetett a paraszti munkához és nyilván szívesebben képzeltek maguk elé egy jókedvűen arató parasztot és egy vidám pásztort, mint egy éhezőt.

A három szólista és a kórus között oszlik meg a szöveg. Ugyan szó nincs drámáról, de mégis három szereplő szájába adják a leírásokat. Hanna (Baráth Emőke), Lukács (Kálmán László) és Simon (Cser Krisztián) minden részben felváltva jutnak szóhoz, bár mintha a szoprán valamivel több megszólaláshoz jutna, emlékezetes a nemesember megleckéztetésének kis története (Tél), illetőleg az Ősz-részben egy kicsit felélénkíti a művet Hanna és Lukács között szövődő szerelmi szál is. Mindannyiuk részéről nagy teljesítmény a mű végigéneklése, sikerrel vették az akadályokat. Már a vastag kotta kézben tartása is komoly feladatnak tűnt - nem is értettem, hogy miért nem kapott mindenki egy kottaállványt, ahogy ez jellemző.

A koncerten a németül nem értők részére nagy segítség volt a kivetítés, így minduntalan szembesültünk ezzel a lapos szöveggel, amely a magasztos zenét kísérte és így nem kerültünk előnybe azokkal szemben, akik értették az énekesek szövegét is. A mű elvileg nem egyházi mű, mégis a teremtett világ bemutatásával közvetetten mégis az isten dicsőítése a nem rejtett célja. (Simon: "Amit éreztek, ami elbűvöl az a Teremtő lélegzete") Hétköznapi természeti jelenségekről hallunk, vadászatról, nyári viharról, fagyról, békák is brekegnek (ez nekem tegnap tetszett, Haydn más szereposztással látta, lehet, hogy neki azért voltak ellenérzései a librettó ezen mozzanatával kapcsolatban). Ami fontos a mű tanító célzatán kívül: minden részletben - minden évszakban igyekszik a szépséget és a pozitívumokat megtalálni. Ugyan a szöveget szemrevételezve ez a beállítás rendszerint falsnak érződik, de ennek ellenére talán megfontolandó lenne, ha mi is így próbálnánk gondolkodni a saját életünk időszakairól és megkeresni benne azt, ami miatt lehet egy-egy korszaknak örülni.

A barokk és különösen a klasszicista zene sokszor túl harmonikusnak tűnik, túl derűsnek, különösen ha a XIX: vagy a XX. századi alkotásokhoz viszonyítunk. A zenét hallgatva közben elképzeltem, hogy a saját korában a zene, a zenehallgatás a kivételes pillanatok közé tartozhatott és azonos lehetett az ünnep fogalmával. Számomra a műnek ez az aspektusa érvényesült és érvényesülhetett volna még jobban, ha lett volna elég időm az előzetes felkészülésre.

A továbbiakra nézve a zeneileg nem képzett mezei nézőknek csak azt javasolhatom, hogy nézzenek bele a Művészetek Palotájának jövő évi bérleti hirdetéseibe és jó időben döntsék el, hogy mely koncertek lehetnek érdekesek számukra és időben ismerkedjenek össze a zenével. Én tegnap a szünetben átnéztem a teljes programot és találtam jó néhány izgalmas előadást, amelyekre szintén nem árt időben megkezdeni az előkészületeket. Ott lesz elsőnek Richárd Strausstól a Daphné és A béke napja (okt.3.) vagy november 27-én a Poppea megkoronázása...

ps. 2017. febr. 23.

Holnap leadja a koncertet felvételről a Bartók rádió és hallgatható lesz még hatvan napig, aztán a nava.hu-n könyvtárakban...A két előadást, amelyekre a bejegyzés végén felhívtam a figyelmet láttam, utólag rájuk is tettem a linket, bár kit érdekel a tavalyi hó, ha éppen nem aktuális...

 


 

Címkék: Opera Cser Krisztián Vashegyi György Purcell Kórus Baráth Emőke Kálmán László Orfeo Zenekar

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr987451682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása