Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (22) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (26) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ilyen nagy csúszással még sosem kezdtem bele ajánló írásába, de két hónapon át végig erre készültem, mivel megfogott Jánossy Lajos darabja, illetve az abból készült előadás, az Itt élet. Sajnos, vagy nem, elhatároztam, hogy a kiindulásául szolgáló regényt (Örök hely és mindenhol idő) is elolvasom, amely mostanára meg is történt. Nem lehettem gyorsabb, részben egyéb teendőim miatt (pl. háromszor annyi ajánlót írtam, mint tavaly ugyanebben az időszakban, és még ennél is több előadást megnéztem), a könyv pedig 557 oldalas.

itt-borito.jpg

Önmagában nem a terjedelem lassított, hanem éppen az, ami az előadást is vonzóvá tette: Jánossy Lajos az én generációm szemszögéből mutatja be a hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes éveket, és olyan sok apró megjegyzést tesz egyes körülményekre, tárgyakra és személyekre, hogy nagyon gyakran meg-megálltam.

Ahogy hallgatlak, ahogy elbeszélésed hordja-veti az éveket, dobálja a hónapokat, sodorja a napokat, fröccsenti a perceket, spricceli a pillanatokat, újra végigöregszem veled ezt az évtizedet, mit évtizedet!, évtizedeket, évszázadokat…” (433.p.)

Megálltam, bólogattam, még akkor is, ha a történet főhősének viselkedése, szemlélete és helyzete távol állt az enyémtől. (Színházi előadásban egyszerre ér minket nagyon sok hatás, és nem megállítható – a regény befogadásának tempóját viszont mi magunk szabályozzuk.) Elég sok azonosságot is találtam a szerző és a saját emlékképeim között, és ahogy megtapasztaltam, Jánossy Lajos éppúgy hajlamos az ismétlésre, mint én – legfontosabb gondolatait többször kifejti, hogy az olvasóban biztosan megmaradjanak.

itt10.jpg

Az előadás létrehozása mutatja, hogy Máté Gábor látott fantáziát ebben a látszólag (?) nem színpadra való regényben, sőt Török Tamara dramaturg közreműködésével ki tudták válogatni a legemblematikusabb mozzanatait, és így egy jelentősen szikárabb, de az eredeti mű lényegét így is bemutató színdarabot hoztak létre.

Az elhangzó szöveg első (és eddig egyetlen hallásra) oratórikusnak tűnt, már csak azért is, mert a kétrészes előadás folyamán többször állt fel az összes szereplő – 11 színész - a színpadra, hogy hangszeres kíséret nélkül a kor leghíresebb slágereit elénekeljék. Ezek a betétek nagyszerűen szóltak ezúttal is (a kredit a zenei vezetőt, Monori Andrást és Szabó Móni korrepetitort illeti ezért), ami nem meglepetés – a Katona ugyan egyértelműen prózai színház, de amikor egy zenés darabra vállalkoznak, mindig megmutatkozik a színészek muzikalitása. Ahogy kórusként álltak a színpadon, illett a Kádár-kor statikus és megváltoztathatatlan világához, ahol kortalan főhősünk csak issza a kakaóját minden reggel, de még annak sincs jelentősége, hogy óvodás vagy már felnőtt – a „családi vezérkar” parancsnoksága alatt áll, akik nem tartják túl hosszú pórázon, de vállalhatatlanul röviden sem, és legalább kirántják a kellemetlen helyzetekből.

itt3.jpg

Az előadás központjában álló Andrison, azaz Gloviczki Bernáton nemigen észlelhető változás, de az események így is haladnak előre. A fiatal színész jó választás volt erre a folyton tépelődő-sodródó, de minden változást így is érzékelő figura megjelenítésére. Elhisszük neki a tehetetlen és folyamatosan panaszkodó, de kényelemszerető bölcsészt is, nem hagy hiányérzetet. „Egy veszteglésre kárhoztatott férfiú vesszőfutása” (J.L.) az, amit láthatunk tőle.

itt9.jpg

A szerző a regény egy pontján (a 230. oldalon) felsóhajt, bonyolultnak érzi a történetmesélést, hiszen csak egymás után tudja az egyes szereplőket – hosszadalmas leírással, anekdotákkal – bemutatni, egyszerre nem. Midőn ezt írta, még persze fogalma sem lehetett, hogy mekkora szerencséje lesz: ha ránézünk a Kamra színpadára, ahol nagyon sok jelenetben együtt van a család, már a jelmezekből és egy-egy mozdulatból több kiderül, mint amit helyenként 20 oldalban össze tud foglalni. Megkapta az egyidejűséget, és olyan csodás színészek sokaságát, akikre nekem is jó volt hetekig visszagondolni a szöveg olvasgatása közben, alaposan meghosszabbítva az előadás élményét.

itt6.jpg

Ez az előadás nem a Sárszeg, amely talán a legkevésbé megosztó a Katona repertoárján szereplő friss produkciók közül, ez már a főpróbán résztvevő (hetente többször színházba járó) ismerőseimet is szétválasztotta. Van, aki azonnal rá tudott hangolódni a témára, ahogy én is, míg mások nem. Ez nyilván az adott néző aznapi állapotán is múlik, de ez esetben az is segít, ha valakinek van saját tapasztalata a rendszerváltás előtti évekből (a 45 pluszosak ezúttal előnyben). Persze könnyen lehet, hogy valaki átélte ezt az időszakot, de ennek az állóképszerű barna tónusú világnak az ismételt megtapasztalására nem vágyik, szívesebben elfelejtené – nem vagyunk egyformák. Khell Zsolt és Kovács Andrea, az előadás látványtervezői eltalálták a szöveghez illő hangulatot, vissza tudtam lépni velük negyven évet – Szokodi Bea fotóin mindez jól érvényesül.

itt16.jpg

A regény központi szereplője „nem itt élőként” (a szerző kedvelt és sokat ismételt definíciója a kívülálló megnevezésére) van jelen a Kádár-kori Magyarországon, és művében nagyon erősen elkülöníti az „itt élő itt élet”-től a saját magatartását. Az, hogy ez a téma kit mennyire fog meg, nyilván szintén egyénfüggő, ki mennyire érzi, hogy résztvevője (és döntéseivel aktív formálója) saját életének, nem csak megfigyelője. Inkább hasonlít színházcsinálóra, vagy nézőre? – ez itt a kérdés. Mivel én mindig megfigyelőként gondoltam magamra, könnyen azonosulni tudtam Andris nézőpontjával, lehetséges, hogy emiatt is szerettem az előadást és a regényt is.

itt14.jpg

De térjünk át a „családi vezérkar” tagjaira, akiknek eljátszása hálás feladat. Andris szemszögéből látjuk őket, és csak annyit belőlük, amennyit a fiú is érzékel. Mind megpróbálják a saját életüket aktívan formálni az őket is korlátozó körülmények között, illetve Andrist irányítani és védeni, amennyire tőlük telik. A kakaót készítő Szirtes Ági (Etelka néni, házvezetőnő) és Elek Ferenc (Nagymama) hatalmas kettős, a húsleveskészítés fortélyai kapcsán is kibontakozó szenvedélyes vitában (babszemmel vagy anélkül készüljön?) megbújik a múlt értelmezésének eltérő lehetősége, amely elsősorban mégis csak a gyökerek különbözőségében rejlik. Ahogy ők ketten megjelennek a színen, Elek Ferenc legtöbbször csak hátul ülve, többet mond, mint a szerző hosszas leírása. Abban, amikor egy férfi nőt játszik, mindig van valami komikum is, de ez jelen esetben nekem inkább erősítette a Nagymama szereplő távolságát azoktól a hétköznapoktól, amelyeket ő is kívülállóként él át.

itt7.jpg

Az Anya és Apa elsősorban orvos, amely egyben védelmet is jelent számukra, hiszen egy vakbélgyulladást nem kell/lehet politikai szempontból is megítélni. Ónodi Eszter és Kocsis Gergely szerepformálásán is érezni véltem, hogy autonóm személyiségek, akik a lehetőségekhez képest alkalmasak az önérvényesítésre, határozottabb személyiségek a fiuknál, aki sok esetben rájuk szorul, ők pedig betöltik védelmező szerepüket, de nem ismerik Andris legbelsőbb gondolatait.

itt15.jpg

Ez a kiváltság nem jut osztályrészül a többieknek sem, nincs egészen beavatva sem a barátnő (Horváth Kati, azaz Kanyó Kata), sem Dávid (Lengyel Benjámin), sem a szerető (Juli nővér – Pálmai Anna), a Takátsy Péter és Rajkai Zoltán által játszott egyéb szereplők pláne nem, viszont Andris mellett ott van egy bizonyos Mosodás Mihály, a főszereplő képzeletbeli barátja és vitapartnere. (A Mosó Masa mosodája és a Gőgős Gúnár Gedeon c. opuszokat az 1962 óta felnövő generációk, azaz a magyar lakosság 70 évnél fiatalabb tagjai feltehetően mind forgatták, így Mosó Misire vélhetőleg szintén emlékeznek).

Dankó Istvánt „pofán csapta” a szerep, a két néni babszemes vitája mellett rá nagyon erősen fogunk emlékezni. Ő az, aki a regényben is folyton beleszól, kiigazítja az elhangzottakat, másik nézőpontból világítja meg. Az előadásban jelenléte csak a későbbiekben válik nyomatékossá, mintha Andris eszmélkedéséhez lenne köthető, és végig belengi némi humor is ezeket a jeleneteket. A regény olvasása közben a Mosodás közbeszólásai még fontosabbak és terjedelmesebbek, ezt a párbeszédet inkább egy filozófiai vitairathoz éreztem hasonlónak. Helyenként a Mosodás pont úgy teszi helyre Andrisunkat, ahogy Vergilius Petrarcát a Secretum-ban. ( Petrarca műve magyarul Kétségeim titkos küzdelme címen jelent meg, különösen ajánlom mindazoknak, akik hajlamosak mást felelőssé tenni kudarcaikért. Folyamatosan észben tartom a Vergilius szájába adott szemrehányó mondatot, hozzávetőleg így: „ha nem sikerült, akkor nem akartad eléggé”. Hasonló kíméletlenséggel bánik a regény Mosodása a főszereplővel, csak kicsit hosszabbra nyújtja.)

itt13.jpg

A regény nagyon sok motívuma árulkodik arról, hogy önéletrajzi műről van szó, de olvasóként nem lehetünk biztosak abban, hogy minden mozzanata az-e. Engem az ismerős tárgyak és események megjelenésénél is jobban felvillanyozott az ismerős tanárok és személyek említése (az 500. oldalon Gáspári Lászlót említi, majd később Czine Mihályt) - még inkább megörültem, hogy valakinek sikerült egy nézőpontból maradandó lenyomatát adnia a közelmúltnak.

A szerző érezhetően maga sem biztos, hogy miként nézzen művére (439.p. „melódia vagy ádáz kakofónia lesz-e az eredmény?”), mennyire sikerült az olvasóval a saját élményét úgy megosztania, hogy „a mi bőrünk alatt is borsószemek szaladgáljanak”. Sikerült-e ezt az itt élő vagy nem élő életet bemutatni. „Ennek a jelenlétnek a megragadása az egyetlen igazi, jóllehet, beteljesíthetetlen küldetésünk” – írja Jánossy Lajos a 470. oldalon, és vele érzek, az én blogom saját mottója is erről szólna.

itt1.jpg

Jó, hogy megírta a regényt, a Katona létrehozta ezt a formátumos előadást, amely mellett nem lehet említés nélkül elmenni, nem simul bele a budapesti – jellemzően könnyen fogyasztható – még mindig nagyon sok új előadás tömegébe.

PS. Az előadáshoz és a regényhez én is legalább 500 oldalnyi lábjegyzetet fűzhetnék, feltoluló gyermek- és ifjúkori emlékeimet a 70-es és 80-as évekből. De csak egyet fogok - a kakaóról. Erről mindig egyik barátnőm jut eszembe, hiszen éveken át minden iskolai napon tanúja voltam annak, ahogy egy pohár kakaót minden körülmények között meg kellett innia, bár sosem akarta. Ennek a szinte rítusszerű reggeli huzavonának köszönhetően minden nap késve indultunk iskolába, de mégsem döntöttem úgy, hogy egyedül megyek. Megvártam, amíg megitta, aztán mentünk, beszélgettünk. -Túléltük ezt az időszakot, amelynek szinte egyszerre lett vége a Kádár-korszakkal. Én már 1988-ban jöhettem Pestre színházat nézni, ő csak pár évvel később, de azóta már tovább is állt - évek óta Bayreuthban issza vagy nem issza a kakaót. Ez most már csak rajta múlik.

Címkék: Katona Pálmai Anna Rajkai Zoltán Máté Gábor Ónodi Eszter Takátsy Péter Kamra Szirtes Ági Dankó István Török Tamara Elek Ferenc Kocsis Gergely Jánossy Lajos Khell Zsolt Kovács Andrea Monori András Lengyel Benjámin Kanyó Kata Gloviczki Bernát Itt élet Szabó Móni

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr6518749424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása