Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ödön von Horváth darabjai viszonylag gyakran műsorra kerülnek pesti színpadokon, így feltehetően a mezei nézők sokasága szúrja ki: jé, megfordították a címben a két nevet!

De ez nem a Rómeó és a Júlia, nem a „holtig tartó szerelem”-ről, hanem a „mindenki bárkire lecserélhető”-ről szól, ennek a tudatában érdemes – mert érdemes! – az előadásra ellátogatni.

kk1.jpg

A nevek sorrendjének cseréje feltehetően a rendező, Hegymegi Máté ötlete lehetett, amely csak nyomatékosítja már az eredeti darabban is fennálló erőviszonyokat: Karoline sorsába jobban bevonódunk, azaz Hartai Petra karaktere lesz az, akinek végig drukkolunk, akárhány rossz döntést is hoz a szemünk láttára. Ugyan a történetben csupa magányos embert látunk, a hibátlan szereposztás ellensúlyozza a ránk áradó kilátástalanságot – ebbe tudunk belekapaszkodni végig az este folyamán.

kk3.jpg

Gáli József fordítása alapján Zsigó Anna és a rendező új szövegkönyvet készített, amelybe magyarázó betoldások is kerültek. Takács Kati a narrátor-moderátor szerepében helyenként kis beavatkozásokkal továbblendíti a cselekményt, de még mielőtt kezdetét venne az akció, tart nekünk egy szándékoltan hosszadalmas előadást is, amelynek a végére már a türelmetlen szereplők is besereglenek a színpadra és ott várják a végét. (Takács Katit most is jó látni, még mindig letagadhatna vagy húsz évet, de ami ennél is lényegesebb: láthatóan idén is folytatja a tavalyi sikerszériáját.)

A sorukra várnak a huszonévesek is, szeretnének kibontakozni, de nincs elég munkalehetőség – ez a mű és az előadás alapproblémája, a megélhetési nehézségekből következik minden más – a párkapcsolati zavarok is, az emberi viszonyok bomlékonysága, a gyors átrendeződések. Bejön a papírforma: ha egyszer munkanélkülivé válik valaki, akkor szükségszerűen elveszíti vonzerejét – akár ennek az állításnak a bizonyítása is lehet a darab.

kk2.jpg

A színház ezzel a tavalyi h.ml.t. gondolatkörét is folytatja, és ebben segít, hogy a férfi főszereplő azonos. Fröhlich Kristófnak jól áll a már fiatalon kiábrándult férfi szerepe, akiben nemigen maradt idealizmusra való hajlam – állása elvesztése realistává teszi.

Van jelentősége, hogy kit látunk meg először és kivel: ugyan a két címszereplő már legelső jelenetükben összevész, mi mégis hosszan reménykedünk a kibékülésükben, és idő kell, mire elfogadjuk, hogy már nem tartozhatnak össze. Szép vagy nem szép, mégis jobban összeillik ez a Kasimir Ernával, akit Bohoczki Sára játszik. Ha jól megy minden, együtt többre mennek majd, mint korábbi szerelmükkel. (Vagy nem – meglehet, hogy épp olyan kevésre, de számít ez?) A férfiak közül Kasimir tűnik a legjobb választásnak, az egyetlen, akit el tudunk fogadni, a többiek egytől egyig taszítóak (színészileg jó lehetőséget jelentenek persze).

kk11.jpg

A társulat egyik új nyeresége, Sas Zoltán a kíméletlen Franz karakterét kapta, és teljes szívünkből „ellenszenvezünk” vele, szinte fellélegzünk, amikor lecsukják és végre nem bántalmazza Ernát. A két öregebb tekintélyszemély legalább kicsit vicces, bár ők is kártékonyak – Mertz Tibor és Ilyés Róbert láthatóan imádja játszani a két részeges nőcsábászt, akik a pénzükkel szereznek maguknak fiatal szeretőket. Chován Gábornak jó feladat a számító, gyáva Schörzinger, nem teszi vonzóvá, de el tudjuk fogadni az ő nézőpontját is.

kk7.jpg

Az előadás fekete térben zajlik (a színpad a lehető legnagyobbra van kibontva), amelyben Pető Kata jelmezei jól érvényesülnek, és erről – nem darabidegen elemként - azonnal a válság és a forráshiány jut eszünkbe. Rengeteg előadást láthattunk már fekete háttér előtt (egyetemi vizsgák és független előadások százait), és nem vagyok meggyőződve, hogy a látványtervező Antal Csaba ezt a díszletet találta volna ki egy fesztivál háttereként, ha nem köti meg a fantáziáját a költségvetés.

Ami szerencsés: éppen úgy, mint tavaly a Liliom esetén, egyetlen domináns díszletelem is hathatósan támogatja a produkciót nagyon sok játéklehetőséget biztosítva.

A zeppelin megfigyelése eleve központi téma a darabban, és így jó ötlet, hogy egy hatalmas mászóka lesz belőle. Hegymegi Máté fizikai színházi előadásokat rendez, így a legkevésbé sem meglepő, hogy a lányoknak ezúttal magassarkú cipőben kell a magasban mászkálni – ahogy az életben, az előadásban is nekik a nehezebb.

Soha nem mellékes, hogy éppen ki kivel mászik fel rá és meddig jut – nézőként érdemes erre figyelni. Karoline, azaz Hartai Petra az, aki a legtöbb időt tölti a magasban – ő a legbátrabb és a legtöbbet kockáztatja. Remélem, hogy sem neki, sem a kollégáinak nincs tériszonya… (Már csak emiatt is teljes szívünkből drukkolunk nekik, mert a leesés veszélye valódinak tűnik, nem csak a jelképek szintjén valósul meg.)

kk5.jpg

Az előadás másik nagy támogatója az élő zenekar (Torzszülöttek névvel - zenei vezető: Urbán Kristóf), és két énekesnővel, akik a történetben is szerepelnek. Koós Boglárka és Szőts Orsi jó páros, mindketten jól énekelnek, érezni köztük a kontrasztot és az összhangot is. Elhangzanak olyan slágerek is, amelyeknek semmi köze a német fesztiválhoz, viszont a szövegük üzenetnek is minősül, nemcsak hangulatkeltő elemek. (Vannak átfedések a tavalyi kecskeméti Három nővér-rel.) „Most élsz – jól vigyázz, hogy jól csináld” – a legtöbb színházi előadás erről szól, illetve kiemelten a „mert a legapróbb hibád megbosszulja önmagát” sorról – ez nagy tanulsága a Karoline és Kasimir c. előadásnak is. De persze Máté Péter helyett az Odüsszeiából is ide lehetne citálni – „az önnön buta vétkeikért odavesztek a társak” kitételt, amelyet annyian tudnak kívülről, hiszen jellemzően a kötelezően megtanulandó első tíz sorból való. Hiába tudjuk mindezt, valahogy mégsem vesszük eléggé komolyan, csak nem sikerül kellő körültekintéssel élni.

kk9.jpg

Az előadásban a legkedvesebb karakterünket kísérjük végig, látjuk, ahogy öntudatosan, saját szépségéből merítve erőt mégis tönkremegy, és nem nyugszunk le, amikor végül elsötétül a színpad. Lehet, hogy áldozat-hibáztatás, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt, hogy akármilyenek is a körülmények, nem elhanyagolható Karoline „önrésze” saját tragédiájában. (Hasonlóan működünk mi is?) De ha nem így nézzük, hanem kizárólag a korszakot okoljuk, az nem javít a helyzeten: ez esetben az ember annyira kiszolgáltatott, hogy még csak nem is saját döntései okozzák a vesztét, azaz felesleges küzdeni.

Lehet választani, hogy szeretnénk.

kk4.jpg

PS. A fotókat Borovi Dániel készítette és a színház Facebook oldaláról használtam fel őket.

Címkék: Budaörs Bohoczki Sára Kasimir és Karoline Pető Kata Chován Gábor Takács Kati Mertz Tibor Antal Csaba Hegymegi Máté Ilyés Róbert Hartai Petra Zsigó Anna Fröhlich Kristóf Koós Boglárka Szőts Orsi Sas Zoltán Urbán Kristóf

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr818735886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása