Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) opera (26) Opera (635) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Megrázó, de gyönyörű előadás Paczolay Béla rendezése a Víg Házi Színpadán, Kiss Mari, Balázsovits Edit és Márkus Luca együttese pedig „nagyszerű összeállítás” – hosszan fogunk rájuk emlékezni. Remélhetőleg még sok évig műsoron marad.

Mindenki nézze meg, aki nem felhőtlen szórakozást keres, viszont szereti az intenzív színházi élményeket, és nem riad meg egy valóban megtörtént tragédiákat egybefoglaló kortárs történettől sem.

rlborito.jpg

Jó csillagzat alatt született ez a regényadaptáció Durica Katarina könyvéből, és három évvel a bemutató után már kevés jelentősége van annak, hogy eredetileg 2021 márciusában a Covid miatt csak közvetítve lehetett a nézők elé tárni. (Az első élő előadás csak fél év csúszással, október 8-án történhetett meg a Házi Színpadon.) Azóta a 71.alkalom volt ez a hétfői, most is teltházas, ahogy minden alkalommal, és a következő négy estére is elfogytak előre a jegyek, így aki érdeklődik, annak a januári jegyértékesítés első óráiban azonnal döntenie kell.

rl1.jpg

Féltem, hogy az előadás nagyon megrázó lesz még így is, hogy a regény minden fordulatára emlékeztem. (Nem is tévedtem, egy ideig még álldogáltam a lépcsőházban, nem tudtam azonnal el se indulni.) Augusztus vége óta készültem erre az estére, a szerző minden további regényének elolvasásával is. Számomra éppen ez a könyv, „A rendes lányok” tűnik az eddigi legjobbnak, a szerkesztése miatt is, amelyet az előadás nagyon jól vissza tud adni.

Három különböző életkorú és helyzetű nő emlékezik vissza ugyanarra az időszakra, fejezetenként más-más monologizál. Van néhány esemény, amelyre így három szemszögből is rálátunk, de természetesen van néhány olyan részlet is, amelyik csak az egyik nő számára fontos. Kovács Krisztina dramaturg, az adaptáció készítője jó érzékkel távolította el azokat az epizódokat, amelyek nem feltétlenül lényegesek, és ezzel elérte, hogy a feszültség a teljes előadás alatt fokozatosan növekedett. Nincsenek üresjáratok, és a három színésznő végig le tud minket kötni a felváltva elmondott monológjaikkal. Néha főznek egy teát, átöltöznek, de ez mind csak mellékesen történik – a visszaemlékezés válik igazán fontossá. Nagy fegyvertény, hogy ez ugyan szószínház, de mégsem unatkozunk.

rl11.jpg

Az előadás megnézéséhez jó előkészítés volt a többi regény elolvasása is, amelyekben szintén fellelhetőek önéletrajzi vonatkozások. Mindegyik szól a szlovákiai magyar nők nehézségeiről, még akkor is, ha éppen Afrikában játszódik. A kisebbségi lét nehézségei mellett a párkapcsolati krízishelyzetek állnak a középpontban, amelyek bárki mást is érinthetnek. Durica Katarina műveiben nagyon sok nehéz sorsú, szenvedő női fő- és mellékszereplővel találkozunk, akiknek kemény és örömtelen élet adatik a dunaszerdahelyi maffia erőszakos tevékenysége nélkül is.

rl4.jpg

Az előadás nagy erőssége, hogy érezteti a szereplők életének alapvető nehézségeit is, és nem idealizálja őket: teljesen átlagos, hozzánk hasonló hétköznapi emberek, éppen ezért kerülünk közel hozzájuk.

Együtt tudunk menni mind a gimnazista lánnyal, a fodrásznővel és a nyugdíjas anyával is a Házi Színpad apró terében. Khell Csörsz lakásbelsője ugyancsak a közelségről szól: visszahozza nekünk a még nem is olyan távoli kilencvenes éveket, a tárgyak ismerősek, éppen úgy, mint a színésznőkre adott ruhák is (jelmeztervező: Lisztopád Krisztina).

Nagyon erős, és a regény szerkezetéhez illeszkedő rendezői megoldásnak éreztem, hogy a három színésznő eleinte egymástól teljesen függetlenül létezik a színpad tereiben, és akkor sem néznek egymásra, ha netán egymás mellé ülnek a kanapéra, így az előadás tetőpontjához közeledve minden egymásra nézésük lényegessé válik, és egyre többször érezhetjük azt, hogy mintha most már tényleg kapcsolódnának. A három színésznő az előadás elején szinte egymás szájából veszi ki a szót, aztán mintha a feszültség fokozódásával egyszerre lassítanának. Az, amiről beszélnek nem jelenik meg a színpadon, elbeszélésük nyomán ugyanúgy el kell képzelnünk az eseményeket, mint amikor a könyvet olvassuk. Az egész leginkább arra emlékeztet, mint amikor egy ismerős mond el nekünk egy vele kapcsolatos eseményt.

rl6.jpg

A rendezőt és a dramaturgot egyaránt dicséri, hogy sikerül egyensúlyba hozni hármukat, együtt még erősebben hatnak ránk, mint külön-külön. Feltehetően minden néző már többször találkozott velük korábban, de így együtt csak most léptek először színpadra. Kiss Mari mögött hosszú pálya van, nekem is több emblematikus élményem fűződik hozzá (itt most vendég). Balázsovits Editet is számos főszerepben láthattuk (2018-ban tért vissza a Vígbe), jelenleg további hétféle előadásban játszik, így aki most lett kíváncsi rá, az tud miből választani. Ugyanez fokozottan igaz Márkus Lucára (13-féle szerepben 37 este lép fel még idén!), aki csak négy éve van a pályán (és ebben a két Covid-leállás is benne volt), mégis három díjat kapott már. Ebben az előadásban különösen megfogott játékának természetessége, elhittem, hogy egy, a dolgozataira rendesen készülő lány, aki már kicsit bele is fásult a hétköznapok egyhangúságába, és nem lát maga előtt semmilyen kilépési lehetőséget ebből. Vele még akkor is mélyen együtt tudnánk érezni, ha csak a még éppen megúszott diszkós incidensről számolna be. Monológja az előadás legsűrűbb csöndjét hozza létre.

rl5.jpg

Az előadás kikapcsol, mert garantáltan elvonja a figyelmünket saját pillanatnyi problémáinkról, visszavisz a 90-es évekbe, Dunaszerdahelyre. Kizárólag a szereplők sorsa válik fontossá másfél órára, még akkor is, ha lesz néhány mozzanat, amelyik túlságosan is ismerős és esetleg mégis párhuzamot tudunk vonni a saját életünkkel. (A színházi élmény nézőfüggő, nem lehet eléggé hangsúlyozni – ezúttal fokozottan igaz ez.)

Aki jelenleg úgy érzi, hogy túlságosan szürke és eseménytelen hétköznapokat él meg, azoknak különösen ajánlható: szinte biztos, hogy a többség a „de még mennyivel rosszabb is lehetne” érzéssel fog távozni, remélhetőleg hálásan azért, hogy vele a színdarabban említettekhez hasonló események mindeddig nem történtek meg. Közben azért a „bármi megeshet” szintén eszünkbe jut. Az, hogy „de milyen jók ezek a színészek!” – csak ezután merül fel...

rlutolso.jpg

PS.Fotók: Gordon Eszter /Vígszínház Facebook oldala és honlapja

Címkék: Vígszínház Kiss Mari Balázsovits Edit Lisztopád Krisztina Khell Csörsz Paczolay Béla Kovács Krisztina Márkus Luca A rendes lányok csendben sírnak Házi színpad

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1318715830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása