Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (82) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (96) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (34) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bábszínház (35) Bagossy Levente (23) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (35) Bálint András (23) Balsai Móni (27) Bányai Kelemen Barna (26) Bán Bálint (26) Bán János (20) Baráth Emőke (24) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (55) Benedek Mari (65) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (32) BFZ (35) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (21) Bretz Gábor (88) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (30) Centrál Színház (38) Chován Gábor (23) Csákányi Eszter (25) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (33) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (41) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (24) Erdős Attila (25) Erkel Színház (148) Évadértékelés (43) Fábián Péter (22) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Ádám (20) Fekete Anna (22) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (27) Ficza István (22) Ficzere Béla (20) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (30) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (32) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (38) Fullajtár Andrea (38) Gábor Géza (90) Gálffi László (26) Gál Erika (52) Gazsó György (21) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (21) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (21) Gyulay Eszter (26) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (24) Hegedűs D. Géza (31) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (21) Hevesi László (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (22) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (33) Horváth István (42) Ilyés Róbert (22) Izsák Lili (26) Járó Zsuzsa (21) Jordán Adél (27) Jordán Tamás (24) Jurányi (85) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (27) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (47) Kálmán Péter (41) Kálnay Zsófia (56) Kamra (42) Kardos Róbert (21) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (46) Kaszás Gergő (22) Katona (130) Katona László (33) Kékszakállú (69) Kerekes Éva (31) Keresztes Tamás (34) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (40) Kolibri Színház (26) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (27) Kovács Lehel (23) Kovalik (31) Kováts Adél (27) Kulka János (22) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (22) László Zsolt (43) Lengyel Benjámin (22) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (28) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (36) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (104) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (33) Mészáros Blanka (26) Mészáros Máté (25) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (33) Molnár Anna (23) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (44) Mucsi Zoltán (50) Müpa (118) Nagypál Gábor (31) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (38) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) Ónodi Eszter (20) Opera (635) opera (26) Operakaland (44) Operettszínház (20) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (107) Ötvös András (23) Őze Áron (28) Palerdi András (46) Pálmai Anna (33) Pálos Hanna (28) Pál András (50) Pasztircsák Polina (35) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (63) Pesti Színház (26) Pető Kata (33) Pinceszínház (27) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (26) Porogi Ádám (31) Purcell Kórus (25) Puskás Tamás (24) Rába Roland (25) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (59) Rajkai Zoltán (22) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (33) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (76) RS9 (29) Rujder Vivien (33) Rusznák András (21) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (36) Schneider Zoltán (36) Schöck Atala (57) Sebestyén Miklós (24) Sodró Eliza (26) Spinoza (21) Spolarics Andrea (22) Stohl András (35) Stúdió K (22) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Kimmel Tamás (20) Szabó Máté (53) Szacsvay László (25) Szakács Györgyi (21) Szamosi Zsófia (25) Szántó Balázs (20) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (28) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (47) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (28) Szilágyi Csenge (20) Szirtes Ági (31) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Kati (20) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (29) Tamási Zoltán (26) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (37) Thália (105) Thuróczy Szabolcs (27) Tihanyi Ildikó (20) Török Tamara (28) Tóth Zsófia (22) Udvaros Dorottya (21) Ullmann Mónika (23) Ungár Júlia (21) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (30) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (35) Vida Péter (24) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (26) Vígszínház (60) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (34) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (57) Znamenák István (42) Zöldi Gergely (21) Zsótér Sándor (82) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Az 1985 óta vezetett nyilvántartásom szerint összesen 134 vizsgaelőadást láttam az SzFE épületeiben, amelyek közül 68-ról van blogbejegyzésem (2013-tól kezdődően). Sok-e vagy kevés, ez viszonylagos, de nekem a hely hiányozni fog. Sőt, már évek óta hiányzik, és rossz érzés, hogy már nem tudom az ötödéves színészek többségének nevét, ahogy régebben – korábban (két és fél év alatt) a rossz névmemóriám ellenére is sikerült mindenkit beazonosítanom, mire diplomát kaptak. Az épület sorsától függetlenül, a pálya legszéléről nézve nem érzem megnyugtatónak az éppen most színészi pályára lépők helyzetét, de nagyon drukkolok nekik továbbra is.

Az Ódry nagyszínpadán tartott legutolsó előadásra elmentem, hogy nyomot hagyjak a bezárás estjének.

cab9.jpg

A részleges lebontásra kerülő épület 1959 óta volt a hazai színészképzés első számú bázisa, és már évtizedek óta ráfért volna az alapos felújítás. Jelenleg az egykor itt álló templom visszaépítésére törekszenek. (ld. utóirat) Már húsz éve is minimális forrás volt a vizsgák látványvilágának megtervezésére, a fiatal tervezők viszont ennek köszönhetően is nagyon kreatívvá váltak, megszokták, hogyan kell nulla forintból díszletet készíteni. (Legalább zökkenőmentesen beállhattak a független szférába dolgozni, ahol mindig minimális összegből kellett gazdálkodni már húsz évvel ezelőtt is, amikor – 2024-ből visszanézve – jelentősen jobb volt a helyzet.) Talán a forráshiány is oka lehetett, hogy már az intézmény átalakítása előtt is több vizsgát tartottak mindenféle próbatermekben és a Padláson is, mint éppen a színjátszásra kialakított nagyszínpadon.

cab2.jpg

Ezen az utolsó estén, amely ráadásul a választások estéje is volt, tele lett a nagy nézőtér, ahol a légkondicionálás hiánya miatt szinte kibírhatatlannak tűnő fülledtségben kezdődött el az előadás. Ezt a kedvezőtlen helyzetet a játszók mégis legyőzték: sikeresen magukra terelték a figyelmünket – én később már egyáltalán nem is gondoltam a melegre.

Az épülettől való végső búcsúhoz nagyon alkalmas választás volt a Cabaret, a túlságosan szabadszájú és szabad szellemű berlini Kit Kat klub bezárásáról szóló Kander-Ebb musical, amelyet ráadásul Magyarországon legelőször 1976 áprilisában éppen itt, az Ódry Színpadon mutattak be Szinetár Miklós rendezésében – nem volt túl nehéz az áthallást megtalálni. Az előadás nagyvonalakban megtartotta az eredeti mű felépítését, bár egyes szereplők karakterén szükségszerűen változtatott a diákok életkorához igazodva. (Egy fiatal színésznövendéknek valóban testhezállóbb a saját helyzetét kilátástalannak érző egyetemi hallgatót játszani, mint nyugdíjast.)

cab4.jpg

A jelenleg negyedéves, Horváth Csaba-osztályba járó Csáki Benedek rendezte az előadást, amelynek a bemutatója a debreceni Odeon Színházban volt. A produkcióban a fiatal rendező öt művészeti egyetem diákjait fogta össze, hogy bizonyítsa a cél a művészetben mindig közös. „Az előadást a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színházrendező fizikai színházi koreográfus osztályának hallgatói (osztályfőnökök: Horváth Csaba, Rába Roland), a Freeszfe Egyesület, a Magyar Táncművészeti Egyetem, a Pesti Magyar Színiakadémia, a Debreceni Egyetem, valamint a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karának hallgatói közösen állították színpadra.” Ez a példátlanul széleskörű összefogás nem maradhat ki, ezért is vettem át Jármi Bence cikkéből a konkrét adatokat, aki nemcsak a debreceni bemutatót elemezte, de az alkotók korábbi munkáira is kitért.

cab3.jpg

A Cabaret jól szállítható: kevés a kellék, a bútor, a kivetítés a legfőbb látványeszköz, így jó esélye van arra, hogy sok helyen eljátszható lesz még a későbbiekben is, amennyiben az egyeztetés nehézségeit sikerülhet áthidalni. Az alkotói csapat tagjai ne maradjanak említés nélkül: Schuller Vladimir (LED tervezés), Baditz Dávid (világítás), Fábián Eszter (jelmezek), Nánási Barnabás (hangosítás), Szép András (korrepetitor), Glávits Bence, Tátrai Réka (koreográfia), akiket Molnár Kata rendezőasszisztens segített.

Már csak kényszerűségből is színészközpontú az előadás, amely jó lehetőséget ad a zenei betéteknek köszönhetően annak a megmutatására is, hogy a résztvevőknek mennyire állnak jól a zenés színházi feladatok. Szereplők voltak: Ferenczy-Nagy Boglárka, Polák Ferenc, Andrassew Milos Fülöp, Jókai Ági, Varga Levente, Bognár Bence, Kiss Nikolett, Badics Natasa, Kiss Liliána Melody, Tátrai Réka, Albert Rea, Somlyai Kata, Jármi Szófia, Oláh Béla, Glávits Bence, Borka Zsombor, Sárdi Benjámin.

cab6.jpg

Aki évek óta néz vizsgákat, már tudhatja, hogy vannak kirobbanó tehetségek, de nagyon sokan csak évek múlva érnek be igazán. Emiatt lenne igazán fontos, hogy a még nem kész színészek is minél több lehetőséget kapjanak még a pálya elején, legyen elég független csapat, ahol elő lehet készülni a későbbi nagy feladatokra. Ezt az előadást nézve nem tudtam elvonatkoztatni a szereplőkre váró jövő bizonytalanságától – nem kizárt, hogy ennek a generációnak már muszáj elfogadnia, hogy tisztán színészi munkákból már nem mindenki tud majd megélni. (Ha már a Nemzeti Színház és az Opera is azt emlegeti, hogy nem kapják meg a szükséges támogatást és kényszerintézkedésekre van szükség már ott is a fennmaradáshoz, ez már feltétlenül intő jel.)

cab8.jpg

Ebben az előadásban nagyon kiugrott a női főszerepet játszó Ferenczy-Nagy Boglárka, aki az előadás dramaturgja is volt. Elérte, hogy aggódni kezdjünk a sorsáért, és őt nézve nem merült fel, hogy korábban ki mindenkit láttam már Sally szerepében. A démonikus konferanszié ugyancsak egy nézésre megjegyezhetővé vált. Biró Kristófot a 6Szín A csoport c. előadásából is már ismerhettük, de másnap jó szerencsém a Pekingi ősz c. előadáson is összehozott vele – a hosszan halogatott előadás megtekintését nem is időzíthettem volna jobb időpontra.

cab7.jpg

Sok további szereplőt is lehetne külön emlegetni, nyilvánvalóan nézőfüggő volt, hogy kinek melyik további karakter ragadta meg eléggé a figyelmét. Nekem a csapat együtt vált fontossá, és drukkolok nekik, hogy még többször kapjanak esélyt az előadás eljátszásához. Ha az épületet le is bontják, a fiatal színészeket ez még nem kell, hogy megállítsa, hogy ellenszélben vagy támogatások nélkül is dolgozzanak. („A falak ereje nem a kövekben vagyon…”)

PS. Ami pedig az épületet illeti, maradhat bennünk kétség, hogy melyik az a korábbi állapot Budapesten, amelynek a visszaállítása reális cél lehet, bár minden erőfeszítés hiábavaló, „vissza nem foly az időnek árja…”- Amennyiben egy 1959 előtti állapot visszaépítésére törekszenek azok, akik döntési helyzetben vannak, elkezdhetünk bizakodni, hogy előbb-utóbb a Blahánál a metró miatt lebontott egykori Népszínház (akkor épp Nemzeti) is visszaépülhet, sőt ezen a nyomvonalon haladva, szükségszerű lenne az eredeti Nemzeti Színház visszaépítése is az Astóriánál, hiszen a jelenleg a Burger Kingnek helyet adó irodaépület egy olyan telekre épült, amelyet még Grassalkovich Antal herceg adományozott a fővárosnak, kikötve, hogy csak színház állhat e helyen. (A Nemzeti itt működött a leghosszabb ideig, 1837-1908 között, majd később tűzvédelmi okokra hivatkozva nem felújították, hanem lebontották.) A visszaépítendő épületek felsorolását még lehetne folytatni gondolatban, de akár kommentben is.

Az Ódryt bezárták, állítólag a templom visszaépítésre irányuló munkálatok még nyáron megkezdődnek. Reménykedjünk, hogy gyorsan találnak megfelelő és bármikor használható helyet az egyetemi vizsgák számára is.

cab10.jpg

PS.2. Kuttner Ádám fotózta az előadást.

Címkék: Debreceni Egyetem Rába Roland Kabaré Horváth Csaba SZFE Ódry Színpad Pesti Magyar Színiakadémia Szép András Jókai Ági Magyar Táncművészeti Egyetem Freeszfe Polák Ferenc Kiss Nikolett Oláh Béla Biró Kristóf Molnár Kata Ferenczy-Nagy Boglárka Csáki Benedek Odeon Színház Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kara Schuller Vladimir Baditz Dávid Fábián Eszter Nánási Barnabás Glávits Bence Tátrai Réka Andrassew Milos Fülöp Varga Levente Bognár Bence Badics Natasa Kiss Liliána Melody Albert Rea Somlyai Kata Jármi Szófia Borka Zsombor Sárdi Benjámin

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8218435215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása