Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (22) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (43) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (20) Horváth Csaba (32) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (54) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (23) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (117) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (35) Ódry Színpad (68) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (31) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (53) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (49) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A Sam létrehozásának célja egyértelműen az volt, hogy segítsen a kiskamaszoknak a szülők válásának feldolgozásában, és a két legfontosabb üzenetet eljuttassa hozzájuk biztatásként: nem az ő hibájukból szakad szét a család, és a szülők kudarcából nem következik automatikusan az, hogy nekik sem fog sikerülni később kiegyensúlyozott családi életet élni.

sam8.jpgAlexics Rita - Tisza Bea - Fehér Dániel - Bodnár Zoltán - Krausz Gábor

Maria Wojtyszko története Samről és szüleiről tanmese, amely nem is rejti véka alá, hogy kétdimenziósak a szereplők – a Csiszér Csilla Viola által tervezett leleményes díszletben is sok a rajzolt elem (a jelmezein is), Gyevi-Bíró Eszter rendezése Eck Attila dramaturg közreműködésével nem is akarja azt sugallani, hogy éppen ilyen egyszerű a valóság. A nézőtéren ülő mindenkori kb. harminc általános iskolás családi helyzete között hatalmas különbségek lehetnek, és remélhetőleg a többség számára a világ nagyjából biztonságos helynek tűnik, és nem érzik úgy, hogy egy az egyben róluk szólnak a látottak. A kisebbség viszont ebben az életkorban már biztosan átélte azt, amit a kísérő felnőttek biztosan: nem úgy működnek a dolgok, sőt a családi közösség és mi magunk sem, ahogy az ideális lenne.

sam3.jpg

Az emberek folyamatosan változnak, „szétfejlődnek”, a többség nem is monogám alkat, az öregedéstől való félelem, a megszokásból következő unalom könnyedén szétrobbanthat kapcsolatokat (és még sorolhatnánk további okokat is). Nem minden pár tud alkalmazkodni a gyerek születésekor kialakuló új helyzethez, amely a legtöbb esetben nem egyforma mértékben kényszeríti alkalmazkodásra a szülőket. Ha maga a gyerek nem is tehet róla, hogy a szülei válnak, sok esetben közvetve mégis erről van szó. Mire kiskamasszá növekednek, addigra a szülők várhatóan épp a negyvenes éveik közepére érve már épp belefáradtak a napi rutinba, és hajlamosak inkább mindent újrakezdeni, mint a régi kapcsolat felélénkítésébe energiát fektetni.

De ez az előadás NEM ennek a folyamatnak a szinte törvényszerű bekövetkezésére teszi a hangsúlyt, sőt azt sem emeli ki, hogy ugyan a gyereknek megvan az esélye, hogy az ő későbbi családja majd ne essen szét, de jóval kevesebb… Nagyon gyakran elhangzik, és feltehetően igaz is, hogy jellemzően azt a családi modellt követjük, akár ösztönösen, akár tudatosan, amit örököltünk. Jelentősen nagyobb eséllyel fog elválni az, akinek ezt már a szülei is megtették, viszont legalább már azt is biztosan tudja, hogy van élet az újrarendeződés után is, és lehet, hogy a későbbi párkapcsolataiban majd több türelemmel neveli a későbbi utódait.

sam2.jpg

Ugyan Sam és válófélben lévő szüleinek esete különösebb illúziókat mégsem ültet el a nézőben, segíthet a felkészülésben erre a speciális helyzetre. Remélhetőleg a részvevő osztály számára biztosított drámafoglalkozás az előadás után kellő hangsúlyt fektet arra a tényre, hogy az általános iskolások még időben vannak ahhoz, hogy jól csinálják. Ha tudatosítják magukban, hogy bármilyen kapcsolat életben tartása figyelmet, energiát, jó kommunikációt igényel, akkor lehet, hogy lehetnek a szüleiknél sikeresebbek is. Egy szeretetkapcsolat éppen úgy hal el, mint egy növény, ha nem kap tápanyagot - mindkét félnek gondoznia kell.

sam4.jpgSam és a hörcsög (1.)

Ennek és a Kolibri Pince összes további bemutatott ifjúsági előadásának azért is van létjogosultsága, mert nálunk nincs „Felkészülés a családi életre” óra és tankönyv - a lengyeleknél van a darab tanúsága szerint. Ahogy megtudjuk, egy ilyen kötelező tantárgy se segít sokat a gyerekeknek abban, hogy a problémáikat fel tudják dolgozni – ez sem vigasztalhat minket. (Az osztályfőnöki órákon sem valószínű, hogy a nagy létszámok mellett ilyen kérdésekről lehetne őszintén és részletekbe menően beszélgetni. Talán az a legtöbb, amit egy tanár megtehet, hogy egy ilyen előadásra elviszi a tanítványait.)

sam6.jpgSam és a hörcsög (2.)

A Kolibri előadását egyértelműen a főszereplő Sam, Fehér Dániel viszi, az válik a legfontosabbá számunkra, hogy vele mi történik - könnyen megszeretjük. A darab ugyan mutat megértést a szülők iránt is, látjuk, hogy miként történt meg esetükben a „szétfejlődés”, hogyan érvényesültek az idő múlásával egyre jobban a családfő igényei (a fiatal lányok társasága iránt), és miként erősítette ezt meg az anya igénytelensége (saját öltözködésével kapcsolatban), és vezetett ez a két banális, ámde gyakori ok a váláshoz, de most akkor sem miattuk izgulunk, vélhetően tudják, mit csinálnak. Látunk többféle forgatókönyvet a történet alakulására, megvalósulhatna akár az is, hogy az otthon visszarendeződik, de kapunk egy sokkal valószerűbb (bár még mindig optimista) véget: mindkét szülő boldog lesz egy új párral, és így Sam helyzete is rendeződhet, úgyhogy akár happy endnek is érezhetjük.

sam5.jpg

A történetben minden színész - Sam és a szerelmét játszó Nyirkó Krisztina kivételével - sok szerepet játszik. A két kamasz most is nagyon rokonszenves, és akármilyen tanmese ízű is a történet, elérik, hogy belefájduljon a szívünk a sorsuk láttán – az előadás végére már igazi ismerősnek érezzük őket.

A színészek váltásai nagy gyorsasággal bonyolódnak, ami már csak azért sem csoda, mert a bemutató (2021. december) már több, mint két év eltelt, ez egy beérett előadás már. Megyes Melindát és Krausz Gábort elsősorban (hangszeren is játszó!) hörcsögként jegyeztem meg. (Alexics Rita játssza még váltásban a hörcsög egyik énjét.) Míg a szülők – Tisza Bea és Bodnár Zoltán – egy párból kétfelé szakadnak, a két színész egy hörcsög kétféle személyiségét testesítette meg, sok humorral. Lekötöttek és szórakoztattak minket, nem szenvedünk legalább az előadás nézése közben.

Erre a pozitív kisugárzású nyolcvan percre sokaknak nagy szüksége lehet, de az is igaz, hogy van benne kockázat, amennyiben egy gyereknek még túl friss válás-élménye van.

Előadásonként nagyjából 10 hely marad „külsősöknek”, így egy bátor szülő akár önállóan is elmehet a gyerekével a jellemzően 15h-kor kezdődő előadásra, hogy aztán egy közös fagylaltozás keretében megbeszélje a látottakat. A téma miatt az már túl naiv elképzelés lenne, hogy mindkét szülő együtt legyen jelen, a végén még az együttmaradás mellett döntenének

sam7.jpg

Ps. Április folyamán több ifjúsági előadást láttam, mint például a Kék órák-at szintén a Kolibri Pincében, illetve a Krabat-ot a Bábszínházban. Utóbbi szintén a 12+-os korosztályt célozza, nem könnyű témában, de nem haszon nélkül. A Sam megtekintése után néhány nappal – amikor még ezt a bejegyzést javában formálgattam - a Krabat-hoz készült friss színházi társasjáték bemutatóján örömmel láttam viszont két kolibris színészt is, Fehér Dánielt és Megyes Melindát, akikkel nagyon kellemes volt civil mivoltukban is együtt lenni, nemcsak kisfiúként és hörcsögként tettek rám jó benyomást.

PS. A képek a színház Facebook-oldaláról származnak.

Címkék: Kolibri Alexics Rita Bodnár Zoltán Krausz Gábor Megyes Melinda Tisza Bea Fehér Dániel Kolibri Pince Nyirkó Krisztina Gyevi-Bíró Eszter Csiszér Csilla Viola Sam avagy felkészülés a családi életre Eck Attila

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1918401305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása