Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (90) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (38) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (21) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (29) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (35) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (24) Vígszínház (48) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (31) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Két hónap csúszással néztem meg a Prudencia Hart különös kivetkezésé-t, amelyről aztán kiderült, hogy olyan szerethető, mint amilyennek vártam a színlap alapján - sőt, kihagyhatatlan.  A rendező, Kovács D. Dániel igazán hálás helyzetbe hozta a Stúdió K teljes társulatát az előadás nézőivel együtt, a megtekintését ennél szívesebben már nem is tudnám ajánlani.

pru.jpgKovács Ildikó fotója 2024.05.07-én készült. (Ez az a kivételes alkalom, amikor a fotózás engedélyezett a nézőknek a teljes előadás közben.)

Érdemes időben érkezni a Stúdió K előterébe, ahol kezdődik az előadás, hogy kedvünkre való helyet válasszunk magunknak. Jó ez az előzetes ücsörgés is, esetleg közben még taktikai helyváltoztatásra is van mód (fal mellé fentre érdemes ülni!), bár az utolsó pillanatban beesők sem járhatnak igazán rosszul, hiszen az egész tér nagyon kicsi. Az előadás egyik előnye éppen az összezártság a színészekkel és a nézőtársakkal, ritka közösségi élmény.

A Stúdió K független színház, nagyon rászorul a támogatásra, ennek egy módja az adó 1%-ának felajánlásán túl az is, ha valaki náluk tölti az estét, fogyaszt, és ezért adományoz. Megérkezésünkkor a színészek felhívják erre a figyelmünket, sőt kapunk egy szellemesen megírt tájékoztatót, amelyen szerepelnek a javasolt összegek aszerint, hogy milyennek találtuk az esti élményt: felvillanyozónak, vagy alig jobbnak egy bolti sorbanállásnál.

pru4.jpg

A függetleneket sújtó forráshiány ezúttal is kihozza az alkotókból a kreativitást, a színészek csapatmunkájára építenek, amit az élő zene (amelyet szintén az előadók biztosítanak) és a világítás támogat. (Ebben az évadban egyre több olyan előadás készült (pl. BOJZ), amelyiknél a látvány szinte kizárólag fényhatásokból áll – ez most a kényszerű trend.) Még a jelmezekről is azt hihetnénk, hogy a színészek hozták be a saját holmijukat, éppen úgy, ahogy a XIX. század közepén a vándorszínészek tették.

Miután – utólag – elolvastam David Greig eredeti szövegét is (The Strange Undoing of Prudencia Hart), a rendező kreativitása még inkább kiviláglott. A párbeszédekkel tarkított narrációt akár egy-három ember is előadhatná, ezúttal nyolc színész mesél nekünk – mi pedig nagyon szeretjük a mesét.

A történetben egy 28 éves skót ballada-kutató, aki a "pokol topográfiájáról" írt tanulmányt – maga Prudencia Hart – egy tudományos konferencia után megtapasztalhatta a természetfeletti (alatti) valóságosságát saját pokolra szállásával a téli napforduló éjszakáján. Megkapta, amire vágyott – esélyt a bepillantásra -, évszázadokig olvasgathatott eredeti kéziratokat. Az igazi kutató soha nem áll le, mindennél fontosabb a kutatási területe. (Érezzük a szerző önironikus hozzáállását a bölcsészléthez, Prudencia Hart többször is szorgalmazza egy katalógus elkészítését még a pokolban is…) Később azt is megfigyelhetjük, hogy évezredek alatt miként hullámzik a főszereplő kedélyállapota - ahogy a mienk is akár egy nap/hét/év leforgása alatt. Némi vigasz, hogy ebben a közegben egy szenvedélyes szerelem sem két évig tart, mint ahogy azt tipikusnak vélik, hanem évszázadokig.

pru1.jpg

Pallagi Melitta nagyon szerethetően azonosul a címszereplővel, aki a határmenti balladák tanulmányozására tette fel az életét. Néha saját magáról is egyes szám harmadik személyben beszél, amelyben érezni az önelemzés gesztusát is, mi pedig az első pillanattól drukkolunk neki. (Három nappal azelőtt láttam az Utazás az éjszakában c. produkcióban, évekkel korábban Heilbronni Katicaként zártam a szívembe, most mégis elhittem neki, hogy ő maga Prudencia, aki belemerül a kéziratokba és az éjszakai táncházas partykba egyaránt.)

Mindenki más több karaktert játszik. A két kiemelten fontos férfi szereplő egyike, Lovas Dániel azonnal az elejétől a látókörünkbe kerül Prudencia riválisaként, aki számára a futballszurkolói-rigmusok tanulmányozása nem élet-halál kérdése, inkább megélhetési munkának látszik. Végig a lány szemével nézzük, eleinte idegenkedve, de később még így is megszeretjük.

Nagypál Gáborról viszont sokáig azt hihetjük, hogy ebben az előadásban csak kisebb szerepe lesz. Aki miatta ment, még az is lehet, hogy az első félidőben kicsit kezd aggódni, de feleslegesen, mert jön a fordulat: az előadás a közepe táján - ideiglenesen - kétszereplőssé válik.

pru6.jpg

Aki azt hallotta - ahogy én is -, hogy ez egy „vándorló előadás”, mint a Peer Gynt, azoknak egy pontosítás: a színház előterében kezdünk, majd még az első részben jön egy (nagyon jól megoldott és hatásos) helyszínváltás, a másodikban pedig a részben átrendezett előtérben folytatódnak az események. Lesz, aki visszaülhet a helyére, lesz, aki nem.

A már említett három színész játéka nagyon emlékezetes, és a többiek is igazán jók (narrátorként, illetve zenészként). Nyakó Júlia aránylag sok időt tölt a pultnál, végig velünk együtt drukkolva Prudenciának, ő sem téveszthető szem elől az előadás során.

Spilák Lajost évtizedek óta mindenféle előadás néha egyszemélyes zenei háttereként tartjuk számon, most Szabó-Sipos Ágoston zenei vezető (egyben szereplő) és alkalmanként a többi színész együttműködésével alapozza meg a hajnalig tartó skót popos-táncházas buli hangulatát.

Rajta kívül sok narrációs szöveg jut Samudovszky Adriannak is és több kisebb szerep, Homonnai Katalin szintén több figurát kelt életre és még zenél is.

pru3.jpg

Az előadás zenei világa nagyon eklektikus, köszönhetően a fordító által eszközölt változtatásoknak is.  Az előadásban ezen túl „kreatív hangadás” érvényesül: minden hasznosul, amit a helyszín biztosítani tud, még a kávéfőzőgép is.

Závada Péter szövege szellemes, hol rímbe szedett, hol prózai, a beszélt és az irodalmi nyelvet keveri, gyakran üdítően meglepő mondatokban. Kicserélte a skót utalások egy részét magyar vonatkozásúakra anélkül, hogy a darab helyszínét és szereplőit megváltoztatta volna. A kettős hatásban egzotikusnak számíthat, de egyben magyar provincionalizmusnak is érződhet a skót "határmentiség". (Fogalmam sincs, hogy nálunk vannak-e a leírthoz hasonló popzenés táncházak, de az előadás hatására még ezt is el lehet képzelni.)

A stúdiószínházi előadásokat szeretem a legjobban, ahol karnyújtásnyira vannak a színészek, de ezen túl is elgondolkodtam azon, mi fogott meg engem ennyire ebben az előadásban, a közösségi élményen túl. (Prudencia, I can`t get you out of my head / jut eszembe azóta is...)

pru5.jpg

Nagyon jól tudtam azonosulni a címszereplővel, aki „a nagy többséggel nem pendít meg közös húrt”, és elsősorban megfigyelő, nem pedig résztvevő, akit ezen a „spontán, színes, katartikus” éjszakán kibillentenek a megszokott életritmusából, kénytelen lesz „belelendülni”, nem maradhat örökre a partvonalon. Ugyan egyszerre körültekintő-mérlegelő (mint a nevéből is kitűnik) és szenvedélyes kutató, a személyiségében rejlő ellentétek mozgatják, mégsem tud tartósan kapcsolódni senkihez. A többiek sem, csakhogy ő ezzel tisztában is van, mi pedig emiatt közelebb érezhetjük magunkhoz.  Az „egyedül vagyunk” alapélmény átélhető, az előadás lezárása pedig katartikus – paradox módon még a negatív szereplőkhöz is sikerül közel kerülni. Az ilyen előadások teszik könnyebbé a hétköznapokat, ám aki eddig lemaradt, az most már hónapokat várhat, hogy majd ősszel jegyhez jusson.  (A rákészülés is az élmény része - én is előre gondoltam arra, hogy ugyan milyen is lehet, teljes két hónapon keresztül...)

A történetnek van egy plusz tanulsága: igaz, hogy így sem olyan jó nekünk, de lehetne még mindig sokkal rosszabb. Amíg minden nehézség ellenére is létrejöhetnek ilyen előadások, addig ne panaszkodjunk!

pru7.jpg

ps.1. HF: aki készülni akar, gyűjthet rémálmokat előre, szükség lesz rájuk. – Az előadás másnapján egy repülő kitömött fekete macskával álmodtam, illetve csak erre emlékeztem vissza, de ennél lehet, hogy sokkal izgalmasabbakat is tudtok mondani.

pru9.jpg

PS.2. Az előadást „kocsmaszínház”-nak minősítik. Közben a pulthoz lehet lépni és rendelni, de annyira lekötnek minket az események, hogy senki nem tenné ezt meg. Az este a közösen eltöltött időről is szól, ahogy persze a „rendes” színházi előadások is, de most ez fokozottabban igaz. Furcsa véletlen volt, hogy épp az általam látott előadáson nézőként megjelent néhány bábszínházi művész is, akiket a Krabat-ban éppen előző este láttam játszani (még a mágikus Fekete Malom-témát is közelinek éreztem ehhez az ördögi éjszakához) és ebben az oldott hangulatú közegben – a szünetben - nekik is gratuláltam.

PS.3. A képek a színház FB-oldaláról származnak, Dömölky Dániel munkái.

Címkék: Závada Péter Nagypál Gábor Stúdió K Nyakó Júlia Spilák Lajos Homonnai Katalin Lovas Dániel Kovács D. Dániel Pallagi Melitta Samudovszky Adrián Szabó Sipos Ágoston Prudencia Hart különös kivetkezése

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr5018398179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása