Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (55) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (93) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (27) Átrium (50) Bagossy Levente (20) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balázs Andrea (20) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (34) Bálint András (21) Balsai Móni (24) Bányai Kelemen Barna (25) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (31) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (87) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (36) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (23) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (47) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (27) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (39) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (23) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (40) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (22) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (87) Fischer Ádám (29) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (64) Fodor Gabriella (33) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (36) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (52) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (47) Gyabronka József (20) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (44) Hajduk Károly (20) Hartai Petra (21) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (30) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horesnyi Balázs (20) Horti Lilla (21) Horváth Csaba (32) Horváth István (41) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (74) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (24) Kálmándy Mihály (42) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (40) Kálnay Zsófia (55) Kamra (40) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (44) Kaszás Gergő (21) Katona (124) Katona László (32) Kékszakállú (68) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (32) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (38) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (46) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (24) Kovács István (55) Kovács János (22) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (21) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (22) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (40) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (35) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (48) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (22) Miksch Adrienn (46) Miskolc (59) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (42) Mucsi Zoltán (46) Müpa (117) Nagypál Gábor (25) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (24) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (37) Ódry Színpad (68) opera (25) Opera (633) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (100) Ötvös András (23) Őze Áron (27) Palerdi András (45) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (27) Pál András (45) Pasztircsák Polina (34) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (22) Pető Kata (31) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (24) Rába Roland (24) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (32) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (75) RS9 (26) Rujder Vivien (30) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (31) Sándor Csaba (37) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (31) Schöck Atala (55) Sebestyén Miklós (23) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (33) Súgó (73) Sümegi Eszter (25) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (52) Szacsvay László (23) Szakács Györgyi (20) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (46) Szerekován János (30) SZFE (32) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (27) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (21) Tasnádi Bence (35) Thália (100) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (22) Ungár Júlia (20) Vajdai Vilmos (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (25) Vashegyi György (34) Vida Péter (23) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (25) Vígszínház (51) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (32) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Szeretek olyan előadásokat nézni, amikor egyértelmű, hogy a színészek jól érzik magukat játék közben, mert jó az anyag, jók a partnerek, sőt még a rendezői koncepció is támogató (legalábbis annak látszik egy kívülálló néző szemszögéből) és így szükségképpen a közönséget is megragadják a látottak. Az ilyen esték erősítenek meg abban, hogy jó döntés azt a néhány szabad órát, ami marad egy-egy munkanap végén, színházban tölteni.

Ezen a héten eddig két előadást is sikerült pótolnom, amelyektől felüdülést reméltem. Mindkettőt szívesen ajánlom. Jöjjenek először a hétfői Egerek.

egerek.jpg

Szavahihető ismerősöm említette: „felújították Budaörsön az Egereket, nagyon jó, nézd meg”. Van, akitől ennyi is elég ajánló, nem kell négyezer karakter hozzá. Ráadásul egy 2018-as rendezésről van szó - egy ötéves előadást csak akkor tart műsoron egy színház, ha fontosnak tartja maga is.

A 2018-as évszámból mindenki tudja már, hogy itt a „boldog békeidőkben” készült produkcióról van szó, amikor még szinte sose maradtak el előadások, és el se tudtuk képzelni, hogy egy teljes színházi leállás bekövetkezhet. Berzsenyi Bellaagh Ádám rendezése akkor koprodukcióban készült a Gózon Gyula Színházzal, így a szerepeken a két társulat osztozott, ha nem is egyenlő mértékben.

eger8.jpg

A főszerepeket Ilyés Róbert és Böröndi Bence kapta, és akik ismerik a budaörsi előadásaikból őket, és Steinbeck művét is, azok - velem együtt - borítékolhatták, hogy ez a páros így rendben is lesz. Érezni lehetett a harmóniát köztük, a körülöttem ülő gimnazistákat már első jelenetük megfogta - két kislányt "bepörgetettek" a látottak, teljesen végig kommentelték (ahogy egy héttel korábban a szolnoki Fösvényen, most is kifogtam ilyen szomszédokat, akiket ennyire lekötöttek a látottak - emiatt nem tudtam haragudni rájuk, csak az érződött, hogy nem szokták meg, hogy ez más helyzet, mintha otthon néznének tévét), de mindenki más teljes csendben figyelt végig. Ha valaki ezt az első, lassú menetű beszélgetést nézte, és megérezte azt a légkört, amit létrehoztak, nyilván nem fogja azt mondani, hogy csak a látványos előadásokra van igény – ha már beül valaki a nézőtérre, akkor ez a színész-, és nézőbarát színház is megfogja. Persze, az ilyen előadások teljesen hatástalanok lennének érdektelen színészekkel, akkor nagyon könnyen elunnánk a hosszú párbeszédeket.

eger5.jpgBregyán Péter, Ilyés Róbert, Böröndi Bence, Stubnya Béla

A Vadászat-hoz hasonlóan nagyon jó ez a csapat, jó a közeg, és sok férfiszínész - Bregyán Péter, Széll Attila, Sas Zoltán, Stubnya Béla és Szemán Béla - kap jó lehetőséget arra is, hogy ki-kivillanjon. Lennie és George sok, hasonlóképpen nyomorult ember közé szorult be, akiken egyedül az összefogás segíthetne. Az egyik legszerethetőbb karakter (már megint!) Chován Gábor, az emberséges munkavezető, és mellette különösen erős ellenpont Dékány Barnabás, akit már-már démonian gonosznak éreztem, de kicsit sem vált mesterkéltté, bár ez a veszély az ilyen szerepeknél erős. Páder Petra elkerülte, hogy csak a felületét mutassa meg a férfiakat csábítgató asszonynak – sokkal erősebben éreztük kiszolgáltatottságát és szeretetéhségét, így vele is együtt tudtunk érezni.

eger2.jpg

Az Egerek és emberek nem tűnt tanmesének, nagyon jólesett elmerülni az előadás világában, behúzott a történet a cselekmény előzetes ismeretében is.

Szerencsés, hogy Sokorai Attila jelzésszerű díszlete és Zöldy Z Gergely kifejező jelmezei jól szolgálták a színészeket, nem volt ennél többre szükség ahhoz, hogy elképzeljük a szegény napszámosokat, akik hónapról hónapra vergődnek, gazdaságról gazdaságra vándorolva, miközben álmodoznak.

Bár ez a harmincas évek Amerikája, de jelen esetben nem a gyors meggazdagodásra vágynak, mindössze egy kis házra kerttel…Vágynak valamire, ami nem lenne lehetetlen, de saját maguk akadályozzák vágyaik beteljesülését – sehogy sem tudnak a megszokott mókuskerékből kiszállni.

eger3.jpgChován Gábor

Ugyan mi elvileg leginkább egy szellemileg kissé fogyatékos ember tragédiáját nézzük, akinek még ennél kisebb vágyakat sem sikerülhet megvalósítani (pl. ne nyomja agyon a zsebében tartott egereket, vagy jusson ketchup a babhoz), de nagyon hangsúlyos ez a mindenki másra igaz kérdésfeltevés: miért akadunk el céljaink megvalósításában? (Házi feladatként az előadástól függetlenül ezt mindenki átgondolhatja csak úgy: mit szeretne olyan nagyon és miért nem sikerül?)

Ez után a sok melegséget sugárzó előadás után ezen is el lehet gondolkodni, amely még arról is szól, hogy van út a másik emberhez, nem szükségszerű az, hogy egyedül küzdjünk meg az összes problémánkkal.
eger4.jpg

Az Egerek megtekintés után két nappal a Pesti Színházba mentem a Macská-ra, amelyben láthattam Brasch Bencét is, aki még 2018-ban szerepelt ebben (és sok más) budaörsi előadásban is, de azóta átigazolt a Vígbe. Beszámoló hamarosan következik...

Ps. Az Egerek kapcsán egyetlen kritikai megjegyzésem támadt: rendkívül aranyos volt a kis fekete kutya, és nagyon látszott, hogy tökéletes állapotban van és még fiatal is. Ez civil hatást kelt, és a darab mondanivalóját nem támogatja, sőt éppen ellene hat. Ebben a darabban nem szabadna egy cuki kutyát szerepeltetni. Tökéletes megoldást kelthetne pl. egy földön húzott kosár, benne kutyának mondott rongycsomó - ezek a színészek könnyedén el tudnák hitetni, hogy abban egy öreg, büdös és koszos kutya van, akinek valóban megváltás lenne a halál.

eger6.jpg

PS. 2. A képek a színház Facebook oldaláról származnak, Borovi Dániel készítette őket.

Címkék: Budaörs Széll Attila Chován Gábor Páder Petra Egerek és emberek Ilyés Róbert Zöldi Z Gergely Bregyán Péter Szemán Béla Berzsenyi Bellaagh Ádám Stubnya Béla Dékány Barnabás Böröndi Bence Sokorai Attila Sas Zoltán

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr2518276825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása