Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (89) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Böröndi Bence (20) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (27) Centrál Színház (34) Chován Gábor (21) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fehér Balázs Benő (20) Fekete Anna (20) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (43) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (24) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (61) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Nem gyakran fordul elő, hogy egy kétszereplős előadást évekkel később elővesznek egészen más színészekkel, és így játsszák tovább.

Ezúttal ez történt, a Ciróka Bábszínház és a Budaörsi Latinovits Színház 2017-es koprodukciója Kuthy Ágnes rendezésében újjászületett szeptemberben, és azóta havonta néhány alkalommal nézhető a Városi Ifjúsági Klubban. Logikus döntés, az óvodások generációja is megújul, akármeddig műsoron lehet egy ilyen előadást tartani.

Mindenkinek javaslom, akinek 4+-os óvodás vagy alsós gyermeke van. Most is voltak nagyobb gyerekek, akik szintén érdeklődéssel nézték a játékot, ahogy egyébként én magam is. (Nem fognak a szülők sem mártírként ülni negyven percen át.)

Jó kimenni Budaörsre színházba, érdemes még egy kirándulást is hozzákapcsolni az előadáshoz, ahogy rajtam kívül tegnap (legalább) még egy többgyerekes anyuka is tette. Nekem szép szombatom kerekedett ki a két programból.

Eb1

Ahogy szétnéztem „Ebcsont-témában”, felfedeztem, hogy a szerző, Kolozsi Angéla rendezésében még egy évvel hamarabb bemutatkozott ez a mesejáték a békéscsabai Napsugár Bábszínházban. Ebben a nyulat már akkor is Szőts Orsi játszotta, így csak egy másik rendezést, bábot és játszótársat – Fehér Dánielt - kellett megszoknia. Biztos van, amit a "régi nyulából" épített be. (A tavalyi előadásai alapján a top-listámra is bejátszotta magát, miatta voltam kíváncsi erre az előadásra, akár be is ismerhetem.)

A két színész láthatóan nagyon rutinosan tudja elválasztani a gazdákat és az állatokat, amikor csak az utóbbiak vannak jelen, valóban elérik, hogy csak a nagyon szerethető bábokat nézzük (amelyeket Mátravölgyi Ákos tervezett), átéljük velük együtt a megpróbáltatásaikat. Láthatóan élvezik az átalakulást ők maguk is. 

Érdekes lehetne összehasonlítani a most élő előadást akár a közvetlen elődjével, akár az eredetinek számító verzióval, de erre nincs rálátásom, így most csak erről a LEGKÖZELEBB HÉTFŐN LÁTHATÓ produkciót ajánlom, amelyre még néhány jegy maradt is. Utána persze lesznek még Ebcsont-előadások hétvégéken is, hétköznap délelőtt a célcsoport feltehetően óvodában van és nem ér rá színházba menni.

Eb2

Amit látunk, érezhetően tanmese, a felnőttek tisztán érezni fogják a mögöttes szándékot. Olyan egyértelműen történik minden, hogy egy négyéves valóban tudja majd követni, és nem lesz szükség közben szülői magyarázatokra. Az óvodás nézőket is megfigyelve egy szélső székről, csak azt láthattam, hogy mindenki feszülten figyelt, nyilván ők is drukkoltak a kutyusnak, hogy élje túl ezt a nehéz délelőttöt... Teljesen biztos, hogy erre az előadásra egész csoportokat is érdemes vinni, nem lesz probléma a gyerekek fegyelmezése. (Bár ilyen szépen néznék a külföldi turisták az operákat, ahogy a négyévesek nézték ezt…)

Látunk két nagyon eltérő alkatú gazdát, és a temperamentumukhoz nagyon hasonló állatot: egy szabálykövető kutyát, Tódort, és egy dívaként viselkedő hisztis nyulat, Tildát. Megfigyelhetjük, hogy mi történik, amikor a két állat egyedül marad egy lakásban, kiderül, hogy kinek az akarata érvényesül. Szegény Tódor igazi határhelyzetbe kerül: gazdájától kap ellentmondásos utasításokat is, amelyek egyszerre betarthatatlanok, ráadásul a nyúl is percenként előáll egy újabb kívánsággal. Baj lesz… (Nem szpoilerezem le az összes fordulatot, bár a célközönség nyilván nem olvashatja el úgysem.)

A történetnek ugyan kisebb szépséghibája, hogy a férfi, illetve a női szerepet leegyszerűsíti, a nyúl valóban elviselhetetlenül követelőzik, ennek következtében igazán megsajnáljuk az áldozatát. (Úgy látszik, hogy a női szerző a férfi szereplő mellé állít minket, őt kevésbé érezzük felelősnek a történtekért.) Láthatjuk, hova vezethet a játszmázás az emberi kapcsolatokban: majdnem közös tragédiához, amelytől a kisebb gyerekek meg is ijednek (nem véletlenül négy év a korhatár!), de összességében mégis sokat nevetünk rajtuk, mivel ez azért mégsem A kékszakállú herceg vára, bár a férfi és a nő ebben sem illik egymáshoz.

Szerencsére most a négyévesek a végén happy endet kapnak, és nem azt szűrik le, hogy jóvátehetetlenül elszúrjuk kapcsolatainkat, mert nem vagyunk tekintettel a tőlünk nagyon eltérő másik ember igényeire, és nem is próbáljuk egyeztetni a sajátunkkal. (Ezt nézhették az előadás nagyobb részében.) Helyette láthatják (VIGYÁZAT! EZ MOST ITT SAJNOS SPOILER!!), ahogy a két állat KÖZÖSEN kitakarítja az általuk felforgatott lakást. Ennek a végeredménynek sok szülő örülhet, lehet majd rá hivatkozni később is, hogy „bezzeg a Tódor és Tilda rendet tudott csinálni maga után.” A darab végén a felnőttek is megállapítják, hogy rendesen meg kellene ismerkedniük és többet találkozni, a felmerült konfliktus elsimítható. (Ebből is látszik, hogy a gyerekeknek optimizmust sugároz az előadás, lehet, hogy Kolozsi Angéla még bízik abban, hogy ha időben kezdik a nevelést, az emberiség megjavítható.)

Eb3

Végül megfontolásra kínálom a szülőknek:

A színház négyéves kortól ajánlja az előadását, és leszögezem, hogy a történet során felmerül az egyik szereplő halála, komolyan is vehető akár (megdermedtem én is, és felmerült bennem: "ez a szerző tényleg képes lenne arra, hogy egy óvodásoknak szánt előadás közepe táján kivégzi az egyik főszereplőjét?", de ez azért mégsem következik be), így hiába a nagyobb tesó, nagyon nem célszerű annyira kis gyereket elvinni, aki még nem tudja a játékot a valóságtól elválasztani. Szombaton két ilyen kicsit ki kellett vinni a nézőtérről, így erre és más bábelőadásra vonatkozóan is hangsúlyosan javaslom, mindenki felelősségteljes döntést hozzon, ne okozzon traumát a túl kis gyerekének, az előadás megvárja, lesz még jövőre is.

És egy nagyon szomorú apropójú lezárás, már nem az ajánló része:

Én nem szoktam szinte soha kihagyni a dramaturgot sem az ajánlóimból, akit csak akkor emlegetnek, ha hiányosságot érzékelnek az előadás felépítése vagy/és szövege kapcsán. Ha minden rendben van, az az ő munkáját is dicséri, de a babérokat a rendező és a színészek aratják le. Aki ezt a pályát választja, az szeret háttérember lenni, nem vágyik amúgy sem a rivaldafénybe, elég neki, hogy tudja, mennyire nélkülözhetetlen része a produkciónak.

Dobák Lívia, aki az utóbbi években a Ciróka Bábszínház munkatársa volt, éppen egy hete halt meg, most pláne nem maradhat ki. Még 1996-ban ismertem meg személyesen (több, mint 26 éve!), de csak 2018-ban beszélgettem vele többször is hosszabban, amikor a Thália Színház Vidéki Fesztiváljának előadásait zsűrijébe mindketten belekerültünk. A leghosszabban akkor is az éppen készülő cirókás projektjeiről beszélt, láthatóan nagyon komolyan vette a bábszínházat, szeretett Kecskeméten dolgozni az ingázás ellenére is. Még mindig nehéz felfogni, hogy ezek után már a kölcsönös odaköszönések és integetések is elmaradnak. Az előadásai még néhány évig túlélik, remélhetőleg ez is.

Ps. A fotókat Borovi Dániel készítette, a színház FB-oldaláról használtam őket fel.

Címkék: Budaörs Ciróka Bábszínház Fehér Dániel Kuthy Ágnes Mátravölgyi Ákos Kolozsi Angéla Dobák Lívia Szőts Orsi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr8818026680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása