A Katona a múlt héten ismét előállt a megszokott módon egy-egy premierrel mindhárom játszóhelyén. Ugyan a Médeiát még nem láttam, de a Magányos emberek és a Tíz eszkimó alapján egyértelműen elmondható, hogy a színház nagyon céltudatosan menekül előre továbbra is, nyilvánvalóan kockáztat a jelenünkről szóló kortárs bemutatókkal, de lássuk be, hogy ebben a mai nézőhiányos időszakban ez jobb taktika, mint a biztonsági játék.
Teheti, mert ezekkel a színészekkel érdektelen előadást lehetetlen előállítani. Ráadásul mégsem telefonkönyvet olvasnak fel, hanem a szereplők aktuális közéleti problémákról beszélgetnek ebben a legújabb, Grecsó Krisztián által írt másfél órányi előadásban is. Sokat nevetünk, el lehet gondolkodni, nagyon örülhetünk néhány alakításnak, bár ez a társalgási színmű talán sokkal megosztóbb lesz, mint a társulat párhuzamos kísérlete a Kamrában.
Röviden: aki szereti az előadásban szereplő színészeket és követi a pályájukat, azoknak nem érdemes ezt sem kihagynia.
Vizi Dávid, Mészáros Béla, Péter Kata és Bezerédi Zoltán
Ennél bővebben:
Máté Gábor rendezése Tihanyi Ildi sterilitást sugárzó díszletében, amelybe csak Kálmán Eszter jelmezei visznek színt, Török Tamara dramaturg támogatásával feltehetően mindent kihoz ebből a szövegből, amit lehet, a színészek többsége végig hihetően játssza el a rá osztott szerepet, amelyeket rájuk írtak. A saját keresztnevüket használják, de ettől még nem támadt az az illúzióm, hogy a saját életükhöz feltétlenül köze lenne ezeknek a színpadi figuráknak.
Ez egy rózsadombi villa, másik közeg, mint a Kamrában látható horányi nyaraló (a Magányos emberekben), de mindkét előadás ismeretében eszünkbe kell jutnia az egyidejűségnek. Mindkét darab ugyanúgy arról szól, hogy mi nyomaszt most minket 2022-ben. Ebben a Grecsó-szövegben találkozunk több olyan nagyon érzékeny témával is, mint a gyerekbántalmazás, a versenysportolók zaklatása, amelyek gyakran előfordulnak a médiában, de biztosan kevesebb figyelmet szentelünk nekik, mint így, amikor néhány szereplő saját személyes tragédiájaként érezzük át.
Eleinte úgy tűnik, hogy itt most csak fecsegnek nekünk, és nincs súlya az elhangzottaknak, csak az a cél, hogy élvezzük a színészek látványát (ez is valami persze), de aztán egészen váratlanul mégis eljön az a pont, amikor az egyik szereplő személyes tragédiáját mégis átérezzük. Összerántja az előadást Bezerédi Zoltán és Mészáros Béla beszélgetése, rájövünk, hogy a cím mire vonatkozik. (Ezt nem tudtam, arra gondoltam, hogy utalás a „sok az eszkimó, kevés a fóka” sorra Madáchtól, de nem – bár nyilván be lehetne ezt is hozni a képbe, ha valaki ragaszkodik a saját előzetes koncepciójához.) Utána nem sokkal egy döbbenetesen erős áriaszerű kirohanást kapunk Péter Katától is, akinek ez a megnyilvánulása erősen átértelmezi több más szereplő, így például Fullajtár Andrea és Szirtes Ági által játszott személyek helyzetét is.
Az író a vége felé mintha jobban adagolná az új szereplők megérkezését, mint ahogy az elején. Hálás szerep jut Tasnádi Bencének, aki most is fiatal színészt játszhat, mint a Káli holtakban (de kár, hogy nincs igazán hosszan jelen, ez azért a színész rajongói számára nem jó hír). Partnereként Pálmai Annát látjuk, akinél azért felmerült a gyanúm, hogy valamiféle karikatúrát játszik. (Ez az a szereplő, amelyiket legkevésbé tudtam elhinni, de ezért inkább a szerzőre hárítanám a felelősséget.)
Eddig nem említődött Gloviczki Bernát, aki most csak pár percig van jelen futárként, de kellemes színfoltja az előadásnak. Aki megnézte a Katona online előadását, a Találkozást, az most egészen másfélének láthatja, ahogy Fullajtár Andreát is.
Vizi Dávidnak nem a szövegtanulásra kellett az idejét fordítania a próbaidőszakban, és „néma szolgaként” egyértelműen Tartuffe hasonló funkciójú szereplőjére utal (azoknak, akik ismerik Spiró Imposztor c. darabját is). Láthatóan minden lépését követi a Bezerédi Zoltán által játszott figurának, gondolatait is kitalálja, néha helyette is cselekszik. Később váratlanul mégis megszólal, és az egészen elementáris erővel hat. Ebben az előadásban azt hiszem, hogy övé a leghálásabb feladat, feltehetően azoknak is megjegyezhetővé vált, akiknek a figyelmét eddig elkerülte.
Az előadás nagyon élénk beszélgetéseket gerjeszthet a felvetett témákkal kapcsolatban. Azonnal az előadás után ezt tapasztaltam az alagsorban, a mosdóban, majd később a buszra várók között elhaladva is. Nem volt hiábavaló ezzel az anyaggal foglalkozni. Ahogy most a legutóbbi előadás kapcsán egy ismerősöm találóan megfogalmazta: ez Pintér Béla előadásaira hasonlít leginkább (bár nincsenek benne zenés betétek). Aki nyitott a közéleti témára, szereti a Katona színészeit, annak érdemes ezt is megnéznie.
PS. Szokodi Beának nagyon köszönöm a bejegyzés elkészítéséhez küldött fotókat.