Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (54) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (26) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (284) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hajduk Károly (20) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Ilyés Róbert (20) Izsák Lili (26) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (22) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) opera (22) Opera (631) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (97) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (30) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (23) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (60) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zöldi Gergely (20) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

Ahogy utána néztem, 2003 őszén jelent meg a Katona Sufnijában Bezerédi Zoltán estje, amely „A Kékszakállú herceg csodálatos élete” címet viselte. Ez a cím engem be is vonzott volna, ha akkoriban nem két egészen apró gyereket nevelek, és a színházlátogatásaimat emiatt nem korlátozom heti egy-két alkalomra. Ez kimaradt, de ahogy Esterházy legtöbb írását, ezt is olvastam.

Ez az önálló est, amely emlékképeim szerint még később is, nagy időkülönbségekkel fel-felbukkant a pesti műsorban (más helyszíneken is), most megérkezett a 6Színbe, ahol május 1-én lesz nézhető legközelebb.

2043-1

Esterházy nehéz ügy, és nyilván nem én vagyok az egyetlen, aki azt mondaná, hogy van elképzelése arról, hogy egyes szövegei miről is szólnak, de ezt nem merné kőbe vésetni. Az, hogy ebben a jelenlegi időszakban valaki Esterházy szövegeit mondja, és erre akar nézőket toborozni, meglehetős bátorságra vall. Az írót jelentősen többen emlegethetik, mint ahányan napi szinten olvassák. Ahhoz EP személyes jelenléte kellett volna, hogy a programra tele legyen a színház, de mint tudjuk, mindenütt jelen van, csak pont itt nem volt.

Esterházy-elemzésre nem adnám a fejem, az nem népszerűsítené kellően Bezerédi Zoltán estjét, aki képes bennünk azt az illúziót kelteni néhány percre, hogy nemcsak ő, hanem mi is pontosan értjük, amit mond, bár feltehetően ember nincs, aki egy hallásra valamiféle koherens egészet rakna össze a megközelítőleg 70 percen át elhangzó szövegből, amelynek eleve több forrása van.

Az első részletek emlékképeim szerint a Harmonia Caelestisből származnak, abban a regényben ír a szerző a világról úgy, mintha minden történés az édesapjára vonatkozna. Először hiszünk neki, majd megkeveredve érezhetjük magunkat, nem is tudjuk, hogy miként dolgozzuk fel ezt a megszámlálhatatlanul sok megismerkedési történetet az állítólagos szülei között, később megszokjuk mindezt. (Utólag a színlapot látva rájöttem, hogy ez a tippem stimmel is, bár régen olvastam a regényt - fel is sorolják az est forrásai között, ahogy az "Egyszerű történet - Kardozós változat" is szerepel, amelyet szintén olvastam, de még kevésbé vállalkoznék az összefoglalására.)

a-kekszakallu-herceg-csodalatos-elete-474-279-185001

Hasonlóképpen járunk a "centráljurópblaubarttal" is, azaz a címben emlegetett Kékszakállúval. Utóbbi szövegben nyomokban van utalás Bartók művére és szereplőjére, de itt egyértelműen többről van szó – ahogy mindig többről van szó EP műveiben - az "érteni véljük" élmény az, ami bennem vele kapcsolatban a legerősebb.

Esterházy Péter számára a legfontosabb mindig a kifejezés volt, az ő szövegeibe érezhetően minden jelző egy döntési folyamat eredményeként kerül be, és sokszor pontosít már leírt mondaton – kiegészít, közbevet.

A forma helyenként számomra eltakarja a tartalmat, amely homályossá válik, de ez mintha nem lenne baj. Mi az, ami manapság világos? (Na, a "Javított kiadás", az világos, akkor nem kockáztatott, hogy értjük-e a lényeget.)

Bezerédi Zoltán viszont nem bonyolította túl az előadását, ezzel a szöveggel nincs szüksége effektekre sem... Ül, majd feláll, majd később odamegy egy asztalkához, visszaül. Nem látványos, nincs fényváltás és zenei betét sem. Van egy kék köntös – ahogy észrevettem, több kékszakállús előadásban a hercegnek semmilyen szakálla nincs, nemhogy kék, viszont vagy kék cipőt, vagy kék öltönyt kap. Pedig jól néz ki a kékre festett szakáll – meg lehet csodálni a 6Szín nézőtéri felügyelőjének, Jánosnak az arcán, és lehet rá irigykedni. Kár, hogy nem minden festék nyújt tartós hatást…- „Erről tudnék még mit mondani.”

A szövegben nem számoltam, de legalább ötvenszer elhangzik hasonló állítás – a világról számtalan dolog elmondható még, de a szerző szándékosan leállítja magát, nagyjából két mondatonként. A pontos kifejezésre való törekvés állandó gátként jelenik meg, de ez már-már komikus. Bezerédinél feltétlenül az.

Számára ez a bonyolult és nem egyenesvonalú szöveg a számtalan kacskaringójával láthatóan nem okoz nehézséget. Ahogy nemrég új előadásából, a Cigány Mózesből is láthattam, nincs memória problémája, és ez önmagában is imponáló. Ráadásul képes minket valóban szórakoztatni, és elhitetni velünk, hogy képesek vagyunk az ő, illetve E.P. szökelléseit követni.

Aki szeretne a játszótársa lenni, és átélni ezt az élményt egy órán keresztül, megteheti – legközelebb május 1-én.

Erről az előadásról tudnék még mit mondani, de most megkegyelmezek nektek, és itt leállok. Hátha lesz, aki tud ennek majd örülni.

Ps.A fotók a 6Szín honlapján szerepeltek eredetileg.

Címkék: Esterházy Péter Bezerédi Zoltán 6Szín

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr9117794693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása