Bejegyzések

Mezei néző

Íme a mottó: Válassz! 1. A jelen múlttá válik, a pillanat nem maradhat örök. 2. A jelen múlttá válik. A pillanat nem! Maradhat örök.

Címkék

6Szín (54) Aczél András (25) Ajánló (855) Alföldi (88) Almási-Tóth András (52) Ambrus Mária (33) Ascher Tamás (26) Átrium (50) Bakonyi Marcell (25) Balatoni Éva (22) Balczó Péter (39) Balga Gabriella (33) Bálint András (21) Balsai Móni (21) Bányai Kelemen Barna (24) Bán Bálint (26) Baráth Emőke (23) Bátki Fazekas Zoltán (27) Belvárosi Színház (53) Benedek Mari (61) Benkó Bence (20) Bezerédi Zoltán (30) BFZ (34) Boncsér Gergely (44) Borbély Alexandra (25) Börcsök Enikő (27) Bretz Gábor (86) Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (29) Budaörs (25) Centrál Színház (34) Chován Gábor (20) Csákányi Eszter (22) Cseh Antal (47) Cser Ádám (27) Cser Krisztián (283) Csiki Gábor (34) Csuja Imre (27) Cziegler Balázs (35) Dankó István (32) Debreczeny Csaba (22) Dinyés Dániel (46) Domokos Zsolt (22) Don Giovanni (26) Egri Sándor (23) Elek Ferenc (37) Énekes-portrék (33) Enyvvári Péter (21) Erdős Attila (24) Erkel Színház (148) Évadértékelés (37) Fábián Péter (20) Farkasréti Mária (41) Fekete Attila (46) Fekete Ernő (26) Ficza István (22) Figaro 2.0 (57) Figaro házassága (86) Fischer Ádám (25) Fischer Iván (22) Fodor Beatrix (63) Fodor Gabriella (30) Fodor Tamás (29) Friedenthal Zoltán (20) FÜGE (35) Fullajtár Andrea (35) Gábor Géza (90) Gálffi László (25) Gál Erika (48) Gazsó György (20) Geiger Lajos (46) Gergye Krisztián (20) Göttinger Pál (45) Gyulay Eszter (25) Hábetler András (97) Haja Zsolt (42) Hatszín Teátrum (32) Hegedűs D. Géza (28) Heiter Melinda (29) Herczenik Anna (21) Hernádi Judit (20) Hollerung Gábor (30) Horváth Csaba (31) Horváth István (39) Izsák Lili (24) Jordán Adél (26) Jordán Tamás (24) Jurányi (72) k2 színház (26) Kákonyi Árpád (21) Káldi Kiss András (26) Kálid Artúr (23) Kálmándy Mihály (41) Kálmán Eszter (41) Kálmán Péter (39) Kálnay Zsófia (51) Kamra (39) Karinthy Márton (22) Karinthy Színház (43) Kaszás Gergő (21) Katona (123) Katona László (32) Kékszakállú (67) Kerekes Éva (30) Keresztes Tamás (31) Keszei Bori (48) Kiss András (45) Kiss Péter (20) Kiss Tivadar (24) Kocsár Balázs (26) Kocsis Gergely (37) Kolonits Klára (69) Komlósi Ildikó (45) Köteles Géza (24) Kovácsházi István (22) Kovács István (55) Kovács János (21) Kovács Krisztián (25) Kovács Lehel (21) Kovalik (31) Kováts Adél (26) Kulka János (20) Kun Ágnes Anna (20) Kurta Niké (21) László Boldizsár (26) László Lili (20) László Zsolt (39) Lengyel Benjámin (21) Létay Kiss Gabriella (39) Lovas Rozi (26) Mácsai Pál (22) Makranczi Zalán (32) Marczibányi Tér (24) Máté Gábor (34) Máthé Zsolt (28) Megyesi Schwartz Lúcia (22) Megyesi Zoltán (102) Meláth Andrea (23) Mester Viktória (47) Mészáros Béla (30) Mészáros Blanka (23) Mészáros Máté (20) Miksch Adrienn (45) Miskolc (58) Mohácsi János (32) Molnár Anna (22) Molnár Gusztáv (20) Molnár Levente (29) Molnár Piroska (40) Mucsi Zoltán (45) Müpa (113) Nagypál Gábor (23) Nagy Ervin (22) Nagy Mari (21) Nagy Zsolt (31) Napi ajánló (179) Németh Judit (23) Nemzeti (67) Nézőművészeti Kft (36) Nyári Zoltán (30) Ódry Színpad (67) Opera (631) opera (22) Operakaland (44) Ördögkatlan (22) Örkény Színház (57) Orlai Tibor (96) Ötvös András (21) Őze Áron (26) Palerdi András (43) Pálmai Anna (31) Pálos Hanna (26) Pál András (42) Pasztircsák Polina (33) Pataki Bence (29) Pelsőczy Réka (60) Pesti Színház (21) Pető Kata (29) Pinceszínház (25) Pintér Béla (28) Polgár Csaba (25) Porogi Ádám (26) Purcell Kórus (24) Puskás Tamás (22) Rába Roland (22) Rácz István (23) Rácz Rita (30) Radnóti Színház (53) Rálik Szilvia (23) Rezes Judit (22) Ring (25) Rőser Orsolya Hajnalka (26) Rózsavölgyi Szalon (73) RS9 (26) Rujder Vivien (29) Rusznák András (20) Sáfár Orsolya (29) Sándor Csaba (36) Scherer Péter (34) Schneider Zoltán (30) Schöck Atala (51) Sebestyén Miklós (22) Sodró Eliza (23) Spolarics Andrea (21) Stohl András (31) Súgó (73) Sümegi Eszter (24) Szabóki Tünde (26) Szabó Máté (51) Szacsvay László (23) Szamosi Zsófia (21) Szappanos Tibor (31) Szegedi Csaba (39) Székely Kriszta (27) Szemerédy Károly (22) Szemere Zita (45) Szerekován János (30) SZFE (31) Szikszai Rémusz (24) Szirtes Ági (28) Szkéné (59) Szvétek László (35) Takács Nóra Diána (22) Takátsy Péter (26) Tamási Zoltán (25) Tarnóczi Jakab (20) Tasnádi Bence (34) Thália (99) Thuróczy Szabolcs (26) Török Tamara (27) Ullmann Mónika (21) Ungár Júlia (20) Valló Péter (27) Varga Donát (20) Várhelyi Éva (24) Vashegyi György (34) Vida Péter (22) Vidéki Színházak Fesztiválja (20) Vidnyánszky Attila színész (23) Vígszínház (45) Viktor Balázs (21) Vilmányi Benett Gábor (22) Vizi Dávid (30) Vörös Szilvia (26) Wiedemann Bernadett (43) Wierdl Eszter (24) Zavaros Eszter (38) Zeneakadémia (54) Znamenák István (41) Zsótér Sándor (79) Címkefelhő

Friss topikok

Leírás

Creative Commons Licenc

A mai napon, dupla előadással elindult Karsai György és a Freeszfe hét részre tervezett sorozata, amelynek legfőbb célja, hogy kiemelje az Odüsszeiát a kötelezőség mocsarából, és nem mellékesen, esélyt adjon hét rendezőtanoncnak, hogy tapasztalatot (és talán vizsgajegyet is) szerezzenek a Freeszfe kötelékében.

A covid miatt két hetet csúszott az első alkalom, jövő szombaton (febr. 19-én) már jön a második duplázás. Még a délutánira sok jegy van, de úgyis perceken belül elfogynak, így akit érdekelhet, azoknak ezúttal gyorsan kiteszem az ajánlót.Pince5

Az Odüsszeia zsenialitását kevesen vitatják, de ettől még egyáltalán nem való a kilencedikes korosztálynak, akikre évtizedek óta rányomja kötelezően a gimnáziumi tananyag, bár ahogy megfigyelem, viszonylag kevesen mernek már arra gondolni, hogy a teljes eposzt kötelezően elolvastassák.

Egyik lányomnak még néhány éve elvárták a teljes mű ismeretét, így én azt választottam, hogy 12 nap alatt (2-2 éneket) felolvastam nekik (a három illetve hét évvel fiatalabb gyereket is bevonva) egy balatoni nyaralás délutánjain, és megbeszéltük a történéseket és az értelmezésüket. Ezt a technikát mindenkinek nagyon javaslom,  és ráadásul így pont azokhoz eljut a mű (a negyvenes korosztályhoz), akiknek talán a leginkább való.

Pince2

Miután én 27 éven keresztül elég sokat tanítottam a görög mitológiát, és egyébként is szeretem a mitológiai tárgyú előadásokat, (egy hete láttam például egy nagyon jó Antigonét is Székesfehérváron), megnéztem az egykori Ódryn Karsai György korábbi beavatóit is, amelyek hasonló logikával épültek fel, mint amilyennek ez a sorozat ígérkezik.

Amit leginkább szeretek ezekben az előadásokban: új nézőpontból lehet rálátni az éppen tárgyalt művekre, és még azoknak is akad bennük rágódnivaló, akik történetesen hozzám hasonlóan sok időt töltöttek a görög irodalom tanulmányozásával. De jó lehet ez az előadás azoknak is, akiknek tényleg új a téma és még csak most ismerkednek az Odüsszeia szereplőivel.

Pince3

A hét alkalomra tervezett sorozat mindegyik elemét más-más rendezőhallgató tervezhette meg, nyilván Karsai György támogatásával.

Az első este címe: Hová tűnt Odüsszeusz?

Bagossy Júlia két színészt használt fel a 45 perces Odüsszeia-részlet színreállításához, Kenéz Ágostont és Messaoudi Eminát.

Ez az alkalom Télemakhosz története, akiről az Odüsszeia első négy éneke szól. Az apa nélkül felnövekvő fiúról beszélnek nekünk, akinek most Odüsszeusz tervezett visszatérése előtt last minute kell tapasztalatokat szereznie, alkalmassá válnia arra, hogy apja partnere legyen majd a kérők legyőzésénél.

Pince4

Az előadás egy hosszú némajátékkal indult, láthatunk egy szobájában kínlódó fiút, aki valóban nem tudja, mit is kezdhetne magával. Már ebből a jelenetből átjön az egész sorozat egyik fő szándéka: megmutatni a régi történet érvényességét, mert ugyan a technika változott, de az emberek legfőbb tulajdonságai mégsem.

Ezen a felnövekvő fiún van a hangsúly, Karsai György magyarázatai is túlnyomó részben az ő helyzetével foglalkoznak. Elhangzanak részletek is, amelyben Kenéz Ágoston jellemzően Odüsszeusz fia, Messaoudi Emina pedig Pallasz Athéné, aki Mentész (akit a szerző átnevez idővel Mentórnak) képében jelenik meg.

Pince

Az előadás elején különösen élveztem nézni, ahogy a színésznő folyamatosan változó érzelmekkel és arckifejezésekkel figyeli Télemakhosz vergődését, majd dönt a beavatkozás mellett. A fiúnak jelen helyzetben nincs több ideje, SOS fel kell nőnie a feladatához.

Az előadásban megjelenik az is, hogy a felnőtté válás apa nélkül nehéz, ugyanakkor (a történet végére ugorva) az is előfordulhat, hogy valakinek a kiteljesedését éppen az apa akadályozza. A zseniális apa nem örül, ha a fia netán képes lenne ugyanarra, amire ő, vagy netán túlszárnyalná... Ez ugyancsak tipikus eset, ha szétnézünk, látunk erre bőven élő példákat.

Pince6

Karsai György az előadás első 45 percében is megjelenik, mégpedig tévés műsorvezetőként, aki az eposz történéseit ebben a pár perces híradásban is más szemszögből tudja elénk tárni. Meg lehet könnyen találni akár az aktuálpolitikai párhuzamokat is, bár végig a trójai háború koráról és az eposzban leírt eseményekről van szó.

A második 45 percben az arány megváltozik, a magyarázatok közben olvasnak be egy-egy részletet a színészek.

Aki szeretné, ha elmélyülne a kapcsolata az Odüsszeiával, vagy csak kíváncsi a Freeszfe rendezőhallgatóira, az most még dönthet a bekapcsolódás mellett, ha minden jól megy, kb. 3-4 hetente jön az újabb rész…

Pince7

 

A második duplázás február 19-én lesz (15h, 19h) Odüsszeusz szörnyeivel, Bánki Gergely főszereplésével, Nyári Ádám rendezésében. Jegyekért – már csak a délutáni előadásra - kattinthattok a Pinceszínház oldalára.

Ps. A fotókat Szkárossy Zsuzsa készítette

Címkék: Pinceszínház Karsai György Messoudi Emina Kenéz Ágoston Freeszfe Bagossy Júlia Odüsszeusz-beavató

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mezeinezo.blog.hu/api/trackback/id/tr1817482460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása